Samani Hükümdarlığı

Salvo

Kayıtlı Üye
900 Samani Hükümdarlığı


Sekizinci asrın ilk yarısında, Belh viyayetinde bir top­rak sahibi olan Saman Huda adında, müslüman olmuş birisi Emevilerin Horasan genel valisi ile dostluk kur­muş ve ona 737'de Türk istilacıları yenmesinde yardım etmişti. O zamandan beri bu İranlı aile, Arap dostlarına sadık kalmıştı; oğlu Esad ilk dönem Abbasilerine hiz­met etmişti. Bir asır sonra, aile, Esad'ın dört oğlunun hem Abbasiler hem de Tahiriler tarafından Semerkand, Fergana, Şaş ve Herat vilayetlerinin valileri olarak atanmalarıyla, bölgede önemli bir nüfuz ve ayak basacak bir yer kazanmışlardı.
873'de, taraftarlarının çoğunluğu eşkiya ve sapık fikirli kişiler olan Yakup el-Saffar, hızlı bir şekilde güçlenerek Tahiri Devletini yıkıp bunu Horasan'a bağlamasıyla cid­di bir tehdit unsuru olmaya başlamıştı. 875'de Yakup Bağdat'a bile saldırmaya cüret ederek başkentin 50 mil yakınına kadar geldi, fakat bir sonraki yıl yenilerek geri püskürtüldü. Samani ailesi o kadar büyük bir önem ka­zanmıştı ki, Halife el-Mutemid (h. 870-92), Saman'ın dört torunundan birinin oğlu olan Nasr bin Ahmet'i, Saffarilerin yayılmalarını kontrol altına almak amacıyla Maveraünnehir valiliğine atadı (875). Nasır bu görevi 892'deki ölümüne kadar sürdürdü ve aile böylece ba­ğımsız bir statü kazandı.
Tahiriler gibi Samaniler de Abbasiler'in sadık destekçi­si oldular. Bunlar da, (914-43 arasında hüküm süren II. Nasr muhtemelen bir istisnaydı.) genel statükoyu temsil eden Sünni inancına sahiptiler. Fakat Bağ­dat'tan gelen tayin nişanı haricinde, otonomdular. Top­raklar ancak kılıçla kazanılabildiğinden, bu atamalar her ne kadar toprak artışı sağlamıyorsa da, bunlar pek çok insanın gözünde büyüttüğü meşruiyetin yerel ida­recilere Halife tarafından verildiğinin bir göstergesi de bu sebeble de otoritenin sağlanması ve emniyet altına alınmasında önemli bir araçtı. Samaniler, devletin Ku­zey sınırlarını, bozkırlardan gelen putperest Türk kabi­lelerinin saldırılarına karşı emniyet altına alarak ve bu bereketli ve zengin vilayette iyi bir iç idari sistem kura­rak, hakimiyetlerini sağlam bir temele oturtmuşlardı.
Yakup ve Nasr'dan sonra, ikisinin de yerlerine kardeşleri Amr ve İsmail geçmişlerdi. 900'de, İsmail kuvvetli bir orduyla Amu Derya'yı geçti ve daha sonra Bağ­dat'taki halifeye gönderilerek, orada esir iken ölen li­derleri Amr'ı esir ederek, Saffarileri dağıttı. Saffari Dev­leti böylece yıkıldı ve sırasıyla Samaniler, Gazneliler, Selçuklular ve Moğollar zamanlarında altı asır daha varlığını bir gölge gibi sürdüren hanedanlık ailesinin statüsü, Sicistan'ın yerel ve tebadan yöneticileri duru­muna düşürüldü.
Samaniler -üçüncü İraniı hanedanlık- güçlerinin zir­vesine, ailesinin en büyük hükümdarı olan II. Nasr'ın, Doğu İran'ın bütününe (Doğuda Hindistan sınırına va­rıyordu), Maveraünnehir'e ve Taberistan'a hükmettiği dönemde ulaştı. Bunların akıllı ve enerjik hakimiyetleri döneminde sanayinin ve ticaretin gelişmesi, İran'ı, Çin, Irak, Doğu Avrupa ve İskandinavya'ya bağiayan kervan yolunun merkezinde bulunan bölgeye zengin­lik getirdi. Samaniler aynı zaman da büyük sanat, edebiyat ve ilim hamileriydiler ve Arap ve İran düşün­celerinin bir araya gelerek, Bağdat'a rekabet edebile­cek bir ilmi seviyeye ulaşan Semerkand'ın yanında, başkent Buhara'yı da mükemmel bir ilim merkezi yap­tılar. Buhara Sarayında, hepsi de büyük Buhara kü­tüphanesinde çalışan, ilk eserlerini bu dönemde ve­ren ve en meşhur İranlı şairlerden birisi olan Firdevsi (ykl. 934-1020), “Yeni Farsça'da” ilk defa şiir yazmak­la tanınan Rudaki (ö. 940), hemşehrisi el-Taberi'nin (839-923) muazzam Dünya Tarihi'nin özel bir versiyo­nunun Farsça'ya tercüme eden (963) Belami, eserleri­nin büyük bir bölümü tıp hakkında olan Razi (ykl. 865-925) ve meşhur doktor-alim İbn-i Sina (980-1037) gibi pek çok büyük ilim adamı yetişti. Arapça Üİm dili olarak kaldı, fakat asil bir Sasani ailesinden geldiklerini ı iddia eden ve İran kültürünün ateşli bir hayranı olan Samaniler, iki buçuk asırdır Arapça'nın gölgesinde ka­lan İran dili ve edebiyatını[76] ihya edilmesini de teşvik ettiler. Bu dönem, İranlıların milli duygularını yeniden canlandırarak öne çıkardıkları bir dönem oldu.
Asırlık Samani hakimiyetinin diğer iki özelliği de, put­perest Türkleri Müslüman yapmaları ve bu dönemde de zirveye ulaşan köle ticareti idi. Samanilerin bu iki olayda oynadıkları rol, daha sonraki asırlarda, dünya tarihi açısından çok önemli sonuçlar doğurdu. Bütün Türklerin sonunda Müslüman olmaları bunların çaba­ları sayesinde oldu. Samanilerin Sünniliğe yakınlıkla­rından dolayı, Türklerin çoğunluğu da Sünniliğin taraf­tarı oldu. Ayrıca, Bağdat ve diğer yerlerde askeri hiz­metler için revaçta olan Bozkır Türkü köleler, sınır ka­sabalarına yapılan saldırılarda esir alınıyor ve ihraç ediliyorlardı.
İslam ordusuna girdikten sonra, bir köle en üst seviye­de komutanlığa kadar çıkabiliyordu ve bazıları bunu yaptılar, hatta kendi hanedanlıklarını bile kurdular. Ab­basiler gibi Samaniler de, çok sayıda Türk köleyi memur ve asker olarak istihdam etme hatasını yaptılar ve bu köleler yavaş yavaş güçlendiler, hatta efendile­rinden daha güçlü oldular. Sürpriz bir şekiide Orta Asya'dan kalkıp, Sünni oldukları için kendilerine karşı ci­hat etmek için yeterince destek sağlanamadığından ciddi bir direnişle karşılaşmadan 999'da Buhara'yı ele geçirenler, Müslüman olmuş Karahanlı (veya İlek Han) Türk komutanlarıydı. Altı yıl sonra, Doğudan K-rahanlılar, Güneyden Gazneliler (asker-köle kökenli) tarafından sıkıştırılan son Samani hükümdarı II. İsma­il, savaşta hayatını kaybetti. O dönemlerle Gazneliler, meşhur komutanları Gazneli Mahmut (h. 998-1030) idaresinde, müthiş bir hızla topraklarını genişletmek­teydiler. Samani hakimiyeti bittikten sonra, bölge Karahanlılar ve Gazneli Mahmut arasında paylaşıldı. Amu Derya sınır olarak belirlendi ve Karahanlılar Maveraünnehir'i alırken, Gazneliler Horasan'ı toprakları­na kattılar.
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
bypuff
Geri
Üst