Heulwen
Kayıtlı Üye
Veri ve Şampiyon Dengesi 2. Bölüm / League of Legends
YAZAN RİOT JAG
Merhaba, arkadaşlar. Ben oynanıştan sorumlu ekipten Jag. Bu defa denge stratejimizi biraz daha geniş açıdan ele alan yeni bir geliştirici bloguyla karşınızdayız. Geçen bölümde şampiyonların performanslarını değerlendirirken kullandığımız bazı ölçütlerden bahsetmiştik. Bu bölümdeyse, önceki bölümde sözünü ettiğimiz verilerin yardımıyla verdiğimiz biraz daha öznel ve prensiplere dayalı kararlar üzerine konuşacağız: Bu denge değişikliklerini League of Legends'ı tasarım değerlerimiz ile daha tutarlı bir hale getirmek için yapıyoruz.
Konuya derinlemesine girmeden önce bir ayrıntının altını çizmekte fayda var. Bu makalenin amacı, yaptığımız değişikliklerle şampiyon gücüne yaklaşımımıza dair bir fikir kazanmanızı sağlamak. Başka bir deyişle; bahsettiklerimiz katı kurallardan değil, eğilimlerden ibaret. Burada sözünü ettiğimiz eğilimler her koşul altında, her şampiyon için geçerli olacak diye bir şart söz konusu değil.
Karşı Oyun
Basit bir kavramla başlayalım: Her karakterin altında yatan karşı oyun kavramıyla. Genellikle, bir karakter karşısında çözüm üretme ihtimali düşükse; bu karakter, şampiyon gücü ölçeğinde iki noktada yer alabilir: Ya hiçbir şekilde karşı koyulamayacak kadar güçlü ya da kimseye gücü yetmeyecek kadar zayıf. Elbette aynı durum, çok rahat karşı çözüm üretilebilen şampiyonlar için de geçerli. Bu durumun en iyi örneklerinden biri Blitzcrank. Blitz çok iyi bir oyun çıkardığında, karşı takımı adeta 4 kişiye düşürüp kendi takımını zafere taşıyabilecek kadar etkili bir şampiyon. Bu da Blitz'in çok güçlü bir şampiyon olduğu anlamına geliyor. Bununla birlikte, oyunu Blitz'in roket elinden kaçmak üzerine kurmak, rakip için oldukça faydalı bir strateji olabiliyor. Blitz'in roket eli, beceri atışı yerine hedefli bir büyü olsaydı; Blitzcrank sürekli oyun kazanarak rakiplerine bıkkınlık veren bir tablo çizerdi.
Bu yüzden, şampiyonlara karşı geliştirilebilecek stratejilerin olmasını sağlamak, başarılarını yükselten bir etken. Her şampiyona karşı çeşitli çözüm seçenekleri olmasına bu kadar önem vermemizin pek çok sebebinden biri de bu. Bu sayede, şampiyonlar ne kadar güçlü olurlarsa olsunlar, oyunda bıkkınlık yaratacak baskınlık düzeyine kaymıyorlar.
Güç Çoğaltıcılar
Denge değişikliği yaparken karşılaştığımız en ilginç başlıklardan biri de takım arkadaşlarını güçlendiren şampiyonları olabildiğince iyi şekilde düzenlemek. Geleneksel olarak destek şampiyonları arasından çıkan ve asıl güçlerini takım arkadaşları üzerinden ortaya koyan (Lulu gibi) şampiyonları tanımlamak için kendi içimizde "Güç Çoğaltıcılar" terimini kullanıyoruz. Daha ziyade takım oyununa dayalı şampiyonlar oldukları için, doğru oyun tarzını sergilediklerinde bu şampiyonlara hatırı sayılır bir güç sağlamak gibi bir eğilimimiz var. Anlatmak istediğimiz durumun en iyi örneği Janna diyebiliriz. Janna'nın iki takımın da takdirini toplayabilecek o "süper hareketi" gerçekleştirmek adına birkaç aracı olsa da; doğrudan ortaya koyabileceği çok fazla gücü yok ve yaptıklarının çoğu, doğrudan göze batmadan takım arkadaşlarının potansiyelini arttırmaya yarıyor. Örneğin iyi bir Janna Sıçra büyüsü ve ultisiyle takımı için değerli bir şampiyonu koruyabilir. Oysa harika bir Janna, o esnada bir de takip ettiği Tristanayı Seri Ateş'i açar açmaz koruma altına alabilir ve bu sayede Trist'in beşte beş yapmasını (ve bütün övgüleri tek başına almasını) sağlayabilir. Sonuçta, League of Legends takım odaklı bir oyun olduğu için (zaten temel ilkelerimizden biri de takım oyunu), asıl potansiyeli ancak iyi koordinasyon ve takım çalışmasıyla ortaya çıkan yeteneklerden yana bir duruşa sahibiz.
Güç Çoğaltıcıların güçlerine güç kattığımızda bile, bu güç artışı sonucunda gözle görülür bir beğeni toplamadıkları durumlar olabiliyor. Başka bir örnek olarak Sona'nın güncellenmeden önceki halini gösterebiliriz. Sona takım arkadaşlarına bir sürü gizli güç sağlıyordu ama kendisi bunların çok azından faydalanıyordu. Birçok oyunda takımının zafere ulaşmasında önemli roller oynuyordu ama gücünü ortaya koyma biçimi gereği, genelde zafer diğer takım arkadaşlarına mal ediliyordu (belki de Sona'nın sesini yükseltip bu duruma itiraz etmesi gerekiyordu, kim bilir?). Etki alanlı bir destek şampiyonu olması nedeniyle, Sona'nın gücünün açıkça görünmemesi sorununu tam anlamıyla "çözmemiz" hiçbir zaman mümkün olmayabilir; ama yine de son yaptığımız güncellemelerin Sona'yı daha fazla takdiri hak eden bir güce yaklaştırdığına inanıyoruz. Nihayetinde, herhangi bir şampiyona dair güç algısının, o şampiyonun gerçek güç düzeyiyle şu veya bu şekilde uyuşmadığı durumlara müdahale etmek bizim için büyük bir risk. Zira oyuncular zaman zaman yaptığımız değişikliğin gerekliliğine veya nereden çıktığına anlam veremeyebiliyor.
Birden Fazla Koridora Uygunluk
Birden fazla koridorda etkili olan şampiyonlarda dengeleme yapmak, karşılaştığımız başka bir zorlu durum. Bir şampiyonun üst koridorda, orta koridorda, ormanda veya alt koridorda başka bir takım arkadaşının yanında oynandığında kazanıp kazanmayacağına dair genellikle tutarlı verilere sahibiz. Bazı güçlü şampiyonlar söz konusu olduğunda, şampiyonun oyun şablonu belli bir konumda daha sağlıklıysa o konuma uygun rolün üstünde durabiliyoruz. Bu konuda ilginç bir örnek olarak, Sion'un Yanardöver'den etkilenişini gösterebiliriz. Sion, oyuncu kitlesinin büyük bir kısmı tarafından tercih edildiği üst koridor için güçlü bir seçimdi ve birçok oyuncu, gücünde küçük birkaç kesintiye gerek duysa da neredeyse dengede olduğunu düşünüyordu. Öte yandan, Sion'un ormandaki gücünün (neredeyse %60 olan kazanma oranıyla) olağanüstü olduğu gözlerimizin önündeydi. Ancak çoğu oyuncu Sion'u üst koridorda oynama eğiliminde olduğu için, bunu açık bir şekilde fark etmiyordu. Sonuç olarak, aslında Sion'un ormandaki gücünü azaltan ama bununla birlikte, toplam kazanma oranını da aşağı çeken bazı değişikliklere gittik. Bazı oyuncular niyetimizi anlasa da, bazıları anlam veremedikleri bu durumu "dengeli" bir üst koridor şampiyonunun zayıflatılması şeklinde yorumlamakta gecikmedi. Bu tür değişiklikler söz konusu olduğunda, yama notları veya Yama Durumu gibi ortamlarda doğru bilgi aktarmak ve akıllarda oluşabilecek soru işaretlerini önceden yanıtlamak zorundayız. Son olarak, belli alanlardaki değişiklikler konusunda daha fazla beceri kazanmak için sürekli çalışsak da, belli bir pozisyonda yaptığımız değişikliklerin ister istemez diğer pozisyonlar açısından da bazı etkiler doğurması kaçınılmaz.
Zayıf Yönleri Bulunan Şampiyonlar
Son olarak kendine has, rakibin kullanabileceği bariz zayıf yönleri bulunan şampiyonlara değinmek istiyorum. Genelde bazı yönlerden çok güçlü olmasına rağmen, bariz zayıf noktaları bulunan şampiyonların ortaya çıkmasını sağlamak; hiçbir şekilde açığı bulunmayan ve makul bir güç seviyesine sahip şampiyonlar ortaya çıkarmaktan çok daha kolay. Bazı avantajlara çok kolay karşı koyulabiliyor (özellikle menzil ve hareket hızı gibi). Dolayısıyla, bir şampiyona kolay saldırılabiliyorsa veya rakipleri söz konusu şampiyona karşı koymak için çeşitli yöntemlere sahipse, bu şampiyonun kendine özgü, büyük güç avantajlarına sahip olmasında çok ciddi bir sorun görmüyoruz. Örneğin, Sivir'i ele alalım. Sivir, bir nişancıya göre olağanüstü düşük bir normal saldırı menziline sahip ve ışınlanmasını ya da bir anda tehlikeden kaçmasını sağlayan yeteneklerden mahrum; bu sayede de çeşitli yöntemlerle başa çıkılabilecek bir şampiyon. Draven'ı seçip Sivir'i Büyü Kalkanı'nın pek de fayda sağlamayacağı bir durumda bırakabilir; Irelia veya Jarvan IV gibi mobil ve arka saflara ulaşabilen şampiyonları devreye sokabilir ya da Sivir'i düşük menzilini kullanmayı deneyeceği kuşatmalara zorlayıp bundan faydalanabilirsiniz. İşte bu sebeple, Sivir'in üst seviyede hızla minyon dalgası temizleme becerisine veya League of Legends nişancıları arasındaki en güçlü ultilerden birine sahip olmasına izin verebiliyoruz.
Umarız, oynanış ekibinin League of Legends'da dengeye bakışı konusunda sizlere bir fikir verebilmişizdir. Son iki blogdaki amacımız, şampiyonlarda güç kavramının üzerinde uzun uzadıya araştırmalar yapılması gereken, çok yönlü bir konu olduğunu sizlerin de takdirine sunmaktı. Okuduğunuz için teşekkür ederiz, sevgili Sihirdarlar.
YAZAN RİOT JAG
Merhaba, arkadaşlar. Ben oynanıştan sorumlu ekipten Jag. Bu defa denge stratejimizi biraz daha geniş açıdan ele alan yeni bir geliştirici bloguyla karşınızdayız. Geçen bölümde şampiyonların performanslarını değerlendirirken kullandığımız bazı ölçütlerden bahsetmiştik. Bu bölümdeyse, önceki bölümde sözünü ettiğimiz verilerin yardımıyla verdiğimiz biraz daha öznel ve prensiplere dayalı kararlar üzerine konuşacağız: Bu denge değişikliklerini League of Legends'ı tasarım değerlerimiz ile daha tutarlı bir hale getirmek için yapıyoruz.
Konuya derinlemesine girmeden önce bir ayrıntının altını çizmekte fayda var. Bu makalenin amacı, yaptığımız değişikliklerle şampiyon gücüne yaklaşımımıza dair bir fikir kazanmanızı sağlamak. Başka bir deyişle; bahsettiklerimiz katı kurallardan değil, eğilimlerden ibaret. Burada sözünü ettiğimiz eğilimler her koşul altında, her şampiyon için geçerli olacak diye bir şart söz konusu değil.
Karşı Oyun
Basit bir kavramla başlayalım: Her karakterin altında yatan karşı oyun kavramıyla. Genellikle, bir karakter karşısında çözüm üretme ihtimali düşükse; bu karakter, şampiyon gücü ölçeğinde iki noktada yer alabilir: Ya hiçbir şekilde karşı koyulamayacak kadar güçlü ya da kimseye gücü yetmeyecek kadar zayıf. Elbette aynı durum, çok rahat karşı çözüm üretilebilen şampiyonlar için de geçerli. Bu durumun en iyi örneklerinden biri Blitzcrank. Blitz çok iyi bir oyun çıkardığında, karşı takımı adeta 4 kişiye düşürüp kendi takımını zafere taşıyabilecek kadar etkili bir şampiyon. Bu da Blitz'in çok güçlü bir şampiyon olduğu anlamına geliyor. Bununla birlikte, oyunu Blitz'in roket elinden kaçmak üzerine kurmak, rakip için oldukça faydalı bir strateji olabiliyor. Blitz'in roket eli, beceri atışı yerine hedefli bir büyü olsaydı; Blitzcrank sürekli oyun kazanarak rakiplerine bıkkınlık veren bir tablo çizerdi.
Bu yüzden, şampiyonlara karşı geliştirilebilecek stratejilerin olmasını sağlamak, başarılarını yükselten bir etken. Her şampiyona karşı çeşitli çözüm seçenekleri olmasına bu kadar önem vermemizin pek çok sebebinden biri de bu. Bu sayede, şampiyonlar ne kadar güçlü olurlarsa olsunlar, oyunda bıkkınlık yaratacak baskınlık düzeyine kaymıyorlar.
Güç Çoğaltıcılar
Denge değişikliği yaparken karşılaştığımız en ilginç başlıklardan biri de takım arkadaşlarını güçlendiren şampiyonları olabildiğince iyi şekilde düzenlemek. Geleneksel olarak destek şampiyonları arasından çıkan ve asıl güçlerini takım arkadaşları üzerinden ortaya koyan (Lulu gibi) şampiyonları tanımlamak için kendi içimizde "Güç Çoğaltıcılar" terimini kullanıyoruz. Daha ziyade takım oyununa dayalı şampiyonlar oldukları için, doğru oyun tarzını sergilediklerinde bu şampiyonlara hatırı sayılır bir güç sağlamak gibi bir eğilimimiz var. Anlatmak istediğimiz durumun en iyi örneği Janna diyebiliriz. Janna'nın iki takımın da takdirini toplayabilecek o "süper hareketi" gerçekleştirmek adına birkaç aracı olsa da; doğrudan ortaya koyabileceği çok fazla gücü yok ve yaptıklarının çoğu, doğrudan göze batmadan takım arkadaşlarının potansiyelini arttırmaya yarıyor. Örneğin iyi bir Janna Sıçra büyüsü ve ultisiyle takımı için değerli bir şampiyonu koruyabilir. Oysa harika bir Janna, o esnada bir de takip ettiği Tristanayı Seri Ateş'i açar açmaz koruma altına alabilir ve bu sayede Trist'in beşte beş yapmasını (ve bütün övgüleri tek başına almasını) sağlayabilir. Sonuçta, League of Legends takım odaklı bir oyun olduğu için (zaten temel ilkelerimizden biri de takım oyunu), asıl potansiyeli ancak iyi koordinasyon ve takım çalışmasıyla ortaya çıkan yeteneklerden yana bir duruşa sahibiz.
Güç Çoğaltıcıların güçlerine güç kattığımızda bile, bu güç artışı sonucunda gözle görülür bir beğeni toplamadıkları durumlar olabiliyor. Başka bir örnek olarak Sona'nın güncellenmeden önceki halini gösterebiliriz. Sona takım arkadaşlarına bir sürü gizli güç sağlıyordu ama kendisi bunların çok azından faydalanıyordu. Birçok oyunda takımının zafere ulaşmasında önemli roller oynuyordu ama gücünü ortaya koyma biçimi gereği, genelde zafer diğer takım arkadaşlarına mal ediliyordu (belki de Sona'nın sesini yükseltip bu duruma itiraz etmesi gerekiyordu, kim bilir?). Etki alanlı bir destek şampiyonu olması nedeniyle, Sona'nın gücünün açıkça görünmemesi sorununu tam anlamıyla "çözmemiz" hiçbir zaman mümkün olmayabilir; ama yine de son yaptığımız güncellemelerin Sona'yı daha fazla takdiri hak eden bir güce yaklaştırdığına inanıyoruz. Nihayetinde, herhangi bir şampiyona dair güç algısının, o şampiyonun gerçek güç düzeyiyle şu veya bu şekilde uyuşmadığı durumlara müdahale etmek bizim için büyük bir risk. Zira oyuncular zaman zaman yaptığımız değişikliğin gerekliliğine veya nereden çıktığına anlam veremeyebiliyor.
Birden Fazla Koridora Uygunluk
Birden fazla koridorda etkili olan şampiyonlarda dengeleme yapmak, karşılaştığımız başka bir zorlu durum. Bir şampiyonun üst koridorda, orta koridorda, ormanda veya alt koridorda başka bir takım arkadaşının yanında oynandığında kazanıp kazanmayacağına dair genellikle tutarlı verilere sahibiz. Bazı güçlü şampiyonlar söz konusu olduğunda, şampiyonun oyun şablonu belli bir konumda daha sağlıklıysa o konuma uygun rolün üstünde durabiliyoruz. Bu konuda ilginç bir örnek olarak, Sion'un Yanardöver'den etkilenişini gösterebiliriz. Sion, oyuncu kitlesinin büyük bir kısmı tarafından tercih edildiği üst koridor için güçlü bir seçimdi ve birçok oyuncu, gücünde küçük birkaç kesintiye gerek duysa da neredeyse dengede olduğunu düşünüyordu. Öte yandan, Sion'un ormandaki gücünün (neredeyse %60 olan kazanma oranıyla) olağanüstü olduğu gözlerimizin önündeydi. Ancak çoğu oyuncu Sion'u üst koridorda oynama eğiliminde olduğu için, bunu açık bir şekilde fark etmiyordu. Sonuç olarak, aslında Sion'un ormandaki gücünü azaltan ama bununla birlikte, toplam kazanma oranını da aşağı çeken bazı değişikliklere gittik. Bazı oyuncular niyetimizi anlasa da, bazıları anlam veremedikleri bu durumu "dengeli" bir üst koridor şampiyonunun zayıflatılması şeklinde yorumlamakta gecikmedi. Bu tür değişiklikler söz konusu olduğunda, yama notları veya Yama Durumu gibi ortamlarda doğru bilgi aktarmak ve akıllarda oluşabilecek soru işaretlerini önceden yanıtlamak zorundayız. Son olarak, belli alanlardaki değişiklikler konusunda daha fazla beceri kazanmak için sürekli çalışsak da, belli bir pozisyonda yaptığımız değişikliklerin ister istemez diğer pozisyonlar açısından da bazı etkiler doğurması kaçınılmaz.
Zayıf Yönleri Bulunan Şampiyonlar
Son olarak kendine has, rakibin kullanabileceği bariz zayıf yönleri bulunan şampiyonlara değinmek istiyorum. Genelde bazı yönlerden çok güçlü olmasına rağmen, bariz zayıf noktaları bulunan şampiyonların ortaya çıkmasını sağlamak; hiçbir şekilde açığı bulunmayan ve makul bir güç seviyesine sahip şampiyonlar ortaya çıkarmaktan çok daha kolay. Bazı avantajlara çok kolay karşı koyulabiliyor (özellikle menzil ve hareket hızı gibi). Dolayısıyla, bir şampiyona kolay saldırılabiliyorsa veya rakipleri söz konusu şampiyona karşı koymak için çeşitli yöntemlere sahipse, bu şampiyonun kendine özgü, büyük güç avantajlarına sahip olmasında çok ciddi bir sorun görmüyoruz. Örneğin, Sivir'i ele alalım. Sivir, bir nişancıya göre olağanüstü düşük bir normal saldırı menziline sahip ve ışınlanmasını ya da bir anda tehlikeden kaçmasını sağlayan yeteneklerden mahrum; bu sayede de çeşitli yöntemlerle başa çıkılabilecek bir şampiyon. Draven'ı seçip Sivir'i Büyü Kalkanı'nın pek de fayda sağlamayacağı bir durumda bırakabilir; Irelia veya Jarvan IV gibi mobil ve arka saflara ulaşabilen şampiyonları devreye sokabilir ya da Sivir'i düşük menzilini kullanmayı deneyeceği kuşatmalara zorlayıp bundan faydalanabilirsiniz. İşte bu sebeple, Sivir'in üst seviyede hızla minyon dalgası temizleme becerisine veya League of Legends nişancıları arasındaki en güçlü ultilerden birine sahip olmasına izin verebiliyoruz.
Umarız, oynanış ekibinin League of Legends'da dengeye bakışı konusunda sizlere bir fikir verebilmişizdir. Son iki blogdaki amacımız, şampiyonlarda güç kavramının üzerinde uzun uzadıya araştırmalar yapılması gereken, çok yönlü bir konu olduğunu sizlerin de takdirine sunmaktı. Okuduğunuz için teşekkür ederiz, sevgili Sihirdarlar.