Türkiye’de hukuk öğretimi

Bu konuda ilk akla gelen veya olası çözümlerden bazıları, hukuk fakültesine giriş biçimi veya sınavlarıyla ilgili olabilir:
Bu yollardan biri, üniversiteye giriş sınavlarının, en azından hukuk fakültelerine girişin, iki aşamalı olması. İkinci aşamadaki sınav,- ilk aşamanın sonuçları açıklandıktan sonra veya ilk aşamanın ardından istekliler arasında yapılacak ve soruları hukuk sosyal ve siyasal bilim çevrelerinin belirleyeceği esaslar çerçevesinde hazırlanacak özel bir sınav biçiminde olabilir.
İkinci bir yol, üniversiteye giriş sınavlarının puanları ilan edildikten sonra hukuk
 
fakültelerine girmek isteyen öğrencileri, normal kontenjanın iki veya üç katı oranında bir özel ve geçici kontenjan belirlemek suretiyle, puan sıralamasına göre bir yıllık ön hazırlık ve baraj sınıfına almak.
Bu sınıf, açık öğretim düzeyinde açılabileceği ve dersleri ulusal düzeyde yetkin öğretim üyelerine hazırlatılmak suretiyle verilebileceği gibi; fen-edebiyat, iktisat, eğitim ve siyasal bilimler fakülteleri olan ve yeterli sayıda öğretim üyesi bulunan üniversitelerin hukuk fakülteleri, bu hazırlık sınıfını kendi bünyelerinde de açabilirler.
 
Bu hazırlık sınıfının normal kontenjan oranındaki belirli sayıdaki öğrencileri yıl usulüne göre yapılacak bir yıllık öğrenim ve sınav veya sınavlar sonucunda (merkezi veya kurumsal ya da hem merkezi hem kurumsal), yukarıdan aşağıya doğru yapılacak sıralamaya göre, hukuk fakültesinin birinci sınıfına girmeye hak kazanacaklardır.
Bu sınav ve yapılan sıralama sonucunda hukuk fakültesine
 
yazılma hakkı kazanamayanlara, ikinci yıl için örgün öğretime devam hakkı olmaksızın, isterse ikinci bir sınav hakkı verilebilir.
Öte yandan, birinci yıl sonunda hukuka kayıt elde edemeyenlere üniversiteye giriş konusunda bir hak tanımak gerekir. Bu hak, hukuk fakültesinin hazırlık bölümünü seçerken kendisine– eğer puanları tutuyorsa ve seçme sonucunda kayıt hakkı elde ediyorlarsa – bir veya iki yüksek öğretim programını seçme hakkı tanımak biçiminde olabilir. Böylece,
 
hukukun hazırlık sınıfında başarılı olamayanlar, başlangıçta yaptıkları ek seçim veya seçimlere uygun olarak bir başka yüksek öğretim programında öğrenimlerine devam edebilme olanağı tanınmış olur. Ayrıca, bunlara başarılı oldukları derslerden
 
yeni fakültelerinin yetkili organlarının kararıyla muaf olma veya sınıf atlama hakkı tanınabilir.
Üçüncü bir yol, hukuk fakültelerine belirli bir oranda (% 10-20) kontenjan ayırmak suretiyle daha az puanla (örneğin o fakülteye giriş puanının ortalamasının yüzde 10 oranında daha düşük puanla) fakat giriş için azami yaş sınırı koyarak ve mezuniyet derecelerinin belirli bir düzeyin üstünde olması koşulu getirilerek, özellikle sosyal ve siyasal bilimlerin belirli alanlarındaki fakülte mezunu olan ( işletme, iktisat, iktisadi ve idari bilimler, tarih, siyasal
 
bilgiler, fen-edebiyat fakülteleri- felsefe, sosyoloji, psikoloji bölümleri-, DTCF, -edebiyat ve eğitim (Türkçe bölümü) fakülteleri veya bunların uygun bölümleri) öğrenciler almak. Ayrıca, bu öğrenciler, varsa, hukuka hazırlık sınıfından veya bu sınıfta veya hukuk fakültesinde okutulan kendi alanlarındaki derslerden muaf tutulmak suretiyle doğrudan hukuk fakültesinin birinci sınıfından başlatılabilir.
 
Dördüncü bir yol, Fransa’da Avrupa standartları (Erasmus- Socrates) çerçevesinde planlanan DEUG de Droit (diplome d’étude universitaire générale de Droit: Hukuk: üniversite genel eğitim diploması) adıyla yeni uygulanmaya başlanan hukuk ön lisansı sistemidir. Bu sisteme göre, sınavsız olarak hukuk fakültelerine giren öğrenciler iki yıllık bir dönemi kapsayan hukuk ön lisansı programına yazılmış sayılmaktadır. Bu programda genellikle ekonomi bilimi,, siyaset bilimi ve, uluslar arası ilişkiler, anayasa ve yönetim hukuku, hukukun genel ilkeleri, genel hukuk metodolojisi, hukukun genel tarihi ve kamu maliyesi gibi hukuk lisansına hazırlık niteliğinde konular öğretilmektedir. Bu iki yıl içinde aynı konulardan yapılan yazılı ve sözlü sınavlarda başarılı olanlar bir yıllık lisans programına
 
yazılma hakkı elde etmektedirler.

Bu sistem Türkiye koşullarına uyarlanmak suretiyle ülkemiz hukuk fakültelerinde de uygulanabilir. Bu uyarlama, örneğin; kontenjanları artırarak ön lisansa fazla sayıda öğrenci almak, belirli bir puanın üstünde başarı sağlayanları (iyi ve pekiyi) ve belli sayıda öğrenciyi son iki yıla kabul etmek, orta düzeyde başarı gösterenlere ise bir yıllık uygulamalı eğitimden geçirmek suretiyle mahkeme kalemlerinde
 
görev alma hakkı tanımak vs. biçimlerinde yapılabilir.
Beşinci bir yol, Almanya’da eyalet düzeyince uygulandığı gibi hukuk fakültelerinden diploma alabilme hakkının, ulusal çapta yapılacak bu sınav sonunda verilmesidir. Son yıllarda hukuk fakültesi sayısının 15-16’sı resmi olmak üzere (26) ya çıkması, düşük puanlı öğrencilerin alınmaya başlaması, sınıf geçme
 
ve mezuniyet ortalamalarının aşağıya çekilmesi, sadece yazılı yapılan sınavların yeterli, resmi ve özel fakültelerde görev yapan öğretim elemanı sayısının yetersizliği, taşra üniversitelerindeki hukuk fakültelerine alanlarında uzman eleman bulmada zorlukların yaşanması gibi nedenler hukukçu yetiştiren bu kurumlardan
 
mezun öğrencilerin eğitim ve öğrenim düzeylerinin ulusal çapta yapılacak sınavlarla ölçülmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır. Nitekim, Adalet Bakanlığı tarafından merkezi sistemle yapılan yargıçlığa giriş sınavları hukuk fakültelerinin verdiği mezunların kalitesi hakkında genel bir fikir vermektedir.
 
S o n u çolarak, buraya kadar yapılan açıklamalarda görüldüğü gibi, ülkemizde hukuk öğretimi ve hukukçunun eğitimi konusunda ciddi ve önemli sorunlar bulunmaktadır. Cumhuriyetimizin 80. yılında bu alanda çok daha ileri gidilmesi gerekirken, ne yazık ki bir çok alanda olduğu gibi, devletin ve toplumum temeli olan hukuku öğretme ve mesleki ve etik boyutlarıyla hukukçu yetiştirme alanında da bozulmalar ve gerilemelere açık bir biçimde görülmektedir.
 
Bu sorunlar, genel çerçevede devlet ve eğitim reformu ile doğrudan bağlantılı ve çok daha geniş kapsamda ele alınarak değerlendirilecek ve çözüm yolları araştırılacak sorunlardır. Ancak, konu salt kendi içinde ele alındığı takdirde dahi hukuk öğretimi ve hukukçu eğitimi birçok yönden reform gerektiren bir alandır. Barolar birliğinin düzenlediği
 
bu sempozyumda birer sorun olarak dile getirilen konular hakkında ,barolarla işbirliği halinde Barolar Birliği tarafından bir anket düzenlenmesi ve bu anketin hukuk fakülteleri öğrencilerini, öğretim elemanları, yargıç ve avukat stajyerlerini, avukatları, çalışan ve emekli savcıları ve yargıçları, kamu kurumları hukuk müşavirlerini kapsayacak genişlikte olması gerektiği kanısındayım. Bu konuda stajyerler ve hukuk fakülteleri öğrencilerinden anketör
 
olarak yararlanılabilir.
Öte yandan, hukuk öğretimi ve hukukçu eğitimi konulu sempozyumda ele alınan konuların yapılan anketler, bugüne kadar edinilen deneyimler , hukuk ve adalet sistemleri yerleşmiş devletlerin uygulamaları dikkate alınarak ilgili, deneyimli ve uzman kişilerin yer alacağı komisyonlarda tartışılarak reform taslakları haline getirilmesi ve bunlara göre çözümler aranması gerektiği kanısındayım.
 
fakülteler birkaç küçük yönetmelik değişikliği dışında İstanbul veya Ankara Hukuk fakültelerindeki eğitimi esas almıştır. Her yıl daha fazla hukuk fakültesi açılmasının nedeni pahalı yatırım yapılmasını gerektirmeden kurulabilmesi ve şu anda öğrencilerin yoğun talebidir. Neredeyse bir sınıf ve birkaç öğretim üyesi ile fakülte
 
kurulabilmekte ve eğitim yapılmaktadır. Hukuk fakültelerindeki bu çoğalma şimdilik sağlıklı bir rekabet ortamına yol açarak öğretim kalitesinde bir artış sağlamaktan uzaktır.
Bir taraftan yeni kurulan fakülteler, diğer taraftan eski ve köklü olmasına rağmen eskisine nazaran eğitim kadrosundan, gücünden çok şey kaybetmiş fakülteler gelecek için ciddi sorunları şimdiden bizlere haber vermektedir. Bugün
 
tüm hukuk fakültelerindeki hukuk öğretimi çağdaş hukuk öğrenimi ile bağdaşmamaktadır. Özellikle 60 70 yıl öncesinin özel koşullarına göre benimsenen yöntemler hala uygulanmaya çalışılmaktadır. Üstelik bu öğretim
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
vozol puff
Geri
Üst