Mavi Dalga (2013)
Uzun yıllardır bir arada çalışan Zeynep Dadak ve Merve Kayan’ın Türkiye prömiyerini Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde yapan ilk uzun metraj sinema denemesi Mavi Dalga, geçtiğimiz günlerde Berlin’de de gösterildikten sonra !f’in Keş!f bölümünü süsleyen eser oldu. Yaz tatilinin sonunda, üniversite telaşının ilk kez boy gösterdiği lise son sınıfa başlayan gençlerin etrafında geçen olayların anlatıldığı film, günümüz Türkiye sineması standartlarına göre başarılı kabul edilebilecek bir eser.
Yaz artık bitmiştir. Yazlık evde halılar toplanır, son kez denize girmek için son bir çaba sarf edilir. Üniversite macerasına bir sene kalan Deniz, Balıkesir’in merkezine döndüğünde sorunlar üst üste sırtına yüklenmeye başlar. Rehberlik hocasına olan tutkusu ve ilgisi yeniden alevlenmiştir ve bu konuda ne yapacağını henüz bilmemektedir, arkadaş grubuna yeni katılan kıza kanı bir türlü kaynamaz ve onu çevresindekileri elinden alacak bir tehdit olarak görür. Eski takıldığı çocuk Kaya’nın Deniz’e olan ilgisi devam eder ve bu durum genç kızı rahatsız eder, annesinin hayır işlerine yardım ederken el emeği göz nuru bir eseri mahveder. Bir de bunlar yetmiyormuş gibi şehirde doğalgaz, elektrik ve su kesintileri/sıkıntıları baş gösterir. Deniz’in psikolojisi tüm bunların altından kalkabilmek için yeterli midir? Deniz’in sabrı ve gücü var mıdır?
Yönetmen ikili bu soruları sorarken esas karakterin çevresinde gelişen olaylar arasında anlamlandırması kolay etkileşimler kuruyor. Henüz gençliğe yeni yeni adım atan bir kızın ve arkadaşlarının yaşantılarındaki bu basit değişimleri gündelik aksaklıklar ve sorunlar yardımıyla filmetmeyi tercih ediyor. Otobiyografik bir yönü olmadığını özellikle belirttikleri Mavi Dalga’da taşrada yaşayan bir kızın kaygılarını çok iyi resmediyorlar. Film her ne kadar Deniz’in çok çeşitli sorunlarına göz atmaya çalışsa da o çağdaki bir gencin (ya da ülkemiz modern insanının) esas problemi olarak gözüken gelecek planları konusundaki stresi üzerine yoğunlaşmaktansa aşk, arkadaşlık ve aile meseleleri üzerinden bir tablo çiziyor. Taşradaki insanları düşündüğümüzde, üstelik karakterin modern denebilecek bir aileden geldiğini de hesaba kattığımız zaman Mavi Dalga’nın bu yönü gerçeklerle (ya da genel-geçer önyargılarla) çelişiyor gibi gözüküyor. Belki de Mavi Dalga’yı özel bir film yapan kıstas budur.
Kim Ki O’nun başarılı müzik seçimleriyle süslenen Mavi Dalga, Altın Portakal’ın son sürümünde yönetmenlerine en iyi ilk film ve en iyi senaryo ödülünü kazandırmıştı. İyi içerik üretmekte sıkıntı çektiğine inandığım yeni Türkiye sinemasında bir devrim yapamasa da sinemamızın ilk denemeleri göz önünde bulundurulduğunda kendine üst sıralarda yer edinmesi muhtemel bir film Mavi Dalga.
-
Burak Hazine -