Öğrenme,Öğretme Stratejileri ve yöntemleri

уαяєη

ɘƨмɘя
Bayan Üye
1- Sunuş yoluyla öğretim stratejisi (Alış yoluyla öğretim) -AUSUBEL-

Özellikle;kavram, genellem ve sınıflamaların yani bilgi düzeyindeki hedef-davranışların öğretiminde kullanılan bir stratejidir. Bilişsel gelişim özelliklerinin bilgi ve kavrama düzeyleri için uygulanan bu str. birkaç kavram arasındaki ilişkiler öğretileceği zaman en uygun yaklaşım olmaktadır. İlköğretimin 2. kademesi ve sonrasında kullanılır. Duyuşsal alanın-alma, Devinişsel alanın-uyarılma basamaklarında olmalıdır. Uygulama aşaması;

a- ÖN ORGANİZE EDİCİLERİN SUNULMASI: Öğencinin ilgisini çekme, güdüleme, hedeften haberdar etme amacıyla

-Dersin amacı açıklanır
-Organize edici sunulur bu aşamada kavram haritaları, şemalar ya da matrisler sunulabilir
-Organize edici tanımlanır
-Uygun olan yerlerde örnekler verilir ve şekillerle anlatılır
-Öğrencilerin tekrarı sağlanır

b-ÖĞRENİLEN KAVRAM, İLKE YA DA BİLGİ BİRİMLERİNİN SUNULMASI:

-Bilgi biriminin sunulması
-Bilgi biriminin özelliklerinin sıralanması
-Bilgi biriminin organize edicilerle ilişkilendirilmesi

c-BİLİŞSEL YAPININ GÜÇLENDİRİLMESİ:

-Konu içeriğine eleştirel bir bakış açısı getirilmesi
-Farklı tanımlama ve düşündürücülerin açıklanması
-Öğrencilerden örnek durumların istenmesi
-Öğrencilerden örnek olmayan durumların istenmesi
-Örneklenen ve tanımlanan bilgi birimlerinin cümle, parça gibi bütün bir yapıda kullandırılarak tekrar ettirilmesi

stratejinin temel özellikleri:
1- Öğretmen ve öğrenci arasında yoğun etkileşimi gerektirir, öğrtmen öğrencilerin aktif katılımını sağlamaya çalışmalıdır, başlangıç sunuşlarını öğretmen yapmakla brlikte (1-2 dk.. ya da en fazla 5 dk.) hemen arkasından öğrenciler fikirlerini, örneklerinin,tepkilerini açıklar ve tartışır. Bu durum ders boyunca devam eder.

2- sunuş yoıluyla öğretme somut kavramların anlamlı hale getirilmesi için bol örnek vermeyi, resimlerle, şemalarla somutlaştırmayı kısacası tüm duyu organlarına hitap eden uarıcıların kullanılmasını gerektirir. Diğer bir ifade ile ilkelerin somut yollarla anlamlı bir biçimde öğrenilmesine yardım eder

3-İçerik öğretmen tarafından genelden özele doğru hiyerarşik bir sıra izler. Öncve konunun temel çerçevesi verilir daha sonra ayrıntı temel çerçeve içerisine yerleştirilir.

4-Öğrencilerin önce ve yeni öğrendikleri arasında yatay ve dikey ilişkiler kurması sağlanarak anlamlı öğrenmeler sağlanır.
 
---> Öğrenme,Öğretme Stratejileri ve yöntemleri

BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM STRATEJİSİ -BRUNER-

Öğretim sürecinin merkezinde öğrenci vardır. Bruner; "Bilimin temel bir kuralını daima ön planda tutmuştur, hangi verilerden sonuçlara varılacaksa, o veriler üzerinde gözlem yapılmalıdır" der.

Tümevarım akıl yürütme yoluyla öğrenmeyi sağlayan bu yaklaşımda esas örneklerden kurallara ve genellemelere ualşma süreci kullanılır. Sonuçta kural ya da bilgi yapısını keşfeden öğrencidir.Hedef davranışlar; Bilişsel alanın kavrama, analiz,sentez, değerlendirme- duyuşsal alanın tepkide buluma ve değer verme basamaklarında olmalıdır. Keşfetme yoluyla öğrenmeyi sağlamak kolay değildir o nedenle uygulama aşamasında dikkat edilmesi önemli ilkeleri;

*Öğretmen yetenekli ve esnek olmaldır
*Aynı zamanda da konuyu çok iyi bilmelidir
*Öğretmen sabırlı olmalıdır çünkü keşfetme yoluyla öğrenme aceleye getirilemez böyle bir öğrenme genellikle umutsuzluğa yol açacak derecede yavaştır, fakat ö ğrencinin bir anlama düzeyine girişmesini amaç edinmek beklemeye, sabır göstermeye değer (bencede: )
*Öğrencilerin sürekli desteklenmesi gerekir, burada öğretmenin yardımı,desteği, rehberliği önemlidir
*öğretmenin vereceği destek öğrenciye güven verir
*öğrenciyi harekete geçirmede diğer önemli husus araştırma ve keşfetme çabalarının yönünün belirlenmesidir
*öğrenci amacı bilmeli ve çözüm yöntemlerinin amaca uygun olup olmadığını bilmelidir
*öğretmen öğrencilere seçenekler sunmalı, değişik yaklaşımlar geliştirmek için yaşantılar sağlamalıdır

BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİMİN ETKİLİ BİR ŞEKİLDE GERÇEKLEŞMESİ İÇİN :

*Özellikle üst düzeyli hedef-davranışların öğrencilere kazandırılmasında kullanılmalıdır
*öğretmen stratejiyi önceden çok iyi planlamalıdır
*öğrencilere verilecek örnekler durumlar önceden hazırlnamalıdır
*yönlendirici sorularla öğrenciler cevabı tahmin etme konusunda cesaretlendirilmelidir
*stratejinin uygulanması esasında değişik yöntem, araç-gereçler ve oyunlar kullanılmalıdır
*dersle doğrudan ilgisi olmayan konularda da olsa öğrencilerin merkaını doyurmaya önem verilmelidir
*ders konusunda iligili alanlarda çok sayıda örnekler verilmelidir
*öğrencilere alıştırmalara ve öğrenci etkinliklerine yeterince zaman ayrılmalıdır

UYGULANMASI

-öğretmenin örnekleri sunması
-öğrencilerinm örnekleri betimlemesi
-öğretmenin ek örnekler vermesi
-öğrencinin ek örnekleri betimlemesi ve önceki örneklerle karşılaştırması
-öğretmenin ek örnekleri ve örnek olmayan durumları sunması
-öğrencilerin zıt örnekleri karşılaştırması
-öğretmenin, öğrencilerin teşhis ettiği özellikleri ilişkileri ya da ilkeleri vurgulaması
-öğrencilerin tanımlamaları, ilişkileri ve özellikleri ifade etmeleri
-öğretmenin öğrencilerden ek örnekler istemesi

bu yaklaşımda örnek olay, büyük ve küçük gurup tartışması, soru-cevap(sokrat) çember, zıt panel, açık oturum, münazara, yaparak-yaşayarak öğrenme yöntem ve tekniklerinden yararlanılmalıdır
 
---> Öğrenme,Öğretme Stratejileri ve yöntemleri

BULUŞ VE SUNUŞ STRATEJİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

*BULUŞ: Öğrenci merkezlidir SUNUŞ: öğretmen
*BULUŞ: İlke kavram ve genellemelere öğrenci ulaşır SUNUŞ: ilke kavram ve genellemeler öğretmen tarafından verilir
*BULUŞ:Tümevarım SUNUŞ: Tümdengelim
*BULUŞ: Dersin etkinlik bölümünde kullanılır SUNUŞ: Derslerin giriş bölümünde kullanılır
*BULUŞ: öğrencinin merak ve keşfetme yeteneğini harekete geçirir SUNUŞ: öğrenciye hazır bilgileri anlamlandırılarak aktarılır

ORTAK ÖZELLİKLERİ İSE:

*öğrenci aktiftir öğrenme sürecinde
*Ön öğrenmeler harekete geçirilir ve yeni öğrenme konularıyla ilişkilendirilir
*anlamlı öğrenme oluşturulmaya çalışılır.
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers haber
vozol puff
Geri
Üst