' Kontes..
Bayan Üye
Okuldaki başarısızlığın nedeni dyslexıa olabilir
Her zekâ düzeyi içinde dyslexia görülebilir. Sizin öğrettiklerinizi kısa sürede öğreniyor ve hemen unutuyorsa dyslexia düşünmelisiniz. Ve bu durumdan dolayı çocuğunuza kızmamalısınız. Hemen unutmak çocuğun isteyerek bilerek yaptığı bir şey değildir. O sizi kızdırmak için böyle yapmıyor. Okutmakta yazmakta ve hecelemekte zorlanıyorsa bir psikologdan yardım istemelisiniz. Özel bir öğrenme güçlüğü olan dyslexia zekâ düzeyine bakmaz. Okuma ve yazma güçlüğünün yanı sıra çocukta kısa süreli bellek matematik konsantre olma organizasyon ve sıralama alanlarında zorlukların olduğu bir güçlüktür. Bu duruma duygusal olumsuzluklar neden olmaz. Sadece duygusal olumsuzluk yaşayan çocuklarda bu durum çocuğu daha fazla zorlar. Okulu ve eğitimi erken dönemde bırakmasına sebep olur. Dyslexia tamamen biyolojik kaynaklı bir sorundur. Bu sorunda erken teşhis çok önemlidir. Çocuk bu durumdan korkar ve sıkıntı çeker. Bu durumda bilginin işlenmesinde kaydedilmesinde ve depolanmasında sorun olduğu bilinmektedir. Özellikle hecelemede ve kaydetmekte zorluk görüldüğü için okumayı öğrenmek zorlaşmaktadır. Çocuğunuz akıllı olmasına rağmen okumayı öğrenmediyse yaşına göre daha yavaş okuyorsa okumada yanlış oluyorsa dyslexia'dan şüphelenebilirsiniz. Okuduğu kelimeleri yanlış okuyabildiği gibi okuma metninde olmayan ilave sesler takıları takabilirler. Psikologlar bu sorunun erken saptanıp eğitim alınmasını sağlayarak hem çocuğu hem de aileye destek olmaktadırlar.
SAPTAMA KRİTERLERİ
Okumanın gecikmesi.
Kelimeleri doğru okuyamama.
Öğrendiklerini hatırlamada zorlanır.
Hecelemede zorlanır.
Bazı harfleri karıştırabilir.
Yabancı dili öğrenirken zorlanır.
Yön bulmada zorlanır.
Sağ-sol ayırt etmekte zorlanır.
Dünü yarını bildiği halde karıştırır.
Sorun yaşadığı alanlarda düzenli olarak haftada 1-3 saatlik özel eğitim desteği verilebilir. Aileye ve çocuğa psikolog bu durumun ne olduğunu açık net ve onların anlayabilecekleri bir dille anlatmalıdır. Onların kafalarındaki tüm soruları cevaplandırmalıdır. Çocuğa ve ailesine sorunun kendi hatası olmadığını anlatmak gerekmektedir. Veli öğretmen psikolog birlikte çalışmalıdırlar. Bu çalışmalar uzun bir süreç gerektirebiliecektir.
Her zekâ düzeyi içinde dyslexia görülebilir. Sizin öğrettiklerinizi kısa sürede öğreniyor ve hemen unutuyorsa dyslexia düşünmelisiniz. Ve bu durumdan dolayı çocuğunuza kızmamalısınız. Hemen unutmak çocuğun isteyerek bilerek yaptığı bir şey değildir. O sizi kızdırmak için böyle yapmıyor. Okutmakta yazmakta ve hecelemekte zorlanıyorsa bir psikologdan yardım istemelisiniz. Özel bir öğrenme güçlüğü olan dyslexia zekâ düzeyine bakmaz. Okuma ve yazma güçlüğünün yanı sıra çocukta kısa süreli bellek matematik konsantre olma organizasyon ve sıralama alanlarında zorlukların olduğu bir güçlüktür. Bu duruma duygusal olumsuzluklar neden olmaz. Sadece duygusal olumsuzluk yaşayan çocuklarda bu durum çocuğu daha fazla zorlar. Okulu ve eğitimi erken dönemde bırakmasına sebep olur. Dyslexia tamamen biyolojik kaynaklı bir sorundur. Bu sorunda erken teşhis çok önemlidir. Çocuk bu durumdan korkar ve sıkıntı çeker. Bu durumda bilginin işlenmesinde kaydedilmesinde ve depolanmasında sorun olduğu bilinmektedir. Özellikle hecelemede ve kaydetmekte zorluk görüldüğü için okumayı öğrenmek zorlaşmaktadır. Çocuğunuz akıllı olmasına rağmen okumayı öğrenmediyse yaşına göre daha yavaş okuyorsa okumada yanlış oluyorsa dyslexia'dan şüphelenebilirsiniz. Okuduğu kelimeleri yanlış okuyabildiği gibi okuma metninde olmayan ilave sesler takıları takabilirler. Psikologlar bu sorunun erken saptanıp eğitim alınmasını sağlayarak hem çocuğu hem de aileye destek olmaktadırlar.
SAPTAMA KRİTERLERİ
Okumanın gecikmesi.
Kelimeleri doğru okuyamama.
Öğrendiklerini hatırlamada zorlanır.
Hecelemede zorlanır.
Bazı harfleri karıştırabilir.
Yabancı dili öğrenirken zorlanır.
Yön bulmada zorlanır.
Sağ-sol ayırt etmekte zorlanır.
Dünü yarını bildiği halde karıştırır.
Sorun yaşadığı alanlarda düzenli olarak haftada 1-3 saatlik özel eğitim desteği verilebilir. Aileye ve çocuğa psikolog bu durumun ne olduğunu açık net ve onların anlayabilecekleri bir dille anlatmalıdır. Onların kafalarındaki tüm soruları cevaplandırmalıdır. Çocuğa ve ailesine sorunun kendi hatası olmadığını anlatmak gerekmektedir. Veli öğretmen psikolog birlikte çalışmalıdırlar. Bu çalışmalar uzun bir süreç gerektirebiliecektir.