Ziyaret randevü ile olursa belirtilen zamana riayet edilmelidir. Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem) İslamdan önce verdiği bir randevu için kararlaştırılan yerde üç gün beklemiştir.
Bir yere randevüsüz gidilir, ev sahibi de ziyaret için müsait olmadığını belirtirse bu mazeret geçerli kabul edilmelidir. Zira evin durumuna ancak hane sahibi vakıftır. Bazen evde, izhar edilmesinde mahzurlar olan mahrem konularda olabilir. Bu noktada büyük tabii Katade b. Daime şöyle demektedir: Seni geri çevirenlerin kapısında durma. Zira senin ihtiyaçların onun ise meşguliyetleri vardır. Onların mazereti daha geçerlidir.
Misafirler ev sahiplerin özürlerini anlama hususunda onlara yardımcı olmalıdırlar. Bu noktada İmam Malik şöyle demektedir: Her insan özrünü beyan edemez. Bu yüzden ziyaret esnasında şöyle demek selefin adetiydi: belki de bir engeliniz ortaya çıkmıştır. Böylece ev sahibinin söylemek istediği fakat yanlış anlaşılması endişesiyle imtina ettiği özrüne beyan etmesine imkan verilir.
Randevülü ya da randevüsüz ziyaretlerin kabul ya da reddedilmesi hususunda zerafet gösterilmemesi insanları farklı yollara sevk etmektedir. Bu noktada bazı ev ya da işyeri sahipleri yerlerinde oldukları halde çocuk ya da çalışanlarına söz konusu mekanda olmadıklarını söyleterek kendileri gibi insanları da yalana alıştırmaktadırlar.
İhsan Şenocak
Bir yere randevüsüz gidilir, ev sahibi de ziyaret için müsait olmadığını belirtirse bu mazeret geçerli kabul edilmelidir. Zira evin durumuna ancak hane sahibi vakıftır. Bazen evde, izhar edilmesinde mahzurlar olan mahrem konularda olabilir. Bu noktada büyük tabii Katade b. Daime şöyle demektedir: Seni geri çevirenlerin kapısında durma. Zira senin ihtiyaçların onun ise meşguliyetleri vardır. Onların mazereti daha geçerlidir.
Misafirler ev sahiplerin özürlerini anlama hususunda onlara yardımcı olmalıdırlar. Bu noktada İmam Malik şöyle demektedir: Her insan özrünü beyan edemez. Bu yüzden ziyaret esnasında şöyle demek selefin adetiydi: belki de bir engeliniz ortaya çıkmıştır. Böylece ev sahibinin söylemek istediği fakat yanlış anlaşılması endişesiyle imtina ettiği özrüne beyan etmesine imkan verilir.
Randevülü ya da randevüsüz ziyaretlerin kabul ya da reddedilmesi hususunda zerafet gösterilmemesi insanları farklı yollara sevk etmektedir. Bu noktada bazı ev ya da işyeri sahipleri yerlerinde oldukları halde çocuk ya da çalışanlarına söz konusu mekanda olmadıklarını söyleterek kendileri gibi insanları da yalana alıştırmaktadırlar.
İhsan Şenocak