Teknelerde Yedekleme - Teknelerde Yedekleme Nedir
Bir teknenin diğer bir tekneyi iterek çekerek veya bordosuna bağlayarak bir bölgeden diğer bir yara götürmesine yedekleme denir.Üç çeşit yedekleme mevcuttur.
1-İTEREK : Öndeki tekne arkadaki tekne tarafından itilerek sevk edilir.Öndeki tekne dümenini kontrol altında tutmalıdır.Çok geçerli bir yöntem değildir.
2-ÇEKEREK : En çok kullanılan yedekleme biçimidir.Çekme mesafesine dikkat etmeliyiz
3-BORDOLAYARAK : Bu da sık kullanılan bir yedekleme biçimidir.Özellikle dar alanlarda kullanılır.
YEDEKLEME İLE İLGİLİ DONANIMLAR
Yedek bulundurulacak teknelerde bulunması gereken donanımlar şunlardır :
Yedek Halatı ( Tel ve naylondan üretilir )
Yedekleme sapanı
Zincir ve kilitler
Yedekleme babaları ve kancaları
YEDEK ÇEKERKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Yedek halatı sağlam çekilecek tekneye uygun kalınlıkta ve yeterince uzun olmalıdır.
Çeken ve çekilen teknelerin çeki halatı bağlanacağı babaları sağlam olmalıdır.
Halatlar her iki tekneye bağlandıktan sonra çeken tekne önce yolla halatı germeli daha sonra ağır ağır hareket ederek hava ve dalga durumuna göre hız almalıdır.
Karaman vurmasını önlemek için çeki halatının ortasına zincir demir gibi ağırlık takılmasına dikkat etmeliyiz.
Dalgalı ve aşırı rüzgarlı havalarda çeki halatını almak veya atmak için tekneler birbirlerine yaklaşırken meafelerini çok iyi kontrol etmelidirler.Şayet varsa halat fırlatma topu kullanılmalıdır.
Yedekleme işlemi sert ve dalgalı havalarda olacaksa yedek halatının uzunluğu her iki tekneyi de dalganın tepesinde tutacak ölçülerde olmalıdır.
Yedekleme şayet gündüz yapılıyorsa gündüz " Yedekleme Alametleri " gece yapılıyorsa seyir fenerlerine ilaveten yedekleme fenerleri yakılır.
Yedekleme halatı kancalara takılacaksa kancaların çalışır olması gerekir.
Her ihtimali göz önüne alarak halatın veya bağlı bulunduğu yerin kopabileceğini düşünerek o bölgeden uzak durmalıyız.
KARAMAN VURMAK
Yedekleme halatının çekme esnasında herhangi bir nedenle gevşek pozisyonda iken birden gerilip kopmasıdır.İşte bu kopmayı önlemek için halatın ortasına ağırlık bağlanır.Bu ağırlık sayesinde gevşek olan halat aniden gerilmez ve kopma olasılığı çok azalır
Bir teknenin diğer bir tekneyi iterek çekerek veya bordosuna bağlayarak bir bölgeden diğer bir yara götürmesine yedekleme denir.Üç çeşit yedekleme mevcuttur.
1-İTEREK : Öndeki tekne arkadaki tekne tarafından itilerek sevk edilir.Öndeki tekne dümenini kontrol altında tutmalıdır.Çok geçerli bir yöntem değildir.
![rtknts9copyqb4.jpg](http://img58.imageshack.us/img58/7576/rtknts9copyqb4.jpg)
2-ÇEKEREK : En çok kullanılan yedekleme biçimidir.Çekme mesafesine dikkat etmeliyiz
![r2tknak4copyql4.jpg](http://img526.imageshack.us/img526/2127/r2tknak4copyql4.jpg)
3-BORDOLAYARAK : Bu da sık kullanılan bir yedekleme biçimidir.Özellikle dar alanlarda kullanılır.
![cekilencekenrc0copyur6.jpg](http://img58.imageshack.us/img58/6153/cekilencekenrc0copyur6.jpg)
YEDEKLEME İLE İLGİLİ DONANIMLAR
Yedek bulundurulacak teknelerde bulunması gereken donanımlar şunlardır :
Yedek Halatı ( Tel ve naylondan üretilir )
Yedekleme sapanı
Zincir ve kilitler
Yedekleme babaları ve kancaları
YEDEK ÇEKERKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Yedek halatı sağlam çekilecek tekneye uygun kalınlıkta ve yeterince uzun olmalıdır.
Çeken ve çekilen teknelerin çeki halatı bağlanacağı babaları sağlam olmalıdır.
Halatlar her iki tekneye bağlandıktan sonra çeken tekne önce yolla halatı germeli daha sonra ağır ağır hareket ederek hava ve dalga durumuna göre hız almalıdır.
Karaman vurmasını önlemek için çeki halatının ortasına zincir demir gibi ağırlık takılmasına dikkat etmeliyiz.
Dalgalı ve aşırı rüzgarlı havalarda çeki halatını almak veya atmak için tekneler birbirlerine yaklaşırken meafelerini çok iyi kontrol etmelidirler.Şayet varsa halat fırlatma topu kullanılmalıdır.
Yedekleme işlemi sert ve dalgalı havalarda olacaksa yedek halatının uzunluğu her iki tekneyi de dalganın tepesinde tutacak ölçülerde olmalıdır.
Yedekleme şayet gündüz yapılıyorsa gündüz " Yedekleme Alametleri " gece yapılıyorsa seyir fenerlerine ilaveten yedekleme fenerleri yakılır.
Yedekleme halatı kancalara takılacaksa kancaların çalışır olması gerekir.
Her ihtimali göz önüne alarak halatın veya bağlı bulunduğu yerin kopabileceğini düşünerek o bölgeden uzak durmalıyız.
KARAMAN VURMAK
Yedekleme halatının çekme esnasında herhangi bir nedenle gevşek pozisyonda iken birden gerilip kopmasıdır.İşte bu kopmayı önlemek için halatın ortasına ağırlık bağlanır.Bu ağırlık sayesinde gevşek olan halat aniden gerilmez ve kopma olasılığı çok azalır