Türk Deri Sanayiinin Sorunları

Salvo

Kayıtlı Üye
TÜRK DERİ SANAYİİNİN SORUNLARI

Hammadde

*1990’lı yıllardan itibaren üretim kapasitesinin hızla artması sektörü, dünyanın en büyük ham deri ithalatçılarından biri haline getirdi. Bunun yanında hayvancılığa verilen önemin giderek azalması sonucunda, yerli hayvan varlığında gerileme; dolayısıyla, yerli ham deri üretiminde son 5 yılda yüzde 40.5 oranında düşüş oldu.

*Ham deri alımlarında uygulanan yanlış politikalar ve iyi organize olunamaması nedeniyle fiyatlandırmada sektör başarılı değil. Alımlarda, inisiyatif satıcılarda; bu nedenle de büyük risk yaşanıyor.
*Kalitesiz ham deri girişi var
*Türkiye’de üretilen derilerin fiyatı ve kalitesi yüzünden ayakkabı üreticileri, ürettikleri ayakkabıların derilerinin yüzde 50’ni ithal ediyor.
*Küçük firmalar bazında saraciyeye uygun işlenmiş deri temininde güçlükler yaşanıyor.
*Kesim hataları, yerli ham deri kaynaklarına darbe indiriyor. Mezbahalarda “makina ile yüzüm”ün yaygın hale getirilememesi ve ham derilerin budanmasında standartlara uyulmaması başlıca sorunları oluşturuyor.
*Tarım Bakanlığı, şap hastalığı ve diğer hayvan hastalıkları nedeni ile küçükbaş ve büyükbaş deri ithalatında kısıtlamalar getiriyor. Bu durum, deri sanayiinin üretimini olumsuz etkiliyor.

Teknoloji

*Teknoloji ve ekipman sadece satın alınıyor. Ar-ge çalışmaları yersiz. Yeni tür deri üretimine yönelik çalışmalar yok.
*Deri işleme kapasitesi yeterli değil. Verimsiz çalışılıyor. Günlük kapasite 10 tonun altında
*Makinalaşma büyükbaş deri işlemede yeterli değil.
*Küçükbaş deri makina üreticileri sıkıntıda
*Büyük miktarlardaki üretimlerde iyi kalite yakalanamıyor
*Yerli ayakkabıda kalite yetersiz
*Ayakkabıda teknoloji, makinalaşmış firmalarda yeterli; ancak küçük atölyelerle yetersiz.
*Aksesuar ve saraciye üretimine yönelik yan sanayi de teknoloji yok.
*Yan sanayi kaliteli mal üretemiyor.

Pazarlama ve Tanıtım

*Bavul ticareti düşüyor. Rusya’nın aldığı önlemler, İtalya, Çin ve Yunanistan’ın pazar kapma çabaları ve Türkiye’de bavul ticareti için gelen insanlara yönelik yanlış davranışlar, bavul ticaretinde 1997’de yüzde 40’lara varan gerilemelere neden oldu; bu 1 milyar dolarlık kayıp anlamına geliyor.

*Yeni pazar arayışlarına yönelik çalışmalar yetersiz; tanıtım ve pazar araştırmaları ciddi boyutta değil.
*Bitmiş deri ihracatı yeterince yapılmıyor.
*Sektör, Asya ülkelerinin haksız rekabeti ile karşı karşıya
*Dış ticaret mevzuatı ve makro politikalar sorun yaratıyor

Tanıtım ve İmaj

*Tanıtım faaliyetleri yetersiz. Potansiyel pazarlardaki radyolar ve televizyonlar, billboardlar ve gazeteler tanıtım amacıyla yeterince kullanılmıyor.
*Türk derisi imajının güçlendirilmesi için gerekli çalışmalar yapılmıyor.
*Türkiye’de ayakkabının imajı son derece düşük. Türk insanı, ithal ayakkabıyı, Türk imalatına göre daha iyi düzeyde görüyor. Bu nedenle de ithalat hızla artıyor.

Moda ve Marka

*Moda ve marka olma konusunda problemler var
*İtalyan taklitçiliği daha fazla tercih ediliyor
*Modacı ve tasarımcılarla çalışılmıyor
*Deride özgün modalar yaratmaya yönelik altyapı ve eğitim çalışmaları yetersiz

Eğitim ve Organizasyon

*Dünyadaki rekabetin artması, kaliteli işgücü ve farklı tarzda üretilmiş ürünlere ihtiyacı artırıyor. Ancak buna yönelik Ar-ge çalışmaları gereğince ciddi yapılmıyor
*Sektörde iyi eğitimli ve nitelikli insan kaynakları yetersiz. Yurtiçi ve yurtdışındaki eğitim olanakları değerlendirilemiyor.
*Üreticiler arasındaki iletişim yeterli değil; sektörde kopukluk var.
*Eğitimde, gerek deri, gerek ayakkabı konusunda büyük problemler var.
*Ayakkabı ve saraciye üretiminde ar-ge ye önem verilmiyor. Teknolojik eksiklikler tamamlanamıyor.
*Makine parkı eksik. Yetişmiş eleman eksikliği var.
*Deri üreticisiyle saraciyeci arasındaki iletişim eksikliği var. Bu nedenle saraciye ihracatı hedefleri tutturamıyor.


Sektörel Örgütlenmeler
*Mevcut sektörel örgütler arasında koordinasyonsuzluk ve buradan kaynaklanan çekişmeler yaşanıyor.
*Tabakların bir üst örgütü yok
*Organize Deri Bölgeleri Sanayicileri’nin bir üst örgütü yok.
*Saraçlar, Ticaret Odaları’nın gölgesi altında kayıp oluyor
*Deri makine üreticileri örgütsüz
*Deri kimya üreticileri örgütsüz
*Uluslararası örgütlerle sektörün bağları zayıf

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Ham deride/Deri işleme

Deri sektöründe kısa ve orta vadede uygulanması gereken politikalar ham deri pazarının Türkiye’nin eline geçirilmesi, mevcut deri işleme sanayi işletmelerinin haksız rekabeti ortadan kaldırıcı, Avrupa normlarında standart üretim yapan, çevreye saygılı yapı ve teknolojilere kavuşturulması yönünde olması gerekiyor. Bunun için ham deri üretim ve dış alımına yönelik yurt içi ve yurtdışı yatırımların teşvik edilmesi gerekiyor. Bunun için yapılması gereken yasal düzenlemeler ise;

*Ham deri üretim ve kalitesinin artırılması (hayvancılığın teşviki, ham deri standartlarına uygun deri üretimi)
*İstikrarlı bir ham deri piyasası için (Ham deri standartlarının Avrupa birliği normları da dikkate alınarak, ham deri borsasının işlerlik kazandırılması)
*Hayvan hastalıklarından dolayı yapılan ham deri ithalat kısıtlamaları önlenmelidir. Ayrıca ham deri ithalatındaki fon, vb. kaldırılmalıdır.
*Türkiye’de deri işleme sanayi ile ilgili olarak, “bilirkişi nitelikli ” kurumları ihtiyaç vardır. dünyada örnekleri kısıtlı olan bir “Deri Araştırma Kurumu”nun kurulması gereklidir.
Deri Konfeksiyon

*Finansman/Acil Kriz Kredisi İhtiyacı
Sektörü, Asya krizi, Rusya krizi ve Türkiye’deki kriz büyük ölçüde etkilemiştir. Türkiye’deki ekonomik kriz nedeniyle, ayakkabı, deri konfeksiyon ve saraciye sektörlerinde işletme sermayesi erimiştir. Krizlerden dolayı sektörün rekabet şansı yavaşlamıştır. Sektörde, nakit yokluğu nedeni ile bazı entegre tesisler kapanma noktasına gelmiştir. Dolayısıyla sektörün, acil kriz kredisi talebi vardır

*İstihdam /İstihdama Yönelik Düzenlemeler

Sektörde istihdam maliyetleri yüksektir. Uluslararası ticarette haksız rekabette yol açmaktadır. Deri konfeksiyon sektörü, "istihdam teşviki" önerisi hazırlamış bulunmaktadır. Bu konuda, sektörün ilgili merciler DTM ve DPT’dan istihdam teşviki talebi devam etmektedir.

Pahalı Enerji Sorunu

* Türkiye, sanayide kullanılan elektrik maliyeti açısından en pahalı Avrupa ülkesi konumundadır. Sanayii kullanımındaki elektriğin daha uygun maliyetlerle sunulması bir an önce sağlanmalıdır.

Saraciye

*Haksız rekabetin önlenmesi (Türkiye ve AB ülkelerinin, Uzakdoğu ülkelerindeki ucuz işgücü ve akıl almaz teşviklerin önlenmesi yönünde çalışmalar yapması, Gümrük bürokrasisinin azaltılması, Kredi teşviklerinin KOBİ’lere kaydırılması)

*Kaliteli ve ekonomik deri elde edilmesi
*Yeni pazar araştırmaları ve tanıtım yapılması
*Yabancı sermaye kullanımı (yabancı ortakların kurulması)
*Sektörel dış ticaret kurumlarının desteklenmesi
*Eğitim ve Ar-Ge çalışmalarına ağırlık verilmesi gerekiyor.
*Saraciye sektöründeki teknolojilerin geliştirilmesi
*Dış Ticaretin teşvik edilmesi

Ayakkabı

*Türk ayakkabı sektör imajının yeniden yaratılarak dünya marketlerinde pazarlanması ve tanıtılması gerekmektedir
*Hızlı bir şekilde işletmelerin yurtdışı ağlarını kurması gerekmektedir
*Ürün bazında koruma tedbirlerinin alınması zorunludur
*Kesim, saya ve montaj faaliyetlerinde uzmanlaşmış üretim işletmeleri tesis edilmeli ve özendirilmelidir
*Orta, lise ve üniversite seviyesinde özel ve kamu ayakkabıcılık eğitimi tesis edilmelidir
*Sektör içi tasarımcı yetiştirilmeli ve bu süreç içinde yabancı tasarımcılarla ortak çalışma zemini kurulmalıdır
*Üçüncü ülkelerin haksız rekabeti (“Haksız Rekabeti Önleme Mevzuatı” çerçevesinde önlem alınması

Deri Kimyasalları

*Deri sektörünün dağınıklığı, örgütlenme eksikliği birçok sorunun hallini zorlaştırmaktadır.Verimlilik daha ön plana çıkarılmalıdır. AB kuruluşlarına linklerle birlikte ülkemizde de paralel organizasyonlar oluşturulmalı, AB’yi yönlendiren kurum ve kuruluşlarda rol alarak, söz sahibi olma ve etkili olma imkanı sağlanmalıdır.
*Enerji maliyetlerinin AB koşullarında incelenmesi gerekmektedir
*Sektörde ISO, Çevre, Üçlü Sorumluluk gibi uluslararası standartlara uygun kriterlerin geliştirilmesi bu kriterlere sahip kuruluşların teşvik edilmesi gerekmektedir. Deri sektörünün akredite bir laboratuara ihtiyacı vardır. Bunun teşvik edilmesi gerekmektedir.
*Ortak kaynakların verimli şekilde kullanılmasının yolları araştırılmalı, azot, enerji ve buhar gibi temel girdileri, arıtma gibi temel giderleri üretimin yoğun olduğu bölgelerde tek merkezden sağlamaya yönelik projelere teşvikler verilmelidir.
*Eğitim ve ar-ge çabaları birbirinden ayrılmalı ve GEIK benzeri bir organizasyon oluşturulmalıdır. Ar-Ge teşvik süreçlerinin hızlandırılması ve teşviklere işlerlik kazandırılması gerekmektedir. İnsan kaynaklarına yönelik eğitime ağırlık verilmesi ve teşvik edilmesi gerekmektedir.
*Çevre ile ilgili standartlar saptanırken ekolojik atık sınır değerlerinin AB ve dünya standartları ile uyumlu hale getirilmesi için, sektörün bilgisine ve uzmanlığına başvurulmadır.
*İhracat kredi işlemlerinin hızlandırılması ve basitleştirilmesi gerekmektedir. İhracatta Ödeme Sigortaları işlemlerinin hızlandırılması ve basitleştirilmesi gerekmektedir.

alıntı...
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
vozol puff
Geri
Üst