Yapılandırmacılık Nedir?
Yapılandırmacılık; Jean Piaget’in ve Levy Vygotsky’in gelişim ve öğrenme ile ilgili olarak geliştirdikleri teorilerden etkilenerek ortaya çıkmış bir bilgi ve öğrenme yaklaşımıdır.
Yapılandırmacı yaklaşım, bilginin öğrenenin var olan değer yargıları ve yaşantıları tarafından üretildiğini düşünür. Bu görüşe göre öğrenme, bireylerin olgulaşmasından ya da dış çevreden gelen uyarıcılara verdiği tepkilerden çok bireylerin fiziksel ve sosyal çevreyle etkileşimleri ve diyalogları sonucunda oluşur (DeVries ve Kohlberg, 1987). Bireyler etraflarındaki materyal ve insanlarla etkileşime girerek deneyimler kazanır ve bu deneyimleri birbirleriyle ilişkilendirerek yani yapılandırarak öğrenirler. Mesela yeni bir durumla karşılaştığımızda önce eskiden deneyim ettiğimiz bir durumla kıyaslamalar yaparız bunun sonucu olarak ya var olan düşüncelerimizi değiştirir ve geliştiririz ya da bu deneyimi kendimizle ilgili bulmayıp öğrenmeyiz. Her durumda da birey öğrenmesini kendisi yapılandırır.
Yapılandırmacılıkta bilgi çevreden pasif bir biçimde alınmaz, algılayan birey tarafından etkin olarak yapılandırılır. Öğrenmenin yapılandırılması için; öğrenen kişinin öğrenilecek materyalle etkileşime girmesi, etkileşimini düşünmesi, sorgulaması, eyleme dökmesi ve yaşamında kullanması gereklidir. Yapılandırmacılıkta, bireylere bir şeyleri öğretmek yerine bireylerin nasıl öğreneceklerini öğretmek temel hedeftir.
Yapılandırmacılık; Jean Piaget’in ve Levy Vygotsky’in gelişim ve öğrenme ile ilgili olarak geliştirdikleri teorilerden etkilenerek ortaya çıkmış bir bilgi ve öğrenme yaklaşımıdır.
Yapılandırmacı yaklaşım, bilginin öğrenenin var olan değer yargıları ve yaşantıları tarafından üretildiğini düşünür. Bu görüşe göre öğrenme, bireylerin olgulaşmasından ya da dış çevreden gelen uyarıcılara verdiği tepkilerden çok bireylerin fiziksel ve sosyal çevreyle etkileşimleri ve diyalogları sonucunda oluşur (DeVries ve Kohlberg, 1987). Bireyler etraflarındaki materyal ve insanlarla etkileşime girerek deneyimler kazanır ve bu deneyimleri birbirleriyle ilişkilendirerek yani yapılandırarak öğrenirler. Mesela yeni bir durumla karşılaştığımızda önce eskiden deneyim ettiğimiz bir durumla kıyaslamalar yaparız bunun sonucu olarak ya var olan düşüncelerimizi değiştirir ve geliştiririz ya da bu deneyimi kendimizle ilgili bulmayıp öğrenmeyiz. Her durumda da birey öğrenmesini kendisi yapılandırır.
Yapılandırmacılıkta bilgi çevreden pasif bir biçimde alınmaz, algılayan birey tarafından etkin olarak yapılandırılır. Öğrenmenin yapılandırılması için; öğrenen kişinin öğrenilecek materyalle etkileşime girmesi, etkileşimini düşünmesi, sorgulaması, eyleme dökmesi ve yaşamında kullanması gereklidir. Yapılandırmacılıkta, bireylere bir şeyleri öğretmek yerine bireylerin nasıl öğreneceklerini öğretmek temel hedeftir.