Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

' Kontes..

Bayan Üye
Cinsel istismarın çocuğa etkisi

Cinsel istismar, çocuğun kendine ve dünyaya bakışını, ruh sağlığını ve kişilik gelişimini uzun yıllar etkiliyor.
Rızası olsun veya olmasın her türlü istismar çocuğa zarar veriyor.
Cinsel istismara uğramış çocuklar, çaresizlik, öz güven eksikliği, suçluluk ve utangaçlık duygusuyla yaşamını sürdürmek zorunda kalıyor. İstismarın ortaya çıkmasıyla toplumdan eleştiri alan ve ailesi tarafından reddedilen çocuklar, istismarın etkilerini diğerlerine oranla daha ağır şekilde hissediyor.
İstismarın uzun süreli etkilerini hisseden çocukta cinsel duygular ve davranışlar normalden farklı yapı kazanabiliyor. Zedelenmiş cinsellik, ihanet duygusu, acizlik ve damgalanmak korkusunu yaşayan çocuklarda kendini “kötü” olarak algılama eğilimi ortaya çıkabiliyor. Bu durum ilerleyen dönemlerde çocukta geri dönülmez psikolojik hasarlara yol açabiliyor.

BİLİNÇLENDİRME ÇALIŞMALARI

Özellikle kırsal kesimlerde sıklıkla karşılaşılan erken yaşta evlilik uygulamaları istismar olarak kabul ediliyor.
Kız ve erkek çocukların eğitim görmesini ve meslek sahibi olmasını engellemenin yanında, erken hamilelik riskine de yol açan bu durum, çocuklara yaşının üzerinde sorumluluk yüklenmesine neden olduğu gibi resmi nikahsız birliktelikleri de özendirebiliyor.
Bazı bölgelerde halen uygulanan başlık parası ve çeyiz adetleri de gençlerin istismarına neden olabiliyor. Kanunen yasak olmasına karşın resmi nikah olmaksızın kimi zaman kendisinden yaşça büyük biriyle evlendirilen kız çocuğu, bir süre sonra kendine olan güvenini yitirebiliyor. Çocukta bazı durumlarda geri dönülmez hasarlara yol açan cinsel istismar konusunda verilecek eğitim, büyük önem taşıyor. İstismara karşı bilinçlendirilen ve hangi durumda nasıl davranması gerektiği öğretilen çocuklar, kendilerini daha güçlü ve güvende hissediyor.
Yeni Türk Ceza Kanununa göre, çocuğa karşı işlenen istismar suçunu bildirmeyen kişilerin 1 yıla kadar hapisle cezalandırılacağı, mağdurun 15 yaşından küçük olması durumunda verilecek cezanın yarı yarıya artırılacağı hatırlatılıyor.
 
Son düzenleme:
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Cinsel Istismara Maruz Kalmiş çocuklarda
Anksiyete,depresyon,hayatinin Belli Bölümlerini Hatirlayamama(disosiyatif Amnezi),varsanilar,uyku Bozukluklari,intihar Girişimleri,özbenlik Değerinde Düşüş,gece Işemeleri,karanlik Ve Yalniz Kalma Gibi Fobiler,tirnak Yeme Ve Bazi Tikler Görülebilir
çocuğun Bu Durmdan Etkilenme Yoğunluğunu ;
Yaş,cinsiyet,istismar Tipi,istismara Maruz Kalma Süresi,ailenin Ve çevrenin Tutumu Etkiler
Yapilan Araştirmalar Göstermiştir Ki
Erkekleri Kizlara Oranla Daha çok Etkilemektedir
7 Yaş Ve Sonrasi Vakalara Daha Sik Rastlanmaktadir
yaş ne kadar erkense ileride psikopatolaji gelişme olasılığı artmaktadır
ergenlik döneminde karşılaşılan istismarda da psikopatoloji olasılığı yüksektir
Ensest vakalarda en sık rastlanan baba-çocuk ensestidir
Istismarin Düzeyi Ve şiddeti Arttikça Ruh Sağliği üzerindeki Etkileri De Artmaktadir
Istismar Sayisi Arttikça Olumsuz Etkiler Artmaktadir
Istirmarci Ailede Içinden Ya Da çocuğun Güvendiği Biri Ise Etkileri Artmaktadir
çocuğun Savunma Mekanizmalarini Kullanabilirliği De Sonucu Etkilemektedir
Bazi Vakalarda Tedavi Tamamlanir Ve Iyileşme Görülürse De Ergenlik Döneminde Belirtiler Tekrarlayabilmektedir
bazı vakalarda olay duyulmadan önce çocukta hiçbir patolajik bulgu yokken duyulduktan sonra bulgular oluşmaktadır
Ailenin Ve çevrenin Tutumu Büyük önem Taşimaktadir
Olayla Ilgili Direk Ve Ayrintili Sorular,olayi Canlandirma Ya Da Zihninde Canlandirmasini Isteme Kesinlikle Yapilmamalidir
Bunun Utanilacak Bir şey Olduğu Düşüncesi çocuğa Hissettirilmemeli,çocuğu Suçlayici Tarzda Yaklaşimlar(senin Orda Ne Işin Vardi Gibi) Hatali Yaklaşimlardir.
çocuk Kesinlikle Psikolojik Tedavi Görmelidir...
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

[sıze=3]cinsel istismar konusunda (çocuklar ne olduğunu anlamlandıramadığı için) çocukta kendini korumak için hiçbirşey yapmamış olmak suçluluk duygularını beraberinde getirir.
Bu sebeple anormal durumlara karşı çocuk eğitilmeli karşı koyamasa bile bunu denediği için suçluluk duygularını atlatması daha kolay olmaktadır.

Peki çocuk bu konuda nasıl bilgilendirilir

1-çocuklar 1,5-2 yaşından itibaren kendi yataklarında ve ayrı odada yatmaya alıştırılmalı
2-yetişkinler çocuğun yanında kıyafet değiştirmemeli ve çıplak bulunmamalı
3-çocukların ortalık yerde üstü değiştirilmemeli,çıplak dolaştırılmamalı
4-bazı bölgelerin mahrem olduğu ve açılmaması gerektiği öğretilmeli.(sadece anne görebilir gibi cümlelerle açıklanmalı)
5- çocuklar sevilirken ısırılarak-sarsılarak vb. Sevilmemeli
buna alışan çocuk örselenmeyi doğal görebilir
6-küçük yaşta dudaktan öpmeye alıştırılmamalı, bunun özel bir durum olduğu açıklanmalı
[/sıze]
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

- Çocuklar yaşadıklarını neden söylemezler?

• Kendilerine inanılmayacağından korkarlar.
• Başlarının belaya gireceğinden korkarlar.
• İstismarcının tehditlerinden korkarlar.
• İstismarcıyı korumak isteyebilir, sevebilir ama yaptıklarını sevmezler.
• Nasıl anlatılacağını bilmeyebilirler.
• Cinsel davranışların yanlış olduğunu bilmeyebilirler.
• Arkadaşları tarafından dışlanabileceklerinden korkarlar.
• Homoseksüel olarak adlandırılabileceklerinden korkarlar.
• Büyüklerle (otorite figürleriyle) cinsel
• konuları konuşmaktan utanırlar, korkarlar.
• Gammaz olarak adlandırılmak istemezler.
• Iyi çocukların cinsellikle ilgili sözcükleri kullanmasının doğru olmadığı söylenmiştir.
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

- Çocuklar sonunda nasıl söylerler?
İstismarın derecesi, sıklığı artar ve çocuğu korkutursa, Cinsel istismardan korunmayla ilgili bilgi alırsa ve kendisine yapılanın doğru olmadığını fark ederse ve söylenmesi gerektiğini öğrenirse, Çocuklar sırlarını en yakın arkadaşları ile paylaşmak isteyebilirler.
Kardeşleri kendisinin ilk istismar edildiği yaşa gelmişse onları korumak maksadıyla, Ergenliğe gelmişse hamilelikten korkar ya da istismarcının baskısından kurtulmak için, Çocuk güvenebileceği ve kendisi ile yakından ilgilenen bir yetişkinle karşılaştığı zaman, Fiziksel bir yakınması (üriner enfeksiyon vb.) sonrası doktora gittiğinde
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Duygusal istismar sistemli bir şekilde çocuğun aşağılanması ya da görmezlikten gelinmesi gibi , onun sağlıklı gelişmesini ciddi bir biçimde etkileyen davranış kalıpları olarak kabul edilir.
En sık görülen ancak en zor anlaşılan istismar biçimidir.
Duygusal istismar, ihmal, fiziksel, istismar ve cinsel istismar gibi tüm istismar türlerine eşlik eder.

Duygusal İstismarın Türleri
Reddetme
Umursamama…… Aldırmazlık
Yıldırma
Yoksun bırakma
Sözel olarak saldırganlık
Aşırı baskı
Davranış bozukluklarına göz yumma
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Duygusal istismarın derecesi

Kasıt ve verilen zararla ilişkilidir.
Eğer bir davranışın altında kasıt/niyet var ise bu zarar verme amacını da beraberinde getirir ve ileri düzeyde istismara girer (Sen doğmasan her şey daha iyi olacaktı).
Duygusal istismar değerlendirmesinde, çocuğun, anababanın ve aile dinamiklerinin çok iyi irdelenmesi gerekmektedir.


Duygusal İstismarın Etkileri

Saklı yaralar bırakan istismar
Güvensizlik
Zayıf benlik saygısı
İçe kapanma
Temel becerilerin gelişmemesi
Alkol ya da madde bağımlılığı
İntihar ve ilişki kurama zorluk
Yıkıcı davranışlar

 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

1-Çocuk istismarı (çocuğa kötü muamele) nedir?

Dünya Sağlık Örgütü'ne göre "Çocuğun sağlığını, fiziksel ve psikososyal gelişimini olumsuz etkileyen, bir yetişkin, toplum ya da devlet tarafından bilerek ya da bilmeyerek tüm davranışlar çocuğa kötü muameledir (ÇKM)."

2- Cinsel çocuk istismarı nedir?
Çocuğun kendisinden en az 6 yaş büyük bir kişi tarafından cinsel haz amacıyla zorla ya da ikna edilerek cinsel etkileşime maruz bırakılmasıdır. Ensest, tecavüz, çocuğu *****grafi ve fuhuş malzemesi yapmaktan; teşhircilik, cinselliği kışkırtan konuşmalar, cinsel ilişki ya da *****grafik film seyrettirme,cinsel organları okşama, oral sekse kadar değişen eylemler cinsel istismar spektrumu içindedir.

3- Seksüel davranışların suç olması için gerekli koşullar nelerdir?


15 yaşını bitirmemiş kişiye yapılması (eylemde rıza olsa da suçtur),
Reşit olmayan kişilere yapılması,
Reşit olan kişiye zor ve şiddet kullanarak ya da tehditle yapılması,
Hile ile gerçekleştirilmesi (narkoz, eter koklatma gibi),
Akıl ya da beden hastalığından muzdarip kişiye yapılması,
15 yaşını bitiren kızın evlenme vaadiyle kızlığının bozulması,
Seksüel olayların açıkta olması.

4- Hangi yaş grubunda çocuk cinsel istismarı daha sıktır?
Cinsel istismara maruz kalan çocukların yaşa göre dağılımları incelendiğinde; %30'unun 2-5, %40'ının 6-10, %30'unun 11 - 17 yaş grubunda olduğunu görüyoruz. Bir başka deyişle olguların %70'ini küçük yaş grubu oluşturmaktadır. İstismara maruz kalan çocuklarda kız/erkek oranı 3'tür. Yurt içi yayınlarda ise kız/erkek oranı birbirine yakın bulunmuştur. İstismarcıların %96'sı erkek, %80'i de çocuğun tanıdığı birisidir.

5- Çocuk istismarı tanısı nasıl konulabilir? Çocuk cinsel İstismarı tanısında fizik muayenenin yeri nedir?

* Fiziksel/genital muayene bulguları,
* Çocukla yapılan istismar tanı görüşmeleri,
* Çocukta ortaya çıkan ruhsal bulguların değerlendirilmesi sonucunda multi disipliner bir ekip tarafından tanı konulmalıdır.

Cinsel istismara bağlı olarak küçük çocuklarda sık görülen ve istismar açısından en spesifik bulgular cinsel içerikli oyun ve davranışlardır.

Genital muayene bulguları çoğunlukla normaldir ya da tanı koydurucu değildir. Genital muayene bulguları olguların ortalama %20-30'unda normal, %10-15'inde kuşkulu (fissür gibi), %40-50'sinde non spesifik (kızarıklık, ödem, sıyrık gibi) bulunmuş, ancak %15-35 (sfinkter yırtığı, perianal ekimoz, hymende kaideye inen yırtık gibi) olguda tanı koydurucu özellikte olduğu bildirilmiştir. Genital muayenenin kapsamı konusunda kuşku duyuluyorsa genel anestezi altında muayene gerekebilir. Muayene öncesinde anogenital bölgenin değişik bölgelerinden alınacak örnekler spermatozoid bulunması durumunda istismarı doğrulayacağından önemlidir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklara ilişkin lezyonlar da cinsel istismar için tanı koydurucudur. Cinsel istismara maruz kalan çocukların %70'ini küçük yaş grubu oluşturmaktadır

6- Cinsel istismar tanı görüşmesi sırasında görüşmeci nelere dikkat etmelidir?

Çocuğun yaş ve gelişimine uygun (kognitif özellikler, zihinsel gelişim, sözcük haznesi) uygun sözcükler kullanılmalı, çocuğa soruları yanıtlamak için yeterince zaman tanınmalı, çocuğun duygusal tepkileri dikkatle izlenmeli ve uygun tepkilerle çocuk desteklenmelidir.

7- Çocuklar muayene sırasında neler söylerler?

Çok küçük çocuklar bile yaşadıkları önemli olayları, aradan uzun süre geçmesine karşın doğru hatırlayabilirler. Olayın anımsanması, olayın karmaşıklığına, çocuğun katılımına, duygusal etkisine, çocuğun sözcük, bilgi düzeyine göre değişir. Kişiler ve yerden çok aktiviteleri hatırlarlar. Özellikle küçük çocuklarda zaman kavramı gelişmemiştir.

Özellikle okul öncesi çocuklar farklı görüşmelerde farklı (tutarsız) ancak %90 oranında doğru bilgi verirler (parçalı hafıza). Görüşme öncesinde yapılan görüşme ve yönlendirmeler nedeniyle özel sorulara yanlış yanıtlar verebilirler. Açık uçlu sorulara erişkinler kadar (%94) doğru yanıt verirler.

8- Çocuklar yaşadıklarını neden söylemezler?


Kendilerine inanılmayacağından korkarlar.
Başlarının belaya gireceğinden korkarlar.
İstismarcının tehditlerinden korkarlar.
İstismarcıyı korumak isteyebilir, sevebilir ama yaptıklarını sevmezler.
Nasıl anlatılacağını bilmeyebilirler.
Cinsel davranışların yanlış olduğunu bilmeyebilirler.
Arkadaşları tarafından dışlanabileceklerinden korkarlar.
Homoseksüel olarak adlandırılabileceklerinden korkarlar.
Büyüklerle (otorite figürleriyle) cinsel
konuları konuşmaktan utanırlar, korkarlar.
Gammaz olarak adlandırılmak istemezler.
Iyi çocukların cinsellikle ilgili sözcükleri kullanmasının doğru olmadığı söylenmiştir.

9- Çocuklar sonunda nasıl söylerler?

İstismarın derecesi, sıklığı artar ve çocuğu korkutursa, Cinsel istismardan korunmayla ilgili bilgi alırsa ve kendisine yapılanın doğru olmadığını fark ederse ve söylenmesi gerektiğini öğrenirse, Çocuklar sırlarını en yakın arkadaşları ile paylaşmak isteyebilirler.

Kardeşleri kendisinin ilk istismar edildiği yaşa gelmişse onları korumak maksadıyla, Ergenliğe gelmişse hamilelikten korkar ya da istismarcının baskısından kurtulmak için, Çocuk güvenebileceği ve kendisi ile yakından ilgilenen bir yetişkinle karşılaştığı zaman, Fiziksel bir yakınması (üriner enfeksiyon vb.) sonrası doktora gittiğinde.

10- Cinsel istismara maruz kalan çocuklarda görülebilen bulgular nelerdir?

Tekrarlayıcı, rahatsız edici düşünceler, Olayla ilgili kabuslar, Uykuya dalma güçlüğü (karanlık olayı çağrıştırabilir ya da kabus göreceğini düşündüğü için uyumak istemez), öfke patlamaları, konsantrasyon güçlüğü, İlkokul sonrası ve adolesanlarda flashback’ler (olay anını yaşıyormuş gibi hissetmeleri-durumu çıldırmış gibi hissettikleri şeklinde açıklarlar),

Olayı anımsatan nesnelere karşı yoğun psikolojik sıkıntı, korku reaksiyonu, Olayı anımsatan yerler, kişiler, görüntüler ve konuşmalardan kaçınma,Yineleyici oyunlar (olay sırasında yaşadığı sıkıntıyı oyun sırasında yenerler, çünkü oyunu kendileri yönlendirebilirler).

Yaşına uygun olmayan cinsel davranışlar, Cinsel davranışlarda artma, masturbasyon, Yaşadıkları cinsel travmayı yeniden yaşama ve tekrarlama eğilimi: cinsel oyunlar oynama, erişkinleri ayartıcı davranışlarda bulunma gibi, Cinsel kimlik bozuklukları, Cinsel işlev bozuklukları, Cinsel istismara uğrayan çocukların %50'sinde travma sonrası stres bozukluğu görülmekte, depresyon, düşük benlik saygısı, intihar davranışları, damgalanmışlık hissi, alkol ve madde kötüye kullanımı eşlik edebilmektedir.

Borderline kişilik bozukluğu saptanan kişilerin %70-80'inde, çoğul kişilik bozukluğu saptanan kişilerin %85-95'inde çocukluk çağı cinsel istismar öyküsü pozitif bulunmuştur. Yine cinsel istismarda bulunan kişilerin de %60-95'inde öykü pozitiftir. Çok küçük çocuklar bile yaşadıkları önemli olayları, aradan uzun süre geçmesine karşın doğru hatırlayabilirler.

 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Çocuk istismarı fiziksel ya da psikolojik olarak bir çocuğa bir yetişkin tarafından kötü davranılmasıdır. Ayrıca çocuklara kötü davranmak veya çocuk istismarı ve ihmali ile de çoğu zaman eş anlamı taşır.
Bu istismar ve ihmalin açıklanması konusunda bir çok ülke yönetimi kendi yasal tanımlarını yapmıştır; ve nelerin çocuklara kötü davranma olarak tanınması kendi yasa ve ceza kanunlarına değindir. Uluslararası Çocuk Hakları Sözleşmesi'ne göre; "Ulusal yasalarca daha genç bir yaşta reşit sayılma hariç, 18 yaşın altındaki her insan çocuk sayılır''
Diğer ülkelerde çocuk istismarı'na karşı tutumAmerika Birleşik Devletleri'nde; Federal yönetim çocuk istismarı ve ihmalini bir tutar; 2005 kanunlarına göre de detaylı bir açıklaması bulunur. Bunun yanı sıra herhangi bir fiziksel istismar; yasalara göre suçtur.
Amerika gibi; Avustralya, İngiltere ve Kanada gibi ülkelerde de çocuklar için yardım kurumları bulunmaktadır ve bu kurumlara ulaşım olanırlığı öğrencilik hayatları başlamasıyla çocuklara öğretilir. (Child Protective Services - Çocuk Koruma Servisi) Bu kurumlar çocukların bildirmeleri ya da herhangi bir kişiden aldıkları ihbar doğrultusunda çocukları koruma altına alırlar; çocuk da reşit yaşına gelinceye dek eski ailesinden maddi hali uygun ise tazminat alır.
Türkiye'deki çocuk istismarı'na karşı tutum
Türkiye'de çocuk istismarı söz konusu olmasına rağmen; ihmali bir suç teşgil etmez. Bu vesile ile bir çok medeni toplumda olduğu gibi suç işleyen küçük çocuğun ailesi ya da ebeveynleri suçlu sayılmazlar. Bunun yanı sıra; aileleri ve eğitim hayatları süresince kendilerine karşı işlenen istismarlar karşılıksız kalır. Aşırı istismara uğrayan çocuklar için aile bireyleri; istismarı işleyen aile reisi hakkında Vasi Tayini davası açabilir;ya da yerel emniyet kontrolünde çocuk yeni bir aileye teslim edilinceye dek korunulur. Dünya'da çocuk istismarı %1 ila %10 arasında değişirken; ülkemizde bu rakam %10 ila %53 arasındadır.
Ancak; yasalarımız Dünya standartlarının oldukça altındadır. Türk Ceza Kanunu'nun 414. maddesine göre, 15 yaşından küçük bir çocuğa zor kullanarak, tehditle tecavüz edilmesi 10 seneden az hapis cezası verilemeyeceğini iletir; fakat bunları yapmadan tecavüz edilirse beş seneden az hapis cezası verilemeyeceğini bildirmektedir.
Çocuk istismarı sebepleri
İstismarı yaşayan çocuğun ailesinin çatışması, mutsuz evliliği ve sözlü bir şiddetin mevcut olması.
Üvey anne ya da baba
Aİle içerisinde eşit karar alma dağılımının olmaması
Aİlenin yaşadığı ekonomiksel ve ani değişmeler etrafında doğan sıkıntılar.
Ailelerin toplumsal organizasyonlara karşı kayıtsız kalması.
Geleneksel aile yapısı ve fiziksel cezalandırmalar.

Çocuk istismarını önleme
Çocuk istismarını önleme yöntemi başlıca üç başlık altında toplanabilir.
İlk yöntem, topluma değin geniş bir yaptırıma geçmektir. Bu aktiviteler gelecekte çocuklarına istismar ve ihmalede bulunacak aileleri değiştirmeye değindir. Bu seviyede; halk eğitim aktiviteleri, toplumda aile eğitim sınıfları, ve aile destek programları altında toplanabilir. İlk seviyedeki yöntemin etkisini ölçmek zordur, lakin bir şeyi daha varolmadan önce engellemeye çalışırsınız ve etkisi belirsizdir.
İkinci yöntem; daha önceden çocuklarına karşı istismar ve ihmalde bulunmuş ailelere, genç ailelere, çocuklarına ilgi gereken ailelere, çocuk sahibi olan şahıslara (annesiz ya da babasız), ve düşük gelirli ailelere değindir. İkinci yöntem aile ve çocuk eğitimine değin yüksek riskteki aileleri eğitmeyi öngörür, ve çocuklarının özürlü ya da üvey evlat olmalarını gözardı eder.
Üçüncü yöntem ise resmi olarak ve devamlı bir şekilde çocuklarına karşı şiddet ve ihmal uygulayan ailelere değindir. Bu ailelerin daha önceden yasalar ve mahkemeler doğrultusunda engellenmeleri öngörülmüştür
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Çocuk ve Cinsel İstismar
Ülkemizde, cinsel istismar terimi hukuksal boyutta birçok cinsel güdülü eylemi kapsamakta olup, suç sayılan bu tip eylemler Türk Ceza Kanununun ilgili bölümlerinde ele alınmaktadır. Cinsel istismara uğradığı iddia edilen çocuktan; doktora başvurduktan sonra alınacak bilgi son derece önemlidir. Yapılacak görüşme ön yargıdan uzak olmalı ve yönlendirici olmamalıdır. Yetersiz bilgi yasal karar verilmesini, bir başka deyişle çocuğun korunmasını engellerken yönlendirici bir görüşme ise suçsuz bir kişinin zarar görmesine yol açacaktır. Hastanın fiziksel muayenesinin yapılması, örneklerin alınması ve fotoğraf çekilmesi konusunda hem çocuğun, hem de ailesinin mutlaka aydınlatılmış onamı alınmalıdır...
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Cinsel İstismar
Çocuğun, bir erişkinin cinsel gereksinim ya da isteklerinin doyumu için cinsel nesne olarak kullanılması ya da kullanılmasına göz yumulmasıdır.
Ensest
Çocuğun, ailesinin birey ya da bireyleri tarafından cinsel amaçlar uğruna kötüye kullanılmasıdır.
Cinsel İstismara Uğrayan Çocuklarda Ortaya Çıkabilecek Belirtiler
Cinsel içerikli konulara aşırı ilgi ya da bunlardan aşırı kaçınma
Uyku sorunları, kabuslar
Depresyon ya da aile/arkadaş ilişkilerinde içe kapanma
Tahrik edici davranışlar
Bedeninin kirli ya da zarar gördüğü şeklindeki söylemler, ya da genital organlarında bir sorun olduğu düşünceleri
Okul devamsızlığı ya da kurallara uymama
Aşırı ketum tavırlar
Çizim, oyun ve fantazilerinde cinsel saldırganlık öğeleri
Aşırı sinirlilik, agresyon
İntihar düşünceleri ve girişimleri
Cinsel İstismara Uğrayan Çocuk Neler Hisseder?
Shergold (1990), cinsel istimarın çocuğun üzerindeki etkisini ‘ruhun ölümü’ olarak tanımlamıştır. İstismara uğramış bazı çocuklar sanki içlerinde - ta derinlerde birşeylerin bozulduğunu, parcalandığını hissettiklerini dile getirmektedirler.
Cinsel İstismarın Etkileri
Cinsel istismar, çocuk ve gencin hem yakın hem de uzak gelecekteki, ruhsal ve sosyal uyumunu etkileyen çok önemli bir sorundur.
Cinsel İstismarın Etkisinin Derecesi
İstismarın, SIKLIĞINA, SÜREKLİLİĞİNE, TÜRÜNE ve İSTİSMARCININ KURBANA YAKINLIK DERECESİNE bağlı olarak değişmektedir.
Neden Bazı Çocuklarda Belirti Görülmez ?
Deneyim belirti çıkaracak düzeyde olmayabilir.
Bu çocuklar istirmara ilişkin güçlüklerle başedebilecek güçte, korunma düzeyi yüksek çocuklar olabilir.
Henüz klinisyenler ve araştırmacılar istismarın neden olabileceği sorunları nasıl ortaya çıkarabileceklerini tam olarak bilmiyor olabilirler.
Çocuklar ‘ kaçınma savunma düzeyini’ kullanarak, istismara ilişkin çatışma ve sıkıntılarını başarılı bir şekilde bastırabilir ve bu yol kısa süreli de olsa işlevsel olmuş olabilir.
Etkilenme Derecesini Etkileyen Ara Değişkenler Etkilenme Derecesini Etkileyen Ara Değişkenler
Bireysel özellikler
Aile çevresi
Toplumun özellikleri
Çocuğun olaya ilişkin düşünceleri
Bireysel Özellikler
Kendini koruma yetisi yüksek güçlü çocuklar zorlu yaşam olaylarından daha az etkilenmektedir.


 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Cinsel İstismara Uğramış Çocuk ve Genç
İstismar edenden,
Sorun çıkardıkları için,
Kendileri için önemli kişileri kaybetmekten,
Farklı Olmaktan KORKARLAR
Çocuk ve Genç;
Kendilerinde birşeylerin değiştiğini hissettikleri için,
Başlarından geçen deneyimde yalnız kaldıkları için,
İstismara ilişkin konuşmakta güçlük çektikleri için YALNIZLIĞA YÖNELİRLER
İstismarcıya,
Kendilerini koruyamayan yetişkinlere,
Kendilerine ÖFKE duyarlar.
Kendilerinden birşeyler alındığı için,
Bedenlerinden birşeyler kaybettikleri için
Çok çabuk büyüdükleri için
Güvendikleri kişi ya da kişiler tarafından aldatıldıkları için ÜZGÜNDÜR.
İstismarı durduramadıkları için,
Böyle bir deneyime katıldıkları için,
Bedenlerinin verdiği tepki için SUÇLULUK DUYARLAR
Her şeye karşın hala istismarcıyı seviyor olmaktan dolayı,
Duygularının sürekli değişiyor olmasından dolayı KARMASIK DUYGULAR YAŞAR
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Cinsel İstismara Uğrayan Çocuklarda Ortaya Çıkabilecek Belirtiler

Cinsel içerikli konulara aşırı ilgi ya da bunlardan aşırı kaçınma
Uyku sorunları, kabuslar
Depresyon ya da aile ve arkadaş ilişkilerinde içe kapanma
Tahrik edici davranışlar
Bedeninin kirli ya da zarar gördüğü şeklindeki söylemler, ya da genital organlarında bir sorun olduğu düşünceleri
Okul devamsızlığı ya da kurallara uymama
Aşırı ketum tavırlar
Çizim, oyun ve fantazilerinde cinsel saldırganlık öğeleri
Aşırı sinirlilik, agresyon
İntihar düşünceleri ve girişimleri

 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

NORMAL Cinsel Gelişim Davranışları
0-4 yaş; ara sıra cinsel organlarına eller, cinsel organlarını gösterir, cinsel organlar arasındaki farkı keşfetmeye ve ilgilenmeye başlar, nadir de olsa küfür benzeri sözcükler kullanma, evcilik ve doktorculuk oynama (taklit ve model alma)
5-8yaş; kendine dokunma, cinsel içerikli şakalar yapma, diğer çocuklarla oynarken kendisinin doktor rolünü oynamayı isteme, öpme, kışkırtıcı mimikler kullanma, cinsel sözcükler içeren mektupler yazmak,
9-12yaş; Kendisinin ve başkalarının cinsel organlarına dokunma, kendini gösterme, öpmeve sevgilisinin olduğunu söyleme ,kendi cinsinden olanlarla cinselliği konuşma, cinsel organların ve işlevleriyle ilgilenme, kitap ve magazinlere ilgi duyma, cinsel içerikli şiirler, mektuplar
 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Cinsel İstismar Kapsamına Giren Davranışlar
Çocuğun önünde masturbasyon yapma
Erkek ya da kadın organına ağız ile temas
Anüse, vajene parmak sokmak
Anüse, vajene penil penetrasyon
Cinsel muayeneye zorlama

İstismar Sürecinin Aşamaları
HAZIRLIK
Çocuk ile yalnız kalma, kandırma, güven sağlama, çocuktan yardım isteme çocuğa cinsel ilişkiyi oyun gibi doğal bir etkinlik içersinde, sevginin bir biçimi olarak sunma, şiddet ya da tehdit kullanma.

CİNSEL ETKİLEŞİM;
......çıplaklığa maruz bırakma………… dokunma………okşama………penetrasyon
Gizlilik
Aile sisteminin korunması
Failin kendini koruması
Failin cinsel eylemi tekrarlayabilmesi
AÇILMA ORTAYA ÇIKMA
TESADÜFEN
Başka ruhsal belirtiler
Çocuğun yaşca küçük çocuklarla ya da yaşıtlarıyla oynadığı tekrarlayıcı cinsel içerikli oyunlar
Görülme….. İhbar
Gebelik
Cinsel ilişki ile bulaşan hastalıklar
Çocuğun yaşına uygun olmayan bir biçimde cinsel bilgi ve davranışlar sergilemesi
Fiziksel yaralanma

PLANLANARAK

 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

ÖRT BAS ETME
Namus kavramı
Olaydan toplumun haberdar olması
Tedavi girişiminin engellenmesi
Sistemin kendini koruması
Çevre baskısından korunma
Çocuğun başına gelen olayın inkarı
Çocuğun suçlanması
Çocuğun sistem içinde izole edilmesi
Çocuğun verdiği ifadenin güvenirliğinin azalması
Davanın düşürülmesi yönünde girişim

Risk Etmenleri
İstismarın türü
İstismarın özellikleri (süresi, sıklığı, zorlama ve tehdit ...)
Yaş
İstismarcı ile yakınlığı
İstismarcı ve kurban sayısı
Diğer aile üyelerinin tutumları
İstismarcının tepkisi

 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Çocukların Tepkileri
Özetle;
Aldatılmışlık
Kızgınlık, suçluluk, utanç
Ne olduğuna ilişkin karmaşık duygular
İstirmarcıya ilişkin duyguların karmaşıklığı
Bütün bu olanların ne anlama geldiğni merak etme
Kirlenmişlik hissetme
Kaygılı olma
Utanç ve güvensizlik
Kendini suçlama
Düşük benlik saygısı
İyiymiş gibi görünmek
Anne, baba, kardeşler ve diğer kişilere yönelik öfke
Başına gelenlerden gizlice hoşlandığı için endişe duyma
Anne ve Babaların Duyguları
Kızgınlık
Suçluluk, öfke
Şok, inanamama
Çocuktan uzaklaşma
Çaresizlik
Yas ve aldatılmışlık
İntikam
Anne ve Babalarda Ortaya Çıkan Davranışlar
Çocuğa ve diğer çocuklara karşı aşırı koruyucu ve kollayıcı tutumlar
Utanç
Olayın inkarı
Evlilik sorunları


 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

İstismarı Önleme Adımları
American Academy of Pediatrics
Öğretin (Bedeninin özel olduğunu)
Dinleyin (özellikle bir şeyleri anlatmakta zorlanıyorsa)
Zaman ayırın ve ilgilenin
Tanıyın (Arkadaşlarını, bakıcıları, oynadığı alanları....)
İzleyin (İstismarı önleme programlarını)(başlatın)
Konuşun (İstismar hakkında)
Danışın (Çocuğunuzun ya da başka çocukların istismarından şüpheleniyorsanız)
Neler Yapılabilir
Çocuklar size bir şey söylemek istediğinde, ONLARI DİNLEYİN.
Çocukların başkaları hakkında anlattıklarını CİDDİYE ALIN.
Çocuğunuz okulda başka çocuklar tarafından hırpalanıyor ,alay ediliyor ya da farklı davranılıyor ise bunu DİKKATE ALIN.
Çocuğunuzun etrafındaki güvenebileceğiniz büyüklerin çocuğunuzla ilgilenmesini İSTEYİN,
Çocuğunuzu güvenmediğiniz akraba, yetişkin ya da arkadaşlarla yalnız BIRAKMAYIN.


 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

Eğer cinsel istismardan şüpheleniyorsanız;
AŞAĞIDAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLARA ÖZEN GÖSTERİN,
Kendinizi tanıtın. Ne iş yaptığınızı ve işlevinizin ne olduğunu açıkca ve anlaşılır bir dil ile anlatın.
Onunla konuşurken bulunduğu bilişsel düzeyi hep hatırda tutun.
Çok hızlı gitmeyin, ardı ardına soru sormayın, onu ürkütebilirsiniz.
Sakın ve rahat bir yer seçin, hiç bir koşulda rahatsız edilmeyeceğinizden emin olun.
Odanızda oyuncaklar ve boyama kitapları bulundurun.
Çocuk merkezli- görüşme teknikleri kullanın.
Göz teması kurun. Kendini daha rahat hissedecektir.
Anne – Babalara Öneriler
Olağan davranın
Çocuğunuza inanın
Çocuğu suçlamayın
Suçlanacak olan yetişkindir
Doğru yerden yardım isteyin
Çocuğunuza güvende olduğu duygusu verin
Meraklı olmayın
Olanları tamamen unutmaya çalışmayın
Olayların iyi taraflarını anlatma fırsatı verin
Aşırı koruyucu olmayın, kısıtlamayın
Eskisi gibi sevgi gösterin
Cinsel istismar konusunda eğitin
Diğer çocuklarınızı ihmal etmeyin
Yapılmayacaklar
Öğüt verin
Konuyu değiştirin
Önemsiz detayları sorun
Sorunu entellektüelize edin
Duygusal davranın
Onun yerine karar verin
Kaçamak baştansavıcı olun
Herşeyi kendiniz halledin
Yapılacaklar
İlişki oluşturun
Dikkatli dinleyin
Duygularla başa çıkın
Konuşmaya teşvik edin
Sakin olun
Yapılmayacaklar “Neden-Niçin” soruları
Ona acıyın
Espirilerle şımartın
Resmi, soğuk duyarsız olun
Sözünü kesin
Yargılayın
Görüşmeyi kısa kesin.
Yapılacaklar
“Nasıl-Ne” soruları
Onunla birlikte hissedin
Espiriyi uygun kullanın
Sıcak, duyarlı, spontan olun
İletişimi açık bırakın
Birey olduğunu unutmayın
Kapınızın her zaman açık olduğunu hissettirin.



 
---> Çocuklarda fiziksel-duygusal-cinsel Istismar ve ihmal

İkincil Yaralar
Damgalanma (Stigmatizasyon)
Profosyoneller
Aile için (inanmama suçlama)2.travma
Bireysel düzeyde (Seksüel davranışlar nedeniyle tekrar istismar, dışlanma cezalandırılma)
İyileştirici olmayan tedavi (profosyonel olmayanların ya da konuyu basite indirgeyenlerin yaklaşımları)
Çok Önemli*****
Çocuğun çeşitli kişiler tarafından tekrar tekrar sorgulanmasını azaltın. İstismarın bir başka türüne aracı olmayın.
Mümkünse çoklu disiplin yaklaşımı kullanın.
Psikolojik danışmanın ya da psikoloğun Alması Gereken Bilgiler
Cinsel istismarla ilgili bilgi ve inanç düzeyi
Önceki fizik ve cinsel istismar öyküsü
Yaşam Koşulları
Eğitim ve iş durumları
Çocuk bakımı yetileri
Disiplin
Eş ilişkileri
Cinsel öykü
Madde-alkol kullanımı
Ruhsal hastalık ve zeka sorunları
Suç öyküsü
İstismarcı Olmayan Ebeveyn ile Görüşme
Ek bilgi (istismar hakkında)
Destekleyicilik ve koruyuculuk yetisi
Çocuğun inkar etmesine neden olacak tutum sergileyebilir mi?
İstismara yol açan dinamikler nelerdir ?
Çocukla ilişki düzeyi ( + / -)
Bağımlılık düzeyi (istismarcı ile)

 
takipçi satın al
Uwell Elektronik Sigara
instagram takipçi hilesi
takipçi satın al
tiktok takipçi hilesi
Geri
Üst