ashli
Bayan Üye
(1813-1883) Alman Besteci
(22 Mayıs 1813 yılında Liepzig’de doğmuş, 13 şubat 1883 yılında Venedik’te ölmüştür).
Richard Wagner hakkında zamanında olduğu kadar bugün de fikir ayrılıkları mevcuttur. Fakat hiç şüphesiz bu sanatkar yaşadığı yüzyılı tamamen tesiri altında bırakmış, ona kendi damgasını vurmuştur. Wagner’den önce ve sonra müzikli tiyatro alanında yapılan bütün teşebbüsler, ona yaklaşmak ve ondan uzaklaşmak suretiyle, onun “Gesamtkunstwerk” (bütün insanları birleştiren sanat eseri) fikri etrafında dolaşmaktadır. Fakat bu fikir lehine veya aleyhine karar verilse dahi o, zihinleri yine işgal etmektedir. Bunda ana fikir, romantizmin hedefi tuttuğu, sanatların, yani sözün, sesin ve jestin birleştirilmesi konusudur. “Müzikli Dram” bundan doğmuştur. Wagner, Beethoven’in tesiri altında kalmak ve opera üzerine pratik bir şekilde çalışmak suretiyle dramatik şeklin bu yüksek seviyesine varmıştır. Fakat şu noktaya umumiyetle dikkat edilmemiştir ki, Wagner kendi eserlerinin hiçbirine bu ismi vermemiştir. Mesela gelişmesinin başlangıcı olan “Lohengrin”e romantik opera, Wagner’in ve asrının bütün yaratıcı hareketlerinin özü sayılan “Tristan ile İsolde”ye aksiyon, müzikli bir komedi olan “Meistersinger von Nürnberg” (Nürnberg’li usta şarkıcılar) a ise sadece “opera” adını koymuştur. Fakat müzikli dram fikrini en saf ve en esaslı şekilde gerçekleştiren eserlere, merasim ve ibadet mahiyetinde olduğu için “sahne festival eseri” adını verdi. Dört kısımdan ibaret olan “Nibelungen Yüzüğü” ve “sahne tören eseri” dediği son eseri “Parsifal” bunlar arasındadır. Ender görülen bir şekilde kesilmeden devam eden bu gelişmeden önce yazdığı eserler tamamen Beethoven ve Weber’in vardığı seviyededir. Hakiki bir opera olan “Tannhauser”, Webwe ve Marschner’in görüşüne göre romantik bir ballad olan “Uçan Hollandalı”; bunlardan önce Spontini tarzında büyük bir opera olan “Rienzi”, ateşli gençliğinin mahsülü olarak İtalyan-Fransız üslubunda yazılan “Aşk Yasağı”, Webwe’I aksettiren “Düğün” fragmanı gibi eserler sayılabilir. Bu eserlerde Bellini’nin tesirleri bile eksik değildir.
Wagner’e sanat yolundaki gayesine doğru devamlı ve şuurlu olarak ilerlemesinde ilk hızı, lise öğrencisi iken Goethe ve Shakespeare’den aldığı tesirler vermiştir. O zaman şair ve dram yazarı olmak isteyen Wagner, ancak Beethoven’in ve büyük bir yakınlık duyduğu Weber’in tesiri altında müzisyen olmuştur. Hakikatte kendisini sırf müzisyen değil de, daha ziyade dramlar yaratan bir sanatkar telakki ediyordu. Ona göre müzik, dramatik ifade vasıtalarından birisi veya sözlü dramda söylenmeyen şeyleri ifadeye yarayan bir vasıtadır. Çalışma arkadaşı Wolzogen tarafından icat edilen “Leitmotiv” (Kılavuz Motif) ve “bitmeyen melodi” gibi terimler Wagner’in meydana getirdiği esaslı yenilikler sayılabilir. Eski opera tarzından ayrılması neticesi olarak da yeni bir form tarzı (bar formu) meydana getirmiştir. Wagner, Beethoven’in 9. Senfonisini örnek alarak, insan sesini zengin kadrolu bir orkestra ile birleştimesi, edebi-müzikal dram sanatının iç ve dış karakterini tayin ediyordu. Kendi asrına karşı ayaklanan ve yine tamamen onun adamı olan Wagner şair, müzisyen, yazar ve Schopenhauer’in felsefesinden ilham alan bir filozof olarak tiyatronun bir “ahlaki müessese”(1) olmasını istedi ve gerçekleştirdi. Bu gaye ile, “festival eşklinde temsiller” verme fikrini de gerçekleştiren Wagner Bayreuth şehrindeki müesseseyi meydana getirdi. Bu kavram fikir tarihine mal oldu.
Ilk sanat denemelerine çocukluğunda başladı. Duyduğu ve kendine mal ettiği tesirlerden öğrenmeye çalıştı. Çocukluğu ve gençliği huzursuz geçen genç Liepzig’li Wagner, Thomas Kantoru Theodor Weinlig’den müzik kurallarını öğrenmek suretiyle sanatkarlığını disiplinli bir eğitime tabi tuttu. Fakat daha sonra hayata atılınca dünya meşgalelerinin içinde huzursuz bir halde dönüp dolaştı. Magdeburg, Köningsberg ve Riga tiyatrolarında orkestra şefi oldu. Riga’dan kaçarak deniz yolu ile Fransa’ya gitti. Dresden’de krallık orkestrası şefliğini yaptı. Bir ihtilalci olarak iltica ettiği İsviçre’de sürgün hayatı yaşadı. Masal prensine benzeyen Bavyera kralı 2. Ludwig tarafından Münih’e çağrıldı. Sonra tekrar İsviçre’ye kaçtı. Nihayet Bayreuth’daki eserini gerçekleştirme imkanını bulunca orada huzura kavuştu.
Etrafındaki kimselerin fedakarlığını gerektiren bu huzursuz hayatında sanat uğrundaki sabatkarlığı sarsılmaz bir sütun gibi yükselmektedir. Liszt, dahi piyanist ve orkestra şefi Hans Richter, ikinci karısı ve Liszt’in kızı olan Cosima onun sadık dostlarıydı. Wagner’in Venedik’te vefat etmesi sembolik bir mana taşır. En son yazdığı sözler “Liebe-Tragik” (aşk, fecaat), hayatının bütün muhtevasını kapsamaktadır. Fakat “Tristan” ile müziğin geleceğini tayin eden eseri o yaratmıştı.
Wagner 9 kardeşin sonuncusuydu. Napolyon’dan kaynaklanan sıkıntılar dışında çocukluğunda olağan dışı pek bir şey olmadı. Dresden’de Kreuzchule’de okudu. 1827’den sonra Leipzig’de felsefe derslerine devam etti ve ilk yapıtlarını burada verdi. Bu yapıtları arasında bir fantezi, bir Polonez, iki piyano sonatı, bir senfoni, Goethe’nin “Faust”u için müzik, tiyatro için bitiremediği “Düğünler” ile “Die Feen” operası sayılabilir. Wagner, 1829’da Leipzig’de, Beethoven’in “Fidelio”sunu seyredince müziğe karşı ilgisi artmıştı. Çünkü başroldeki primadonnaya aşık olmuştu. 1836’da Magdeburg’da bencil ve tutarsız oyuncu Minna Planer ile evlendi. Çalkantılı birlikteliği Minna’nın 1866’da ölümüne kadar mutsuz bir yaşamın kapısını aralamıştı Wagner’e. Shakespeare’den esinlenerek bestelediği “Das Liebesverbot / Aşk Yasağı” adlı operası başarı kazanmadı.
Mayıs 1849’da Röckel ve Bakunin’in dostu olduğu ve katıldığı Dresden ayaklanmasının bastırılması üzerine İsviçre’ye kaçarak Zürich’e yerleşti. Hayatının 10 yılı burada geçmiştir. Zürich’te bir yandan tiyatro ve opera yapıtlarını kaleme alırken, Liszt’in önerisi üzerine “Der Ring des Nibelungen”, yazmaya başladı.
Zürich’ten Venedik’e geçti. Stuttgard’da bulunduğu sırada, Bavyera Kralı II. Ludwig’in çağrısı üzerine Münih’e gitse de , yapıtları yuhalandı. Fakat buna rağmen kralın dostluğunu kazanmayı da başardı. Trihscen’e sığındı. Burada mutluluk içinde 6 yıl boyunca operalar yazdı ve Bayreuth tiyatrosunun planlarını hazırladı.
Franz Liszt’in kızı Cosima, 1870’te von Bülov’dan boşanmadan önce ona 3 çocuk doğurmuştu. Ve Cosima ile aynı yıl Lüzern’de bir Protestan kilisesinde evlendi. Cosima, evlendikten sonra Wagner’in can yoldaşı ve esin kaynağı oldu.
1872 yılında kesin olarak Beyrut’a yerleşti. 1876’da büyük bir başarı ile “yeşil tepe” festivallerinin açılışını yaptı. 1882’de son operası “Parsifal”in Beyrut’taki galasından sonra ailesiyle birlikte kışı geçirmek üzere Venedik’e gitti.
Ölüm Wagner’i, 13 Şubat 1883’de kalp krizi biçiminde, bir felsefe incelemesi üzerinde çalıştığı sırada yakaladı. “Wahnfried” villasının bahçesinde kendi adına hazırladığı mezarına gömüldü.
Bridal Chorus from "Lohengrin" (8k) Michele Tornatore
Entry of the Gods into Valhalla from "Das Rheingold" (163k) Bob Losin
Letzte Komposition (2k) Peter-Jan van Dijk
Overture to Rienzi (403k) David Siu, M.D.
Overture to Tannhäuser (391k) David Siu, M.D.
Prelude to Die Meistersinger von Nürnberg (171k) David Siu, M.D.
Ride of the Valkyries (40k) Sequencer Unknown
Siegfried Idyll (88k) Sharon Zurflieh
Siegfried's Rhine Journey from "Götterdämmerung" (176k) Bob Losin
Siegfried's Funeral Music from "Götterdämmerung" (118k) Bob Losin
Tannhauser Overture (Liszt Tran******ion) (126k) Robert Finley
Liebestod from Tristan and Isolde (Liszt Tran******ion) (29k) Robert Finley
Vorspiel from "Tristan und Isolde" (75k) Peter-Jan van Dijk
Vorspiel zur dritter Aufzug from "Die Meistersinger" (9k) Ralph van Zetten
Vorspiel from "Götterdämmerung" (11k) Frieder Schuppert
Symphony in C
1st movement (456k);
2nd movement (174k);
3rd movement (254k);
4th movement (281k). (T.T.Kosaka).
Die Walküre
Prelude to Act1 (39k) (S.Schleh)
Feuerzauber (piano arr. by F.Mottl) (J.Pages)
Ride of the Valkyrie (39k) (L.Roberts)
The Ride of the Valkyrie (piano arr. Carl Tausig) (50k) (W.Pepperdine).
Ein Schwert... (55k) (S.Schleh)
Leb'whol & Feuerzauber (156k) (S.Schleh)
Winterstürme wichen dem Wonnemond (L.Sauter)
Prelude Act2 (Wotan and Brunhilde) (89k) (S.Schleh)
Götterdämmerung
Funeral March (S.Schleh)
Schlussgesang (163k) (C.M.Wade)
Immolation Scene (100k) (V.Gagalka)
Lohengrin
Prelude Act I (S.Schleh)
Bridal Chorus (D.N.Hamilton)
Elsa's Procession to the Cathedral (80k) (S.S.Raman).
Prelude Act III (86k) (C.Ikenoue)
Parsifal
Vorspiel (47k) (M.Brahhammer)
Prelude (85k) (P.Thibaudeau)
I.Transformation (82k) (C.M.Wade).
III.Wie dünkt mich doch die Aue heut' so schön! (P.Thibaudeau)
Mein Vater (R.Archibald)
Tännhäuser
Overture (246k) (S.E.Edwards).
Pilgrim Chorus (C.Ikenoue)
Entry Of The Guests (Liszt tr.) (58k) (S.G.Yogore)
Wie Todes ahnung... (32k) (S.Schleh)
II."Stets soll nur dir" (E.E.Dario)
Fest March for flutes (J.Tate)
Tristan und Isolde
Einleitung (M.Brahhammer)
Act I - Prelude (S.Schleh)
Liebestod (75k) (S.Schleh)
Liebestod, arr. Liszt (R.S.Finley)
(22 Mayıs 1813 yılında Liepzig’de doğmuş, 13 şubat 1883 yılında Venedik’te ölmüştür).
Richard Wagner hakkında zamanında olduğu kadar bugün de fikir ayrılıkları mevcuttur. Fakat hiç şüphesiz bu sanatkar yaşadığı yüzyılı tamamen tesiri altında bırakmış, ona kendi damgasını vurmuştur. Wagner’den önce ve sonra müzikli tiyatro alanında yapılan bütün teşebbüsler, ona yaklaşmak ve ondan uzaklaşmak suretiyle, onun “Gesamtkunstwerk” (bütün insanları birleştiren sanat eseri) fikri etrafında dolaşmaktadır. Fakat bu fikir lehine veya aleyhine karar verilse dahi o, zihinleri yine işgal etmektedir. Bunda ana fikir, romantizmin hedefi tuttuğu, sanatların, yani sözün, sesin ve jestin birleştirilmesi konusudur. “Müzikli Dram” bundan doğmuştur. Wagner, Beethoven’in tesiri altında kalmak ve opera üzerine pratik bir şekilde çalışmak suretiyle dramatik şeklin bu yüksek seviyesine varmıştır. Fakat şu noktaya umumiyetle dikkat edilmemiştir ki, Wagner kendi eserlerinin hiçbirine bu ismi vermemiştir. Mesela gelişmesinin başlangıcı olan “Lohengrin”e romantik opera, Wagner’in ve asrının bütün yaratıcı hareketlerinin özü sayılan “Tristan ile İsolde”ye aksiyon, müzikli bir komedi olan “Meistersinger von Nürnberg” (Nürnberg’li usta şarkıcılar) a ise sadece “opera” adını koymuştur. Fakat müzikli dram fikrini en saf ve en esaslı şekilde gerçekleştiren eserlere, merasim ve ibadet mahiyetinde olduğu için “sahne festival eseri” adını verdi. Dört kısımdan ibaret olan “Nibelungen Yüzüğü” ve “sahne tören eseri” dediği son eseri “Parsifal” bunlar arasındadır. Ender görülen bir şekilde kesilmeden devam eden bu gelişmeden önce yazdığı eserler tamamen Beethoven ve Weber’in vardığı seviyededir. Hakiki bir opera olan “Tannhauser”, Webwe ve Marschner’in görüşüne göre romantik bir ballad olan “Uçan Hollandalı”; bunlardan önce Spontini tarzında büyük bir opera olan “Rienzi”, ateşli gençliğinin mahsülü olarak İtalyan-Fransız üslubunda yazılan “Aşk Yasağı”, Webwe’I aksettiren “Düğün” fragmanı gibi eserler sayılabilir. Bu eserlerde Bellini’nin tesirleri bile eksik değildir.
Wagner’e sanat yolundaki gayesine doğru devamlı ve şuurlu olarak ilerlemesinde ilk hızı, lise öğrencisi iken Goethe ve Shakespeare’den aldığı tesirler vermiştir. O zaman şair ve dram yazarı olmak isteyen Wagner, ancak Beethoven’in ve büyük bir yakınlık duyduğu Weber’in tesiri altında müzisyen olmuştur. Hakikatte kendisini sırf müzisyen değil de, daha ziyade dramlar yaratan bir sanatkar telakki ediyordu. Ona göre müzik, dramatik ifade vasıtalarından birisi veya sözlü dramda söylenmeyen şeyleri ifadeye yarayan bir vasıtadır. Çalışma arkadaşı Wolzogen tarafından icat edilen “Leitmotiv” (Kılavuz Motif) ve “bitmeyen melodi” gibi terimler Wagner’in meydana getirdiği esaslı yenilikler sayılabilir. Eski opera tarzından ayrılması neticesi olarak da yeni bir form tarzı (bar formu) meydana getirmiştir. Wagner, Beethoven’in 9. Senfonisini örnek alarak, insan sesini zengin kadrolu bir orkestra ile birleştimesi, edebi-müzikal dram sanatının iç ve dış karakterini tayin ediyordu. Kendi asrına karşı ayaklanan ve yine tamamen onun adamı olan Wagner şair, müzisyen, yazar ve Schopenhauer’in felsefesinden ilham alan bir filozof olarak tiyatronun bir “ahlaki müessese”(1) olmasını istedi ve gerçekleştirdi. Bu gaye ile, “festival eşklinde temsiller” verme fikrini de gerçekleştiren Wagner Bayreuth şehrindeki müesseseyi meydana getirdi. Bu kavram fikir tarihine mal oldu.
Ilk sanat denemelerine çocukluğunda başladı. Duyduğu ve kendine mal ettiği tesirlerden öğrenmeye çalıştı. Çocukluğu ve gençliği huzursuz geçen genç Liepzig’li Wagner, Thomas Kantoru Theodor Weinlig’den müzik kurallarını öğrenmek suretiyle sanatkarlığını disiplinli bir eğitime tabi tuttu. Fakat daha sonra hayata atılınca dünya meşgalelerinin içinde huzursuz bir halde dönüp dolaştı. Magdeburg, Köningsberg ve Riga tiyatrolarında orkestra şefi oldu. Riga’dan kaçarak deniz yolu ile Fransa’ya gitti. Dresden’de krallık orkestrası şefliğini yaptı. Bir ihtilalci olarak iltica ettiği İsviçre’de sürgün hayatı yaşadı. Masal prensine benzeyen Bavyera kralı 2. Ludwig tarafından Münih’e çağrıldı. Sonra tekrar İsviçre’ye kaçtı. Nihayet Bayreuth’daki eserini gerçekleştirme imkanını bulunca orada huzura kavuştu.
Etrafındaki kimselerin fedakarlığını gerektiren bu huzursuz hayatında sanat uğrundaki sabatkarlığı sarsılmaz bir sütun gibi yükselmektedir. Liszt, dahi piyanist ve orkestra şefi Hans Richter, ikinci karısı ve Liszt’in kızı olan Cosima onun sadık dostlarıydı. Wagner’in Venedik’te vefat etmesi sembolik bir mana taşır. En son yazdığı sözler “Liebe-Tragik” (aşk, fecaat), hayatının bütün muhtevasını kapsamaktadır. Fakat “Tristan” ile müziğin geleceğini tayin eden eseri o yaratmıştı.
Wagner 9 kardeşin sonuncusuydu. Napolyon’dan kaynaklanan sıkıntılar dışında çocukluğunda olağan dışı pek bir şey olmadı. Dresden’de Kreuzchule’de okudu. 1827’den sonra Leipzig’de felsefe derslerine devam etti ve ilk yapıtlarını burada verdi. Bu yapıtları arasında bir fantezi, bir Polonez, iki piyano sonatı, bir senfoni, Goethe’nin “Faust”u için müzik, tiyatro için bitiremediği “Düğünler” ile “Die Feen” operası sayılabilir. Wagner, 1829’da Leipzig’de, Beethoven’in “Fidelio”sunu seyredince müziğe karşı ilgisi artmıştı. Çünkü başroldeki primadonnaya aşık olmuştu. 1836’da Magdeburg’da bencil ve tutarsız oyuncu Minna Planer ile evlendi. Çalkantılı birlikteliği Minna’nın 1866’da ölümüne kadar mutsuz bir yaşamın kapısını aralamıştı Wagner’e. Shakespeare’den esinlenerek bestelediği “Das Liebesverbot / Aşk Yasağı” adlı operası başarı kazanmadı.
Mayıs 1849’da Röckel ve Bakunin’in dostu olduğu ve katıldığı Dresden ayaklanmasının bastırılması üzerine İsviçre’ye kaçarak Zürich’e yerleşti. Hayatının 10 yılı burada geçmiştir. Zürich’te bir yandan tiyatro ve opera yapıtlarını kaleme alırken, Liszt’in önerisi üzerine “Der Ring des Nibelungen”, yazmaya başladı.
Zürich’ten Venedik’e geçti. Stuttgard’da bulunduğu sırada, Bavyera Kralı II. Ludwig’in çağrısı üzerine Münih’e gitse de , yapıtları yuhalandı. Fakat buna rağmen kralın dostluğunu kazanmayı da başardı. Trihscen’e sığındı. Burada mutluluk içinde 6 yıl boyunca operalar yazdı ve Bayreuth tiyatrosunun planlarını hazırladı.
Franz Liszt’in kızı Cosima, 1870’te von Bülov’dan boşanmadan önce ona 3 çocuk doğurmuştu. Ve Cosima ile aynı yıl Lüzern’de bir Protestan kilisesinde evlendi. Cosima, evlendikten sonra Wagner’in can yoldaşı ve esin kaynağı oldu.
1872 yılında kesin olarak Beyrut’a yerleşti. 1876’da büyük bir başarı ile “yeşil tepe” festivallerinin açılışını yaptı. 1882’de son operası “Parsifal”in Beyrut’taki galasından sonra ailesiyle birlikte kışı geçirmek üzere Venedik’e gitti.
Ölüm Wagner’i, 13 Şubat 1883’de kalp krizi biçiminde, bir felsefe incelemesi üzerinde çalıştığı sırada yakaladı. “Wahnfried” villasının bahçesinde kendi adına hazırladığı mezarına gömüldü.
Bridal Chorus from "Lohengrin" (8k) Michele Tornatore
Entry of the Gods into Valhalla from "Das Rheingold" (163k) Bob Losin
Letzte Komposition (2k) Peter-Jan van Dijk
Overture to Rienzi (403k) David Siu, M.D.
Overture to Tannhäuser (391k) David Siu, M.D.
Prelude to Die Meistersinger von Nürnberg (171k) David Siu, M.D.
Ride of the Valkyries (40k) Sequencer Unknown
Siegfried Idyll (88k) Sharon Zurflieh
Siegfried's Rhine Journey from "Götterdämmerung" (176k) Bob Losin
Siegfried's Funeral Music from "Götterdämmerung" (118k) Bob Losin
Tannhauser Overture (Liszt Tran******ion) (126k) Robert Finley
Liebestod from Tristan and Isolde (Liszt Tran******ion) (29k) Robert Finley
Vorspiel from "Tristan und Isolde" (75k) Peter-Jan van Dijk
Vorspiel zur dritter Aufzug from "Die Meistersinger" (9k) Ralph van Zetten
Vorspiel from "Götterdämmerung" (11k) Frieder Schuppert
Symphony in C
1st movement (456k);
2nd movement (174k);
3rd movement (254k);
4th movement (281k). (T.T.Kosaka).
Die Walküre
Prelude to Act1 (39k) (S.Schleh)
Feuerzauber (piano arr. by F.Mottl) (J.Pages)
Ride of the Valkyrie (39k) (L.Roberts)
The Ride of the Valkyrie (piano arr. Carl Tausig) (50k) (W.Pepperdine).
Ein Schwert... (55k) (S.Schleh)
Leb'whol & Feuerzauber (156k) (S.Schleh)
Winterstürme wichen dem Wonnemond (L.Sauter)
Prelude Act2 (Wotan and Brunhilde) (89k) (S.Schleh)
Götterdämmerung
Funeral March (S.Schleh)
Schlussgesang (163k) (C.M.Wade)
Immolation Scene (100k) (V.Gagalka)
Lohengrin
Prelude Act I (S.Schleh)
Bridal Chorus (D.N.Hamilton)
Elsa's Procession to the Cathedral (80k) (S.S.Raman).
Prelude Act III (86k) (C.Ikenoue)
Parsifal
Vorspiel (47k) (M.Brahhammer)
Prelude (85k) (P.Thibaudeau)
I.Transformation (82k) (C.M.Wade).
III.Wie dünkt mich doch die Aue heut' so schön! (P.Thibaudeau)
Mein Vater (R.Archibald)
Tännhäuser
Overture (246k) (S.E.Edwards).
Pilgrim Chorus (C.Ikenoue)
Entry Of The Guests (Liszt tr.) (58k) (S.G.Yogore)
Wie Todes ahnung... (32k) (S.Schleh)
II."Stets soll nur dir" (E.E.Dario)
Fest March for flutes (J.Tate)
Tristan und Isolde
Einleitung (M.Brahhammer)
Act I - Prelude (S.Schleh)
Liebestod (75k) (S.Schleh)
Liebestod, arr. Liszt (R.S.Finley)