Deathalone
Banned
Materyal Seçiminde ve Hazırlamasında Uyulması Gereken Kurallar;
Materyal Geliştirilirken Dikkate Alınması Gereken Kriterler;
Hazırlanan Materyallerin Özellikleri Aşağıda İlgili Olduğu Kritelere Ters Olmamalı;
1-Zamanı Verimli Kullanma
2-Materyal Öğrenci Seviyesine Uygun Olmalı: Materyal ve kullanılacak araç, öğrencilerin özelliklerine (yaş, zekâ ve geçmiş yaşantıların düzenine) uygun olmalıdır.
3-Materyal Tam ve Net Olmalı : Şekiller belirgin olmalı, açık ve yarım bırakılmamalı. Özellikle iki boyutlu figürler için şekil tam yapılmalıdır.
4-Materyalde Anlamlılık ve Kolay Kavranabilirlik; Bir materyal ne kadar anlamlı ise öğrenilmesi de o kadar kolaydır. Örnek: Anlamlı sözcüklerin öğrenilmesinin anlamsız hecelerin öğrenilmesine oranla daha kolay olması gibi .
5-Materyal Algıda Değişmezlik İlkesine Uyulmalı; Biyolojik materyal herkes tarafından başka şekilde algılanmamalı.
6-Materyal Hazırlarken;Bilinenden, Somuttan ve Basitten Başlamalı : En iyi öğretim somuttan soyuta, basitten karmaşığa ve bilinenden bilinmeyene doğru gidilenidir.
8-Algıda Tamamlama : Bir olayın ya da eşyanın tümüne ilişkin çizgileri vermek yerine, bir kısmını vermek yeterli olabilir. Öğrencinin önceden bildiği nesneler çok basit çizgilerle verilebilir. Örnek; yazı tahtasına öğretmen rastgele bir dikdörtgen çizdiğinde kenar çizgileri köşede birbirini kesmeseler bile bu şekil öğrenciler tarafından dikdörtgen olarak algılanır.
9-Materyalde Tek veya Çok Örneklilik: Bir kavramın özgün özelliklerini göstermek için gerekirse tek veya çok sayıda örnek sunmak gerekir. Örneğin, Çok örneklilik ilkesine çiçek çeşitlerinde birer tane getirilip bir arada verilerek çiçek kavramı öğretilir. Güneş sistemi öğretilirken tek örneklilik ilkesine uyulur.
10-Materyalde Tümevarım (Birleştiricilik=Sentez) : Birbiriyle benzerliği ve yakınlığı olan; bilgi yaratık ve olaylar doğru ilişkilendirilerek algılanır ve daha iyi hatırlanır.
11-Materyalde Tümdengelim (Özgünlüğe Varma =Analiz) İlkesi: Bilgi, yaratık ve olayların, özgün özellikleri doğru algılanmalıdır. Herkes başka şekilde algılamamalı, birbirinden ayırt edebilmelidir.
13-Materyalde Dikkati Çekmenin Sadelik ve Birlikteliği: Dikkati çekmesi ve üzerinde tutması için, bir görsel aracın elemanları karmaşık değil basit olmalıdır.
14-Materyalde İstenene/lere Dikkati Çekme: Öğretim materyalindeki önemli elemanları dikkati en çok çekecek şekilde yerleştirmek gerekir.
15-Materyalde Kullanılan Araç Niteliği ve Eylem Birlikteliği: Kullanılacak araç, kazanılması öngörülen hedef davranışı oluşturabilecek nitelikte olmalıdır .
16-Fonun Anlamlılığı:Şekil ya da yazıya anlam katacak bir fon olmalıdır. Örneğin; beyaz-koyu mavi, sarı-siyah, beyaz-yeşil, kırmızı-mavi,sarı- kırmızı, beyaz-kırmızı
17-Materyalde Derinlikoğadaki yaratıklar bize yakın ise gerçek ölçüleri ve renkleriyle görünürler. Aynı yaratıklar çok uzaklaştıkça, küçülür ve renkleri de soluyor hissini verir veya çok yaklaştıkça netliği ve görüntüsü bozulur.
18-Ses ve Görüntü Efektlerini Doğru Yer ve Zamanda Kullan:sesin şiddeti, hızı, derecesi, esnekliği, akıcılığı gibi görüntünün efekti,renkleri doğru kullanılmalıdır.
19-Görüntü ve Sesleri Doğru İlişkilendir İlkesi:Konunun doğası, Hedefi,davranış ve araçların nitelikleri doğru ilişkilendirilmelidir.
20-Materyalde Yenilik:Güncel ve Geçmişin zıtlık veya tamamlayıcı özelliklerini kullanılır.
21.Materyal Amaçla Doğru Örtüşmeli
Not;materyal hazırlanırken mümkünse grup ve uzman kişi görüş ya da yardımını almak önerilir.
Materyal Geliştirilirken Dikkate Alınması Gereken Kriterler;
Hazırlanan Materyallerin Özellikleri Aşağıda İlgili Olduğu Kritelere Ters Olmamalı;
1-Zamanı Verimli Kullanma
2-Materyal Öğrenci Seviyesine Uygun Olmalı: Materyal ve kullanılacak araç, öğrencilerin özelliklerine (yaş, zekâ ve geçmiş yaşantıların düzenine) uygun olmalıdır.
3-Materyal Tam ve Net Olmalı : Şekiller belirgin olmalı, açık ve yarım bırakılmamalı. Özellikle iki boyutlu figürler için şekil tam yapılmalıdır.
4-Materyalde Anlamlılık ve Kolay Kavranabilirlik; Bir materyal ne kadar anlamlı ise öğrenilmesi de o kadar kolaydır. Örnek: Anlamlı sözcüklerin öğrenilmesinin anlamsız hecelerin öğrenilmesine oranla daha kolay olması gibi .
5-Materyal Algıda Değişmezlik İlkesine Uyulmalı; Biyolojik materyal herkes tarafından başka şekilde algılanmamalı.
6-Materyal Hazırlarken;Bilinenden, Somuttan ve Basitten Başlamalı : En iyi öğretim somuttan soyuta, basitten karmaşığa ve bilinenden bilinmeyene doğru gidilenidir.
8-Algıda Tamamlama : Bir olayın ya da eşyanın tümüne ilişkin çizgileri vermek yerine, bir kısmını vermek yeterli olabilir. Öğrencinin önceden bildiği nesneler çok basit çizgilerle verilebilir. Örnek; yazı tahtasına öğretmen rastgele bir dikdörtgen çizdiğinde kenar çizgileri köşede birbirini kesmeseler bile bu şekil öğrenciler tarafından dikdörtgen olarak algılanır.
9-Materyalde Tek veya Çok Örneklilik: Bir kavramın özgün özelliklerini göstermek için gerekirse tek veya çok sayıda örnek sunmak gerekir. Örneğin, Çok örneklilik ilkesine çiçek çeşitlerinde birer tane getirilip bir arada verilerek çiçek kavramı öğretilir. Güneş sistemi öğretilirken tek örneklilik ilkesine uyulur.
10-Materyalde Tümevarım (Birleştiricilik=Sentez) : Birbiriyle benzerliği ve yakınlığı olan; bilgi yaratık ve olaylar doğru ilişkilendirilerek algılanır ve daha iyi hatırlanır.
11-Materyalde Tümdengelim (Özgünlüğe Varma =Analiz) İlkesi: Bilgi, yaratık ve olayların, özgün özellikleri doğru algılanmalıdır. Herkes başka şekilde algılamamalı, birbirinden ayırt edebilmelidir.
13-Materyalde Dikkati Çekmenin Sadelik ve Birlikteliği: Dikkati çekmesi ve üzerinde tutması için, bir görsel aracın elemanları karmaşık değil basit olmalıdır.
14-Materyalde İstenene/lere Dikkati Çekme: Öğretim materyalindeki önemli elemanları dikkati en çok çekecek şekilde yerleştirmek gerekir.
15-Materyalde Kullanılan Araç Niteliği ve Eylem Birlikteliği: Kullanılacak araç, kazanılması öngörülen hedef davranışı oluşturabilecek nitelikte olmalıdır .
16-Fonun Anlamlılığı:Şekil ya da yazıya anlam katacak bir fon olmalıdır. Örneğin; beyaz-koyu mavi, sarı-siyah, beyaz-yeşil, kırmızı-mavi,sarı- kırmızı, beyaz-kırmızı
17-Materyalde Derinlikoğadaki yaratıklar bize yakın ise gerçek ölçüleri ve renkleriyle görünürler. Aynı yaratıklar çok uzaklaştıkça, küçülür ve renkleri de soluyor hissini verir veya çok yaklaştıkça netliği ve görüntüsü bozulur.
18-Ses ve Görüntü Efektlerini Doğru Yer ve Zamanda Kullan:sesin şiddeti, hızı, derecesi, esnekliği, akıcılığı gibi görüntünün efekti,renkleri doğru kullanılmalıdır.
19-Görüntü ve Sesleri Doğru İlişkilendir İlkesi:Konunun doğası, Hedefi,davranış ve araçların nitelikleri doğru ilişkilendirilmelidir.
20-Materyalde Yenilik:Güncel ve Geçmişin zıtlık veya tamamlayıcı özelliklerini kullanılır.
21.Materyal Amaçla Doğru Örtüşmeli
Not;materyal hazırlanırken mümkünse grup ve uzman kişi görüş ya da yardımını almak önerilir.