sensiz olmaz
Kayıtlı Üye
]Önsöz
Öncelikle bu konuda İngilizce ve Türkçe adları aynı anda kullanacağım, çünkü an itibariyle İngilizce adlar çok kullanılıyor. Bu rehberde şu an için Sihirdar Vadisi tanıtımı yapılmaktadır.
Oyun Türleri
Klasik ve Dominion olarak ikiye ayrılır. Dominionda amaç en çok kuleyi elde tutarak karşı takımın skorunu azaltmaktır. Klasik de Sihirdar Vadisi ve Uğursuz Koruluk olarak ikiye ayrılmaktadır. Sihirdar vadisi 3 yollu ve 5 kişili, Uğursuz Koruluk 2 yollu ve 3 kişili oynanır.
Sihirdar Vadisi ve Genel Bilgi
Şampiyon Seçimi
Şampiyon seçiminde atak gücü(AD) ve yetenek gücü(AP) karışık seçmek çok önemlidir. Çünkü eğer tek bir tanesine yoğunlaşırsak, karşı takım sadece onun için savunma yapabilir ve durum onların lehine gelişebilir.
2-1-2 formatı genellikle esastır. 2 kişi yukarı(top), 1 kişi ortaya(mid) 2 kişi aşağıya(bot) gider.
Eğer ki ormancınız varsa, yukarıda sadece tek kişi kalır. Ormancı almanızı tavsiye ederim, size çok büyük yarar sağlayabilir. Bu durumda 1-1-2 +1 ormancı konumu gerçekleşir.
İyi bir takım büyücü(mage), taşıyıcı(carry), takviye(support), ormancı(jungle) ve tek başına yukarıda 1-2 kişiyi idare edebilecek bir karakter(solo top). Bu takım stratejisine göre büyücü ortadan gitmeli, taşıyıcı ve takviye alttan gitmeli, tek başına yukarıyı idare edebilecek kişi ise yukarı gitmeli.
Sihirdar büyüleri için en yaygın olanları Sıçra(flash)-Tutuştur(ignite), eğer ki Sıçra(flash) yoksa Hayalet(ghost), ve duruma göre Bitkinlik(Exhaust) veya Şifa(Heal)dır. Işınlan(teleport) tek başına yukarıyı idare edenler için duruma göre lazım olabilir. Arındır(Cleanse) eğer ki karşı takımda çok fazla sizi yavaşlatacak, donduracak insan varsa alınabilir. Durugörü(Clairvoyance) takviye için önemlidir, eğer ki karşı takımın ormancısı sizin çalılarda bekliyorsa, onu görebilmenizi sağlar. Berrak Zihin(Clarity) çabuk manası biten şampiyonlar için önemlidir. Öteki kalanlar çok favori olarak kullanılmaz, ama elbette işgörürler. Önemli olan sizin nasıl oynadığınızdır.
Şampiyonlarımızı ve büyülerimizi seçtiğimize göre artık oyunu başlatabiliriz. Ama bundan önce;
Roller
- Büyücü: Ortadan gider, oyun başı ormancıyı korumakla görevlidir. Önemli olan olabildiğince çok minyon skoru yapmak ve bu arada karşı tarafı dürtmektir(arada bir vurmak yani)
- Taşıyıcı: Tek odaklanması gereken minyon skorudur. Olabildiğince çok minyon skoru yapmalıdır. Çok iyi taşıyıcılar, bir tane bile minyon kaçırmamaya uğraşmalıdır. Olabildiğince karşı takımı dürtmeye gerek olmasa da arada yapılabilir.
- Takviye: Taşıyıcıyla birlikte gider. Hiçbir şekilde, taşıyıcısı orda iken minyon kesmemelidir. Bu yüzden genellikle gps(gold per second)(saniyede gold) veren eşyalarla başlarlar. Taşıyıcısını karşı tarafa karşı korumalı ve gerektiğinde ise karşı takımı dürtmelidir. Aynı zamanda çalıları totemlemelidir, bu sayede kimse sizi pusuya düşüremez.
- Ormancı: Manası olup olmamasına göre kırmızı(red buff) veya mavi(blue buff)den başlayabilir. Önemli olan olabildiğince hızlı bir şekilde ormanı bitirip hemen alt, orta ya da yukarıyı avlamaktır. İyi avlar yapmak da çok önemlidir. Genellikle en çok suçlanan rol olur.
- Tek başına yukarısı: Olabildiğince itmemelidir, özellikle de 2 kişiye karşıysa. Kule altında olabildiğince çok minyon kesmelidir. Eğer ki karşı tarafa karşı aşırı belirgin bir üstünlük varsa itilebilir. Karşı tarafı dürtmek için uğraşmaya gerek yoktur, ama arada sırada yapmanın zararı gelmez. Genellikle ormancıyı bekleyip adamları öyle kesmek gerekir. Tankımsı bir karakter olması önerilir, çünkü ormancınızdan önce sizin girmeniz gerekir.
Başlangıc eşyaları
Doran serisi oldukça ünlüdür(doranın kılıcı, doranın yüzüğü vb.). Fakat bunları genelde yüksek skor(elo)lu oyuncular tercih etmez. Onlar 1 tane bot, 3 tane sağlık iksiri almayı tercih ederler. Bu sayede rakiplerinden daha hızlı koşarlar, ve canları azalırsa onu doldurabilirler. Karşı tarafı yakalayıp ilk kanı almakta önemli bir taktiktir. Takviyeler için ise durum ayrıdır. Onlar peri tılsımı ve 3 tane totemle(ward) başlarlar. Geri kalanı için de sağlık iksiri alabilir. Bunun nedeni oyun başında ortalığı totemlemesi ve bu sayede ava düşmemeleridir.
Yapacağınız eşyalar için oyun içi önerilen eşyaları yapabilirsiniz, ama onlar her zaman favori seçimler değildir. Bu eşyaları internetten araştırabilirsiniz. Örneğin, Sivir rehberi, veya Sivir guide olarak araştırabilirsiniz. İngilizce bilmeniz önemli değil, çünkü zaten eşyaların resimleri aynı olacaktır.
Son söz
Bu rehber genel olarak oyunu tanıtmayı amaçlamaktadır, yakında twisted treeline veya diğer konular için ekleme yapılabilir. Roller veya karakterler için ayrı sayfalarda ayrı konular açılmasını öneririm, çünkü şampiyon tanıtımları uzundur.
Uğursuz Koruluk
Bu haritada bizim klasik 2-1-2 ve destekçi, büyücü, taşıyıcı durumumuz geçerli değildir. Bu haritada 1-2, yani 1 kişi yukarı, 2 kişi aşağı iner. Oyun başlangıcında yukarıdaki kişi de aşağıda başlar, ilk kanı almak için. Eğer ki takım olarak daha farklı bir strateji güdüyorsanız, elbetteki onu da uygulayabilirsiniz.
Şampiyon Seçimi
Bu harita için 1 tane büyücü, 1 tane yakıncı atak bazlı, 1 tane de tank öneririm. Bu her zaman geçerli değildir, ama genel olarak size karşı iyi savunma yapamamaları için 1 yetenek gücü bazlı, 2 atak gücü bazlı şampiyon alınması tercih edilir.
Sihirdar büyüleri olarak Sıçra, tutuştur,hayalet ve bitkinliği tercih ederim, size ilk kan için avantaj sağlayacaktır.
Roller
- Büyücü: Her zamanki gibi yukarıdan gidecektir, olabildiğince çok minyon kesmelidir. Büyücü, herhangi kasmasını istediğiniz bir kişiyle yer değiştirilebilir.
- Tank: Alttan gitmeli ve yanındakini korumalıdır. Yapabilirse karşı tarafı dürtmelidir.
- Atak Bazlı: Alttan gitmeli ve olabildiğince çok minyon kesmelidir. Karşı tarafı dürtmelidir.
Başlangıç Eşyaları
Doran serisi yine oldukça klasikliğini korumaktadır. İlk kan almak için genellikle 1 tane bot ve 3 pot alınır. Ortadaki çalıya karşıdaki takımdan daha hızlı gitmenizi sağlar, bu da size avantaj sağlar ve karşı takıma sürpriz yapabilirsiniz. Oyun ilerledikçe ortaya bir tane totem dikmenizi öneririm, size yukarıdan gelecek olan kişinin sizi avlamasını engeller.
Dominion(Kristal Kayalık)
Bu haritada önemli olan karşı takımdan daha fazla kuleyi barındırmak ve onları savunmaktır.
Şampiyon Seçimi
Bu harita yine bizim klasik 2-1-2 taktiğimize uymasa da ona benzer bir yapı izler. Bu haritada 4 kişinin yukarıdan, 1 kişinin aşağıdan gitmesi önerilir. Aşağıdan giden alttaki kuleyi almalı ve onu savunmaya başlamalıdır. Üstten gidenlerden 1 tanesi ortadaki kuleyi almalı, geri kalan 3 kişi ise yukarıdaki kuleye koşup onu rakipten önce ele geçirmelidir. Ortadaki kule alındıktan sonra kişi üstteki ekibine katılmalıdır.
İyi bir takım için her zamanki gibi bir büyücümüz ve bir taşıyıcımız olmalıdır. Destekçileri bu haritada çok görmesem de yine de işe yarayabilirler. Destekçiler yerine genelde tankımsı, tank karakterler seçilir. Bu haritada ormancılık yapamayız çünkü orman canavarları yok. Bu durumda kalan 3 kişiyi tankımsı veya yakıncı seçmek size avantaj sağlayabilir.
Aşağıdan giden karakter, tıpkı Sihirdar Vadisi'ndeki tek başına yukarıyı tutabilen karakterler gibi olmalıdır. Amaç olabildiğince orda kalıp, arkadaşlarınla karşı takıma pusu kurup öyle kulelerini almaktır. Tabi, karşı taraf sizden korkuyor ve siz avantaja sahipseniz elbetteki kulelerini alabilirsiniz.
Dikkatli olmayı unutmayın, Pantheon, Twisted Fate gibi şampiyonlar; aniden beklemediğiniz bir kuleye hemen ulaşıp o kuleyi sizden alabilirler. Aynı şekilde hızlı koşan şampiyonlar da bunu yapabilirler.
Başlangıç Eşyaları
Bu haritada doran serimiz yok, onun yerine daha pahalı bir serimiz var. Madenci serisi(Madenci Kılıcı, Madenci Yüzüğü vb.) ile bot ve birkaç pot, klasik başlangıcımızdır. Yukarıdaki kuleyi hızlıca almak istiyorsak sadece botumuzu geliştirebiliriz. Bunun dışında, bolca paramız olduğundan dolayı bir sürü işe yarar kombinasyon yapılabilir. Hangisiyle daha rahat ediyorsanız onu kullanmanızı tercih etmelisiniz.
Öncelikle bu konuda İngilizce ve Türkçe adları aynı anda kullanacağım, çünkü an itibariyle İngilizce adlar çok kullanılıyor. Bu rehberde şu an için Sihirdar Vadisi tanıtımı yapılmaktadır.
Oyun Türleri
Klasik ve Dominion olarak ikiye ayrılır. Dominionda amaç en çok kuleyi elde tutarak karşı takımın skorunu azaltmaktır. Klasik de Sihirdar Vadisi ve Uğursuz Koruluk olarak ikiye ayrılmaktadır. Sihirdar vadisi 3 yollu ve 5 kişili, Uğursuz Koruluk 2 yollu ve 3 kişili oynanır.
Sihirdar Vadisi ve Genel Bilgi
Şampiyon Seçimi
Şampiyon seçiminde atak gücü(AD) ve yetenek gücü(AP) karışık seçmek çok önemlidir. Çünkü eğer tek bir tanesine yoğunlaşırsak, karşı takım sadece onun için savunma yapabilir ve durum onların lehine gelişebilir.
2-1-2 formatı genellikle esastır. 2 kişi yukarı(top), 1 kişi ortaya(mid) 2 kişi aşağıya(bot) gider.
Eğer ki ormancınız varsa, yukarıda sadece tek kişi kalır. Ormancı almanızı tavsiye ederim, size çok büyük yarar sağlayabilir. Bu durumda 1-1-2 +1 ormancı konumu gerçekleşir.
İyi bir takım büyücü(mage), taşıyıcı(carry), takviye(support), ormancı(jungle) ve tek başına yukarıda 1-2 kişiyi idare edebilecek bir karakter(solo top). Bu takım stratejisine göre büyücü ortadan gitmeli, taşıyıcı ve takviye alttan gitmeli, tek başına yukarıyı idare edebilecek kişi ise yukarı gitmeli.
Sihirdar büyüleri için en yaygın olanları Sıçra(flash)-Tutuştur(ignite), eğer ki Sıçra(flash) yoksa Hayalet(ghost), ve duruma göre Bitkinlik(Exhaust) veya Şifa(Heal)dır. Işınlan(teleport) tek başına yukarıyı idare edenler için duruma göre lazım olabilir. Arındır(Cleanse) eğer ki karşı takımda çok fazla sizi yavaşlatacak, donduracak insan varsa alınabilir. Durugörü(Clairvoyance) takviye için önemlidir, eğer ki karşı takımın ormancısı sizin çalılarda bekliyorsa, onu görebilmenizi sağlar. Berrak Zihin(Clarity) çabuk manası biten şampiyonlar için önemlidir. Öteki kalanlar çok favori olarak kullanılmaz, ama elbette işgörürler. Önemli olan sizin nasıl oynadığınızdır.
Şampiyonlarımızı ve büyülerimizi seçtiğimize göre artık oyunu başlatabiliriz. Ama bundan önce;
Roller
- Büyücü: Ortadan gider, oyun başı ormancıyı korumakla görevlidir. Önemli olan olabildiğince çok minyon skoru yapmak ve bu arada karşı tarafı dürtmektir(arada bir vurmak yani)
- Taşıyıcı: Tek odaklanması gereken minyon skorudur. Olabildiğince çok minyon skoru yapmalıdır. Çok iyi taşıyıcılar, bir tane bile minyon kaçırmamaya uğraşmalıdır. Olabildiğince karşı takımı dürtmeye gerek olmasa da arada yapılabilir.
- Takviye: Taşıyıcıyla birlikte gider. Hiçbir şekilde, taşıyıcısı orda iken minyon kesmemelidir. Bu yüzden genellikle gps(gold per second)(saniyede gold) veren eşyalarla başlarlar. Taşıyıcısını karşı tarafa karşı korumalı ve gerektiğinde ise karşı takımı dürtmelidir. Aynı zamanda çalıları totemlemelidir, bu sayede kimse sizi pusuya düşüremez.
- Ormancı: Manası olup olmamasına göre kırmızı(red buff) veya mavi(blue buff)den başlayabilir. Önemli olan olabildiğince hızlı bir şekilde ormanı bitirip hemen alt, orta ya da yukarıyı avlamaktır. İyi avlar yapmak da çok önemlidir. Genellikle en çok suçlanan rol olur.
- Tek başına yukarısı: Olabildiğince itmemelidir, özellikle de 2 kişiye karşıysa. Kule altında olabildiğince çok minyon kesmelidir. Eğer ki karşı tarafa karşı aşırı belirgin bir üstünlük varsa itilebilir. Karşı tarafı dürtmek için uğraşmaya gerek yoktur, ama arada sırada yapmanın zararı gelmez. Genellikle ormancıyı bekleyip adamları öyle kesmek gerekir. Tankımsı bir karakter olması önerilir, çünkü ormancınızdan önce sizin girmeniz gerekir.
Başlangıc eşyaları
Doran serisi oldukça ünlüdür(doranın kılıcı, doranın yüzüğü vb.). Fakat bunları genelde yüksek skor(elo)lu oyuncular tercih etmez. Onlar 1 tane bot, 3 tane sağlık iksiri almayı tercih ederler. Bu sayede rakiplerinden daha hızlı koşarlar, ve canları azalırsa onu doldurabilirler. Karşı tarafı yakalayıp ilk kanı almakta önemli bir taktiktir. Takviyeler için ise durum ayrıdır. Onlar peri tılsımı ve 3 tane totemle(ward) başlarlar. Geri kalanı için de sağlık iksiri alabilir. Bunun nedeni oyun başında ortalığı totemlemesi ve bu sayede ava düşmemeleridir.
Yapacağınız eşyalar için oyun içi önerilen eşyaları yapabilirsiniz, ama onlar her zaman favori seçimler değildir. Bu eşyaları internetten araştırabilirsiniz. Örneğin, Sivir rehberi, veya Sivir guide olarak araştırabilirsiniz. İngilizce bilmeniz önemli değil, çünkü zaten eşyaların resimleri aynı olacaktır.
Son söz
Bu rehber genel olarak oyunu tanıtmayı amaçlamaktadır, yakında twisted treeline veya diğer konular için ekleme yapılabilir. Roller veya karakterler için ayrı sayfalarda ayrı konular açılmasını öneririm, çünkü şampiyon tanıtımları uzundur.
Uğursuz Koruluk
Bu haritada bizim klasik 2-1-2 ve destekçi, büyücü, taşıyıcı durumumuz geçerli değildir. Bu haritada 1-2, yani 1 kişi yukarı, 2 kişi aşağı iner. Oyun başlangıcında yukarıdaki kişi de aşağıda başlar, ilk kanı almak için. Eğer ki takım olarak daha farklı bir strateji güdüyorsanız, elbetteki onu da uygulayabilirsiniz.
Şampiyon Seçimi
Bu harita için 1 tane büyücü, 1 tane yakıncı atak bazlı, 1 tane de tank öneririm. Bu her zaman geçerli değildir, ama genel olarak size karşı iyi savunma yapamamaları için 1 yetenek gücü bazlı, 2 atak gücü bazlı şampiyon alınması tercih edilir.
Sihirdar büyüleri olarak Sıçra, tutuştur,hayalet ve bitkinliği tercih ederim, size ilk kan için avantaj sağlayacaktır.
Roller
- Büyücü: Her zamanki gibi yukarıdan gidecektir, olabildiğince çok minyon kesmelidir. Büyücü, herhangi kasmasını istediğiniz bir kişiyle yer değiştirilebilir.
- Tank: Alttan gitmeli ve yanındakini korumalıdır. Yapabilirse karşı tarafı dürtmelidir.
- Atak Bazlı: Alttan gitmeli ve olabildiğince çok minyon kesmelidir. Karşı tarafı dürtmelidir.
Başlangıç Eşyaları
Doran serisi yine oldukça klasikliğini korumaktadır. İlk kan almak için genellikle 1 tane bot ve 3 pot alınır. Ortadaki çalıya karşıdaki takımdan daha hızlı gitmenizi sağlar, bu da size avantaj sağlar ve karşı takıma sürpriz yapabilirsiniz. Oyun ilerledikçe ortaya bir tane totem dikmenizi öneririm, size yukarıdan gelecek olan kişinin sizi avlamasını engeller.
Dominion(Kristal Kayalık)
Bu haritada önemli olan karşı takımdan daha fazla kuleyi barındırmak ve onları savunmaktır.
Şampiyon Seçimi
Bu harita yine bizim klasik 2-1-2 taktiğimize uymasa da ona benzer bir yapı izler. Bu haritada 4 kişinin yukarıdan, 1 kişinin aşağıdan gitmesi önerilir. Aşağıdan giden alttaki kuleyi almalı ve onu savunmaya başlamalıdır. Üstten gidenlerden 1 tanesi ortadaki kuleyi almalı, geri kalan 3 kişi ise yukarıdaki kuleye koşup onu rakipten önce ele geçirmelidir. Ortadaki kule alındıktan sonra kişi üstteki ekibine katılmalıdır.
İyi bir takım için her zamanki gibi bir büyücümüz ve bir taşıyıcımız olmalıdır. Destekçileri bu haritada çok görmesem de yine de işe yarayabilirler. Destekçiler yerine genelde tankımsı, tank karakterler seçilir. Bu haritada ormancılık yapamayız çünkü orman canavarları yok. Bu durumda kalan 3 kişiyi tankımsı veya yakıncı seçmek size avantaj sağlayabilir.
Aşağıdan giden karakter, tıpkı Sihirdar Vadisi'ndeki tek başına yukarıyı tutabilen karakterler gibi olmalıdır. Amaç olabildiğince orda kalıp, arkadaşlarınla karşı takıma pusu kurup öyle kulelerini almaktır. Tabi, karşı taraf sizden korkuyor ve siz avantaja sahipseniz elbetteki kulelerini alabilirsiniz.
Dikkatli olmayı unutmayın, Pantheon, Twisted Fate gibi şampiyonlar; aniden beklemediğiniz bir kuleye hemen ulaşıp o kuleyi sizden alabilirler. Aynı şekilde hızlı koşan şampiyonlar da bunu yapabilirler.
Başlangıç Eşyaları
Bu haritada doran serimiz yok, onun yerine daha pahalı bir serimiz var. Madenci serisi(Madenci Kılıcı, Madenci Yüzüğü vb.) ile bot ve birkaç pot, klasik başlangıcımızdır. Yukarıdaki kuleyi hızlıca almak istiyorsak sadece botumuzu geliştirebiliriz. Bunun dışında, bolca paramız olduğundan dolayı bir sürü işe yarar kombinasyon yapılabilir. Hangisiyle daha rahat ediyorsanız onu kullanmanızı tercih etmelisiniz.