Zeka Kuramları ve Çoklu Yaklaşımlar

DriveShaft

Kayıtlı Üye
Zeka Kuramları ve Çoklu Yaklaşımlar

Bir çocuğa "sana bir soru sorayım mı" denildiğinde "hadi sor, sor, sorsana" türünde bir cümle sarf ederse, bu çocuğun muhtemelen entelektüel açlığı olan, zeki biri olduğu söylenebilir. Eğer çocuk "sooor" diyerek gönülsüzlüğünü ifade ederse entelektüel açlığını daha düşük olduğu düşünülebilir. "Yok bana sorma, kime sorarsan sor" derse nispeten daha düşü zekalı olduğu düşünülebilir. Şüphesiz yukarıda paylaşılan satırlar hoş bir anekdottur. Sadece bir tepkiye bakarak bir çocuğun zekasını saptamak gibi bir lüksümüz henüz yoktur. Ancak çok net olmasa da bir fikir verebilir bazen.



Zekanın gerçekten ne olduğu konusunda yüzyıllardır tartışmalar süregeliyor. Beynin keşfi sürdükçe, zekadan anladığımız şeyler de değişecek elbet. Tarih boyunca bilim adamları zeka konusunda farklı yaklaşımlarda bulunmuşlardır. Bilim adamlarının zekaya yaklaşımları şöyledir:



İbni Sina

Zeka hem öğrenme sürecinden ayrı hem de dış dünyadan gelen algıların insana verdiği bilgiyi öğrenmeyle ortaya çıkmaktadır. Öğrenme süreci hakkında sonradan öne sürülmüş tek taraflı kuramları çok daha önceki bir asırda birleşik bir şekilde öne süren bu görüş, modern psikolojinin bağdaştırıcı görüşüne de uygun düşmektedir.



Galton

Bireysel farklılıklar, duyusal yeteneklerdeki farklılıklardan kaynaklanır. Bireyin duulsrı ne kadar keskin olursa zekâsı o kadar iyi işler.



Cattel

Zeka testi kavramını ilk kez ortaya atmıştır. "Duyum keskinliği ve tepki hızındaki farklılıklar zihinsel fonksiyonlardaki farklılığı yansıtır" görüşünü savunur.



Binet

Zekâ, kavrama, hüküm verme, akıl yürütme gibi karmaşık üst düzey işlemlerde kendini gösterir. Bireyin zekası çözümü yüksek zihinsel işlemler gerektiren problem durumlarıyla karşı karşıya getirilerek ölçülebilir.



Sperman

Bütün zihinsel etkinliklerde rol oynayan genel bir zeka vardır ve buna "g" faktörü (genel faktör) denir. Belirli zihinsel etkinliğin gösterilebilmesi için, genel zihinsel yeteneğin dışında gerek duyulan zihin gücüne "s" faktörü (özel faktör) denir. Zekayı ölçmek "g" yi ölçmektir.



Guilford

Zihin birbirinden bağımsız faktörlerden meydana gelmiştir. Faktörler sınıflandırılabilir. 120 faktör vardır. Faktörler belli bir içeriği, belli bir işlemden sonra belli bir ürün haline getiren zihin yeteneğidir. Her zihinsel etkinliğin içerik, işlem ve ürün olmak üzere üç yönü vardır.



Thorndike

Zeka birbirinden bağımsız farklı faktörlerden oluşur. Bir sorunun çözümünde birden fazla faktör rol alabilir. Soyut zeka, mekanik zeka ve sosyal zeka olmak üzere üç faktör vardır. Zekanın düzey,genişlik ve hız olmak üzere üç boyutu vardır.



Thurstone

Zihinsel farklılıklar "g" faktöründen değil, birbirinden farklı ve bağımsız yedi faktörden ileri gelir. Bunlar; sözel kavram, sözel akılcılık, sayısal yetenek, tümevarımsal muhakeme, bellek, uzaysal düşünme ve algı hızıdır.



Piaget

Geleneksel zeka anlayışına karşı çıkarak, zekânın zekâ testinden alınan puan olmadığını belirtmiştir. O, zekâyı zihnin değişme ve kendini yenileme gücü olarak tarif etmiş ve zekaya gelişimsel açıdan yaklaşmıştır. Ayrıca, çocukların ilkel zihin yapısına sahip küçük yetişkinler olmadığını belirtmiştir. Zihinsel yaklaşımda, zihinsel yapı sindirim sitemine, bilgiler besin maddelerine benzetilir. Her besin maddesinin yenildikten sonra hazmedilip vücutta kullanmasına benzer olarak, dış dünyadaki nesne ve olaylarda algılanır, değerlendirilir ve kullanılacak hale getirilir. Algılanan bilgiler besin maddelerinin organizmayı değiştirdiği gibi bilişsel fonksiyonları değiştirir ve geliştirir.



Goleman

Thorndike'in sosyal zekâ adını verdiği zekâ üzerinde durmuş ve duygusal zeka (EQ) kavramını ortaya atmıştır. Duygusal zihin, evrim basmağında akıl zihninden önce ortaya çıkmıştır ve hayvanlarda da mevcuttur. Duygusal zeka; kendini harekete geçirebilme, aksiliklere rağmen yoluna devam edebilme, dürtüleri kontrol ederek doyum erteleyebilme, ruh halini düzenleyebilme, sıkıntıların düşünmeyi engellemesine izin vermeme, umut besleme ile kendini gösterir. Herhangi bir uyarıcıya karşı gösterilecek tepki, akıl zihninden önce duygusal zihin tarafından algılanır.



Sternberg

Triarşik Zeka Kuramı'nı geliştirmiştir. Pratik bilgiyi kapsayan biçimde zekayı yeniden tanımlamıştır. Bileşimsel, deneyimsel ve bağlamsal alt kuramları içerir.



Ceci

Biyo-ekolojik yaklaşımı savunmuştur. Genel zeka ya da "g" faktörü biçiminde tanımlanan tek bir zeka kavramına karşı çıkmış, zekayı biyolojik temelleri olan çoklu bilişsel potansiyel, bağlam ve bilgi bütünlüğünde değerlendirmiştir.



Gardner

Çoklu zeka kuramını geliştirmiştir. İnsanlarda tek bir zeka yoktur. IQ ve zeka testleri sedece sözel ve mantıksal-matematiksel yetenekleri ölçmektedir. Oysa bireylerde birbirinden farklı 8 yetenek alanı vardır. Bunlar; Dilbilimsel, mantıksal/matematiksel, görsel/uzamsal, bedensel/kinestetik, müziksel/ritmik, kişilerarası, içsel, doğa zekasıdır.​
 
---> Zeka Kuramları ve Çoklu Yaklaşımlar

oklu Zeka Kuramına göre, insan beyni, sözel-dilsel, mantıksal-matematiksel, müziksel-ritmik, görsel-uzamsak, içsel, kişilerarası, doğa ve bedensel-kinestetik zeka alanlarını içermektedir. Geleneksel eğitim bunlardan il ikisini yani sayısal ve sözel alanı dikkate almaktadır. Diğerleri okullarımızda ihmal edilmektedir. Oysa tek yönlü beslenme metabolizma üzerinde nasıl olumsuz etkiler oluşturuyorsa, tek yönlü zeka beslenmesi de zihin gelişimini potansiyel olarak sınırlamaktadır.



Aileler çocuklarının iyi beslenip beslenmediğine iki açıdan bakmak durumundadır. Birincisi fizikse beslenme, ikincisi ise zihinsel beslenmedir. Fiziksel beslenme ne yazık ki anne-çocuk savaşlarının en önemli konusunu oluşturmaktadır. Anneler saatlerce televizyon reklamlarının karşısında çocuklarına yemek yedirdiklerinde kendilerini iyi hissetmektedir. Oysa yeme bozukluğu, dikkat bozukluğu, konsantrasyon eksikliği bu tür annelerin neden olduğu olumsuzluklardan sadece bir kaçıdır. Bu konuda gereksiz hassasiyet gösterilmektedir. Zihinsel beslenmede ise, daha vahim bir durum ortaya çıkmaktadır. Çünkü onun sonuçları, diğeri gibi açıkça gözlenememektedir. Çocukların zihinsel beslenmesiyle aşırı derecede ilgilenmekle hiç ilgilenmemek arasında çok da fark yoktur. Günümüzde bir çok öğretmen ve veli çocuklara aşırı biçimde yüklenerek gereksiz bir ilgi göstermektedir. Oysa gelişimde "daha erken daha iyi değildir" kuralı unutulmamalıdır. Zekayı geleneksel paradigmalarla ele almak, bu tür yanlışlara yol açabilmektedir.



Çoklu Zeka Kuramı zekaya ilişkin geleneksel anlayışların eksiklerini vurgulamakta ve yeni bir pencere sunmaktadır. Zekayla ilgili eski ve yeni anlayışların kısa bir karşılaştırması aşağıdaki tabloda sunulmuştur.



Zekaya İlişkin Eski Bakış Açısı


Zekaya İlişkin Yeni Bakış Açısı

- Zeka sabittir.


- Zeka geliştirilebilir.

- Zeka niceliksel olarak ölçülebilir.


- Zeka herhangi bir performansta veya problem çözme sürecinde sergilendiğinden sayısal olarak hesaplanamaz.

- Zeka tekildir.


- Zeka çeşitli yollarla ortaya konulabilir.

- Zeka gerçek yaşamdan soyutlanarak ölçülür.


- Zeka bağlam/gerçek yaşam durumlarında ölçülür.

- Zeka öğrencileri sıralamak ve olası başarılarını kestirmek için kullanılır.


- Zeka bireylerin gizil güçlerini ve onların başarılı olabilecekleri farklı yolları anlamak için kullanılır.








Zeka Türleri


















Geleneksel
Zekalar


>


Sözel Dilsel Zeka


İçsel Zeka


<


Kişisel
Zekalar

>


Mantıksal-Matematiksel Zeka


Kişilerarası Zeka


<

Sanat ve Müzik
Zekaları


>


Görsel-Uzamsal Zeka


Bedensel-Kinestetik Zeka


<


Açıkhava
Zekaları

>


Müziksel-Ritmik Zeka


Doğa Zekası


<
 
---> Zeka Kuramları ve Çoklu Yaklaşımlar

Çoklu Zeka Kuramı zekanın sayısal olarak sabitlenmesine karşı olduğu için, testlere de karşıdır. Be nedenle zeka alanlarının saptanmasında test dışı tekniklerin kullanılması önerilmektedir. Bu tekniklerden bazıları şunlardır:



- Gözlem

- İşaretleme Listeleri

- Dereceleme Ölçekleri

- Anekdot Kaydı

- Kimdir Bu?

- Görüşme



Gözlem



Yüksek gözlem becerisine sahip yetişkinler için son derece kullanışlı bir tekniktir. Her an her yerde kullanılabilir. Çocuklar olumlu ya da olumsuz birçok davranışlarıyla bize kendileri hakkında bilgi vermektedir. Örneğin, gözleriyle öğretmeni ve tahtayı takip etmeye çalışan bir öğrenci görsel bir öğrenci olduğu mesajını vermektedir. Sıklıkla öğretmenine ve arkadaşlarına dokunmaya çalışan yada gördüğü her şeyi eline alıp dokunmak isteyen bir öğrenci ise büyük bir olasılıkla kinestetiktir. Olumlu davranışlarda olduğu gibi olumsuz davranışlarda da gözlenebilecek çok fazla ipucu vardır. Örneğin derste sıklıkla dalan, hayal kuran bir öğrenciye öğretmeni kızdığında o öğrenci ona şöyle demek istemektedir: "Sevgili öğretmenim, ben sıklıkla dalıyor ya da hayal kuruyorum. Çünkü sen dersini sadece sözel dilsel olarak sunuyorsun tahtada. Benim doğal öğrenme kanılım olan görsel uyarıcılarla dersini sunmadığın için ben de kendi ihtiyacımı hayal kurarak kendim gidermeye çalışıyorum. Anlasana." Derste devamlı hareket eden, hiç bir şey bulamazsa kalemini açmak için çöpe giden öğrenciyi öğretmeni suçlarsa, o öğrenci öğretmenine şöyle seslenebilir: "Canım öğretmenim. Ben kinestetik, harekete dayalı bir öğrenciyim. Oysa sen susun, kıpırdamayın, çiçek olun diyorsun. ama ben hareket ederek öğrenebilirim. Sen derste sadece konuşuyorsun, ben sıkılıyorum. Konuyu harekete dayalı işlesen, bende hareket ihtiyacımı gidermiş olacağım.



Öğretmenler sınıf içinde çocukların neler yapmaktan hoşlandığına bakarak bazı öngörülerde bulunabilir. Örneğin Atatürk hakkında istediğiniz bir etkinliği yapın denildiğinde çocuklar farklı etkinliklere yönelebilir. Bir çocuk Atatürk hakkında kompozisyon ya da şiir yazabilir, bir başka çocuk resim yapabilir, bir başkası dramayla duygularını ifade edebilir. Atatürk'ün sevdiği şarkılardan ya da fotoğraflarından koleksiyon yapan öğrenciler de çıkabilir. Bu tür gözlemler bir kaç kez yapıldığında oldukça sağlıklı verilere ulaşılabilir.



İşaretleme Listesi ve Dereceleme Ölçekleri



İşaretleme listeleri, öğrenciler hakkındaki gözlemlere dayalı olarak ya da öğretmenler, anne babalar veya öğrencilerin kendileri tarafından doldurulabilir. Aşağıda zeka alanlarına ilişkin bir işaretleme listesi verilmiştir. Bu form kesinlikle bir zeka testi değildir. Sadece bu forma bakarak bir öğrenciyle ilgili bir yargıya asla ulaşılamaz. Öğrencilerin hangi alanlara daha yatkın olduklarına ilişkin yüzeysel bir fikir verebilir. Bu form öğrencilerin birbirleriyle kıyaslanmalarında, derecelendirilmelerinde ya da belirli sınıflara yerleştirilmelerinde kullanılamaz.



-->


Müziksel-Ritmik Zeka


Doğa Zekası


<--
 
---> Zeka Kuramları ve Çoklu Yaklaşımlar

Çoklu Zeka Gözlem Formları



Öğrencinin Adı Soyadı:



Cinsiyeti:


Tarih:



Sınıfı:



Lütfen formada yer alan her ifadenin sizin için ne derece uygun olup olmadığını aşağıdaki beşli dereceleme ölçeği üzerinde belirtiniz. Bunun için uygun gördüğünüz rakamın altına "X" işareti koymanız yeterlidir. Her bir rakamın ifade ettiği anlam aşağıda verilmiştir. Burada "X" işareti konulan seçeneklerin karşılığı ola rakamlar, bu formun sonunda yer alan "Çocuklar için çoklu zeka gözlem formunu değerlendirme profili"nde ilgili boşluğa işaretlenmeli ve toplam puanlara ulaşılmalıdır. Bu puanların ne anlama geldiği adı geçen profilde belirtilmiştir.

0 = Benim için hiç uygun değil

1 = Çok az uygun

2 = Kısmen uygun

3 = Oldukça uygun

4 = Tamamen uygun




Sözel / Dilsel Zeka
0 1 2 3 4

Resimlerden çok yazılar dikkatini çeker.


İsimler, yerler, tarihler konusunda belleği iyidir.


Kitap okumayı sever.


Kelimeleri doğru şekilde telaffuz eder.


Bilmecelerden, kelime oyunlarından hoşlanır.


Dinleyerek daha iyi öğrenir.


Yaşına göre kelime hazinesi iyidir.


Yazı yazmaktan hoşlanır.


Öğrendiği yeni kelimeleri kullanmayı sever.


Sözel tartışmalarda başarılıdır.






Mantıksal / Matematiksel Zeka
0 1 2 3 4

Makinelerin nasıl çalıştığına dair sorular sorar.


Aritmetik problemlerini kafadan hesaplar.


Matematik ve Fen derslerinden hoşlanır.


Matematik oyunlarından hoşlanır.


Satranç ve benzeri strateji oyunlarını sever.


Mantık bulmacalarını, beyin jimnastiğini sever.


Bilgisayar oyunlarından hoşlanır.


Deneylerden ve yeni denemeler yapmaktan hoşlanır.


Arkadaşlarına oranla daha soyut düşünebilir.


Sebep-sonuç ilişkilerini kurmaktan zevk alır.






Görsel ve Uzamsal Zeka
0 1 2 3 4

Renklere karşı çok duyarlıdır.


Harita, tablo gibi materyalleri daha kolay algılar.


Arkadaşlarına oranla daha fazla hayal kurar.


Resim yapmayı ve boyamayı çok sever.


Yap-boz, lego gibi oyunlardan hoşlanır.


Daha önce gittiği yerleri kolayca hatırlar.


Bulmaca çözmekten hoşlanır.


Rüyalarını çok net ve ayrıntılarıyla hatırlar.


Resimli kitapları daha çok sever.


Kitaplarını, defterlerini, diğer materyalleri çizer.






Müziksel / Ritmik Zeka
0 1 2 3 4

Şarkılarını melodilerini rahatlıkla hatırlar.


Güzel şarkı söyler.


Müzik aleti çalar, ya da çalmayı çok ister.


Müzik dersini çok sever.


Ritmik konuşur ya da hareket eder.


Farkında olmadan mırıldanır.


Çalışırken eliyle ya da ayağıyla ritim tutar.


çevredeki sesler çok dikkatini çeker.


Çalışırken müzik dinlemek hoşuna gider.


Öğrendiği şarkıları paylaşmayı sever.






Bedensel / Kinestetik Zeka
0 1 2 3 4

Koşmayı, atlamayı ve güreşmeyi çok sever.


Oturduğu yerde duramaz, kımıldanır.


Düşüncelerini mimik ve davranışlarla daha rahat ifade eder.


Bir şeyi okumak yerine yaparak öğrenmeyi sever.


Merak ettiği şeyleri eline alarak incelemek ister.


Boş vakitlerini dışarıda geçirmek ister.


Arkadaşlarıyla fiziksel oyunlar oynamayı tercih eder.


El becerileri gelişmiştir.


Meramını anlatırken vücut hareketlerini kullanır.


İnsanlara ve eşyalara dokunmaktan hoşlanır.






Önceki Sayfa <-- | --> Sonraki Sayfa
 
---> Zeka Kuramları ve Çoklu Yaklaşımlar

Hayvanlara karşı çok meraklıdır.


Doğaya karşı duyarsız olanlara kızar.


Evde hayvan besler ya da beslemeyi çok ister.


Bahçede toprakla ya da bitkilerle oynamayı çok sever.


Bitki beslemeyi sever.


Çevre kirliliğine karşı çok duyarlıdır.


Bitki ya da hayvanlarla ilgili belgesellere ilgi duyar.


Mevsimlerle ve iklim olaylarıyla çok ilgilidir.


Değişik meyve ve sebzelere karşı çok ilgilidir.


Doğa olaylarıyla çok ilgilenir.






Kişilerarası Zeka
0 1 2 3 4

Arkadaşlarıyla oynamaktan hoşlanır.


Çevresinde bir lider olarak görülür.


Problemi olan arkadaşlarına öğütler verir.


Arkadaşları onun fikirlerine değer verir.


Organizasyonların, etkinliklerin vazgeçilmez elemanıdır.


Arkadaşlarına bir şeyler anlatmaktan hoşlanır.


Arkadaşlarını sık sık arar.


Arkadaşlarının sorunlarına yardımcı olmaktan hoşlanır.


Çevresindekiler onunla arkadaşlık kurmak ister.


İnsanlara selam verir, hatır sorar.






İçsel Zeka
0 1 2 3 4

Bağımsız olmayı sever.


Kendisinin güçlü ve zayıf yanlarını bilir.


Yalnız çalışmayı daha çok sever.


Yalnız oynamayı sever.


Yaptığı işleri arkadaşlarıyla paylaşmayı sevmez.


Yaptığı işlerin bilincindedir.


Pek kimseye akıl danışmaz.


Kendine saygısı yüksektir.


Yoğun olarak uğraştığı bir ilgi alanı, hobisi vardır.


Yardım istemeden kendi başına ürünler ortaya koyar.






Çoklu Zeka Gözlem Formunu Değerlendirme Profili



Öğrencinin Adı Soyadı:.................................. Cinsiyeti:..................... Sınıfı:..............

Zeka Alanı
İfadeler Toplam
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Sözel / Dilsel


Mantıksal / Matematiksel


Görsel / Uzamsal


Müziksel / Ritmik


Bedensel / Kinestetik


Doğa


Kişilerarası


İçsel


SEÇENEKLER


HER BİR ALANDA ELDE EDİLEN TOPLAM PUAN


BU ZEKA ALANINDAKİ GELİŞMİŞLİK DÜZEYİ

4- Tamamen Uygun


32 - 40 arası


Çok gelişmiş

3- Oldukça Uygun


24 - 31 arası


Gelişmiş

2- Kısmen Uygun


16 - 23 arası


Orta düzeyde gelişmiş

1- Çok Az Uygun


8 - 15 arası


Biraz gelişmiş

0- Hiç Uygun Değil


0 - 7 arası


Gelişmemiş
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers haber
vozol puff
Geri
Üst