1- Sunuş yoluyla öğretim stratejisi (Alış yoluyla öğretim) -AUSUBEL-
Özellikle;kavram, genellem ve sınıflamaların yani bilgi düzeyindeki hedef-davranışların öğretiminde kullanılan bir stratejidir. Bilişsel gelişim özelliklerinin bilgi ve kavrama düzeyleri için uygulanan bu str. birkaç kavram arasındaki ilişkiler öğretileceği zaman en uygun yaklaşım olmaktadır. İlköğretimin 2. kademesi ve sonrasında kullanılır. Duyuşsal alanın-alma, Devinişsel alanın-uyarılma basamaklarında olmalıdır. Uygulama aşaması;
a- ÖN ORGANİZE EDİCİLERİN SUNULMASI: Öğencinin ilgisini çekme, güdüleme, hedeften haberdar etme amacıyla
-Dersin amacı açıklanır
-Organize edici sunulur bu aşamada kavram haritaları, şemalar ya da matrisler sunulabilir
-Organize edici tanımlanır
-Uygun olan yerlerde örnekler verilir ve şekillerle anlatılır
-Öğrencilerin tekrarı sağlanır
b-ÖĞRENİLEN KAVRAM, İLKE YA DA BİLGİ BİRİMLERİNİN SUNULMASI:
-Bilgi biriminin sunulması
-Bilgi biriminin özelliklerinin sıralanması
-Bilgi biriminin organize edicilerle ilişkilendirilmesi
c-BİLİŞSEL YAPININ GÜÇLENDİRİLMESİ:
-Konu içeriğine eleştirel bir bakış açısı getirilmesi
-Farklı tanımlama ve düşündürücülerin açıklanması
-Öğrencilerden örnek durumların istenmesi
-Öğrencilerden örnek olmayan durumların istenmesi
-Örneklenen ve tanımlanan bilgi birimlerinin cümle, parça gibi bütün bir yapıda kullandırılarak tekrar ettirilmesi
stratejinin temel özellikleri:
1- Öğretmen ve öğrenci arasında yoğun etkileşimi gerektirir, öğrtmen öğrencilerin aktif katılımını sağlamaya çalışmalıdır, başlangıç sunuşlarını öğretmen yapmakla brlikte (1-2 dk.. ya da en fazla 5 dk.) hemen arkasından öğrenciler fikirlerini, örneklerinin,tepkilerini açıklar ve tartışır. Bu durum ders boyunca devam eder.
2- sunuş yoıluyla öğretme somut kavramların anlamlı hale getirilmesi için bol örnek vermeyi, resimlerle, şemalarla somutlaştırmayı kısacası tüm duyu organlarına hitap eden uarıcıların kullanılmasını gerektirir. Diğer bir ifade ile ilkelerin somut yollarla anlamlı bir biçimde öğrenilmesine yardım eder
3-İçerik öğretmen tarafından genelden özele doğru hiyerarşik bir sıra izler. Öncve konunun temel çerçevesi verilir daha sonra ayrıntı temel çerçeve içerisine yerleştirilir.
4-Öğrencilerin önce ve yeni öğrendikleri arasında yatay ve dikey ilişkiler kurması sağlanarak anlamlı öğrenmeler sağlanır.
Özellikle;kavram, genellem ve sınıflamaların yani bilgi düzeyindeki hedef-davranışların öğretiminde kullanılan bir stratejidir. Bilişsel gelişim özelliklerinin bilgi ve kavrama düzeyleri için uygulanan bu str. birkaç kavram arasındaki ilişkiler öğretileceği zaman en uygun yaklaşım olmaktadır. İlköğretimin 2. kademesi ve sonrasında kullanılır. Duyuşsal alanın-alma, Devinişsel alanın-uyarılma basamaklarında olmalıdır. Uygulama aşaması;
a- ÖN ORGANİZE EDİCİLERİN SUNULMASI: Öğencinin ilgisini çekme, güdüleme, hedeften haberdar etme amacıyla
-Dersin amacı açıklanır
-Organize edici sunulur bu aşamada kavram haritaları, şemalar ya da matrisler sunulabilir
-Organize edici tanımlanır
-Uygun olan yerlerde örnekler verilir ve şekillerle anlatılır
-Öğrencilerin tekrarı sağlanır
b-ÖĞRENİLEN KAVRAM, İLKE YA DA BİLGİ BİRİMLERİNİN SUNULMASI:
-Bilgi biriminin sunulması
-Bilgi biriminin özelliklerinin sıralanması
-Bilgi biriminin organize edicilerle ilişkilendirilmesi
c-BİLİŞSEL YAPININ GÜÇLENDİRİLMESİ:
-Konu içeriğine eleştirel bir bakış açısı getirilmesi
-Farklı tanımlama ve düşündürücülerin açıklanması
-Öğrencilerden örnek durumların istenmesi
-Öğrencilerden örnek olmayan durumların istenmesi
-Örneklenen ve tanımlanan bilgi birimlerinin cümle, parça gibi bütün bir yapıda kullandırılarak tekrar ettirilmesi
stratejinin temel özellikleri:
1- Öğretmen ve öğrenci arasında yoğun etkileşimi gerektirir, öğrtmen öğrencilerin aktif katılımını sağlamaya çalışmalıdır, başlangıç sunuşlarını öğretmen yapmakla brlikte (1-2 dk.. ya da en fazla 5 dk.) hemen arkasından öğrenciler fikirlerini, örneklerinin,tepkilerini açıklar ve tartışır. Bu durum ders boyunca devam eder.
2- sunuş yoıluyla öğretme somut kavramların anlamlı hale getirilmesi için bol örnek vermeyi, resimlerle, şemalarla somutlaştırmayı kısacası tüm duyu organlarına hitap eden uarıcıların kullanılmasını gerektirir. Diğer bir ifade ile ilkelerin somut yollarla anlamlı bir biçimde öğrenilmesine yardım eder
3-İçerik öğretmen tarafından genelden özele doğru hiyerarşik bir sıra izler. Öncve konunun temel çerçevesi verilir daha sonra ayrıntı temel çerçeve içerisine yerleştirilir.
4-Öğrencilerin önce ve yeni öğrendikleri arasında yatay ve dikey ilişkiler kurması sağlanarak anlamlı öğrenmeler sağlanır.