Beden dili

---> Beden dili

1.1.1.8.2.4.6. Açılma Süreci

İnsanlar bir grupta kendilerini rahat hissetmeye ve gruptaki insanları tanımaya başladıkça bacak ve kolları kavuşturulmuş ko*numdan rahat açık konuma doğru bir dizi yazılı olmayan hareket kodundan geçerler. Avustralya
virg.gif
Yeni Zelanda
virg.gif
Kanada ve Ameri*ka'da yaşayan kişiler üzerinde yapılan çalışmalar bu ülkelerdeki ayakta 'açılma' süreçlerinin aynı olduğunu göstermiştir.
1. Aşama: Savunmada
virg.gif
kol ve bacaklar kavuşturulmuş.
2. Aşama: Bacaklar açık ve ayaklar yan yana nötr konumda.
3. Aşama: Kol kavuşturmada üstte olan kol açılır ve konu*şurken avuç anlık olarak görünür ve geri kavuşturulmuş konuma dönmez. Diğer kolun dış tarafını tutar.
4. Aşama: Kollar açılır ve bir kol hareketlenir veya kalça üzerine ya da cebe konabilir.
5. Aşama: Birisi tek bacak üzerinde arkaya yaslanırken diğer ayağını grupta en ilginç bulduğu kişiyi gösterecek şekilde ileri uza*tır.Alkol bu süreci hızlandırabilir veya bazı aşamaları ortadan kaldırabilir.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.4.6.1. Savunmada mı Üşümüş mü?
Çoğu kişi savunmaya geçmediklerini ama kol veya bacaklarını üşüdükleri için kavuşturduklarını iddia ederler. Genellikle bu sadece bir bahanedir ve savunmada du*ruşla üşüyen birinin duruşu arasındaki farklara bakmak ilginç olabilir. Öncelikle elle*rini ısıtmak isteyen birisi bunları savunma kol kavuş*turmasındaki gibi dirseklerini altına koymak yerine koltuk altlarına sokar. İkinci olarak üşüyen birisi kollarını kavuş*tururken bir tür kendini ku*caklama hareketi yapar ve bacaklarını kavuşturduğunda da bacakları düz
virg.gif
kaskatı ve sıkışmış ve tuvalete gitmek istiyor da birbirine yapışmış durumda*dır. Oysa savunma duruşunda bacaklar daha rahattır.Kollarını veya bacaklarını kavuşturmak alışkanlığında olan kişiler üşüdüklerini veya böyle rahat ettiklerini söylemeyi sinirli
virg.gif
utangaç veya savunmada olduklarını itiraf etmeye tercih edebilirler
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.4.7. Bilek Kilitleme Hareketi

Bacak veya kolları ka*vuşturmak olumsuz veya sa*vunma tavrına işaret eder ve bilek kilitleme hareketi için de aynı şey geçerlidir. Bilek kilitleme hareketinin erkeklerde görülen şeklinde yumruklar da kenetlenmiş olarak dizlerin üzerinde durur ya da eller san*dalyenin kollarını sımsıkı kav*rar. Kadınlarda gö*rülen hali biraz daha farklıdır
virg.gif
dizler yapışık tutulur
virg.gif
ayaklar yana bakabilir ve eller bacakla*rın üstünde yan yana veya üst erkeklerde görülen hali üste durabilir. İnsanlarla görüşmeler yaparak ve satışla geçen on yıldan uzun bir sürenin sonunda gözlemlerimiz karşıdakinin bileklerini kilitlediğinde aslında zihinsel olarak 'dudaklarını ısırmakta ' olduğunu göstermiştir. Bu hareket olumsuz bir tavır
virg.gif
duygu
virg.gif
sinirlenme veya korkuyu gizlemeye çalışma hareketidir. Örneğin
virg.gif
avukat bir arkadaşım mahkemeye çık*madan önce bir davayla ilgili kişilerin her zaman bilekleri sımsıkı kilitli olarak oturduklarını söylemiştir. Ayrıca bu kişilerin bir şey söylemek İçin beklediklerini veya duygusal durumlarını denetle*meye çalıştıklarını fark etmiş.İşe alınacak adaylarla yapılan görüşmeler sırasında adayla*rın çoğunun görüşmenin belli bir noktasında bileklerini kilitlediklerini yani bir tavır ya da duyguyu gizlemeye çalıştıklarını gördük. Bu hareketle ilgili araştırmalarımızın başlangıcında mülakat yapılanın duyguları hakkında sorular sormanın bilek kilitleme ve dolayısıyla da zihnini açmak konusunda başarısız olduğunu gördük. Ancak
virg.gif
çok geç*meden mülakat yapanın masanın karşı tarafına geçmesi ve mülakat yapılanın yanına oturarak masa engelini ortadan kaldırması durumunda müla*kat yapılanın bileklerinin çözüldüğü*nü ve daha açık ve kişisel bir ortam oluştuğu keşfedildi.Geçenlerde bir şirkete müşterilerle bağlantı kurulması sırasında telefonun etkin kullanımı üzerine tav*siyelerde bulunurken borçlarını ödememiş müfterileri aramak gibi pek de hoş olmayan bir işten sorumlu bir gençle tanıştık. Birkaç telefon eder*ken onu izledik ve rahat görünmesine rağmen sandalyesinin altında bileklerinin kilitli olduğunu fark ettik. 'İşin*den hoşlanıyor musun?' diye sordum. Cevabı 'Evet
virg.gif
çok eğlenceli' oldu. Söyledikleri kulağa inandırıcı gelse de bu sözel ifade sözel olmayan iºa* retleriyle çeliºiyordu. 'Emin misin?' diye sordum. Bir an durakladı
virg.gif
bi*Ieklerini çözdü
virg.gif
avuçları açık olarak bana döndü ve ' Aslında beni çıldırtıyor!' dedi. Daha sonra tele*fonda birkaç müşterinin kendisine kaba davranmış olduğunu ve di*ğer müşterilere hissettirmemek için duygularını gizlemeye çalıştı*ğını anlattı. İlginç olan bir şey de telefonu kullanmaktan hoşlan*mayan pazarlamacıların bilekleri kilitli konumda oturduklarını fark etmemiz oldu. Pazarlık ve görüşme teknikleri konusunda lider olan Nierenberg ve Calero bir görüşme sırasında ne zaman taraflardan birisi bileklerini kilitlese bunun onun değerli bir itirafta bulun*maktan kaçındığı anlamına geldiğini keşfettiler. Sorgulama teknikleri kullanılarak bu kişinin bileklerini çözmeye ve itirafta bu*lunmaya teşvik edilebildiğini gördüler. Her zaman alışkanlık gereği bilekleri kilitli olarak oturduk*Iarını veya olumsuz el veya bacak hareket gruplarından herhangi birini öyle rahat ettikleri için yaptıklarını söyleyen insanlarla kar*şılaşırız. Siz de bunlardan biriyseniz böyle bir kol veya bacak hare*ketinin ancak savunmada olduğunuzda veya olumsuz ya da kendini uzak tutmaya çalışan bir tavrınız varsa rahat olacağını unutmayın. Olumsuz bir hareketin olumsuz bir tavrı kuvvetlendirebileceğini veya daha uzun sürmesine neden olabileceğini de düşünerek ken*dine olan güveninizi ve başkalarıyla olan ilişkinizi geliştirmek için olumlu ve açık hareketleri kullanmaya başlamanız tavsiye edilir.Mini etek modası varken genç kız olan kadınlar bacak ve bileklerini çok anlaşılır ve gerekli nedenlerle kavuşturdular. Alış*kanlık gereği bu kadınlardan çoğu haıa böyle oturmaktadırlar ve bu da başkaları tarafından yanlış anlaşılmalarına yol açabilmektedir. Herhangi bir sonuca varmadan önce moda akımlarını ve özellikle bunların kadınların bacak konumlarını nasıl etkileyebileceğini dik*kate almakta fayda olabilir.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.2.5. BAŞ HAREKETLERİ

En yaygın olarak kullanılan iki tanesi onay için baş sallama ve reddetmek için başı yana sallama olmak üzere temel baş hare*ketleri tartışılmadan bu kitabın tam kabul edilmesi imkansızdır. Onay için başı sallama hareketi çoğu kültürde 'Evet' veya onay an*Iamına gelen olumlu bir harekettir. Doğuştan sağır
virg.gif
dilsiz ve kör olan kişilerle yapılan araştırmalarda bu kişilerin de onay amacıyla bu hareketi kullandıklarını göstermiştir. Bu da bu hareketin doğuş*tan gelebileceği kuramına yol açmıştır. Genellikle 'Hayır' anla*mına gelen kafayı yana sallama hareketinin de doğuştan geldiğini iddia edenler olduğu gibi bunun insanların ilk öğrendikleri hareket olduğunu iddia edenler de vardır. Bunlara göre yeni doğan bebek yeterince süt içtiğinde annesinin memesini reddetmek için kafasını yana sağlar. Aynı şekilde karnı doyan küçük bir çocuk da ebeveyn*lerinin kendisini kaşıkla yedirme girişimlerini reddet
virg.gif
nek için aynı kafa sallama hareketini kullanır. Başkalarıyla ilişkilerinizde gizlenen bir itirazı keşfetmenin en kolay yolu karşınızdaki sözleriyle sizinle aynı fikirde olduğunu söylerken kafasını yana sallayıp sallamadığına bakmaktır. Örneğin 'Ne demek istediğini anlıyorum' veya 'Burada çalışmak gerçekten hoşuma gidiyor' veya 'Neden sonra kesinlikle bir*Iikte çalışalım ' derken bir u yandan da kafasını yana doğru sallayan birini ele alalım. Kulağa ne kadar inandırıcı gelirse gelsin ka*fa sallama hareketi olum*suz bir tavrı olduğunu ve söylediklerini ciddiye al*) mayarak onu biraz daha sorgulamanızın iyi bir fikir olacağını gösterir.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.5.1. Temel Baş Pozisyonları

Üç temel baş pozis**yonu vardır. Birincisinde baş yukarıda olup duydukları konusunda nötr bir tavra sahip birisinin pozisyonudur. Baş ge* nellikle hareketsiz olup ara sıra ufak eğilme hareketleri yapabilir. Bu konumda eli yanağa götürme değerlen*dirme hareketleri sık kul*Ianılır.Kafa bir yana doğru eğildiğinde bu ilgilenmiş baş pozisyonu kişinin ilgilenmeye başla*dığı anlamına gelir. Hay*vanlar kadar insanların da bir şeyle ilgilenmeye başladıklarında başlarını yana eğdiklerini ilk fark edenlerden biri Charles Darwin'di. Bir satış sunuşu veya bir konuşma yapıyorsanız dinle*yicilerinizin bu hareketi yapıp yapmadıklarına bakın. Başlarını ya*na eğip eli çeneye götürme değerlendirme hareketlerini yaparak öne eğildiklerini görürseniz onlara ulaşabiliyorsunuz demektir. Kadınlar bu baş hareketini çekici bir erkekle ilgilendiklerini gös*termek için kullanırlar. Firileri sizinle konuşurken onların size kar*şı sıcak duygular beslemelerini sağlamanız için kafa yana eğik po*zisyonu kullanarak ara sıra başınızı öne eğmeniz yeter*lidir.Baş aşağıya eğikken tavrın olumsuz hatta yar*gılayıcı olduğunu gösterir. Eleştirel de* ğerlendirme hareket grup*Iarında genellikle baş aşa*ğıya eğiktir ve karşınızda*kinin başını kaldırmasını veya yana eğmesini sağla*yamazsanız bir iletişim so*runuyla karşı karşıya kala*bilirsiniz. Topluluk önünde onaylamayan pozisyonla konuşan birisi olarak sık sık tamamı kafası aşağıya eğik ve kolları göğsünde kavuşturulmuş kişilerden oluşan dinleyici gruplarıyla karşılaşabilirsiniz. Profesyonel konuşmacılar ve eğit*menler genellikle konuşmalarına başlamadan önce dinleyici katılımı gerektiren bir şeyler yaparlar. Bunun amacı dinleyicilerin başlarını yukarıya kaldırmalarını ve katılmalarını sağlamaktır. Ko*nuşmacının hilesi başarılı olursa dinleyicilerin bir sonraki baş po*zisyonu yana eğik olacaktır
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.5.2. Her İki El de Başın Arkasında

Bu hareket muhasebeci
virg.gif
avukat
virg.gif
satış müdürü
virg.gif
banka müdürü gibi mesleklerden olan veya kendilerine güvenli veya bir konuda kendilerini baskın ya da üstün hisseden kişilere özgü bir harekettir. O kişinin düşüncelerini okuyabilsek büyük olasılıkla 'Tüm ce*vaplar bende' ya da 'Bir gün belki benim kadar akıllı olursun' veya hatta ' Her şey kontrolüm altında' gibi bir şey söylüyor olurdu. Bu hareketi aynı zamanda 'her şeyi bilenler' kullanır ve çoğu kişi bu hareketi sinir bozucu bulur.
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.2.6. GÖZ İŞARETLERİ

Tarih boyunca göz ve insan davranışı üzerindeki etkileriyle uğraştık durduk. Hepimiz 'Gözleriyle onu parçaladı'
virg.gif
'Kocaman bebek gözleri var'
virg.gif
'Gözlerini kaçırıp duruyor'
virg.gif
'Çok davetkar gözleri var'
virg.gif
'Gözünde öyle bir pırıltı vardı' ya da 'Bana en kötü bakı*şıyla baktı' gibi ifadeler kullanmışızdır. Bu gibi ifadeleri kullandı*ğımızda farkında olmadan kişinin gözbebeklerinin büyüklüğünden ve bakışla ilgili davranışlarından bahsederiz. The Tell-Tale Eye ad*11 kitabında Hess
virg.gif
vücudun odak noktası olduklarından ve gözbe*bekleri de bağımsız hareket ettiğinden gözlerin tüm insan iletişim işaretleri arasında en açıklayıcı ve doğru bilgileri verdiğini söyle*miştir.Belli ışık du*rumlarında
virg.gif
kişinin ruh hali ve tavrı olumlu*dan olumsuza veya olumsuzdan olumluya geçerken gözbebekleri küçülür veya büyür. Heyecanlanan birisinin gözbebekleri nor*mal büyüklüklerinin dört katına çıkabilir. Tam tersine
virg.gif
kızgın
virg.gif
olumsuz bir ruh hali gözbebeklerinin 'mi*nik boncuk gözler' ya da 'yılan gözleri' ola*rak bilinen şekilde kü*çülmesine yol açar. Flört sırasında gözler oldukça fazla kullanılır
virg.gif
kadınlar gözlerini vurgulamak için göz makyajı yaparlar. Bir kadın bir erkeği severse ona bakarken gözbebeklerini büyütecek ve erkek de farkında olmadan bu bilgiyi doğru yorumlayacaktır. Bu nedenle romantik buluşmalar gözbebeklerinin büyümesine neden olan loş yerlerde gerçekleşir.Birbirlerinin gözlerine bakan genç aşıklar farkında olmadan gözbebeklerinin büyüyüp büyümediğine bakmaktadırlar. Her birİ diğerinin gözbebeklerinin büyümesinden heyecanlanır. Araştırmalar
virg.gif
kadın ve erkekleri cinsel pozisyonlarda gösteren aaaaagra*fik filmler erkeklere gösterildiğinde gözbebeklerinin normal bü*yüklüklerinin üç katına kadar çıkabildiğini göstermiştir. Aynı filmler kadınlara gösterildiğinde gözbebeklerindeki büyüme er*keklerdekinden daha fazladır. Bu da kadınların aaaaagrafiden er*keklere göre daha az etkilendikleri iddiasıyla ilgili şüphelere neden olmaktadır.Bebekler ve çocukların gözbebekleri yetişkinlerinkinden da*ha büyüktür yetişkinlerin yanındayken onlara olabildiğince çekici görünerek sürekli olarak dikkatlerini çekme çabasıyla gözbebekleri sürekli olarak büyür.Uzman kağıt oyuncularıyla yapılan deneylerde rakipleri ko*yu renk gözlük taktığında oyuncuların daha az el kazandıkları gö*rülmüştür. Örneğin
virg.gif
bir poker oyununda rakibine dört as gelmesi durumunda uzman onun gözbebeklerindeki hızlı büyümeyi bilinçli olmadan fark edecek ve bu elde oyunu yükseltmemesi gerektiğini hissedecektir. Rakiplerin koyu gözlük takması gözbebeği işaretle*rini ortadan kaldırarak uzmanların daha az el kazanmalarına neden oldu. Gözbebeği takibi fiyat pazarlığı sırasında alıcıların gözbe*beği büyümesini izleyen eski Çinli mücevher tacirleri tarafından kullanılırdı. Yüzyıllar önce
virg.gif
fahişeler gözbebeklerini büyüterek daha arzulanır olabilmek için gözlerine dulavratotu losyonu damlatırlardı. Merhum Aristotle Onassis'in düşüncelerinin gözlerinden okunmaması için iş görüşmeleri sırasında koyu renk gözlük taktığı bilinirdi.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.6.1. Bakışlarla İlgili Davranışlar

İletişim için gerçek bir temel ancak karşınızdakiyle 'göz gö*ze' geldiğinizde atılabilir. Bazı insanlarla konuşurken kendimizi çok rahat hissederken başkalarıyla rahatsız olur hatta bazılarını da güvenilmez buluruz. Bu aslında bize baktıkları veya konuşurken bakışlarımıza karşılık verdikleri süreyle ilişkilidir. Birisi dürüst de*ğilse veya bir şeyler gizliyorsa bakışları bizimkilerle toplam zama*nın üçte birinden daha az oranda karşılaşacaktır. Bakışlarınız karşı*nızdakinin bakışlarıyla toplam zamanın üçte ikisinden daha uzun süreyle karşılaşıyorsa bunun anlamı şunlardan biridir: birincisi sizi çok ilginç veya çekici buluyordur; ikincisi de size karşı saldırgan bir tavrı vardır ve gözbebekleri de büzüşüyorsa sözel olmayan bir meydan okumada bulunuyor olabilir. Argyle'a göre A
virg.gif
B'den hoşlanıyorsa ona çok bakacaktır. Bu da B'nin A 'nın kendisinden hoşlandığını düşünmesine neden olacak ve bunun sonucu olarak B de A 'dan hoşlanacaktır. Başka deyişle başka birisiyle iyi bir ilişki. kurmak için toplam zamanın yüzde 60- 70'inde onunla göz göze gelmeniz gerekir. Bu onun sizden hoşlanmasını da sağlayacaktır. Bu nedenle bakışları sizinkilerle toplam zamanın üçte birinden da*ha az süreyle karşılaşan çekingen ve utangaç birine pek güven duy*mamanız çok normaldir.Görüşmeler sırasında karşınızdakilerin kendilerin süzdüğünüz hissine kapılmamaları için koyu renk gözlük takmaktan kaçınmalısınız.Vücut dili ve hareketlerin çoğu gibi bir insanın başka birisi*ne bakış süresi de kültüre bağlı bir şeydir. Güney Avrupalıların başkalarına rahatsız edici gelebilecek yüksek bir bakış sıklığı var*ken Japonlar da konuşurken karşıdakinin yüzü yerine boynuna ba*karlar. Bakışın süresi kadar bakışınızı karşınızdakinin yüzünün hangi coğrafi bölgesine yönlendirdiğiniz de önemlidir. Bu da bir görüşmenin sonucunu etkileyebilir. Bu işaretler sözel olmayan şe*killerle iletilir ve alınır ve alıcı tarafından da doğru şekilde yo*rumlanır.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.6.1.1. İş Bakışı
İş tartışmaları yaparken karşınızdakinin alnında bir üçgen olduğunu hayal edin. Bakışlarınızı bu bölgeye yö*nelterek ciddi bir ortam yara*tırsınız ve karşınızdaki sizin İş yapmak konusunda ciddi olduğunuzu anlar. Bakışları*nızın karşınızdakinin göz se*viyesinin altına düşmemesi koşuluyla etkileşimi kontrol edebilirsiniz.

1.1.1.8.2.6.1.2. Sosyal Bakış
Bakış karşıdakinin göz Şekill091u. bakışı seviyesinin altına düştüğünde sosyal bir ortam oluşur. Biri*sine bakmayla ilgili deneyler sosyal bir karşılaşma sırasında bakanın bakışlarının karşıdaki*nin yüzünde gözler ve ağız ara*sındaki bir üçgene baktığını *göstermiştir.

1.1.1.8.2.6.1.3. *Mahrem Bakış
Bakış gözlere ve çenenin altından kişinin vücudunun diğer bölgelerine doğrudur. Yakın karşılaşmalarda gözler ve göğüs ya da memeler arasındaki üçgen
virg.gif
daha uzak karşılaşmalarda ise gözlerle apış arası arasındaki üçgendir. Kadın ve erkekler bu bakışı birbirleriyle ilgilendikle*rini göstermek için kullanırlar ve ilgi karşılıklıysa aynı ba*kışlarla cevap verilir.

1.1.1.8.2.6.1.4. Yan Bakış
Yan bakış ilgi veya saldırganlık iletmekte kulla*nılır. Hafif kalkmış kaşlar ve bir gülümsemeyle birlikteyse ilgi anlamına gelip flört işa*reti olarak yaygın şekilde kul*lanılır. Aşağıya dönük kaşlar
virg.gif
çatık alın veya aşağıya dönük ağız köşeleriyle birlikte şüp*heli
virg.gif
saldırgan veya eleştirel bir tavır anlamına gelir.

1.1.1.8.2.6.1.5. Gözle Dışarıda Bırakma Hareketi
Karşılaştığımız en sinir bozucu İnsanlardan bazıları konu*şurken gözle dışarıda bırakma hareketini kullananlardır. Bu hare*ket bilinçsizce yapılır ve o kişinin sizden sıkılması veya artık ilgilenmemesi ya da kendini sizden üstün görmesi nedeniyle sizi gör*memeye çalışmasından oluşur. Konuşma sırasında altı ila sekiz göz kırpış olan normal hızdan farklı olarak göz kapakları kapanarak bir saniye ve daha uzun süre kapalı kalırlar ve bu arada da karşınızda*ki sizi anlık olarak kafasından atar. Bunun son hali gözleri kapalı bırakarak uykuya dal*maksa da birebir karşılaşmalarda bu pek ender olur. Birisi sizden üstün ol*duğunu düşünüyorsa gözle dı*şarıda bırakma hareketini yay*gın olarak 'burnunun üze*rinden bakmak' olarak bilinen kafayı geriye$atarak size uzun bir bakış atma hareketiyle bir*likte yapar. Konuşma sırasın*da bir gözle dışarıda bırakma hareketiyle karşılaşırsanız bu kullandığınız yaklaşımın olumsuz bir tepkiye yol açıyor. Herkesi dışarıda bırakma olabileceği ve etkin bir ile*tişimi için yenİ bir taktik ge*rektiği anlamına gelir.
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.2.7. OTURMA BİÇİMLERİ

İnsanın oturma biçimi
virg.gif
kişilik özellikleri ve iç dünyasıyla ilgili olarak önemli bilgiler taşır. Oturma biçimini doğru olarak değerlendirebilmek için bu bilgileri dört açıdan incelemek gerekir. Bunlar sandalye veya koltuk üzerinde kapladığı*mız alan
virg.gif
beden duruşumuz (postür)
virg.gif
bacaklarımızın kullanılış biçimi ve otur*mak için seçtiğimiz yerdir.
 
---> Beden dili

.1.1.8.2.7.1. Kaplanan Alan

Bazı insanlar arkalarına yaslanır
virg.gif
oturdukları alanın bütününü kaplarlar ve durumdan memnun oldukları ve bulundukları yerden uzun süre kalkmayacakları izlenimini verirler. Buna karşılık bazı kimseler ise bulundukları sandalye veya koltuğun ucuna ilişirler
virg.gif
bütün ağırlıklarını bacaklarına verirler ve adeta diken üzerinde otururlar.Koltuğun ucuna oturmak
virg.gif
kalkıp gitmeye hazır olmak ya da misafire veya önem verilen birine hizmete hazır olmak gibi insanın yerinde durmaya istekli olmadığını gösterir. Böyle bir hareket isteği iç gerginliğin bir yansımasıdır. Kadınların koltuğun biraz ucuna oturmalarındaki inceliğe dikkat etmek ge*rekir. Çünkü bazı kadınlar biraz uca oturup
virg.gif
ayaklarını paralel bir şekilde yana uzatarak veya bacak bacak üstüne atarak
virg.gif
bacaklarının daha uzun görünmesini sağlarlar. Bu erotik bir sinyal olduğu gibi
virg.gif
kadına estetik bir görünüm de kazan*dırır. Bu oturuş biçiminde ağırlık ayaklar üzerinde toplanmadığı için
virg.gif
bunu ''kalk*maya hazır olmak'' biçimindeki oturuştan kolayca ayırmak mümkündür. Ayrıca kadının bu oturuşu
virg.gif
ayaklar beden dengesine destek sağlamadığı için
virg.gif
vücudun üst kısmının dik tutulmasını zorunlu kılar. Bu da bedenini ve boynunu dik tutan çekici bir kadın görüntüsünün ortaya çıkmasına yardım eder. Reklamcıların ka*dın modellerini bu durumda görüntülemelerinin sebebi budur. Sandalyelerin bir ucuna adeta bir başkasına yer bırakacakmışçasına oturanlar
virg.gif
haklarından vazgeçmeye ve geri çekilmeye hazır insanlardır. Bu insanların havayı bile daha az soluduklarını
virg.gif
böylece başkalarına daha çok oksijen bıraktıklarını düşünmek mümkündür. Bu kimseler varlık sebeplerini başkalarına hizmet etmekte görürler kendilerine dönük eleştirileri çok fazladır ve çeşitli sebeplerle sık sık suçluluk duygusu yaşarlar.Buldukları koltuğa kendilerini bütünüyle bırakanların belki o an için çok yorgun olduklarını düşünmek mümkün olabilir. Ancak bu kimseler büyük çoğunlukla iç dünyalarında rotalarını bulamamış
virg.gif
bu sebeple hareket etmekten kaçınan ve hareket etmeyi yük gibi gören kimselerdir.Oturulacak boş yer olduğu halde
virg.gif
bir koltuğun koluna oturanlar kendileri*ne fazlasıyla güven duyan kimselerdir. Bu kimseler çevrelerindekilere kendi gö*rüşlerini kabul ettirme eğilimindedirler ve çoğunlukla etrafındakilere üstünlük sağlamak isterler.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.7.2. Beden Duruşu (Postür)

Ayakta duruş şeklinde olduğu gibi
virg.gif
bir insanın oturma biçimi sırasında be*deninin üst (belden yukarı) bölümünü kullanma biçimi
virg.gif
onun iç dünyası konu*sunda fikir verir. Dik bir oturuş
virg.gif
dik bir duruşta olduğu gibi
virg.gif
canlılık ve hayat enerjisi ifadesidir. Buna karşılık çökük bir oturuş çekingenliği ve kişinin azalmış hayat enerjisini gösterir.Bedenin yandaki kişiye eğilmesi tahmin edilebileceği gibi o kişiye duyulan bir ilginin işaretidir
virg.gif
Yanındaki veya karşısındaki kişiden aksi yöne eğilmek ise duygusal veya zihinsel olarak uzaklaşmayı ortaya koyar. İlginç olan zaman zaman sözler ile davranışların çelişmesidir. ''Evet'' diyen biri bazen geri çekilebilir. Böylece adeta kendi kelimelerinden de uzaklaşmış olur. Unutmamak gerekir ki; gerçeği yansıtan bedenin verdiği işarettir. Televizyon programlarında özellikle açık oturumlarda veya politikacıların katıldıkları sohbet toplantılarında bu tür çelişkilere sık sık rastlamak mümkün*dür. Bundan böyle bu programları yukarıdaki bilgilerin IŞığı altında izlerseniz daha çok eğleneceğinizden emin olabilirsiniz. Bunları eğlendirici mi yoksa dü*şündürücü mü bulacağımız ise bir başka konudur.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.7.2.1. Bacak ve Ayakların Kullanılışı
Oturma sırasında ayaklar ve bacaklar yük altında olmadıkları için doğrudan herhangi bir görevleri yoktur. Bu sebeple oturan bir insanın ayak ve bacakları*nın kullanılış biçimi birçok anlam taşır.Bacaklar diz kapağından kırılarak geri çekilir ve ayaklar sandalyenin altında tutulursa
virg.gif
bu kişinin bulunduğu ortamdan çok hoşnut olmadığını; söylenmesi gereken bazı şeyleri henüz söyleyemediğini veya söylemek istemediğini göste*rir. Böyle oturan bir insanın iç gerginliği yüksektir ve kendini güvende hisset*mediği için
virg.gif
bedenini mümkün olduğu kadar toplamakta ve geri çekmektedir. Ayağın sandalyenin kenarına takılarak veya bazen dolanarak oturulması da*ha yüksek bir iç gerginliğin yansımasıdır. Çoğunlukla bu durumda olan kişiler
virg.gif
görüşlerini değiştirmek istemeyen
virg.gif
kendilerini sıkışmış hisseden insanlardır. Bu sebeple sandalyeye dolanan ayakları kendilerine dayanak olur.Karşısındaki tarafından tehdit edilen kişi kendisini korumak amacıyla geriler ve sınırlarını daraltır. Gerileme davranışı kendisini hem bedenin bütününde
virg.gif
hem de ayaklarda ortaya koyar. Kişi ayaklarını oturduğu sandalyenin altına çe*ker.Bu görüntüye ilişkileri gergin olan sevgililerde ve gazete röportajlarında rö*portajcı tarafından sıkıştırılanlarda rastlanır.Ayakları birbirine dolayarak oturmak da aynı yönde yorumlanabilecek yük*sek gerginliği ve hareketsizliği gösteren bir oturma biçimidir. Ayakların sandalyeden ileri uzatılması
virg.gif
bacakları açarak oturma kişinin ken*disine olan güveninin
virg.gif
durumundan memnuniyetinin ve saklayacak bir şeyi ol*madığının işaretidir. Ancak ayakların çok fazla ileri uzatılması ve kimi zaman öndeki sandalyeye veya tabure altlığına yaslanması kişinin kendi alanının sınırlarını genişletme
virg.gif
çevreye yayılma istediğini yansıtır ve saldırganca bir davranış olarak yorumlanır. Bulunduğu yerden memnun olmayan ve orayı terk etmeye hazırlanan biri*si oturduğu yerde bunu ayak hareketleri ile ortaya koyar. Ayak tabanının yerden herhangi bir şekilde kesilmesi kişinin durumunda bir değişiklik yapmak is*tediğinin işaretidir.Herhangi bir tanıtma veya topluluk önünde yapılan konuşma sonrasında1 dinleyicinin bu durumu alması olumlu bir işarettir. Özellikle bu oturma biçimi1 çene tutmak şeklindeki karar jestinden sonra geliyorsa yapılan konuşmanın amacına ulaştığı söylenebilir. Kişinin bir ayağı önde ellerini dizlerine koyarak doğrulması bir konuşmayı
virg.gif
sohbeti veya beraberliği bitirme işaretidir. Benzer şekilde bir ayağı önde elleri sandalyenin veya koltuğun kenarında olan bir kişinin de bulunduğu duruma son vermek istediğini bilmek gerekir. Eğer bu durum bir konferans veya tanıtım sırasında yaşanıyorsa kendinizi sözünüzü tamamlamış hissediyor bile olsanız karşınızdaki kişinin söze katılma*sını sağlayın. Katkıda bulunmak istediği veya sizinle aynı fikirde olmadığı nokta*ları açıklamasına imkan verin. En son anlatılan üç beden duruşunun ifade ettiği anlama duyarlı olmak ve sözlü bir karşı çıkışla karşılaşmadan gereken yönde adım atmak kontrolün sizin elinizde kalmasını sağlar.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.7.3. Seçilen Yer

Bir odaya girdiğimiz zaman seçtiğimiz yer kendimize olan güvenimiz ve o mekan içinde bulunanlar arasında kendimizi nerede gördüğümüz konusunda fikir verir. Yapılan araştırmalar odaya girdiklerinde kapıya yakın koltuk veya sandalyeye oturanların özgüvenleri düşük kimseler olduğunu ortaya koymuştur. Kapıya yakın bir koltuğa oturmak aynı zamanda kişinin kendisini diğer kişilerden daha az de*ğerli ve önemli gördüğünün işaretidir. Bu kişilerin oturma biçimleri incelendi*ğinde de çoğunlukla sandalye veya koltuğun ucuna oturmak kalkmaya hazır olmak gibi durumdan rahatsızlığın ve düşük özgüvenin diğer belirtileri de bulunmuştur. Buna karşılık girdikleri odada ev sahibine veya merkeze yakın
virg.gif
yer seçenlerin özgüvenleri yüksek ve kendilerinden hoşnut kimseler oldukları ve bu kimselerin ay*nı zamanda koltuklarını ve sandalyelerini dolduracak biçimde oturdukları görül*müştür. İnsanların oturmak için seçtikleri yerler amaçları açısından daima en elve*rişli yerler olmayabilir. Örneğin; yıllardır büyük ilgi gören Ana-Baba Oku*lunda sıralar daima arkadan öne doğru dolar. Oysa kişilerin böylesine gönüllü olarak katıldıkları bir toplulukta dinleyicilerin konuşmacıyı en iyi duyup onunla en iyi iletişim kurabileceği ön sıraları tercih etmesi beklenir. Ön sıralarda özellikle en ön sırada insanlar kendilerini savunmasız ve Çıplak hissetmektedirler.İnsanın önündeki koltuk ve diğer dinleyiciler doğal bir korunma yaratır ve güven duygusu verir. Bu sebeple de boş bir salonda dinle*yiciler orta sıralardan başlayarak salonu doldururlar. Benzer şekilde bar
virg.gif
cafe ve benzeri eğlence yerlerine insanlar arkadaş olabi*Iecekleri1 ilişki kurup konuşabilecekleri birilerini bulmak için gelirler. Buralara gelenler büyük çoğunlukla ya sırtlarını bir köşeye dayayarak veya diğer insanları gözleyebilecekleri bir kenara otururlar. Oysa bu yerler kişinin görülmek iste*diği diğer insanlar tarafından kolayca fark edilebileceği yerler değildir. Böyle bir eğlence yerine arkadaş bulmak amacıyla gelenler için uygun olan merkeze yakın bir yerde oturmak sırtını topluluğa dönmemek ve insanla*rın çoğunluğunun bulunduğu yere yan olarak oturmaktır
virg.gif
Böylece hem insanları ve çevrede olup bitenleri görmek hem de diğer insanlarla doğrudan yüz yüze ve göz göze gelmenin doğuracağı rahatsızlıktan kaçınmak mümkün olur.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.7.4. Oturma Düzeni

Oturmak için seçilen yer ve oturan kişiler arasındaki mesafe sözsüz bilgilerle dolu olan çok değerli işaretler verir. Hemen herkes bir restorana girdiği zaman sırtını duvara verebileceği bir masaya oturmak ister. Ortalarda bir masaya oturmak zorunda kalan bazı kişilerin restoranı terk ettikleri çok görülür. Bunun sebebi
virg.gif
insanın mağara devrinde yaşayan atalarından aldığı mirastır. Kendini güven altına alma ihtiyacı
virg.gif
savunmasız olan sırtını tehliaaae dönmeyerek
virg.gif
orta*ya çıkar.Yapılan araştırmalar
virg.gif
restoran
virg.gif
bar
virg.gif
cafe gibi yerlerde sırtını hareket eden bir topluluğa dönerek oturanların solunumlarının sıklaştığım
virg.gif
kalp vurum sayılarının arttığını kan basınçlarının yükseldiğini ortaya koymuştur. Eğer kişinin arkasında sokak veya bahçeye açılan cam veya kapı varsa
virg.gif
kişinin duyduğu rahatsızlık ve gerginlik artmaktadır. Bu durum tıpkı gürültülü bir yerde uyuyan insanın durumuna benzemekte*dir. Kişi uyuduğu için gürültüyü algılamadığını söylese bile
virg.gif
otonom (irade dışı ve kendi kendine çalışan) sinir sistemi ile gürültüye tepki vermektedir. Bunun sonucu olarak da uykusu derinleşemediği için saat olarak yeterli miktarda uyu*sa bile
virg.gif
yorgun uyanmaktadır. Benzer şekilde masada sırtı kapı
virg.gif
cam veya hare*ket eden bir topluluğa dönük oturan kişi de sebebini bilmediği bir gerginlik ya*şamaktadır. Bu bilginin
virg.gif
önemli kararların verileceği yemekli toplantılar sırasında büyük bir değeri vardır. Böyle yemekli bir toplantının düzenlenmesi durumunda
virg.gif
ev sahibinin masanın konumu ve konukların oturma düzeni konusuyla verilen bil*giler doğrultusunda ilgilenmesi
virg.gif
işi rastlantıya veya şef garsonun kontrolüne bı*rakmaması yerinde olur.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.7.4.1. Karşı Karşıya Oturmak
Karşı karşıya oturmak genellikle rekabeti ifade eder. ister bir fikir çerçevesin*de
virg.gif
ister bir iş ilişkisinde olsun
virg.gif
karşı karşıya oturmak
virg.gif
tıpkı bir satranç maçında ya da iskambil oyununda olduğu gibi masadan bir galip bir de mağlup çıkaca*ğını düşündürür. İletişim insanlara karşı yapılan bir eylem değil
virg.gif
insanlarla birlikte yürütülen bir eylemdir. Esas olan
virg.gif
bizim söylemek istediklerimiz ve niyetimiz değil
virg.gif
bunun karşımızdakiler tarafından nasıl algılandığıdır. Bu sebeple karşılıklı oturmanın insanlarla uzlaşmayı zorlaştıran özelliğini her zaman akılda tutmak gerekir. Özellikle ziyaretlerini satış amacıyla yapanların
virg.gif
görüştükleri kişinin karşısına oturmalarının hatalı olduğu anlaşılmıştır. Muhatabını masasının karşısına oturtmak amirce bir tavırdır. Eğer verilecek bir emir
virg.gif
yapılacak bir uyarı varsa
virg.gif
bu oturma biçimi uyarı veya emrin şiddetini artırır. Çağdaş bir yöneticinin
virg.gif
iletişim için geçerli olan ilkenin
virg.gif
yönetim için de geçerli olduğunu unutmamasında yarar vardır. ''Yönetim insanlara rağmen ol*maz
virg.gif
insanlarla birlikte olur''.
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.7.4.2. 90°lik Açıyla Oturmak
İşbirliğini sağlamak amacıyla kurulan bir ilişki içinde uygun olan
virg.gif
oturan ki*şiler arasında 90°lik bir açı oluşturacak biçimde yanlamasına oturmaktır. Böyle*ce kişinin karşısındakini
virg.gif
çıkarları kendisiyle çelişen biri olarak değil
virg.gif
bir proble*mi birlikte çözecek kişi olarak algılaması mümkün olur. Unutmamak gerekir ki
virg.gif
çevresine oturulan masa
virg.gif
insanların kendilerini gü*vende hissettikleri bir korunma duvarıdır. Bu sebeple karşımızdaki kişiyi duvarı*mızın neresine aldığımız önem taşır.Yanlamasına oturma düzeni arkadaşça ve dostça ilişki kurmaya imkan verir. Bu şekilde oturanlar arasında hem göz teması kurma imkanı olur
virg.gif
hem de kişiler masanın koruyucu özelliğinden yararlanarak kendilerini rahat hissederler. Buna ek olarak 90° lik açıyla yanlamasına oturan kişiler fikir alışverişinde bulu*nabildikleri gibi kendi çizgilerini de koruyabilirler. Bu oturma biçimi bazılarınca demokratik oturma düzeni olarak adlandırılır. İş görüşmeleri için de en uygun oturma düzeni budur. Bu sebeple uyum içinde olmak istediğiniz kişiyle göğüs açıklıklarınızın hayali olarak kesiştikleri bir üçgen oluşturacak biçimde oturmanız yerinde olur.Böylece o kişinin
virg.gif
üzerinde büyük bir baskı hissetmeden kendi görüşlerini ortaya koymasına imkan sağlamış olursunuz. Böyle bir oturma biçimi konuşan kişiler arasında dostça ve rahat bir atmosferin doğmasına yardım eder. Çünkü bu oturma biçiminde duygular ve davranışlar açısından geniş bir hareket alanı vardır.Konuşulan kişi üzerinde baskı uygulanmak istendiği zaman
virg.gif
sorularının sandalye doğrudan o kişiye döndürülüp
virg.gif
göğüslerin karşı karşıya gelmeleri sağlanarak sorulmasının
virg.gif
kontrol etmek isteyene yarar sağladığı bazı çalışmalarda gösterilmiştir. Bu manevra özellikle astları sorgularken veya karşınızdaki kişinin sizden bir şeyler sakladığını düşündüğünüz durumlarda yararlı olabilir.
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.7.4.3. Yan Yana Oturmak
Bir arkadaşınıza işiyle veya çocuğunuza dersiyle ilgili yardım edeceğinizi düşünün. Nereye oturursunuz? Seçeceğiniz yer büyük bir ihtimalle onun ya*nında ki sandalye olacaktır.Yan yana oturan ve hafif birbirlerine dönük olan iki kişi
virg.gif
büyük bir ihtimalle bir probleme karşı ortak bir yaklaşım içindedirler. Benzer bir şekilde üç veya dört kişinin yan yana oturması
virg.gif
birbirlerine gü*ven
virg.gif
dış dünyaya karşı ortak bir cephe oluşturmak anlamına gelir. Yan yana oturmak işbirliğini ve olumlu duyguları en üst düzeye çıkarttığı için
virg.gif
muhatabını ikna etmek isteyen bir kişinin masanın etrafından dolanarak yanına geçmek istemesinin ona avantaj sağlayacağı düşünülebilir. Bunu yap*mak için uygun bir sebep varsa
virg.gif
böyle bir yaklaşım gerçekten yararlı olabilir. Örneğin
virg.gif
masada oturan kişinin incelediği belgeyle ilgili olarak ona bilgi ver*mek gibi bir sebep
virg.gif
böyle bir davranışın uygunsuz kaçmasını önler. Ancak ma*sasının etrafından dolanarak oturan kişinin mahrem alanına girmenin her za*man riskli bir davranış olduğu unutulmamalıdır. Yan yana oturarak işbirliği ve olumlu duygular yaratacak oturma düzeni anne-baba ve çocukları
virg.gif
öğretmen ile öğrencisi
virg.gif
amir ile astı arasında kolaylıkla gerçekleştirilebilir ve olumlu sonuçlar verir.Ancak unutmamak gerekir ki
virg.gif
yaş veya statü olarak daha geride olan kişi*nin bu oturma biçimine doğrudan teşebbüs etmesi her zaman risk taşır
 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.7.4.4. Çapraz Oturmak
Bir restoranda veya kitaplıkta hiç boş masa yoksa tek kişinin oturduğu dik*dörtgen bir masanın neresine oturursunuz? Büyük bir ihtimalle
virg.gif
insanlar ilgi duymadıkları ve ilişki kurmak istemedikleri kişilerle çapraz ve mümkün olduğu kadar uzak oturur ve böylece aynı zamanda göz teması imkanını da azaltmış olurlar. İlişki kurmak istemediği kişiyle göz göze gelmemek
virg.gif
insana yalnızlık duygusu verir. Bu durumda kişi kendi iç konuşmalarını sürdürebilir ve topluluk içinde olmasına rağmen oldukça bağımsız hareket etmesi ve kendisini yalnız hissetmesi mümkün olabilir.

 
---> Beden dili

1.1.1.8.2.2.8. CİNSEL SİNYALLER VE İLGİ İŞARETLERİ

1.1.1.8.2.8.1. Kur Davranışları

İnsanların belirli bir zamanda cinselliği düşünmelerine sebep olan nedir? Bir kadın ve bir erkek tanışır ve hiç bir şey olmaz
virg.gif
buna karşılık bir başka kadınla bir erkek tanışır ve birden şimşekler çakar. Desmond Morris'e göre cinsellik
virg.gif
cinsiyeti belirleyici işaretler tarafından harekete geçirilir. Cinsiyeti belirleyici işa*retler ise
virg.gif
karşıdakinin kişi olarak değil
virg.gif
kadın veya erkek olarak cinsiyet özelliklerinin vurgulanmasıdır. Cinsiyet farklılığını belirten her özellik dikkatimizi çe*ker. Kadınlarda bacaklar
virg.gif
göğüsler
virg.gif
yuvarlak kalçalar; erkeklerde geniş omuzlar
virg.gif
düz kalçalar ilk fark edilenlerdir. Daha sonra moda tarafından etkilenen giyim ve saç modeli gelir
virg.gif
Kadınlarda makyaj cinsiyet özelliğinin ayrılmaz bir parçası*dır. Hayvan davranışlarını inceleyen zoologlar
virg.gif
dişi ve erkek hayvanların birbirleriyle ilişkiye geçmeden önce bir dizi kur yapma davranışı sergilediklerini orta*ya koymuşlardır. Hayvanlar arasındaki kur yapma davranışlarının bazıları aşikar
virg.gif
bazıları da oldukça dolaylı ve örtüktür.Hayvanlar ses çıkartarak
virg.gif
tüylerini kabartarak ve sürtünmek
virg.gif
yaklaşmak gibi çeşitli hareketler yaparak karşı cinsten olanın dikkatini çekerler. İnsanlar üzerinde yapılan araştırmalar
virg.gif
belirli bedensel özelliklerin hangi se*beple dikkatimizi çektiğini henüz ortaya koyamamıştır. İlgimizi çeken kişinin bedensel özellikleri belki bizi etkileyen önemli birine (anne-baba)
virg.gif
belki hayali*mizde yaşattığımız toplumsal güzellik idealine
virg.gif
belki bizde cinselliği çağrıştıran belirli bir imaja benzeyebilir.
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
vozol puff
Geri
Üst