ßy.MeCHuL
Kayıtlı Üye
Menkıbelerden hüküm çıkarmakSual: Bir menkıbede, su dağıtıcısı “Benim suyumdan içene Allahü teâlâ rahmet etsin” deyince evliya bir zat, su dağıtıcısının duasına kavuşmak için nafile orucunu bozuyor
Biri dua etti diye nafile orucu bozmak caiz mi?
CEVAP
Böyle, birisi dua edince oruç bozulmaz
Zaten menkıbeler dinde ölçü olmaz
Bizim için geçerli olan, dinimizin bildirdiği hükümlerdir
Evliyanın hali başkadır, bilmediğimiz başka bir sebep de olabilir
Evliya-yı kiramın menkıbelerini okumak iyi olur, muhabbetin artmasına sebep olur
Fakat onları okuyup dini hüküm çıkarmak caiz değildir
Sual: Din kitaplarında, (İslamiyet, nakle dayanan akıl dinidir) buyuruluyor
Geçen günkü bir menkıbede, Yunus Emre’nin odun kesmek için dağın tepesine çıktığı anlatılıyordu
Niye dağın tepesine çıkıyor da aşağılardan odun kesmiyor? Bu akla zıttır
Bana hurafe gibi geldi
Menkıbe niye akla uygun değil?
CEVAP
İslamiyet’i tarif şekliniz eksik
Din kitaplarında, (İslamiyet, nakle dayanan akıl dinidir) denmiyor
(İslamiyet, nakle dayanan selim akıl dinidir) buyuruluyor
Selim akıl herkeste bulunmaz
Bulunsa idi, bütün dünya Müslüman olurdu
Bu İslamiyet gerçekten akla uygun derlerdi
Peygamber efendimiz bir anda Miraca çıkıp geldi, bu selim olmayan akla zıt olduğu için müşrikler inanmadı
Hadis-i şerifte bildiriliyor ki:
(Dabbet-ül arz denilen hayvan, asa-i Musa ile müminin dokunur, alnına “cennetlik” yazılır, yüzü nurlanır
Kâfire, mührü Süleyman’ı vurur, “cehennemlik” yazılır, yüzü simsiyah olur) [Tirmizi]
Bu da herkesin aklına uygun gelmez
Müslüman olduklarını söyleyen Batıniler bile, hadis-i şerifi inkâr etmiyor, akla uygun değil diyorlar, tevil edilmesi gerekir diyorlar, yani başka anlamı var diyor
Zamanımızdaki Müslüman gruplardan bile böyle düşünenler var
(Dabbetül arz, AIDS’tir) diyenler bile çıkmıştır
Güneşin batıdan doğmasını da akıl erdiremiyorlar
Nasıl dünya tersine döner ki diyorlar
Hıristiyanların Müslümanların kardeş olması gibi acayip teviller ediyorlar
Demek ki selim olmayan akılla dini anlamak kolay değildir
Akıl dinde ölçü değildir
Akıl, Rafızilikte ölçüdür
Dinde dört delil vardır
Akıl bunların içinde değildir
Akıl ile dini ölçmek yanlıştır
Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Dini akılla ölçmek kadar zararlı bir şey yoktur
) [Taberani]
Eğer bir olay nakle dayanıyorsa, inkâr etmek doğru olmaz
Odun olayı şöyledir:
Yunus Emre hazretleri, düzgün odun getirirdi, eğri odun bile kesmezdi
Hocasının dergahını kastederek, (Bu kapıdan odun bile olsa, eğrisi girmemeli) derdi
Onun için herkesin girdiği yerlere değil dağlara giderdi
Bu dağda yoksa öteki dağa giderdi, balta girmemiş ormanlar daha yüksekte oluyordu
Oralara çıkar, düzgün olanlarını keserdi
Yine böyle bir iki tepeye çıkıp odun toplar
Son çıktığı dağın tepesinden şehre kestirme yoldan gelmek ister
Dağın eteklerini dolanarak uzun yoldan gitmek istemez
Tepeden hemen aşağıya iniveririm diyor
Tam tepede iken biraz şurada dinleneyim diyor
Aklımızın almayacağı şekilde bir genç gelip, odunu şehirden tarafa değil de, öteki tarafa yuvarlıyor
Bunun selim akla zıt tarafı yoktur
Sakim olan akıl bunu anlamayabilir
Sakim olan akıl her zaman yanılmaya mahkumdur
Selim olan akıl Peygamberlerde bulunur
Eshab-ı kiramın aklı da onlarınkine yakındır
Akıl denince kimin aklı esas alınır ki? Bizim aklımıza uygun gelen sizinkine gelmeyebilir, gelmiyor da
Gelse idi herkes, akıl dini diye Müslüman olurdu, herkes ehli sünnet olurdu
Bekara suresinin başında, (İyi kimseler gayba inanırlar, yani görmedikleri halde, bilmedikleri halde, akıllarına uygun gelmese de, doğru olduğuna inanırlar, beğenerek kabul ederler) buyuruluyor
Böyle gayba inananlardan olmalıdır
Benim aklım almıyor diye, nakle dayanan bilgileri inkâr etmemelidir
CEVAP
Böyle, birisi dua edince oruç bozulmaz
Evliya-yı kiramın menkıbelerini okumak iyi olur, muhabbetin artmasına sebep olur
Sual: Din kitaplarında, (İslamiyet, nakle dayanan akıl dinidir) buyuruluyor
CEVAP
İslamiyet’i tarif şekliniz eksik
Hadis-i şerifte bildiriliyor ki:
(Dabbet-ül arz denilen hayvan, asa-i Musa ile müminin dokunur, alnına “cennetlik” yazılır, yüzü nurlanır
Bu da herkesin aklına uygun gelmez
Zamanımızdaki Müslüman gruplardan bile böyle düşünenler var
Demek ki selim olmayan akılla dini anlamak kolay değildir
Dinde dört delil vardır
(Dini akılla ölçmek kadar zararlı bir şey yoktur
Eğer bir olay nakle dayanıyorsa, inkâr etmek doğru olmaz
Odun olayı şöyledir:
Yunus Emre hazretleri, düzgün odun getirirdi, eğri odun bile kesmezdi
Akıl denince kimin aklı esas alınır ki? Bizim aklımıza uygun gelen sizinkine gelmeyebilir, gelmiyor da