Görünmezadam
Kayıtlı Üye
Çocuk ve Ergen Psikiyatristi Uzm. Dr. Işılay Altıntaş, yaklaşan LYS öncesi, yaşanan sınav kaygısı ve bunu aşmak için yapılması gerekenleri anlattı.
Günümüze kadar her zaman ailelerin ve toplumun gençlerden başarı beklediğini belirten Uzm. Dr. Altıntaş, ancak bunun şimdiki zamanda çok daha yoğun olduğunu ve gençlerin kimliklerinde ve ailelerin çocuk üzerindeki beklentilerinde çok daha büyük bir alanı kapladığını anlattı.
Uzm. Dr. Altıntaş, ilkokuldan itibaren sınavlarda sürekli bilgisi değerlendirilen çocuğun aynı zamanda yeterlilik duygusunun da test edildiğini belirterek, “Öğrenmenin ve keşfetmenin keyfi, yerini sınavda yüksek not almak yetmezmiş gibi sıralamada üst sıralarda olabilmeye de bırakıyor. İyi bir sınav derecesi, kıran kırana bir rekabet ve okul-dershane ve özel dersler arasında bir de büyümeye çalışmak. Buradan bakıldığında çocuk ve gençlerin işleri hiç de kolay değil ve çok iyi baş etme yollarını geliştirmek şart” dedi.
Kaygı fazlaysa yardım isteyin
Altıntaş, tüm öğrenciler tarafından deneyimlenen kaygının ılımlı kaygı olması durumunda dikkati ve motivasyonu artırdığını anlatarak, şunları söyledi: “Ancak kaygı hiç yoksa ya da çok fazlaysa performansı olumsuz etkilediği kanıtlanmış. Bazı gençler vardır ki bu olağan kaygıyı çok çeşitli sebeplerle o kadar şiddetli yaşarlar ki kaygıları yapıcı değil yıkıcı olmaya başlar. Çocuğunuz kaygıyı çok daha şiddetli yaşıyor, bu kaygı yardımcı ya da motive edici değilse, üstelik buna karşı koyamadığını görüyorsanız, sınav performansı olumsuz yönde etkilenmeye başladıysa, bu olumsuz düşünceleri durdurmakta zorlanıyorsanız yardım istemenizde fayda var.”
Çocuğunuzda Bu Belirtiler Varsa Bir Hekime Başvurun
Uzm. Dr. Altıntaş, ailelerin sınavın yaklaşması ile beraber çocuklarında görebilecekleri olumsuz belirtileri şöyle sıraladı:
1- Kendisini yavaş yavaş sizden ve arkadaşlarından geri çekmeye başladıysa,
2- Endişe, sıkıntı, öfke, mutsuzluk, panik, çaresizlik gibi pek çok duygu, dalgalı bir deniz gibi hızla gün yüzüne çıkmaya başladıysa.
3- Dikkatini toplayamıyor; bilmesi gerekenleri hatırlamakta güçlük çekiyorsa,
4- Başarısız olmaktan duyduğu utanç ya da gerginlikle çevresiyle iletişimi bozulmaya başladıysa.
Günümüze kadar her zaman ailelerin ve toplumun gençlerden başarı beklediğini belirten Uzm. Dr. Altıntaş, ancak bunun şimdiki zamanda çok daha yoğun olduğunu ve gençlerin kimliklerinde ve ailelerin çocuk üzerindeki beklentilerinde çok daha büyük bir alanı kapladığını anlattı.
Uzm. Dr. Altıntaş, ilkokuldan itibaren sınavlarda sürekli bilgisi değerlendirilen çocuğun aynı zamanda yeterlilik duygusunun da test edildiğini belirterek, “Öğrenmenin ve keşfetmenin keyfi, yerini sınavda yüksek not almak yetmezmiş gibi sıralamada üst sıralarda olabilmeye de bırakıyor. İyi bir sınav derecesi, kıran kırana bir rekabet ve okul-dershane ve özel dersler arasında bir de büyümeye çalışmak. Buradan bakıldığında çocuk ve gençlerin işleri hiç de kolay değil ve çok iyi baş etme yollarını geliştirmek şart” dedi.
Kaygı fazlaysa yardım isteyin
Altıntaş, tüm öğrenciler tarafından deneyimlenen kaygının ılımlı kaygı olması durumunda dikkati ve motivasyonu artırdığını anlatarak, şunları söyledi: “Ancak kaygı hiç yoksa ya da çok fazlaysa performansı olumsuz etkilediği kanıtlanmış. Bazı gençler vardır ki bu olağan kaygıyı çok çeşitli sebeplerle o kadar şiddetli yaşarlar ki kaygıları yapıcı değil yıkıcı olmaya başlar. Çocuğunuz kaygıyı çok daha şiddetli yaşıyor, bu kaygı yardımcı ya da motive edici değilse, üstelik buna karşı koyamadığını görüyorsanız, sınav performansı olumsuz yönde etkilenmeye başladıysa, bu olumsuz düşünceleri durdurmakta zorlanıyorsanız yardım istemenizde fayda var.”
Çocuğunuzda Bu Belirtiler Varsa Bir Hekime Başvurun
Uzm. Dr. Altıntaş, ailelerin sınavın yaklaşması ile beraber çocuklarında görebilecekleri olumsuz belirtileri şöyle sıraladı:
1- Kendisini yavaş yavaş sizden ve arkadaşlarından geri çekmeye başladıysa,
2- Endişe, sıkıntı, öfke, mutsuzluk, panik, çaresizlik gibi pek çok duygu, dalgalı bir deniz gibi hızla gün yüzüne çıkmaya başladıysa.
3- Dikkatini toplayamıyor; bilmesi gerekenleri hatırlamakta güçlük çekiyorsa,
4- Başarısız olmaktan duyduğu utanç ya da gerginlikle çevresiyle iletişimi bozulmaya başladıysa.