'Kartaliçe
Bayan Üye
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, son zamanlarda artan 'hediye kazandınız' SMS'lerine yönelik çalışma yaptı ve usülsüz firmalara tam 200 bin lira ceza kesti.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, son zamanlarda cep telefonu kullanıcılarına, ''Tebrikler! hediye kol saati kazandınız. Hem kol saatinizi alın, hem de elektrik faturanızda indirimden yararlanın'', ''Tebrikler! Ücretsiz dijital fotoğraf makinesi kazandınız. Ücretsiz hediyenizi ve tasarruf cihazınızı almak için hemen arayın...'', ''Tebrikler! Taraftar formasını hediye olarak kazandınız'' şeklinde SMS göndererek vatandaşları aldatmaya çalışan şirketleri mercek altına aldı.
Söz konusu mesajların, tüketicilerin istekleri dışında gönderildiğini tespit eden Kurul, bu konuyla ilgili olarak geçen yıldan bu yana toplam 313 tüketici şikayetini kayda aldı. Reklam Kurulu, bu tür mesajlarda tüketicilerin kol saati, fotoğraf makinesi veya forma hediyesi vaat edilerek belirli telefon numaralarını aramaya yönlendirildiğini ve bu sayede elektrik tasarrufundan indirim sağladığı iddia edilen ''elektrik tasarruf cihazı''nın satışının yapılmaya çalışıldığını belirledi.
TÜKETİCİ ALDATILIYOR
Reklam Kurulunca idari ceza verilmesinin gerekçelerinden biri; ''Elektrik İşleri Etüd İdaresinden alınan görüş çerçevesinde satışı yapılan elektrik tasarruf cihazlarının nihai tüketicilerin elektrik faturalarında herhangi bir azalmaya yol açmadığının tespit edilmesi ve bu nedenle söz konusu mesajların gerçeği yansıtmaması ve tüketicileri aldatıcı nitelikte olması'' şeklinde belirtildi.
Verilen idari cezanın bir diğer gerekçesi ise mesajlarda vaat edilen hediyenin piyasa değerinin ve bu durumun ne kadar süreyle geçerli olacağı hususunun belirtilmemesi oldu.
Gerekçede, bu tür mesajlarda, Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin ilgili maddesindeki, ''Reklamı yapılan mal veya hizmetlerin satın alınması halinde müşteriye ayrıca hediye mal veya hizmetlerin veya ikramiyelerin de verileceği belirtiliyorsa, hediyeli veya ikramiyeli mal veya hizmetlerin piyasa değeri ve bunun uygulanma süresinin açıklanması, hediye mal veya hizmetlerin veya ikramiyelerin verilmesine ilişkin reklam veya ilânda süre ile ilgili açıklamanın dışında herhangi bir koşulun ileri sürülmemesi gerekir'' hükmüne aykırı davranıldığına atıfta bulunuldu.
ŞİRKETLERE CEZA KESİLDİ
Tüketici başvurularından yola çıkılarak yapılan araştırmalarda; tüketicilerin yönlendirildiği telefon hatlarının sahibi olduğu tespit edilen 13 firmaya 6 bin 876 lira ile 73 bin 966 lira arasında değişen toplam 200 bin lira idari para ve durdurma cezaları verilmesi kararlaştırıldı.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, reklamların hukuka ve etik ilkelere uygun olması gerektiğine dikkati çekerek, tüketicileri aldatan ve yanıltan reklam veren şirketlerin, uzun vadede piyasada tutunamayacağını söyledi.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, son zamanlarda cep telefonu kullanıcılarına, ''Tebrikler! hediye kol saati kazandınız. Hem kol saatinizi alın, hem de elektrik faturanızda indirimden yararlanın'', ''Tebrikler! Ücretsiz dijital fotoğraf makinesi kazandınız. Ücretsiz hediyenizi ve tasarruf cihazınızı almak için hemen arayın...'', ''Tebrikler! Taraftar formasını hediye olarak kazandınız'' şeklinde SMS göndererek vatandaşları aldatmaya çalışan şirketleri mercek altına aldı.
Söz konusu mesajların, tüketicilerin istekleri dışında gönderildiğini tespit eden Kurul, bu konuyla ilgili olarak geçen yıldan bu yana toplam 313 tüketici şikayetini kayda aldı. Reklam Kurulu, bu tür mesajlarda tüketicilerin kol saati, fotoğraf makinesi veya forma hediyesi vaat edilerek belirli telefon numaralarını aramaya yönlendirildiğini ve bu sayede elektrik tasarrufundan indirim sağladığı iddia edilen ''elektrik tasarruf cihazı''nın satışının yapılmaya çalışıldığını belirledi.
TÜKETİCİ ALDATILIYOR
Reklam Kurulunca idari ceza verilmesinin gerekçelerinden biri; ''Elektrik İşleri Etüd İdaresinden alınan görüş çerçevesinde satışı yapılan elektrik tasarruf cihazlarının nihai tüketicilerin elektrik faturalarında herhangi bir azalmaya yol açmadığının tespit edilmesi ve bu nedenle söz konusu mesajların gerçeği yansıtmaması ve tüketicileri aldatıcı nitelikte olması'' şeklinde belirtildi.
Verilen idari cezanın bir diğer gerekçesi ise mesajlarda vaat edilen hediyenin piyasa değerinin ve bu durumun ne kadar süreyle geçerli olacağı hususunun belirtilmemesi oldu.
Gerekçede, bu tür mesajlarda, Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğin ilgili maddesindeki, ''Reklamı yapılan mal veya hizmetlerin satın alınması halinde müşteriye ayrıca hediye mal veya hizmetlerin veya ikramiyelerin de verileceği belirtiliyorsa, hediyeli veya ikramiyeli mal veya hizmetlerin piyasa değeri ve bunun uygulanma süresinin açıklanması, hediye mal veya hizmetlerin veya ikramiyelerin verilmesine ilişkin reklam veya ilânda süre ile ilgili açıklamanın dışında herhangi bir koşulun ileri sürülmemesi gerekir'' hükmüne aykırı davranıldığına atıfta bulunuldu.
ŞİRKETLERE CEZA KESİLDİ
Tüketici başvurularından yola çıkılarak yapılan araştırmalarda; tüketicilerin yönlendirildiği telefon hatlarının sahibi olduğu tespit edilen 13 firmaya 6 bin 876 lira ile 73 bin 966 lira arasında değişen toplam 200 bin lira idari para ve durdurma cezaları verilmesi kararlaştırıldı.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, reklamların hukuka ve etik ilkelere uygun olması gerektiğine dikkati çekerek, tüketicileri aldatan ve yanıltan reklam veren şirketlerin, uzun vadede piyasada tutunamayacağını söyledi.