Kadıyanilik
Mirza Gulam Ahmed
Bir diğer adı Ahmedilik olan Kadıyanilik 19.yüzyılda Mirza Ahmet Gulam (1839 - 1908 ) tarafından 1889 da Hindistan ´da kurulmuş bir dini akımdır.
Mirza Gulam Ahmed zaman zaman kendisinin Mehdi, Mesih ve Krişna olduğunu iddia ederek Müslüman, Hıristiyan ve Hindulara sempatik görünmek istemiş 1889 ´da yayınladığı bir bildiriyle Allah tarafından yenileyici olarak tayin edildiğini açıklamıştır.
Ahmedi ´lere göre ahiret,yeni bir oluşum değildir. Gulam Ahmed , İslam Peygamberi Hz. Muhammed ´den sonra nebevi vahyin gelmeyeceğini (peygamber vasıtasıyla yeni vahiy gelmeyeceğini) savunmuş, asıl şefaat edenin Allah olduğunu söylemiştir.
Ahmedilik İslam, Hıristiyan ve Hindu çevrelerince sapkınlıkla suçlanıp yeni bir din olarak kabul edilmemesine rağmen, Kadıyanilik bahsedilen bu üç dinden çeşitli oranlarda etkilenerek bunların birleştirilmiş sentezinden ortaya çıkmış bir dindir.
Başlıca gelir kaynakları ; zekat, müritlerinin her ay ödedikleri vergi ve ölenlerin miraslarından alınan 1 / 10 oranındaki paydan ibarettir.
Kutsal Kitapları
Kadiyaniler kendilerini İslam Dini´nin temsilcileri olarak tanıtırlar ve Kur´an ı Kutsal kabul ederler. Kur´an ın dışında Kadıyaniliğin ( Ahmedilik) kutsal kitaplarından en önemlileri şunlardır;
- Kerametu ´s - Sadıkın
- Hamametu ´l - Buşra
- Nuru ´l - Hak
- Sırru ´l - Hilafe
Günümüzde Kadıyanilik
Kadıyanilik GulamAhmed ´in 1908 ´de ölümünden sonra ikiye bölündü. Biri genel merkezi Lahor ´da öbürü Rabua ´da bulunmaktadır. Bunlardan özellikle Avrupa ´da büyük propaganda faaliyeti gösteren Lahor topluluğu İngiltere ´de oldukça güçlüdür.
Kadıyaniliğin günümüzdeki en büyük temsilcisi Mirza Gulam Ahmed Kadıyani ´nin üçüncü halifesi ve oğlu olan Mirza Nasir Ahmed ´tir. Taraftarları O ´na ?Mesih ´in Üçüncü Halifesi ? unvanını vermiştir.
Günümüzde Pakistan (Ahmedilik, İslam dışı bir azınlık kabul edildiği için Pakistan Parlamentosu 07.09.1974 tarihli kararıyla , ülkesindeki faaliyetlerine sınır getirmiş, ancak anayasa çerçevesi dahilinde diğer azınlıklara tanınan haklar onlara da tanınmıştır) , Hindistan, İngiltere ve bazı Avrupa ve İslam ülkelerinde 3.500.000 civarında taraftarları bulunmaktadır.
Mirza Gulam Ahmed
Bir diğer adı Ahmedilik olan Kadıyanilik 19.yüzyılda Mirza Ahmet Gulam (1839 - 1908 ) tarafından 1889 da Hindistan ´da kurulmuş bir dini akımdır.
Mirza Gulam Ahmed zaman zaman kendisinin Mehdi, Mesih ve Krişna olduğunu iddia ederek Müslüman, Hıristiyan ve Hindulara sempatik görünmek istemiş 1889 ´da yayınladığı bir bildiriyle Allah tarafından yenileyici olarak tayin edildiğini açıklamıştır.
Ahmedi ´lere göre ahiret,yeni bir oluşum değildir. Gulam Ahmed , İslam Peygamberi Hz. Muhammed ´den sonra nebevi vahyin gelmeyeceğini (peygamber vasıtasıyla yeni vahiy gelmeyeceğini) savunmuş, asıl şefaat edenin Allah olduğunu söylemiştir.
Ahmedilik İslam, Hıristiyan ve Hindu çevrelerince sapkınlıkla suçlanıp yeni bir din olarak kabul edilmemesine rağmen, Kadıyanilik bahsedilen bu üç dinden çeşitli oranlarda etkilenerek bunların birleştirilmiş sentezinden ortaya çıkmış bir dindir.
Başlıca gelir kaynakları ; zekat, müritlerinin her ay ödedikleri vergi ve ölenlerin miraslarından alınan 1 / 10 oranındaki paydan ibarettir.
Kutsal Kitapları
Kadiyaniler kendilerini İslam Dini´nin temsilcileri olarak tanıtırlar ve Kur´an ı Kutsal kabul ederler. Kur´an ın dışında Kadıyaniliğin ( Ahmedilik) kutsal kitaplarından en önemlileri şunlardır;
- Kerametu ´s - Sadıkın
- Hamametu ´l - Buşra
- Nuru ´l - Hak
- Sırru ´l - Hilafe
Günümüzde Kadıyanilik
Kadıyanilik GulamAhmed ´in 1908 ´de ölümünden sonra ikiye bölündü. Biri genel merkezi Lahor ´da öbürü Rabua ´da bulunmaktadır. Bunlardan özellikle Avrupa ´da büyük propaganda faaliyeti gösteren Lahor topluluğu İngiltere ´de oldukça güçlüdür.
Kadıyaniliğin günümüzdeki en büyük temsilcisi Mirza Gulam Ahmed Kadıyani ´nin üçüncü halifesi ve oğlu olan Mirza Nasir Ahmed ´tir. Taraftarları O ´na ?Mesih ´in Üçüncü Halifesi ? unvanını vermiştir.
Günümüzde Pakistan (Ahmedilik, İslam dışı bir azınlık kabul edildiği için Pakistan Parlamentosu 07.09.1974 tarihli kararıyla , ülkesindeki faaliyetlerine sınır getirmiş, ancak anayasa çerçevesi dahilinde diğer azınlıklara tanınan haklar onlara da tanınmıştır) , Hindistan, İngiltere ve bazı Avrupa ve İslam ülkelerinde 3.500.000 civarında taraftarları bulunmaktadır.