2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

Lilith

Daughter of the Void
Admin
Bir teşekkürü çok görmeyin şaşolar yarısı yoktu bende cevapladım o kadar. :124af:

Sayfa8
Gezi yazısı -->Öğretici metin
Tiyatro -->Sanatsal metin
Şiir -->Sanatsal metin
Roman -->Sanatsal metin
Masal -->Sanatsal metin
Fıkra --> öğretici metin
Hikaye -->Sanatsal metin
Deneme -->öğretici metin
Röportaj -->Öğretici metin(aynı zaman da sözlü anlatım türü)
Söyleşi -->Öğretici metin
Anı -->Öğretici metin
Eleştiri --> Öğretici metin
Mülakat --> Sanatsal metin(aynı zaman da sözlü anlatım türü)
Makale --> Öğretici metin
Otobiyografi -->Öğretici metin
Biyografi --> Öğretici metin​
 
Son düzenleme:
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

sayfa 11
Hazırlık
1.soru -->Önce türüne göre sıralanır daha sonra alfabetik sıralaması yapılır.
2.soru -->kendi düşüncenizi söyleyeceksiniz
3.soru -->Gerçekte olmayan şeylerdir. Gerçeklikle ilgisi fazla olmayan daha çok hayal ürünü olan metinlerdir.
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

sayfa 13
1.etkinlik

Sitem ------> Sevgiliye olan sitem
Güğüm ------>Evine duyduğu özlem
Mağlova Suya Kavuştu ----->Su kemeri hakkında bilgi verme
Sinema ---> sinema hakkındaki görüşler
1.etkinlik 2. nokta ---->Görüş farklılığı
1.etkinlik 3.nokta -----> Mağlova su kemeri öğretici metin olduğu için burada yan ve mecaz anlam kullanilmaz kullanılsada günlük yan ve mecaz anlamlar kullanılır.Ancak Sitem adlı şiirde amaç sanat yapmak olduğu için mecaz ve yan anlamlar kullanılır.
1.etkinlik 3.nokta----->yan ve mecaz anlam kullanma şeklinde Sıralayacak olursak Sitem,Güğüm,Sinema ve mağlova suya kavuştu şeklinde olcaktır.
2.Etkinlik Tablo ---->
Sitem----> yazılış amacı:Sanat yapmak
Gerçeklikle ilişkisi:Kurmacadır
İşlevi: (dilin işlevleri olarak nitelendiriliyor):Şiirsel işlev
GÜĞÜM----->Yazılış amacı:Sanat yapmak
Gerçeklikle ilişkisi: Kurmaca
İşlevi: Heyecana bağlı işlev
MAĞLOVA SUYA KAVUŞTU----->Yazlış amacı:Bilgi vermek
Gerçeklikle ilişkisi: Gerçekçidir
İşlevi :Göndergesel işlev
SİNEMA----->Yazılış amacı: sanat yapmak amaçlıdır fakat bazı yerlerde bilgide vermekte
Gerçeklikle ilişkisi: Gerçekçidir
İşlevi : Heyecana bağlı işlev ile kanalı kontrol işlevi birlikte kullanılmıştır.
 
Son düzenleme:
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

sayfa 16
3.Etkinlik

Sayfiyede yaz -----> Göstermelik metin
Güğüm ------> Anlatmalık metin
4.Etkinlik------->Normal günlük bir telefon konuşma örneği yapacaksınız.
5.etkinlik----->
Göndergesel işlev:İleti,dilin göndergeyi olduğu gibi ifadee etmesi amacıyla düzenlenir.
Alıcıyı harekete geçirme:İleti,Alıcıyı harekete geçirmek amacıyla düzenlenir.
Heyecana bağlı:İleti,göndericinin iletinin konusu karşısındaki duygu ve heyecanlarını dile getirmek amacıyla oluşturulmuştur.
Kanal Kontrol işlevi:İleti,kanalın iletmeye uygun olup olmadıgını öğrenmek amacıyla düzenlenmiştir.
Dil ötesi:İleti,dille ilgili bilgiler vermek amacıyla düzenlenir.
Şiirsel işlev:edebi metinlerde kullanır.İleti,metnin kendisidir.
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

acaba bunların devamı yok mu :? :)
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

Tabiki birazdan bu konuda olur. :)
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

6.etkinlik
Sitem:Şiirsel işlev
Güğüm: Heyecana baglı işlev
Mağlova Suya kavuştu: Göndergesel işlev
Sinema: Heyecena bağlı işlev
Sayfiyede yaz: Alıcıyı Harekete geçirme
6.etkinlik 2. nokta: Dilin işlevleri metnin hangi türde yazıldığını belirler.
7.etkinlik:
Sitem------>Lirik anlatım
Güğüm------>Betimleyici anlatım
Mağlova suya kavuştu------>Açıklayıcı anlatım
Sinema------->Tartışmacı anlatım
8.etkinlik
Öyküleyici----->Hikaye,roman,anı,söyleşi
Betimleyici------>Roman,hikaye,gezi yazısı,röportaj
Açıklayıcı------>ansiklopedi,ders kitapları
Lirik----->şiir,roman,hikaye,tiyatro
Söyleşmeye----->Hikaye,Roman,tiyatro,röportaj
9.etkinlik
Cevdet bey ve oğulları----->3.şahıs anlatıcı,İlahi bakış açısı
Aganta burina burinata------->1.şahıs analtım,Kahraman bakış açısı
10.etkinlik
Öğretici metinlerin özellikleri:
-Bilgi vermek amaçlıdır
-Kesinlik vardir
-Uslup kaygısı yoktur
-Söz sanatları kullanılmaz
Sanat metinlerinin özellikleri:
-Sanat yapmak amaçlıdır
-Kesinlik yoktur
-Uslüp kaygısı vardır
-Söz sanatları kullanılır.
Arasındaki farklar:
-Öğretici metinlerde bilgi vermek amaçlıdır,sanatsal metinlerde amaç sanat yapmaktır.
-Öğretici metinlerde kesinlik varken,sanatsal metinlerde kesinlik söz konusu degildir.
-Öğretici metinlerde söz sanatlarina ve mecazlara yer verilmezken,sanatsal metinlerde yer verilir.
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

ANLAMA YORUMLAMA
Hikaye---->sanatsal
Eleştiri---->Öğretici
Makale---->öğretici
Söyleşi----> Öğretici
Mektup---->Öğretici
Haber yazısı---->Öğretici
Forum---->Öğretici
Fabl---->sanatsal
Münazara---->Öğretici
Deneme---->Öğretici
Masal---->sanatsal
Tiyatro---->Sanatsal
Günce(günlük)---->öğretici
Gezi yazısı---->öğretici
Fıkra---->Öğretici
Söylev---->Öğretici
Röportaj---->Öğretici
Roman---->Sanatsal
Destan---->Sanatsal
Mülakat---->öğretici
Anı---->Öğretici
Şiir---->sanatsal
Konferans---->Öğretici
Biyografi---->Öğretici
sayfa20
2.soru---->
1.nokta:Bilgi vermek amacıyla yazılmıştır.Chang ve Eng kardeşler hakkında bilgi veriyor.
2.nokta:Araştırılırsa kanıtlanabilir.
3.nokta:Açıklayıcı-öğretici analtım.
4.nokta:Genellikle temel anlamlarıyla kullanılmıştır çünkü bilgi vermekte.
5.nokta:Hayır göstermemektedir.
6.nokta:Göndergesel işlev.
7.nokta:Size kalmış
3.SORU:Oda size kalmış
sayfa 21 4.soru:
Anlatı---->görüdğü bir olayı analtıyor
Kitap Arkası yazısı---->Bir yaız hakkındaki görüşler
Olasılıksal---->bir yeri,kişiyi iç ve dış olarak betimliyor.
Ölçme Değerlendirme
BOŞLUK DOLDURMA:
---->heyecana bağlı
---->sanatsal ve öğretici
---->sanatsal
---->tiyatro
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

sayende 7 + aldım çok teşekkür ederim :)
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

32,33,34,35 . sayfaların cevapları acillllll
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

sayfa 32
1.Etkinlik:
Mektup: Birbirinden farklı yerlerde bulunan kişi veya kurumlar arasında özel ya da resmi iletişimi sağlayan yazı türüdür.

Özel Mektup

Birbirini çok yakından tanıyan kişilerin, birbirlerine yazdığı mektuplardır. Özel mektuplarda gönderici ile alıcının bir*birine karşı özel durumu yanında, ele alınan konu da metnin üslubunu belirler.
2.Etkinlik:
Tarih sayfanın sol üst köşesinde yer alıyor,cümleye ''sevgili,canım ve ya ......'im'' şeklinde giriş yaplıyor,kağıdın sağ alt köşesine ad ve soyad yazılıp altına imza atılır.
3.Etkinlik:Mektuplarda kağıt düzeni önemlidir,çünkü mektuplar kişinin yansımasıdır.
4.Etkinlik:Azra Erhat'a ait bir mektup
Balıkçı'nın Mektupları
1957 yılının ilk aylarıydı. A.Kadir ile İlyada çevirisini yarılamıştık ki, Hasan Ali Yücel haberini almış, o sıralarda yönettiği İş Bankası Kültür Yayınları'nda basılmak üzere istemişti çevirimizi. İstemekle de kalmamış uzun ve ayrıntılı bir önsöz de istemişti benden. Habire çalışıyordum, Homeros ve Ilyada'yı Türk okuruna anlatayım diye. Önsözün yarısından fazlasının bitmiş olduğu bir akşam, Maya Galerisi'ndeki bir sergiden çıktık, Füreyya, Sebahattin Eyüpoğlu, Fikret Adil ve ben Halikarnas Balıkçısı işle birlikte Tepebaşı'ndaki bir lokantada yemek yemeye gittikti. Halikarnas Balıkçısı'nı tanıyordum elbet, daha öncede görmüştüm. Ama ne yalan söyleyeyim epey yabancı gelmişti bana o koca adam. Karşısında tuhaf bir çekingenlik duyuyor, onunla konuşabilmek şöyle dursun, ona varlığımı bile duyuramayacağımdan emin olarak büzülmüş oturuyor, hiç lafa karışmıyordum. Birden Sebahattin benim İlyada'yı çevirdiğimi attı ortaya. Demeye kalmadı, Balıkçı bana şöyle bir baktı ve Homeros ile Ilyada üstüne bir nutuk çekmeye başladı.
Önce dinledim, ama açıldıkça açıldı, hiçbir yerde duymadığım, okumadığım öylesine aykırı şeyler söyledi ki, burnuma biber sürülmüş gibi oldum. Neler de neler uydurup sayıyordu; Yok İlyada Atina'da sansür edilmiş, yok Homeros Iyonyalıyken ve Anadolu'nun kahramanlığını yüceltirken Yunanistan kıskanmış bunu ve almış metni sansür etmiş, kimi yerleri budamış, kimini değiştirmiş, şurda burda parçalar eklemiş, Atina zorbası Peisistratos bir komisyon toplamış, ona yaptırmış bu işi, böylece altüst olmuş İlyada.(....)
AHMET HAMDİ TANPINAR'IN ŞİİRİ
Antalyalı Genç Kıza Mektup:
Mektubunuza vaktinde cevap veremedim. Maalesef kâtibim yok. Halbuki şair, muharrir ve üniversite hocası olarak işim epey fazla. Lise sınıflarını, vaktiyle efsanevî denebilecek uzak bir çağda, yani 1918-1919 yılları arasında, benim gibi Antalya'da okuyan ve beni merak eden bir genci hiçbir şekilde bekletmek istemezdim.

Edebiyatı gerçekten seviyor musunuz? Eserlerimle temasınız var mı? Buralarını bilmiyorum. Mektubunuzda beni layıkıyla okuduğunuzu gösteren bir emareye rastlamadım. Yalnız, lise talebesisiniz ve Antalya'dasınız. Yani 1918-1919 yılları arasında aşağı yukarı benim yaşadığım hayatı yaşıyorsunuz. İşte size bunun için yazıyorum. Bulunduğunuz memleketin, belki de orada doğdunuz, hayatımda mühim bir yeri vardır. Sizin sahillerinizde, o denize bakarak, o lodos dalgalarını seyrederek, benim gençliğimde şimdikinden çok az verimli olan meyve bahçelerinde dolaşırken ilk şiirlerimi tasavvur ettim ve edebiyattan başka bir şey yapamayacağımı anladım. Yavaş yavaş bir hülya adamı oldum. Hayatımı herhangi bir antolojide bulabilirsiniz. 1901'de doğdum. Babam kadıydı. Bu yüzden çocukluğum daha ziyade onun Anadolu'da tayin olduğu yerlerde geçti. İstanbul'da iki memuriyet arasında kalıyorduk. Ergani madeninde üç yaşımda iken bir gün kendime rastladım. Çok karlı bir gündü. Ben sıcak ve buğulu bir camdan karla örtülü bayıra bakıyordum. Sonra birdenbire kar tekrar yağmaya başladı. Bir çeşit çok lezzetli bir hayranlık içinde kalmıştım. Bu ânı her karlı günde hatırlar ve yağmasını beklerim.(...)
Bu mektubu biraz da çocukluğuma göndermiş gibiyim. Bilmem liseniz hâlâ eski yerinde, yani Ambarlı'da mı? Sizinle konuşurken, sizi hep orada tasavvur ettim. Bana vaktiyle olduğum genç adamı hatırlattınız. Onun heyecan ve coşkunluğunu yaşadım. Size teşekkür ederim. Arkadaşlarınıza ve hocalarınıza selam ve dostluklarımı, başarı dileklerimi söyleyin.
Minnettarım. Mesut ve çalışkan olun, aziz yavrum.

SORUNUN DEVAMI:Gönderici ve alıcı arasındaki ilişki hitap biçiminde önemlidir.Çünkü hitap ettiğin kişiye göre mektup türü değişmektedir.Böylece etkilemiş olur.

5.Etkinlik:Gönderici ile alıcı arasındaki ilişki metnin üslubunu etkiliyor
çünkü Cemal Süreya'nın yazdığı mektup hastaneye yatan eşi için yazarken,Ahmet hamdi Tanpınar,Antalya'da yaşayan kendinden genç olan bir kıza yazıyor böylece hitabet ettiği kişi ve uslüb değişmektedir.
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

sayfa 32
1.Etkinlik:
Mektup: Birbirinden farklı yerlerde bulunan kişi veya kurumlar arasında özel ya da resmi iletişimi sağlayan yazı türüdür.

Özel Mektup

Birbirini çok yakından tanıyan kişilerin, akrabalar olabilir, arkadaş çevresi vb. birbirlerine yazdığı mektuplardır. Özel mektuplarda gönderici ile alıcının bir*birine karşı özel durumu yanında, ele alınan konu da metnin üslubunu belirler.
2.Etkinlik:
Tarih sayfanın sağ üst köşesinde yer alıyor,cümleye ''sevgili,canım ve ya ......'im'' şeklinde samimiyete bağlı bir hitap cümlesiyle giriş yaplıyor
3.Etkinlik:Mektuplarda kağıt düzeni önemlidir,çünkü mektuplar kişinin yansımasıdır.
4.Etkinlik:Azra Erhat'a ait bir mektup
Balıkçı'nın Mektupları
1957 yılının ilk aylarıydı. A.Kadir ile İlyada çevirisini yarılamıştık ki, Hasan Ali Yücel haberini almış, o sıralarda yönettiği İş Bankası Kültür Yayınları'nda basılmak üzere istemişti çevirimizi. İstemekle de kalmamış uzun ve ayrıntılı bir önsöz de istemişti benden. Habire çalışıyordum, Homeros ve Ilyada'yı Türk okuruna anlatayım diye. Önsözün yarısından fazlasının bitmiş olduğu bir akşam, Maya Galerisi'ndeki bir sergiden çıktık, Füreyya, Sebahattin Eyüpoğlu, Fikret Adil ve ben Halikarnas Balıkçısı işle birlikte Tepebaşı'ndaki bir lokantada yemek yemeye gittikti. Halikarnas Balıkçısı'nı tanıyordum elbet, daha öncede görmüştüm. Ama ne yalan söyleyeyim epey yabancı gelmişti bana o koca adam. Karşısında tuhaf bir çekingenlik duyuyor, onunla konuşabilmek şöyle dursun, ona varlığımı bile duyuramayacağımdan emin olarak büzülmüş oturuyor, hiç lafa karışmıyordum. Birden Sebahattin benim İlyada'yı çevirdiğimi attı ortaya. Demeye kalmadı, Balıkçı bana şöyle bir baktı ve Homeros ile Ilyada üstüne bir nutuk çekmeye başladı.
Önce dinledim, ama açıldıkça açıldı, hiçbir yerde duymadığım, okumadığım öylesine aykırı şeyler söyledi ki, burnuma biber sürülmüş gibi oldum. Neler de neler uydurup sayıyordu; Yok İlyada Atina'da sansür edilmiş, yok Homeros Iyonyalıyken ve Anadolu'nun kahramanlığını yüceltirken Yunanistan kıskanmış bunu ve almış metni sansür etmiş, kimi yerleri budamış, kimini değiştirmiş, şurda burda parçalar eklemiş, Atina zorbası Peisistratos bir komisyon toplamış, ona yaptırmış bu işi, böylece altüst olmuş İlyada.(....)
AHMET HAMDİ TANPINAR'IN ŞİİRİ
Antalyalı Genç Kıza Mektup:
Mektubunuza vaktinde cevap veremedim. Maalesef kâtibim yok. Halbuki şair, muharrir ve üniversite hocası olarak işim epey fazla. Lise sınıflarını, vaktiyle efsanevî denebilecek uzak bir çağda, yani 1918-1919 yılları arasında, benim gibi Antalya'da okuyan ve beni merak eden bir genci hiçbir şekilde bekletmek istemezdim.

Edebiyatı gerçekten seviyor musunuz? Eserlerimle temasınız var mı? Buralarını bilmiyorum. Mektubunuzda beni layıkıyla okuduğunuzu gösteren bir emareye rastlamadım. Yalnız, lise talebesisiniz ve Antalya'dasınız. Yani 1918-1919 yılları arasında aşağı yukarı benim yaşadığım hayatı yaşıyorsunuz. İşte size bunun için yazıyorum. Bulunduğunuz memleketin, belki de orada doğdunuz, hayatımda mühim bir yeri vardır. Sizin sahillerinizde, o denize bakarak, o lodos dalgalarını seyrederek, benim gençliğimde şimdikinden çok az verimli olan meyve bahçelerinde dolaşırken ilk şiirlerimi tasavvur ettim ve edebiyattan başka bir şey yapamayacağımı anladım. Yavaş yavaş bir hülya adamı oldum. Hayatımı herhangi bir antolojide bulabilirsiniz. 1901'de doğdum. Babam kadıydı. Bu yüzden çocukluğum daha ziyade onun Anadolu'da tayin olduğu yerlerde geçti. İstanbul'da iki memuriyet arasında kalıyorduk. Ergani madeninde üç yaşımda iken bir gün kendime rastladım. Çok karlı bir gündü. Ben sıcak ve buğulu bir camdan karla örtülü bayıra bakıyordum. Sonra birdenbire kar tekrar yağmaya başladı. Bir çeşit çok lezzetli bir hayranlık içinde kalmıştım. Bu ânı her karlı günde hatırlar ve yağmasını beklerim.(...)
Bu mektubu biraz da çocukluğuma göndermiş gibiyim. Bilmem liseniz hâlâ eski yerinde, yani Ambarlı'da mı? Sizinle konuşurken, sizi hep orada tasavvur ettim. Bana vaktiyle olduğum genç adamı hatırlattınız. Onun heyecan ve coşkunluğunu yaşadım. Size teşekkür ederim. Arkadaşlarınıza ve hocalarınıza selam ve dostluklarımı, başarı dileklerimi söyleyin.
Minnettarım. Mesut ve çalışkan olun, aziz yavrum.

SORUNUN DEVAMI:Gönderici ve alıcı arasındaki ilişki hitap biçiminde önemlidir.Çünkü hitap ettiğin kişiye göre mektup türü değişmektedir.Böylece etkilemiş olur.

5.Etkinlik:Gönderici ile alıcı arasındaki ilişki metnin üslubunu etkiliyor
çünkü Cemal Süreya'nın yazdığı mektup hastaneye yatan eşi için yazarken,Ahmet hamdi Tanpınar,Antalya'da yaşayan kendinden genç olan bir kıza yazıyor böylece hitabet ettiği kişi ve uslüb değişmektedir.
 
Son düzenleme:
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

SAYFA 33
6. ETKİNLİK
“Şadan’ın düğününe gelemedim, o sırada seni de göremedim. Ama şimdi evdeymişsin, telefonla da konuşmak olmaz, sevmezsin bari birkaç satır yazayım diyorum. Mavi kâğıt üzerine de olsun, öylesini daha çok seversin, sen canım canım mavi ustam."
Yukarıdaki ifadelerinden hareketle mektuplaşmanın karşılıklı konuşmalardan farkını belirtiniz.
Mektuplarda anlatılanlar düşünülerek, mantık ve dil zevkinin süzgecinden geçirilerek yazılır. Karşılıklı konuşmalarda ise ifadeler biraz daha sıradan bir üslupla dile getirilir.
7. ETKİNLİK
Cemal Süreya, Azra Erhat ve Ahmet Hamdi Tanpınar’a ait mektupların yazılış amacını ve amacın nasıl gerçekleştiğini yazalım.

Cemal Süreya'nın mektubu
Yazılış amacı ve amacın nasıl gerçekleştiği Eşinin yokluğunda hissettiklerini ona anlatmak için yazmış
Azra Erhat'ın MektubuYazar, arkadaşına uğrayamadığı için bu mektubu yazmış
A. Hamdi Tanpınar'ın Mektubu Yazar, arkadaşından bir tercüme için yardım istemek amacıyla bu mektubu yazmış
8 ETKİNLİK
Örnekte de görüldüğü üzere özel mektupların sonuç bölümünde muhatapla ilgili merak edilenler dile getirilir, selam ve iyi dilekler iletilir.
9 ETKİNLİK
ÖZEL MEKTUPLAR: (kısa bilgi)
Akraba ve dost gibi yakın çevredeki insanlara yazılan mektuplardır. Bu mektuplarda doğal ve samimi bir anlatım yer alır.
10 ETKİNLİK
Cemal Süreya, Azra Erhat ve Ahmet Hamdi Tanpınar’ın mektuplarında dilin hangi işlevde kullanıldığını belirtiniz.
Cemal Süreya'nın Mektubu: Göndergesel işlev, şiirsel işlev
Ahmet Hamdi Tanpınar'ın Mektubu: Göndergesel işlev, şiirsel işlev
Azra Erhat'ın Mektubu: Göndergesel işlev, şiirsel işlev
 
Son düzenleme:
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

11. ETKİNLİK
Bir yakınınıza istediğiniz herhangi bir konuda özel mektup yazınız.

SAYFA 34
12. ETKİNLİK
Cemal Süreya'nın mektubundan alınan paragrafta dil bilgisi unsurları bağdaşıklık ve bağlaşıklık sağlayacak şekilde kullanılmıştır. Parçada yinelenen sözcükler, eş ve yakın anlamlı sözcükler anlatıma bütünlük katmıştır. Aynı kökten türeyen sözcüklerin tekrarıyla ses ahengi sağlanmıştır.
13 ETKİNLİK
Cemal Süreya’nın mektubundan alınan aşağıdaki cümlelerde noktalama işaretlerinin hangi amaçlarla kullanıldığını tabloya yazalım:


Nokta * Bunu bilmeni isterim. Yargı bildiren cümlelerin sonuna ko*nur.
Virgül * Ne yumuşak, çağrışımlı, bağışçı, düşçül şeydir ıhlamur.
* Akşam eve döneyim, kapıyı sen aç.
* N'olur, akkavakızı, anla beni. Eş görevli kelimelr ara*sında, farklı eylem ve yargılar arasın*da kullanılır.
Tırnak
İşareti * “Dolanırım Paris’imin sokaklarını,
* Orada ölmeye cesaretim yok.”
* Hiçbir şey bozamaz beraberliğimizi. “Üçüz, gözüz biz.” Alıntı, söz ve cümleler tırnak içinde kullanılır.
Vurgulanmak istenen sözler tırnak içinde kullanılır.
İki Nokta * Bir de şeyi bilmeni isterim: Benden yanlış yere, yok yere kuşkulanı*yorsun.
* Şöyle şeyler: “Ankara’ya gelince seni rahatsız ederiz.” Açıklama bölümlerinden önce kulla*nılır.
Noktalı
Virgül * Adamlar geçiyor; yüzsüz, gözsüz, gülüşsüz adamlar. Yargıları ve eş görevli kelimeleri bir*birinden ayırmak, gruplandırmak için kullanılır.
Üç Nokta 'Gözlerin...
*Kimin malında gözümüz olmuş. (...) Kime kıl kadar kötülüğümüz olmuş. Tamamlanmamış cümlelerin sonuna konur. Anlamı tamamlanacak sözlerin yerine

Soru
İşareti *Sen de öyle şeyler düşünüyor musun? ’Bana her yönden güveniyorsun, değil mi? Soru ifadesi taşıyan cümlelerin so*nunda kullanılır.
Yay ve Köşeli Ayraç *... bir Fransız filmi: adı: “Je Suis un Sentimental" [jö Suin Sentimental (Duygulu Bir Adamım Ben)]
Bende eski kahvemde oturmaktayım. (...) Karşıda Haydarpaşa Garı, gri bir ev ödevi gibi. Açıklama amacıyla kullanılır. Yay ay*raç içinde tekrar açıklama yapmak gerekirse köşeli ayraç kullanılır.
Ünlem
İşareti ’Zuhal’im, Hayat! *Aşk büyüdü, Aşk! Seslenme, duygu ve coşku bildiren kelime ve cümlelerin sonunda kulla*nılır.
Kesme
İşareti *Gece Memo’yla hep seni konuştuk.
*Ülkü Tamerler ve Buyrukçu’yla düğün eylemiştik. özel isimlere gelen çekim eklerini ayır*mak için kullanılır.
Düzeltme
İşareti *Hâlâ başım dönüyor şenlen, esrikim şenlen, seviyorum seni. Ünlüleri uzatmak için
Bazı ünsüzlerin ince okunduğunu göstermek için (burada l ünsüzü ince okunur.
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

sayfa 35
14 ETKİNLİK
Cemal Süreya’nın mektubundan alınan aşağıdaki cümlelerde koyu yazılan sözcükleri inceleyiniz. Bu tür sözcüklerin yazılışıyla ilgili kuralları belirleyip verilen örnekteki gibi tabloya yazınız.

01102012183626.jpg


15. ETKİNLİK

Cemal Süreya’nın mektubunu akıcılık bakımından inceleyiniz. Metinde ses akışını engelleyen aynı ya da yakın seslerden oluşmuş sözcükler kullanılıp kullanılmadığını; karmaşık, anlaşılması güç cümle kuruluşlarına yer verilip verilmediğini belirleyiniz. Yaptığınız çalışmadan hareketle metnin akıcı olup olmadığını belirtiniz.
Şiirsel bir üslupla yazılmıştır. Akıcı bir anlatım vardır.
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

[MENTION=22898]öZgür[/MENTION] istediğiniz sayfaların cevapları yukarıda verildi. :Ü
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

SAYFA 36
17. ETKİNLİK

01102012184049.jpg


Yukarıdaki mektubun göndericisini, alıcısını ve yazılış amacını söyleyiniz.
Yukarıdaki mektup resmi mektup örneğidir. Gönderici, İl Milli Eğitim Müdürlüğü, alıcı ise İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüdür. Yazılışı amacı "Gönül Projesi" adlı etkinliğe öğrencilerin katılmasını sağlamaktır.
18. ETKİNLİK
4. metin olarak verilen mektubu şekil özellikleri bakımından inceleyiniz. Sayı, konu, tarih,gönderici, alıcı, isim, imza ve ekler bölümlerinin mektubun hangi kısımlarında yer aldığını belirtiniz. Resmî mektupların şekil özelliklerinin nasıl olması gerektiğini belirtiniz.
Resmi mektuplarda mektubu gönderen kurumun adı üst ortada yer alır. Başlığın sol alt köşesinde sayı ve konu, sağ alt kısmında tarih bulunur.
Alıcı olan kurumun adı asıl açıklamanın yapılacağı yere, yazının üst kısmına yazılır. Gönderici olan kurumun en yetkilisi adına mektubun sağ alt köşesinde isim açılır. Yetkilinin imzası bulunur.
19 . ETKİNLİK
İncelediğiniz resmî mektubun dil ve anlatım özelliklerini daha önce incelediğiniz özel mektuplarla karşılaştırarak aralarındaki farklılıkları belirtiniz. Resmî mektuplarda özel mektuplardaki gibi samimi bir dil kullanılır mı? Düşüncelerinizi nedenleriyle açıklayınız.
Resmi mektuplarda ciddi ve resmi bir dil kullanılır.
20 ETKİNLİK
İncelediğiniz resmî mektupta dilin hangi işleviyle kullanıldığını söyleyiniz.
Göndergesel işlevde kullanılmıştır.
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

21 ETKİNLİK
23092012180240.jpg

5. Metin
Yukarıdaki mektubun göndericisini, alıcısını ve ne amaçla yazıldığını belirtiniz.
Mektubun göndericisi: Umut Yılmazer
Mektubun alıcısı: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu
Atatürk Araştırma Merkezi Kitap Satış Bürosu
Mektubun Yazılış Amacı: Kitap istemkek
22. ETKİNLİK:
Yukarıdaki mektubu şekil özellikleri bakımından inceleyiniz. Tarih, gönderici, alıcı, isim, imza bölümlerinin mektubun hangi kısımlarında yer aldığını belirtiniz. Sayı ve konu bölümlerinin iş mektuplarında yer alıp almadığını söyleyiniz. İncelediğiniz mektuptan hareketle iş mektuplarının şekil özelliklerinin nasıl olması gerektiğini açıklayınız.
Mektupat tarih sağ üst köşededir. Tarihten sonra alıcını adresi yazılmıştır. Sonra alıcıya hitaben yazılmış açıklama mektubun yazılış amacını ortaya koyar. Göndericinin adı, soyadı, imzası sağ alt köşede, adresi ise sol alt köşededir. Bu mektup bir iş mektubudur.
İş mektuplarında sayı, konu gibi bölümler yoktur.
23. ETKİNLİK:
İncelediğiniz metinlerden hareketle resmî mektuplarla iş mektupları arasındaki farklılıkları belirtiniz.
Resmi Mektup
Sayı, konu gibi açıklamalar ve özellikler vardır.
İş Mektubu
Sayı,konu gibi özellikler yoktur. İş mektuplarında kullanılan dil resmi olsa da günlük konuşma diline biraz daha yakındır.
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

allah razı olsun senden kardeşim senın sayende ıyı gidiyor dersler :)

bana acil 22-23-24'ün cevaplarını verebilirmisin kardeşim şimdiden teşekkürler ..
 
---> 2012-2013 11.sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları (Evrensel İletişim Yayınları)

çok tşkler çok işime yaradı
 
takipçi satın al
Uwell Elektronik Sigara
instagram takipçi hilesi
takipçi satın al
tiktok takipçi hilesi
Geri
Üst