Beden dili

---> Beden dili

1.1.1.8.2.8.1.1. İlgi Aşamaları
Cinsel açıdan ilgi duyduğu birisiyle karşılaşan kişinin davranışları üç aşama*dan geçer. İlk tepki uzun süreli göz temasıdır. Karşıdaki kişinin bakışlara karşılık verdiği düşünülürse
virg.gif
bunu bedensel olarak daha yakına gelme davranışı izler. Bundan sonra üçüncü aşamada kişi hoşlandığı kimseye dokunmaya teşebbüs eder. Bu davranış çok kısa süreli
virg.gif
tesadüf görünüşlü
virg.gif
masum temaslardan cinsel birleşmeye kadar uzanan geniş bir yelpazeye yayılır. C.M. Tramitz kısa bir süre önce tamamladığı 7 yıllık araştırmasının sonunda iki cinsiyet arasındaki yakınlaşmayı belirleyen sürenin ilk 30 saniye olduğunu söylemektedir. Bir başka psikolog K.Grammer'e göre bu süre 10 dakikaya ka*dar çıkabilmektedir.
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.8.1.2. İlk Dakikaların Önemi
Bir kadın ve bir erkek büyük çoğunlukla birlikte olup olmayacaklarına Tra*mitz'e göre ilk 30 saniyede
virg.gif
Grammer'e göre ise ilk 10 dakikada karar vermek*tedirler. Hiç şüphesiz bunun dışında kalan birçok ilişki vardır. İlk bakışta çok çe*kici gelen
virg.gif
yakınlaştıkça yavan bulunabilir; ilk bakışta hiç çekici gelmeyen yakınlaştıkça çekicilik ve değer kazanabilir. Ancak kadın-erkek ilişkilerinde büyük ço*ğunluk
virg.gif
kararını iletişimin ilk kurulduğu saniyeler veya dakika1ar içinde vermek*tedir. İletişimin kurulduğu ilk dakikalar içinde kadın ve erkek karşısındaki kişiyle ilişkisini derinleştirmeye değer olup olmadığına karar verir ve karşıdan gelen işaretleri beklemeye başlar. Bu işaretler de olumluysa
virg.gif
kadın ve erkek birbirleri*ne olan ilgilerini biraz daha açık olarak ortaya koyarlar ve ilişkilerini geliştirmek için yeni adımlar atarlar. Araştırmaların ortaya koyduğu ilginç bulgulardan biri
virg.gif
insanları cinsel yön*den harekete geçiren temel faktörün ''güzellik'' olmasıdır. Bu sebeple ''güzellerin daha aranır ve izlenir olmalarını ve ısrarla karşılaşmalarını doğal görmek gerekir. Buna karşılık daha az güzel olanların
virg.gif
karşı cinsiyetten ilgi görebilmek için
virg.gif
kendilerinin aktif olmaları ve toplumsal olarak kabul görecek özellikler geliştirmeleri gerekmektedir. Karşı cinsiyetten olan insanlarla ilişki kurmakta başarılı olanların temel özellikleri kur yapma işaretlerini başarılı bir şekilde göndermeleri ve gönderilen işa*retleri de başarılı bir şekilde algılamalarıdır.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.8.1.3. Sahiplenme
Bir topluluk içine beraberce giren kadın ve erkek
virg.gif
topluluktaki diğer kişile*rin ilgisiyle karşılaşır. Partnerine gösterilen ilginin sosyal ilgi sınırlarını zorlaması
virg.gif
kişide bir rahatsızlık yaratır ve çevredekilerde ''Onun sahibi benim'' imajını ya*ratacak bazı hareketler yapmasına sebep olur. Erkek başkaları ile konuşurken onun yanına giderek kravatını düzelten
virg.gif
ceketinin üzerinden hayali bir iplik alan veya tozları silken kadın çevredekilere böyle bir işaret vermek amacını taşımaktadır.Benzer şekilde erkeğin kadına sarılması
virg.gif
elini onun bedeni üze*rinde tutması
virg.gif
onunla aşikar bir temas içinde olması da çevredeki insanlara sa*hipliğini gösteren işaretlerdir.


 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.8.1.4. Kadınlarda Kur Yapma Davranışları Daha Baskın
Genel olarak yaygın inanç erkeklerin kur yapma eğilimlerinin daha fazla ol*duğudur. Oysa yapılan araştırmalar
virg.gif
tıpkı hayvanlar aleminde olduğu gibi in*sanlarda da çıkış noktasının kadınlar olduğunu ortaya koymuştur. Muhtemelen bu yüzden kadınlar kur yapma davranışları konusunda
virg.gif
erkeklerden çok daha fazla duyarlıdırlar. Bu özellikleri kadınlara kur yapma davranışlarını daha bilinçli düzenleme ve karşıdan gelenleri de algılama imkanı verir. Belki de bu sebeple
virg.gif
yabancı bir topluluk içine partneri ile giren kadın
virg.gif
ken*disi için hangi kadının tehdit edici olduğunu
virg.gif
erkeğin o kadınla arasında bir sempati köprüsü kurulmasından çok daha önce fark eder. Kur yapma davranışı beraberliği mutlaka cinselliğe kadar götürmek amacı*nı taşımayabilir. Ancak kabul etmek gerekir ki
virg.gif
müdürle sekreteri arasında veya bir kadın yönetici ile erkek yardımcısı arasında olduğu gibi
virg.gif
bütünüyle sosyal alanda kalsa bile
virg.gif
bu davranışlar bir ilgi belirtisidir. Kadınların kur yapma davranışlarında yer alan işaretler
virg.gif
erkeklerden çok da*ha fazladır. Bazı kur yapma davranışları açık ve belirli olduğu gibi
virg.gif
bazıları da kesinlikle farkına varılmadan verilen silik
virg.gif
belirsiz veya örtük işaretlerdir. Yapılan araştırmalar
virg.gif
cinsel olarak bir işaret alan erkek ve kadının göz be*beklerinin büyüdüğünü ortaya koymuştur. Ne yazık ki
virg.gif
bu kolay algılanabilir bir ipucu değildir. Erkek ve kadınlara özgü ortak bir kur davranışı
virg.gif
kas geriminin artması
virg.gif
be*den duruşunun dik bir duruma getirilmesidir. Bu sırada karın içeri çekilir
virg.gif
gö*ğüs öne çıkartılır ve baş dik tutulur. Kadın ve erkek böylece kendilerine oldukla*rından daha genç ve enerjik bir görünüm vermiş olurlar. İlgi duyulan kişiye omuz üzerinden yöneltilen yan bakış çok önemli bir işa*ret ve kur davranışıdır. Böylece kişi yüzü doğrudan ilgi duyduğu kişiye dönük olmadığı için çevredekilerin fazla dikkatini çekmeden onu izleyebilir. Bir insanın üzerindeki bir bakışı hissetmemesi çok uzak bir ihtimaldir. Bu se*beple izlenen kişi ya bakışlara bakışla karşılık verir veya kayıtsız kalır. Omuz üze*rinden hafif yan bakışın kişiye sağladığı avantaj
virg.gif
karşılık gördüğü takdirde ya*kınlaşma çabalarını geliştirmesi
virg.gif
karşılık görmediği takdirde de gururu zedelen*meden ilgisini başka bir tarafa yöneltmesidir. Yine her iki cinsiyete de özgü kur davranışı kişinin kendisine çeki-düzen vermesidir. Çeki-düzen verme davranışı
virg.gif
cinsiyetlere göre farklı biçimlerde orta*ya çıkar.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.8.2. Erkeklere Özgü Kur Davranışları

Bir erkeğin kendisine çeki-düzen vermek konusunda temel davranışı
virg.gif
krava*tını düzeltmesidir. Erkek kravat takmıyorsa yakasını düzeltir. Erke*ğe özgü diğer çeki-düzen verme davranışları gömleğini
virg.gif
pantolonunu ve keme*rini düzeltmektir. Bu hareketlerle birlikte erkekler çoğunlukla saçla*rını -varsa bıyıklarını- düzeltirler. Bu çeki düzen verme davranışını uzun süren bir bakış ve hafif bir gülümse*me izler. Bedenin merkezi (göğüs) ve ayak uçları ilgi duyulan kişiye döner. Baş yukarı doğru kalkarken
virg.gif
hafifçe yana doğru eğilir. Erkek ayaktaysa
virg.gif
biraz önce anlatılan dik beden duruşuna içeri çekilmiş mide
virg.gif
dışarı çıkartılmış göğüs eşlik eder. Bundan sonra erkek sosyokültürel konumuna göre ellerini kalçasına koy*mak
virg.gif
başparmaklarını kemerine takmak veya ellerini pantolonun yan veya arka ceplerine sokmak seçeneklerinden bir veya ikisini seçebilir. Bu davranışların hepsi erkeğin bedeninin sınırlarını genişleterek
virg.gif
kendisini güçlü gösterme ihti*yacından kaynaklanır.Erkeğin bacaklarını açarak oturması
virg.gif
kendini ve cinselliğini sergileme işaretidir. Böyle oturan bir erkek kendisine ve gücüne aşırı bir güven içindedir
virg.gif
bunu dış dünyaya teşhir ederek bir ''davet'' ve ''meydan okum3'' işa*reti vermektedir. Erkeğin ilgi duyduğu kadına yan bakması
virg.gif
beyaz perdede oldukça abartılı bir biçimde Clark Gable tarafından kullanıldığı için
virg.gif
''Clark çekmek'' olarak adlandırılmıştır.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.8.3. Kadınlara Özgü Kur Davranışları

Kadınların da erkeklerle ortak bazı kur davranışlarına sahip olduklarını söylemiştik. Bunlar omuz üzerinden yan bakmak
virg.gif
saçları düzeltmek
virg.gif
kıyafetine çe*ki-düzen vermek
virg.gif
beden duruşunu dik duruma getirmek için mideyi içeri çek*mek
virg.gif
göğüsleri öne çıkartmaktır. Bir veya iki elin kalçada durması da
virg.gif
meydan okuyucu ve kadının kendisini ortaya koyduğu bir davranıştır.Uzun süreli göz temasının en temel kur davranışı olduğunu biliyoruz. Bazı kadınlarda buna yanaklarda beliren hafif bir kızarma eşlik eder. Yanaklardaki bu kızarma bir heyecan belirtisidir.Kadınların kur davranışlarından biri
virg.gif
başın kısa ve ani bir hareketle geriye hareket ettirilmesi sırasında saçların arkaya atılmasıdır.Kadını karakterize eden temel jestlerin en başında bileğin bükülerek avuç içinin gösterilmesi gelir. Erkekler bileklerini düz tutarlar
virg.gif
bu sebeple bir erkeğin bileğini bükerek avuç içini açığa çıkartması
virg.gif
kadınsı bir davranış olarak yorumlanır. Erkek kravatını düzeltirken
virg.gif
kadın elini bileğinden bükerek avuç içini ortaya koymuş
virg.gif
bedeni ve bakışlarıyla da erkeğe yönelmiştir. Bu iki kişi
virg.gif
kendilerine çok yakın olduğu halde
virg.gif
araların*daki üçüncü kişiyi bütünüyle dışlamışlardır.Kadınlar özellikle sigarayı avuç içlerini gösterecek şekilde içerek
virg.gif
kadınca görünüşlerinin etkisini güçlendirirler. Kırıtarak yürümek
virg.gif
çevredeki ilginin kadının en erotik bölgelerinden biri olan kalçalarında toplanmasına sebep olur. Bu sebeple kadının kırıtması çevredeki erkekler tarafından bir ''davet'' olarak yorumlanır.Omuz üzerinden hafif yan bakış
virg.gif
birçok filmde cinsel çekiciliğini sergileyen kadın oyuncu tarafından erkeği baştan çıkartmak için kullanılır. Gerçekten de omzu üzerinden hafif kısık gözlerle bakan bir kadın birçok erkeğin yüreğinde ateşler yakabilir. Eğer kadın omuzları açık bırakan bir elbise giyiyorsa
virg.gif
bu bakı*şın etkisi daha da artar. Filmlerde cinsel çekiciliklerini sergileyen kadın oyuncularda ve erkek okurla*ra yönelik olarak hazırlanan dergilerde sık rastlanan bir işaret de hafif aralık ve nemli dudaklardır. Dudaklar ya dille ıslatılarak ya da ruj gibi sürülen parlatıcılarla nemli hale getirilerek ilgi merkezi yapılır. Uyarılan kadının cinsel bölgelerinde kan toplanarak kızarmaya sebep olur. Kadınların ruj sürerek dudaklarını kızartmalarının temelinde yatan gerçeğin bu olduğunu hemen hemen hiçbir kadın bilmemesine rağmen
virg.gif
İslamiyet'in getir*diği kısıtlamaya uyanlar hariç
virg.gif
bütün kadınlar ruj sürerler. Kadına kadınca özelliğini veren
virg.gif
bunu çevresine karşı çeşitli nüanslarda kullanma imkanını sağlayan temel davranışlardan biri ayak ayak üstüne atmaktır. Erkeklerin bacaklarının çoğunlukla açık oluşu
virg.gif
cinsel bölgelerini teşhirden
virg.gif
kadınların bacaklarının çoğunlukla kapalı o1uşu cinsel bölgelerini koruma ihtiya*cından kaynaklanır. Bacakları açık tutmak erkeklerde meydan okumak
virg.gif
üstünlük
virg.gif
sınırlarını ge*nişletmek
virg.gif
kendini kabul ettirme isteğidir. Kadınlarda ise bacakların açık tutul*masını
virg.gif
dış dünyaya yansıyan bir ''davet'' işareti olarak yorumlayanlar çoğunluktadır. Hiç şüphesiz pantolon giymek kadınlara önemli ölçüde hareket serbestliği sağlamış olsa bile
virg.gif
etek giyen bir kadının bacaklarını kullanma biçimi onun cin*sellik konusundaki rahatlık ve tabulara bağlılık derecesini ortaya koymak açısın*dan çok önemli bir işarettir. Bir bacağın alta alınarak ve dizin açıkta kalarak oturulması
virg.gif
kadının rahatlık ve güvenini yansıtır. Bu oturma biçimi karşı tarafı da rahatlığa ve formalitelere boş vermeye davettir. Sosyokültürel olarak üst sınıfta ender rastlanan bir davra*nıştır. Kadının bacak bacak üstüne atmış olarak bir ayakkabısını ayağından çıkar*tarak
virg.gif
parmak ucunda sallaması yine çok rahat ve erkeği baştan çıkartmaya yö*nelik bir jest olarak kabul edilir. Bu davranışta ayrıca ayağın erotik bir obje ola*rak teşhiri söz konusudur. Kadınların yine ilgiyi üzerlerine toplamak için bilinçli olarak uyguladıkları bir başka jest
virg.gif
bacak bacak üzerine atarak
virg.gif
bacakları paralel olarak bir yana uzatmalarıdır. Birbirine paralel olan bacaklar beden ağırlığını taşımadıkları için
virg.gif
kadın dik olarak oturmak durumunda kalır. Bu oturma kadının bütün çekiciliği*ni ortaya koyan çarpıcı bir görünüştür. Bacaklarını büyük ölçüde ortada bırakacak şekilde kısa etek giyen bazı ka*dınlar bir rahatsızlık yaşarlar ve sık sık eteklerini çekiştirirler. Bu şekilde giyinen kadınlar böyle bir etek giyildiği zaman ortaya çıkacak görüntünün erkeklerin il*gisini çekeceğini bilirler ve seçimlerini bu ilgiyi sağlamak için yaparlar. Ancak bu ilginin aşikar olarak ortaya çıkması onlarda rahatsızlık yaratır. Kısa etek giymek
virg.gif
sonra da sık sık etek çekmek cinsel açıdan olgunlaşmamışlığın belirtisidir ve alt sosyokültürel düzeye ait bir davranıştır. Bu sebeple kısa etek giymek isteyenlerin konunun bu yönüne dikkat etmeleri ve çevreye kendileriyle ilgili verdikleri mesajın farkında olmaları doğru olur. Kadının elinde yuvarlak
virg.gif
uzun
virg.gif
silindir biçiminde bir obje bulunması
virg.gif
Freudcu psikologlar tarafından kadının zihninde daha farklı bir objenin varlığı ola*rak yorumlanır. Eğer kadın elini ayaklı bir şarap bardağının uzun sapı boyunca ritmik olarak gezdiriyorsa
virg.gif
bu kanaat güçlenir. Özellikle kadının ağzına götür*düğü silindirik objelerle uzun süreli temasları bu yönde değerlendirilir.
Bazı modellerin veya cinselliğini sergileyen artistlerin bu yorumu haklı çıkartacak aşırı vurgulamaları olur. Bu amaçla kullanılan objeler arasında ilk akla gelenler sigara
virg.gif
ruj ve kalemdir.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.2.9. YALAN
virg.gif
SAMİMİYETSİZLİK
virg.gif
ŞÜPHE VE TEREDDÜT

1.1.1.8.2.9.1. Gerçek Duyguların Gizlenmesi

Beden dili ile ilgili olarak yaptığımız seminerlerde
virg.gif
en çok ilgi çeken ve katılımcıların en çok bilmek istedikleri konuların başında insanların yalan söylerken davranışlarında meydana gelen değişikliklerin anlaşılması geliyordu. ''İnsan yalan söylerken ne yapar?'' veya ''Bir insanın yalan söylediğini nasıl anlayabili*rim?'' sorusu bu seminerler sırasında en çok sorulan sorulardan biriydi. Bu se*beple bu konuyu ayrı bir başlık altında toplamayı ve konuyla ilgili yapılan araş*tırmaları
virg.gif
bu araştırmalardan elde edilen bilgileri ve en önemlisi bu bilgilerin geçerlilik derecelerini özel bir bölümde toplamayı uygun bulduk. Sosyal hayatta birçok durumda
virg.gif
insan kendi gerçek duygularını gizlemek ister
virg.gif
ancak herhangi bir biçimde kendisini ele verir. Bir topluluk içinde kişi si*nirli
virg.gif
gergin ve hatta korkuyor olabilir fakat yüzüne iliştirdiği bir gülümsemeyle mutluluk maskesi taşıması mümkündür. Dikkatli bir gözün algılayabileceği bazı küçük ipuçları iç ve dış dünyalar arasındaki bu farkın anlaşılmasına yardımcı olur. İnsanlar yalan söyledikleri zaman en başarılı şekilde kontrol ettikleri
virg.gif
yüz ifadeleridir; İnsan en çok mimiklerinin farkında olduğu için yalan söylerken en çok ve en iyi yüzünü kontrol eder. Çünkü insan yalan söyleyeceği zaman yüz mimikle*rini kontrol etmek için bilinçli bir çaba harcamaktadır. Hiç şüphesiz çok dikkatli bir gözlemci veya uzman için yalan söyleyen biri mimikleriyle de çok sayıda ipucu vermektedir. Ancak genel olarak düşünüldüğünün aksine
virg.gif
bir kişinin yalanını yüzüne veya gözüne bakarak anlamak pek kolay değildir.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.9.2. Yalan Çeşitleri

İnsanların birbirlerine söyledikleri yalanları dört grupta değerlendirmek mümkündür. Birinci grupta kişinin söylediği yalanın
virg.gif
karşısındaki tarafından bilindiği fakat karşı çıkılmadığı ortak-yalanlar vardır. Kendisine yapılan akşam yemeği önerisinden hoşnut kalmayan hanım
virg.gif
daveti yapan kişiye ''işim var' veya ''başkasına sözüm var'' der. Bunu söylerken karşısındakinin söylediği yalanı anladığını bilir. Ancak iki taraf için de durumun bu şekilde algılanması uygundur. Daveti yapan kişi
virg.gif
konuyu mazeret yönünde geliştirebilir ve şehir hayatında herkesin programının kaçınılmaz olarak çok yüklü olduğunu söyler. Bu şekildeki ortak-yalanlar insanların gündelik hayatlarında önemli bir yer tutar. İkinci grupta yer alan yalanlar
virg.gif
doğrusu ortaya konamayacağı için karşı çıkılmayan yalanlardır. Buna örnek eşi kendisini terk eden birinin bir kokteyl par*tide mutlu bir görüntü sergilemesidir. Bu kişi beraberliğini bitirmekten ötürü çok mutlu olduğunu ifade eder ve dinleyenler bunun doğru olmadığını bilirler. Ancak buna kimse karşı çıkamaz. Bu kişi gece boyunca izlenecek olursa
virg.gif
söyle*dikleriyle iç dünyası arasındaki çelişkiyi ortaya koyacak birçok açık verebilir. An*cak bu yalanın ortaya çıkması kimseye yarar sağlamayacağı için
virg.gif
kimse konu*nun üzerine gitmez. Üçüncü grupta profesyonel yalancıların söyledikleri. yalanlar bulunur. Bura*da ''profesyonel yalancı'' tanımı ''mesleği gereği yalan söylemek zorunda olan'' anlamında kullanılmaktadır. Diplomatlar
virg.gif
politikacılar
virg.gif
avukatlar
virg.gif
reklamcılar
virg.gif
halkla ilişkiler şirketlerinin temsilcileri
virg.gif
falcılar
virg.gif
sihirbazlar
virg.gif
eski eşya satıcıları (antikacılar) için yalan bir ha*yat biçimidir. Bu kimseler
virg.gif
karşılarındaki kişilere konuyla ilgili olarak sadece onların hoşlarına gidecek olanları söylemekte çok ustadırlar.Bu kimseler yalan söyleme becerilerini öylesine geliştirip parlatırlar ki
virg.gif
in*sanlar bu yalanları duymak için can atarlar
virg.gif
teşvik ederler ve bundan mutluluk duyarlar. Bu grupta yer alanlar yalan işaretlerinin çok azını gösterirler.Dördüncü grupta ise
virg.gif
işi yalan söylemek olmayan sıradan insanların söyle*dikleri ve kendilerine yarar sağlayan küçük veya büyük yalanlar gelir. Bunlar fark edildiği zaman ''yalan'' diye adlandırılan adi yalanlardır. Kitapta daha önce yer verdiğimiz önemli bir gerçeği burada bir kere daha hatırlatalım: ''İnsan ağzıyla yalan söyleyebilir ancak bedeniyle asla''. Bu sebeple söylediğinde dürüst olmayan birinin
virg.gif
davranışlarıyla sözlerinin doğru olmadığı konusunda bazı ipuçlarıyla kendisini ele vermesi kaçınılmazdır.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.9.4. İşaretlerin Geçerliliği

Bu araştırmalardan elde edilen bilgileri mutlak doğrular olarak değil
virg.gif
geçer*Iiliği tekrarlanmasına ve izlediği sıraya bağlı -her şeyden önemlisi- kişinin içinde bulunduğu bağlamın değerlendirilmesiyle anlam kazanan bir anahtar olarak kabul etmek gerekir. Yukarıda sıralanan özelliklerin varlığı kişinin yalan söylediğini değil
virg.gif
yalan söyleme ihtimalinin olduğunu gösterir. Bu araştırmaları sınamak için çalışmalar yapan başka araştırmacılar
virg.gif
yukar*da sıralanan davranışların yalan veya samimiyetsizliği ortaya çıkartmak için kul*Ianılacak anahtarın kendisi değil
virg.gif
ancak bir parçası olduğunu söylemektedirler. Örneğin
virg.gif
bir konuşma sırasında birdenbire büyük bir suçlamayla karşılaş*mamız durumunda
virg.gif
bocalamamız
virg.gif
birçok kere elimizi yüzümüze götürmemiz
virg.gif
oturduğumuz yerde huzursuzluğumuzu yansıtan hareketler yapmamız müm*kündür. Bu durumda suçlamaları yerinde
virg.gif
savunmalarımızı da gerçek dıŞl ola*rak mı kabul etmek gerekir? Benzer şekilde iş için mülakata çağrılan bir kişi
virg.gif
kendisine sorulan sorularla bunaldığı zaman elini birçok defa yüzüne götürebilir ve oturduğu yerde huzur*suzluk işaretleri gösterebilir. Bütün bunların
virg.gif
adayın vereceği bilgilerin nasıl değerlendirileceğini bilememesinden ve hata yapmak endişesinden kaynaklanma*Si da muhtemeldir.Sıralanan sebeplerden ötürü bu işaretleri yalan söylemenin aşikar delilleri olarak değil
virg.gif
beynimizin içindeki düşünceler ve gerçek duygularla
virg.gif
dış dünyaya yansıyan ifadelerin bir çelişkisi olarak kabul etmek daha yerinde olur. Bu çelişki gerçek bir yalan olabileceği gibi
virg.gif
samimiyetsizlik
virg.gif
tereddüt veya şüphe de olabi*lir.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.2.10. AKSESUARLAR

Politikacı ve işadamlarının karşıya mesaj vermek için kullan*dıkları aksesuarlar da vardır. Hırkanızdaki timsah logosu 'ba*kın benim bunu alacak kadar param var' mesajını verirken
virg.gif
yıllar önce 'Polo oynayan beyefendi' diye yorumladığınız bir logo
virg.gif
sahtesi çok yapılıp
virg.gif
tüm tatil yörelerinde aaagahlarda üç tanesi 1O dolara satıldığı için ' Elinde çomakla beygiri döven herif'
virg.gif
durumuna düşüp eski havasını kaybedebilir. ' Ye kür*küm ye' (fine feathers make fine birds) gibi atasözleri tüm dünyada geçerli olduğu için Amerika'da zıpır yuppie'ler için 'rolex' saat ve benzeri pahalı kuşamları kiralayan dükkanlar var(Marka düşkünlüğünün *****lık düzeyine geldiği ülke*mizde bu iş kolunun uyanık girişimcilerce değerlendirilebile*ceği kanısındayım.) Evet aksesuarlarla etrafa bir çok mesaj verebilirsiniz
virg.gif
örneğin gözü bozuk olmadığı halde numarasız gözlük takanlar
virg.gif
etrafı*na bilgili ve entelektüel bir hava verirler. Güneş gözlüğünün de verdiği mesajlar vardır; bıçkınlık
virg.gif
(ya da 'Ne zaman karşı*ma bir tele vole kamerası çıkacak? Ne zaman ünlü olacağım?' diye bekleyenlerin kendilerini saklıyormuş gibi görünüp as*lında her gece ekranda olma isteği) gibi tavırları yansıtır. Bir de
virg.gif
kapalı havalarda bina içinde bile güneş gözlüğü takanlar vardır. Profesyoneller gözlüğü karşısındakini yönlendirmek için de kullanır. Bir açık oturumda dikkat edin
virg.gif
deneyimli ve gözlüklü bir politikacı karşısındaki konuşurken gözlüğünü ta*kar
virg.gif
kendi konuşurken çıkarır. Bu hareket karşısındakini bir süre sonra Pavlov'un köpeği haline getirir. Gözlüğü çıkardığı anda sözün ona geçtiğini karşısındaki hisseder ve susar. Sigara
virg.gif
pipo
virg.gif
puro da ayrı mesajlar verir. Sigara daha günlük ve sıradandır
virg.gif
her gün rastlayabilirsiniz. Hızlı
virg.gif
çabuktur. A ti*pi diye sınıf1andırılan (aceleci
virg.gif
çabuk karar verebilen
virg.gif
hırslı
virg.gif
sorumluluk sahibi
virg.gif
çabuk sinirlenen) insanlar sigarayı tercih eder. Pipo içmek ise bir tür törendir
virg.gif
uzun zaman ister
virg.gif
pipo entelektüel
virg.gif
biraz karamsar
virg.gif
çoklukla düşünce ve edebiyat
virg.gif
in*ce bir müzik zevkidir. B tipleri (sakin
virg.gif
yavaş karar veren
virg.gif
hırs*sız
virg.gif
geniş
virg.gif
zor sinirlenen) pipoyu tercih eder. Puro içerek baş*ka mesajlar verirsiniz
virg.gif
insanlara dersiniz ki: ''Benim kaçakçı*lıkla zengin olduğumu herkes biliyor
virg.gif
uma bakın koca bir ku*lübün başındayım ve kimse bana dokunamaz''
virg.gif
ya da ''Ben ba*kanım ama müteahhitlerle
virg.gif
onların özel uçaklarıyla yurtdışına gidip %5 komisyonla iş bağlıyorum'' veya ''Kocam inanılmaz yükseldi ve devletin bu kademesine geldi
virg.gif
şu anki makamım*la
virg.gif
kendim arasındaki bir türlü hazmedemediğim bu farkı ka*patmaya çalışıyorum
virg.gif
bakın puro içiyorum
virg.gif
bakanlara el öptü*rüyorum'' veya ''Floş kaçakçılığıyla zengin oldum
virg.gif
ama bakın l.sınıf tarım arazisine yaptırdığım
virg.gif
imar izni olmayan konut*ların açılışını devletin başındaki insanlara yaptırıyorum
virg.gif
gari*banların evini yıkarsınız ama benim siteme dokunamazsınız'' ya da ''O adamı benim öldürttüğümü bütün bir şehir halkı bi*liyor ama; benim öyle bir politik ve medya gücüm var ki
virg.gif
ci*nayeti bütün bir medya başka bir adama yükledi
virg.gif
bakın kimse bana dokunamıyor'' dersiniz insanlara. Eminim siz başka ek*lemeler yapmışsınızdır.
Sigara
virg.gif
puro
virg.gif
pipo dumanını takip ederek karşınızdakinin ruh halini yakalayabilirsiniz. Bu olur mu? Olur. Bakın
virg.gif
doğumhane koridorunda volta atan baba adayını düşünün
virg.gif
dumanı aşa*ğı üflüyordur ve mutlaka sert
virg.gif
keskin bir üfleyişi vardır. Bir işten başanyla çıkan bir yönetici ise arkasına yaslanıp duma*nı yukan üfleyecektir. Üflemenin sürati ise duygunun yoğunluğunu gösterir. Aşağı yavaş üfleyen daha az gerginken
virg.gif
sert üfleyen daha sinirlidir. Bir seminerimde dinleyicilerden birisi ''Benim başıma şu gel*di
virg.gif
bir keresinde karşımdaki hanım dumanı aşağı yukan değil de
virg.gif
yüzüme üfledi
virg.gif
peki bu ne anlama gelir?'' diye sordu. Ben de ''Bekar mısınız?'' diye sordum. 'Evet' cevabını alınca
virg.gif
''Bunun anlamını bilmezsen tabii bekar kalırsın'' dedim ve '' Anladım hocam'' cevabını aldım. Bıyıklar
virg.gif
sakallar da mesaj verir. Bunun aynntısına girme*mem gerektiğini düşünüyorum
virg.gif
çünkü hangi bıyığın veya sa*kalın değişik bir imaj çağnştırdığını zaten biliyorsunuz. Bir ömek vermek gerekirse
virg.gif
bir kurban almaya gidiyorsunuz
virg.gif
kur*ban satan adam ince telli yuvarlak gözlükleri olan
virg.gif
keçi sa*kalllı ve papyon takan birisi
virg.gif
şoka girersiniz. Giyiminiz ve ak*sesuannızla karşınızdakine kim olduğunuzu ve kurumunuzu anlatırsınız. İnsanlar sizi giysilerinizle karşılar
virg.gif
düşüncele*rinizle uğurlarlar ama; düşüncelerinize giysileriniz ve akse*suarlarınız değer katar. Mevlana 'nın çok güzel bir sözü var;
''Ne insanlar gördüm üstlerinde elbi.ve yoktu
virg.gif
.
Ne elbiseler gördüm içinde insan yoktu ''
İş yaşamımızda etrafınızda dolaşan
virg.gif
bir sürü takım elbise
virg.gif
sizinle toplantıya giren kalemler
virg.gif
sizden randevu iste*yen saat markaları
virg.gif
size iş veren purolar
virg.gif
ortaklık kurmak is*teyen havalı markalı deri çantalar göreceksiniz. Belki de bir parfüm markasına aşık olacak ve bir güneş gözlüğüyle flört edeceksiniz. İçinde insan olmayan elbiseleri görebilmeniz için
virg.gif
Mevlana 'nın hayat tecrübesine sahip olmalısınız. Bu da imkansız. İşe eleman yerleştirme görüşmesi eğitimi verirken profesyonellere öğretmeye çalıştığım en önemli nokta 'ilk in*tiba'nın' etkilerini silebilmeleri. İlk otuz veya doksan saniye*de oluşturduğunuz o intiba kolay-kolay değişmez. Karşınızda*ki pala bıyıklı
virg.gif
dalyan gibi işadamının sağ kulağına takacağı nokta kadar bir küpe sizi görüşme boyunca duygudan duygu*ya götürecektir. Satıcılara ve konuşmacılara insanlann aklında kalmalan için üzerlerinde farklı bir aksesuar bulundurmalan tavsiye edilir
virg.gif
iş görüşmesinde bunu takın derler. O kadar adayın arasında bir farklılığınız
virg.gif
akılda kalıcılığınız olsun. Farklı renk bir kra*vat
virg.gif
bir rozet vs. gibi. O yüzden gazetelere kendi paralanyla tam sayfa ilan verip ''Türk gurusu Selami aranızda
virg.gif
hepinize yaşamın ve iş yaşamındaki başannın sırlannı öğreteceğim'' diyen uzmanlann (veya uzman çavuşlann) pembe üzerine sa*n puanlı papyonlar taktığını görürsünüz. (Bu yüzden 'gu*ru'nun yanında yaş da yanabiliyor') Cırtlak bir papyon aklı*nızda kalır. Yirmi dört resim karesinden farklı olanın bilinçal*tına girdiği gibi. Demirel'in kalabalıklara salladığı şapka gibi
virg.gif
o sizi diğer li*derlerden ayıran bir semboldür. Ecevit'in mavi gömleği ve kasketi gibi
virg.gif
kasket de ayırt edici bir semboldür. Tayyip Erdo*ğan karanfillerle özdeşleşmeye çalışırken
virg.gif
Erbakan ' ın parlak kravatlan
virg.gif
Mesut Yılmaz'ın beyaz yakalı gömlekleri
virg.gif
Tansu Çiller'in fulan gibi. Ayırt edici semboller sizi akılda bırakır
virg.gif
Türkeş Döyle bir şeye ihtiyaç duymadı
virg.gif
kalın kaşlan yeterince farklılık oluşturuyordu. Hitler'de ise farkı yaratan badem bı*yıktı.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.2.11. ETKİLİ BİR SES GELİŞTİRME

Ses çoğumuzun sandığından çok daha önemlidir. Nixon
virg.gif
bir konuşma metnini okumakla teypten dinleme arasındaki bayat farkı anlamıştı. Biz gazel bir sesin farkına varmayız
virg.gif
çünkü böyle bir ses amaçlanan işi dikkati çekmeden yaptırır. Ancak ses etkisiz olduğu zaman onu hemen fark ederiz. Bazı insanlar sesleriyle para kazanır. Mel Blanc
virg.gif
Wamer Brothers'm çizgi filmlerini seslendiren aktör. Bazı aktörlerin reklamlarda kullanılan çok etkili sesleri vardır. Paul Burke
virg.gif
William Conrad
virg.gif
James Garner ve David Janssen sık sık; TV reklamlarında duyulur veya bizzat görünür. Bu kadar dinlenmelerinin nedeni
virg.gif
duygularını en önemli göstergesi olan sesi çok iyi kullanmalarıdır.
Duygulardan başka
virg.gif
ses yalan söylediğimizi de gösterir. Mucit Allen Bell
virg.gif
insanların seslerini analiz ederek gerçek mi
virg.gif
yoksa yalan mı söylediğini saptayan bir aygıt yapmıştır. Poligrafın aksine
virg.gif
aygıtın insan vü*cuduna takılmasına gerek yoktur. TV yayınlarını
virg.gif
teypleri
virg.gif
telefon konuşmalarını da analiz edebilmektedir. Psikolojik gerilim ölçer (psychological stress evaluator* PSE) diye adlandırılan bu alet
virg.gif
seste
virg.gif
insan kulağı tara. fından algılanmayan titremeleri ölçmektedir. Ses sani*yede 8 ile 14 devir arasında bir hızla titreşir. Bir insan gerçeği söylediği zaman
virg.gif
sesi kontrol eden kaslar rahat. tır ve belirli bir düzen gösterir. Yalan söylediği zaman yaşadığı zorlanma
virg.gif
doğal olmayan bir gerilim yaratır ve düzen değişir. Bu işlem üzerinde kontrolümüz yoktur. Bell
virg.gif
PSE’ yi önce TV'deki Doğrucu Hangisi programında (üç yarışmacı aynı kişi olduklarını iddia ederler. Amaç hangisinin yalan söylemediğini anlamaktır) denedi. Bu deneyler sonucunda PSE’nin yüzde 95 oranında doğruyu bulduğunu öne sürdü. Bir başka denemede üç PSE operatörü
virg.gif
John Dean v.e John Mitchell'in TV'deki Watergate haberlerindeki beyanatımı tahlil etti. Mitchell
virg.gif
bir kaç noktada gerilim gösterdi. Örneğin
virg.gif
Ric*hard Nixon'un dinleme veya örtbas etme olaylarına karıştığımı sanmadığımı söyledi. Dean ise hiç bir. gerilim göstermedi. Hepinizin bildiği gibi tarih Dean'in doğru
virg.gif
Mitchell 'in yanlış olduğunu gösterdi. Dale Carnegie
virg.gif
Söz Söyleme ve Kendine Güvenme kitabında şöyle der: ''Biz bu dünyada dört şeyle değerlendirilir ve sınıflandırılırız: Ne yaptığımız
virg.gif
nasıl görün*düğümüz
virg.gif
neyi nasıl söylediğimiz.'' ''Nasıl söyleyeceği*nizi' çalışarak geliştirebilirsiniz. Gırtlak kasları çalışa*rak güçlendirilebilir ve ayarlanabilir.
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.11.1. Ses Kontrolü

Sesimizi kontrol etmeyi çok küçük yaşta öğreniriz. Yeni doğmuş bebekler binlerce değişik ses çıkartabilir. Fakat altı aylıktan itibaren bu sesler genellikle ana dille*rinin sesleriyle sınırlanır. İngilizce'de tahminen her biri üç saniye süren 50 ses vardır. Bu sesler soluk
virg.gif
fonas*yon
virg.gif
rezonans ve telaffuzun birleşmesiyle oluşur.
Normal soluk
virg.gif
üç ila beş saniyede bir nefes alıp ve*rilmesidir. Konuşmaya niyetlendiğimiz zaman daha ça*buk soluk alır
virg.gif
sonra kontrollü bir şekilde soluk veririz. Nefesli sazlardan birini çalanlar
virg.gif
iyi bir nefes kontrolünde diyaframın önemini bilir. Diyafram
virg.gif
göğüs boşluğu ile mide arasında bulunan bir kastır. Genişlediğinde gö*ğüs boşluğunda havaya daha fazla yer açılır. Daraldığın*da havayı dışarı çıkmaya zorlar. Ses çıkarma (fonasyon) için hava
virg.gif
nefes borusu ve gırtlaktan geçirilir. Adem elmasının olduğu yerde bulu*nan bir çift ses teli. sesi oluşturur. Bu ses telleri dışarı atılan hava ile titreşir. İnanılmaz karışıklıktaki bir takım kaslar
virg.gif
ses tellerinin uzunluğunu
virg.gif
kütlesini
virg.gif
esnekliğini ve sertliğini değiştirerek sesteki tını ve yükseklik farklılıklarını yaratır. Titreşen hava
virg.gif
rezonans yaratmak için burun kanalından
virg.gif
boğaza ve ağız boşluğuna geçer. Bu bir stereo sistemdeki hoparlör kutusunun görevini ya*par. Burun kanalları ve ağız boşlukları değişik büyüklükte ve biçimdedir. Bu boşlukların ve geçitlerin büyüklük ve biçimleri sesi değiştirmek için ayarlanabi*lir. Konuşma sürecindeki son adım telaffuzdur. Siz her ses için dilimizi
virg.gif
dişlerimizi
virg.gif
dudaklarımızı uygun şekilde biçimlendirerek telaffuz ederiz. Eğer sözcükleri yanlış telaffuz ediyorsak bu durum sadece siiiü1ze*menin yanlış kullanılmasından ileri gelir. Şarkı söylemenin yararlarından biri insanlara sesleri daha özenle telaffuz etmeyi öğretmesidir. Böylece dinleyici şarkıların sözlerini anlayabilir. Bu disiplin günlük konuşmalarda da sürdürülebilir. Dale Carnegie
virg.gif
Amerika'da fena halde parasız kalan bir ir.u;.i.:in hikayesini anlatır. Adam tek giyeceği olan eski elbisesini ve yırtık ayakkabıları giyerek bir iş görüşmesine gider. Görüşmeci
virg.gif
adamın dili kullanmadaki ustalığına hayran kalır. Sefil görünüşüne rağ*men konuşması onu özel bir kişi haline getirmiştir. Gö*rüşmeci her ne kadar onu işe almazsa da
virg.gif
onun için bir arkadaşından randevu alır. Sesinizi uygun bir şekilde kontrol ederek insanları böylesine etkileyebilirsiniz. Önceleri eşim
virg.gif
her ağzımı açışımda ismimi söylemekten başka bir şey yapmıyor gibi göründü. işyerimde bu ''hizmet''ten yoksun kaldığım halde
virg.gif
üç hafta içinde ''şeylerden kurtulmayı başardım. Daha sonra ortağımdan aynı çareyi ona uygulamama izin vermesini istedim. Onun alışkanlığı benden daha köklü olmasına rağmen o da kendisini bir kaç haftada '.tedavi etti. iş arkadaşlarınızı ve müşterilerinizi. geri iletim sis*teminize katmaktan korkmayın. Şirketlerden çoğu kişi*nin şeycilerin üzerine gittiğini gördüm. Kullanılan her ''şey'' sözcüğü için bir kutuya para atma cezasına başvuruluşuna dahi rastladım. Bazı grupların bu paralarla ''şey'' partisi düzenledikleri de oldu.Konuşmanızdaki anlamsız sözcükleri azalttıktan sonra da
virg.gif
zaman zaman bunlara tekrar başvurup vurmadığımıza dikkat edin. Eski bir sigara tiryakisinin kahveyle beraber sigara araması gibi
virg.gif
siz de cümle içindeki boşlukları herhangi bir sesle doldurmak isteyeceksiniz. Geri iletim ortağımızın herhangi bir düzensizlikte sizi uyarmasını söyleyin.
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.11.2. Sesin Nitelikleri

Sesin ilk niteliği tonudur. Her ses belli bir tonda çı*kar. Ses tonlarımız değişik tip cümlelere göre değişir. Düz cümlelerin başı düşük
virg.gif
soru cümlelerinin sonu dü*şük ses tonuyla biter. Sesimizin tonları dar veya geniş iniş-çıkışlı olabilir. Örneğin
virg.gif
Clint Eastwood'un sesi mo*noton bir çizgi izlerken radyodaki Great Gildersleeve oldukça değişik tonları komiklik için kullanılır. Gergin ses boğaz daraltılarak çıkartılır ve dinlenmesi zor bir sestir. Bir keresinde daha yüksek sesle konuşabilmek için özellikle gergin ses tonu kullanan bir papaz dinledim. Vaazın onuncu dakikasında boğazına bir gıcık yerleşiverdi. Gıcıklı sesiyle sürdürmeye ça!ıştığı vaaz nedeniyle kendisini dinleyen tüm cemaate yavaş yavaş bir öksürük manisi yayılmaya baş!adı. Vaazm so*nuna doğru dinleyiciler adeta. bilinçsiz öksürme ve gırt*lak temizleme korosu oluşturmuştu. Papazsa
virg.gif
tam aksine
virg.gif
onlar öksürdükçe daha yüksek sesle konuşmaya çalışıyordu. Ses yüksekliği
virg.gif
sesin ikinci niteliğidir. Sözcüklere anlam kazandırmak için ses yüksekliğini değiştirerek anlamı kontrol etmek açısından çok yararlıdır. Yüksek ses çıkarmanın doğru yolu
virg.gif
o papaz gibi zorlanmak değil
virg.gif
daha etkin olmaya çalışmaktır. Bu da diyaframı doğru kullanmakla olur. Yüksek ses çıkar*mak için ses tellerinizden fazla miktarda hava geçirmek zorunda değilsiniz. Bu
virg.gif
özel sırlarını balona doldurmaya çalışan biri gibi
virg.gif
sizi nefes nefese bırakır. Havayı ciğerle. rinizden dışarı diyaframınızla itmelisiniz. Okulda trompetle bir parça çalarken müzik öğretmenim beni aniden dürterdi. Diyaframımı doğru kullanıyorsam hafifçe yutkunurdum; eğer yanlış nefes alıyorsam garip bir ses çıkardı. İyi bir nefes kontrolu yapıp yapmadığınızı anlamak için şu deneyi uygulayabilirsiniz: Yüksek sesle konuşur. ken ağzınızı elinizle hafifçe kapatın. Eğer sesiniz tamamen kesiliyorsa soluğunuzun yetmediği anlaşılır. Sesi*niz kısmen kesiliyorsa
virg.gif
diyaframınızı kullanış şekliniz doğrudur
virg.gif
bir başka deneyse
virg.gif
ağzınızdan birkaç santim uzaktaki bir kibriti söndürmeden yüksek sesle konuşmaktır. Sesin yüksekliği gırtlakla sağlanubilir. Bu yön*temi geliştirirseniz
virg.gif
daha yüksek tonda
virg.gif
uzun süreli bir konuşma yapmak için hazırlıklı sayılırsınız. Üçüncü ses niteliği rezonanstır
virg.gif
bu olmadan ses genizden gelir. Rezonans kanallarınız üşütme veya iltihaplanmayla tıkanabilir.En son ses niteliği ise tempodur. Hızlı veya yavaş
virg.gif
akıcı veya aksak konuşabilirsiniz. İş hayatımızda hepimizin makinalı tüfek gibi konuştuğu zamanlar mutlaka olmuştur. En beğendiğim ömeklerden biri
virg.gif
1961'de çevrilen Bir
virg.gif
İki
virg.gif
Üç filminde oynayan James Cagnuy'dir. Duraklamalı konuşma
virg.gif
konuşmaya tiyatrovari bir hava katar veya California bilmecesindeki 'duraklama'' gibi belli sözcükleri vurgular. İster düşünmek için ister etki yaratmak için yapılsın
virg.gif
durak!amalar abartılırsa konuşmanıza o!an ilgiyi dağıtabilir. Şirket içi eğitim seminerlerinde bir yöneticinin yapacağı önemli bir konuş. mayı (örneğin basın bülteni gibi) yeniden daktiloya çeker ve en etkili ses kalıplarına böleriz. Eski başkanlardan Carter
virg.gif
dinleyicilerinin dikkatini dağıtacak şekilde cümlelerini olur olmaz yerlerde sık sık bölerdi. Tipik birkaç cümlesi şöyleydi: ''Amerikan halkının benim... yaptığım gibi bazı.
virg.gif
. lükslerden... vazgeçmesi gereklidir. Örneğin
virg.gif
ben... Biny'i istediğim... kadar göremiyorum.'' Başkan Carter'ın bir de
virg.gif
sesini cümle sonlarında azaltma atışkanlığı vardı. 'Bu onun inandırıcılık ve doğruculuk izlenimini bozuyordu. Ses seminerlerinde her öğrencinin anlattığı kısa kişisel öykü teybe kaydedilir. Daha sonra bunlar tek tek grupla beraber tahlil edi1ir. Bazı ses nitelikleri birden fazla yoruma açıktır. Örneğin
virg.gif
erkeğin yumuşak sesi başka etkenlere de bağlı olarak zayıf ve efemine veya çok güçlü olarak değerlendirilebilir. Marlon Brando
virg.gif
Baba filminde sakin ve kısık bir ses kullanmıştı. Sadece güçlü ve saygın insanlar yu. muşak ve yavaş tempolu bir ses kullanmayı göze alabilir. Bunlar
virg.gif
ağızlarından çıkacak her sözcük için karşılarındakileri bekletebilir.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.11.3. Sesinizi Nasıl Geliştirirsiniz?

Bir konuşmacı olarak ses niteliklerinizin yarattığı*nız etkiye nasıl katkıda bulunduğunu anlarsanız kendinizi bu konuda geliştirmeye baş!ayabilirsiniz. ilk adım
virg.gif
sesinizi banda almaktır. Ucuz bir teyp bu iş için yeterli*dir. Pek çok şirket bunları eğitim amacı ile kullanır. Teybinizi açın ve onun varlığını hiç dikkate almadan olağan konuşmanızla sesinizi kaydedin. Çoğumuz
virg.gif
sesi*mizi kaydetmekte olan bir teybin karşısında donup kalı*rız. Uzun süren kasetlerden alın ve telefonda konuşur*ken veya yemek yerken
virg.gif
yani teybin çalıştığını unutabileceğiniz zamanlarda kayıt yapın. Bir tanıtmada veya bir toplantıda konuşma yaparken arkadaşlarınızdan birine sesinizi kaydettirin. Önemli olan sesinizin doğal olarak kayda alınmasıdır. Çoğumuzun sorunu ifade açıklandığından yoksun olmaktır. Sabit bir ses tonu ile aynı tempoda konuşu*ruz. Her gün radyo ve TV'de dinlediğimiz profesyonel seslerden öğrenilecek çok şey vardır. Komedyen George Carlin
virg.gif
bütün spikerlerin sanki aynı yayın okulundan çıkmış gibi olduklarını söyleyerek şaka yapar.Konuşmalarının bu kadar birbirine benzemesinin nedeni etkili konuşma teknikleri konusunda ustalaşmış olmalarıdır. Anlam taşıyan sesleri çalışmayı en sevdiğim yer otomo*bilimdir. Bazı reklamları o kadar çok dinlemişimdir ki ezbere bilirim ve sunucu ile aynını da söylerim. Eve gelince
virg.gif
haberleri ve hava raporunu çocuklarıma profesyo*nel sunucu gibi veririm. Sesinize
virg.gif
vücudunuzun herhangi bir kası gibi davra*nın.

 
---> Beden dili

II. BÖLÜM

Bu bölümde araştırma ile ilgili daha önceden yapılan araştırmalara yer verilmiştir.
SEÇİLEN ARAŞTIRMALAR

· 1872’de beden anlatımları ile ilgili ilk olarak Charles DARWİN’in “İnsan Ve Hayvanlarda Duyguların İfadesi” adlı kitabında yayınlamıştır.
· 18.yy.’da Erzurumlu İbrahim Hakkı Bey “Marifetname” adlı eserinde genel olarak insan bedeninin oluşma biçimi
virg.gif
beden biçimleri
virg.gif
oranları ve bedenin davranışıyla ilişkileri konusu bulunmaktadır.
· 1940’larda FULCHER
virg.gif
GOODENOUGH ve THOMPSON adlı araştırmacılar doğuştan görme özürlü olan ve gören bebekleri incelemişlerdir.
· 1945’te WOLFF beden hareketleri ile insanın iç dünyasının ilişkileri üzerine araştırmalar yapmış ve bu araştırmaların sonucu “Jestlerin Psikolojisi adlı eserinde yayınlamıştır.
· Profesör BİRDWHİSTELL antropolojik alan araştırmaları üzerinde çalışmış kültürler arasındaki beden dilinin de sözel dil gibi farklı olduğunu ortaya çıkarmıştır.
· Paul EKMAN Amerika
virg.gif
Brezilya
virg.gif
Japonya
virg.gif
Yeni Gine ve Borneo da yaptığı yüzdeki duyguları değerlendirme tekniği ile değerlendirdiği verileri “İnsan Yüzündeki duygu” adlı eserinde yayınlamıştır.
· 1938-1960 Mümtaz TURAN beden diline ilişkin araştırmalar yapmıştır.
· 1968’de Psikolog Doğan CÜCELOĞLU yüz ifadelerindeki duygusal anlatımları Türk toplumunun bir kesiminde araştırmalar yapmış ve bu araştırmaları “ Üç Faklı Kültürde Yüz İfadeleri İle Bildirişim” adlı kitabında yayınlamıştır.
· 1970’lerde IZARD tarafından kas faaliyetlerini kağıda kaydeden elektro miyografi cihazı kullanılarak herhangi özel bir durumun hayal edilmesi ile oluşturulan duygunun yüz kaslarına yansıyan elektrik aktivitesini ölçmüştür.
· 1980’li yıllarda Türkiye’de yaşayan olan Psikolog Ayhan LECOMPTE duygusal yüz ifadeleri ve klinik psikoloji konusunda bir çalışma yaparak yüz ifadeleri açısında klinik tanı üzerine çalışmıştır(Baltaş
virg.gif
1992: 45-48)
· William JAMES
virg.gif
beden postürü yoluyla ifadeyi konu alan ve 347 farklı postürü incelediği 1932 tarihli çalışması sonucunda yüz ifadesi
virg.gif
jest ve postürlerin
virg.gif
çözümlemeye yönelik olarak ayrı ayrı incelenebilirseler de
virg.gif
ifadenin bütünü açısından birbirleriyle bağlantılı olduklarını vurgulamıştır.
· Yüz ifadesiyle ilgili olarak 19. yüzyılda Charles BELL’le
virg.gif
özellikle de ifadenin anatomi ve fizyolojisiyle ilgili olarak yayımladığı kitabıyla başladığı kabul edilir.
 
---> Beden dili

III.BÖLÜM

Bu bölümde araştırmaya ilişkin yöntem
virg.gif
evren
virg.gif
örneklem
virg.gif
araştırmanın modeli
virg.gif
bilgi çözümleme yöntemi yer almaktadır.

YÖNTEM

Yapılacak araştırmada
virg.gif
araştırma yöntemi olarak Betimsel Yöntem kullanılacaktır. Araştırma yöntemi içerisinde anket ile elde edilen veriler yorumlar üzerinde yürütülecek
virg.gif
bunun yanı sıra konu ile ilgili literatür taramasından elde edilecek bilgilerde yorum ve bulgulara katılacaktır

EVREN

Bu araştırmanın evreni olarak ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ Akçakoca Turizm İşletmeciliği Ve Otelcilik Yüksek Okulu alınmıştır.

ÖRNEKLEM

Araştırmanın örneklemini ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ Akçakoca Turizm İşletmeciliği Ve Otelcilik Yüksek Okulu 1. Sınıf
virg.gif
2. Sınıf
virg.gif
3. Sınıf ve 4. Sınıf öğrencilerinden şans yöntemiyle seçilen kişiler oluşturmaktadır.
ARAŞTIRMA MODELİ

Araştırmada
virg.gif
araştırma yöntemi olarak Betimsel Yöntem kullanılacaktır. Araştırma yöntemi içerisinde anket ile elde edilen veriler yorumlar üzerinde yürütülecek
virg.gif
bunun yanı sıra konu ile ilgili literatür taramasından elde edilecek bilgilerde yorum ve bulgulara katılacaktır.
BİLGİ ÇÖZÜMLEME YÖNTEMİ

Araştırmada bilgi toplama aracı olarak kullanılan anketlere verilen cevaplar kodlanarak EXCEL tablolama programına kaydedilmiş ve tanımlanmıştır. Analize hazır hale getirilen veriler araştırmanın amacına uygun olarak Frekans ve Yüzde Dağılımı İstatistiksel Yöntemi ile değerlendirilmiştir.
 
---> Beden dili

IV. BÖLÜM

Bu bölümde araştırmaya ilişkin verilerin çözümlenmesi aşamasından sonra ele edilen işlenmiş verilerden çıkan sonuçlar ve önerilere yer verilmiştir.
SONUÇ

Beden dili iletişim süreci içerisinde ilettiğimiz mesajların büyük bir çoğunluğunu insanlara göndermede ve sağlıklı bir iletişim kurmada önemli bir unsurdur. Bilimsel araştırmalar da bunu ortaya koymuş ve insanlar gerek iş hayatlarında olsun gerekse güncel yaşamlarında olsun iletişim kurarken bedenlerini
virg.gif
jest ve mimiklerini kullanımları konusunda kendilerini bilinçlendirme çabası içine girmişlerdir. Beden dilimizi kullanmamızda lokomotif görevi görev ve bedenimizin hareketleriyle yansıyan duygular temeli oluşturmaktadır. Bende yaptığım bu araştırmada üniversite eğitimi alan öğrencilerin iletişim süreçleri içerisinde beden dilini kullanımlarını
virg.gif
ne kadar bedenleri ile ilettikleri mesajların farkında olduklarını ve ne derecede kullandıklarını ortaya koymak amacıyla bilimsel bir çalışma içerisine girdim. Araştırma sonucundan elde ettiğim veriler doğrultusunda elde ettiğim sonuçları genel hatlarıyla sizinle paylaşmak istiyorum.

Bakışlar:
Bakışlar daha çok kişilerle aramızda olan mesafeyle belirlenir
virg.gif
örneğin çok yakın duruyorsak birbirimize bakmamaya çalışırız. Aynı zamanda bakışlar
virg.gif
konuşmanın konusuyla da çeşitlilik kazanır. İletişimde olduğumuz kişiler ile aramızdaki ilişki düzeyi ve tabi ki kişilik özellikleri de bakışlarda etkilidir. Örneğin içe kapanık kişiler daha az göz teması kurar. Örneklem alınan öğrencilerimiz yeterince göz ilişkisinde bulunmanın etkinliği ve öneminin farkında değildirler ve bakışlarını farklı şekillerde( mahrem bakış) kullanan insanlardan literatürde de belirtildiği gibi hoşnut olmadıkları gibi ankete cevap veren kişiler ilgilendikleri kişilere bu ilgilerini belirtme aracı olarak bakışlarını kullandıkları sonucunu ortaya çıkarılmıştır.

Yüz ifadeleri:
Yüz ifadesi kişiye özgüdür ve iletişim tarzımızı belirler. Kaşları kaldırmak
virg.gif
yüzün kızarması
virg.gif
ağzın aşağıya doğru eğilmesi ve bunlar gibi bir çok hareket
virg.gif
iletişimde olduğumuz kişi veya kişilerde belli bir etki ve izlenim uyandırır. Gülümseme belki de en dikkate değer yüz ifadesidir ancak kolaylıkla taklit edilebilir. Öğrencilerimizin yüz ifadelerinin bilincinde oldukları araştırma sonucunda ortaya konulmuştur.

El
virg.gif
kol
virg.gif
baş hareketleri ve jestler:

Konuşma ve kendimizi ifade etme sırasında çok sayıda el
virg.gif
kol ve baş hareketleri kullanırız. Zamanın geçmesini beklerken
virg.gif
acelemiz olduğunda
virg.gif
bir konuşma sırasında söylenene katılıp katılmadığımızda ve bunlar gibi daha bir çok durumda jestlerimizi kullanırız. Yine yüz hareketlerinin bilincinde olduklarını örneklem alınan kişilerin büyük bir çoğunluğunca ortaya konulmuştur. Yapılan jest ve mimiklerin kültürel farklılık göstermesi konusunda kararsız kalmışlardır. Evrensel olarak beden dilinin farklı kültürlerden insanlar için aynı anlam taşıyan duygu yansımalarından çok her kültürün kendine göre bir beden dilini kullanım şekilleri ve farklı anlamları olduğu bilimsel araştırmalarla ortaya konmuştur.

Bu gruba giren hemen her hareketimiz bir anlam taşır. Örneğin yumruğu sıkmak güç göstergesi iken
virg.gif
kendine dokunma (ağız veya buruna dokunma
virg.gif
kaşıma gibi)
virg.gif
eğer aşırıysa
virg.gif
endişenin bir belirtisi olabilir. Eğer genel olarak jestler
virg.gif
el ve kol hareketleri fazlaysa
virg.gif
bu durum o kişinin kısıtlı kelime bilgisini ya da Akdeniz ülkelerinden olduğunu gösterir.

Bedenin duruşu:
Karşımızdaki kişiye göre durmayı veya oturmayı seçiğimiz açı oldukça önemlidir. İş dünyasında da vücudun duruş şekli
virg.gif
birini merkeze alma
virg.gif
gruba dahil etme veya dışlama gibi birçok anlam taşıyabilmektedir. Bedenin duruşu konusunda örneklem alınan kesimin büyük bir çoğunluğu rekabetçi bir oturuş tarzı olarak nitelenen şekilde iletişim kurmaktalar fakat bu konuda gerekli bilgi sahibi olmadıkları için bunun farkında olmadıkları ve kararsız kaldıkları ortaya çıkmıştır.

Giyim:
Giyim tarzımız
virg.gif
zevkimizin
virg.gif
mal varlığımızın
virg.gif
değerlerimizin veya sosyal grubumuzun bir aynasıdır. İş danışmanlarının çoğu
virg.gif
daha etkili bir izlenim için insanların iyi giyinmelerine yardım etmeye çalışır. Rozetler
virg.gif
kol düğmeleri
virg.gif
marka etiketleri ve kullanılan her türlü aksesuar ve materyaller kim olduğumuzun veya kim olmak istediğimizin birer yansımasıdır. Günümüzde insanlar kendilerini nasıl sunmak isterlerse ilgileri doğrultusunda ve istekleri dahilinde kendilerine has bir giyim tarzını benimsemişlerdir. Kişilerin giyim tarzına
virg.gif
ilişkilerinde dış görünüşe önem verdikleri yapılan ortaya çıkarılmıştır.

Koku:
İnsanlar doğal kokularını gizlemek için sabun
virg.gif
şampuan
virg.gif
deodorant
virg.gif
parfüm ve ağız spreyleri kullanır. Ancak vücudun asıl kokusu
virg.gif
insanların beslenme düzeni
virg.gif
sağlığı ve o anda endişeli olup olmaması gibi konularda ipuçları verir.

Örneklem alınan öğrencilerimizde aşağıda belirtilen hareketleri yoğun bir şekilde iletişim süreci içerisinde kullandıkları ve bazı hareketlerin anlamının kişiden kişiye değişiklik göstermektedir. Kişiler kendi mesafelerini tokalaşmalarına verdikleri değerle iletişim kuracağı kişiye karşı mesafesini belirlemekte
virg.gif
oturma biçimi konusunda karasız kalmakta ama geneli rekabetçi bir iletişim ortamını tercih etmekte ve bunun bilincinde bulunmamaktadır.ayaklarını kenetlemesinin olumsuz düşünceler içerisinde ya da bir şeyler gizlediği konusunda da katılımcılar çekimser cevaplar vermişler bu da kişilerin bu hareketi kullanım amaçlarının literatürde belirtildiği gibi kullanılmasının gerçekliğini ortaya koymaktadır.

Kendilerini güvende hissetmediklerinde kollarını kavuşturarak kendilerine dokunarak rahatlatıcı bir hareket olması amacıyla kullandıkları
virg.gif
insanlarla rahatsız etmeyecek bir mesafede ilişki kurulması gerektiği konusunda ankete uygulanan kişilerin iletişim kurarken bölgelere dikkat ettikleri
virg.gif
iş görüşmelerinde beden dilinin önemli olduğunu düşündükleri
virg.gif
etkili olmak için ses tonuna
virg.gif
vurgulamaya dikkat ettikleri
virg.gif
ankete katılan kişilerin kendilerini sözden çok yazarak ifade ettikleri
virg.gif
dinlediğini başıyla ya da sözle onaylayarak ifade ettikleri
virg.gif
insanlar dinlerken başka bir şey düşünmeden dikkatle dinledikleri bu araştırma sonucunda ortaya çıkarılmıştır.

Özetleyecek olursak hareketlerin anlamları
virg.gif
iletişim süreci içerisinde beden dillerini kullanımları ve etkinliğinin farkında olmadıkları
virg.gif
iletişim süreci içerisinde bazı hareketleri kullandıkları gibi bazı hareketleri de kullanmadıkları
virg.gif
beden dili konusunda yeterince bilincin oluşturulamadığı ve yönetici adayları yetiştiren
virg.gif
turizm içerisinde önemli bir yere sahip olan eğitim alan öğrencilerimizin beden dillerini etken bir iletişim için kullanmadıkları/kullanamadıkları bu araştırmanın sonucunda ortaya konmuştur.
 
Son düzenleme:
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
vozol puff
Geri
Üst