Debresif
Bayan Üye
Evrim öğretisi Zerdüştte var. Bitkilerden hayvanlar oluştu, hayvanlardan da insanlar
Mesala Xweda, Ezda, Mazda
Bizim, tanrılara verdiğimiz isimler
Bizim tanrıla.rda yaratma olayı yok, verme olayı var. Xwede kendini verdi, Ezda beni verdi, Mazda bizi verdi. Görünen ve görünmeyen her şey tanrının zerreleri ve parçalarıdır. Yani güneşin
Parça, bütünün özelliklerini taşır. Her nereye baksam kendimi, tanrıyı gördüm deyimi doğrudur. Her şeyde tanrı vardır. Her şeyde tanrının özellik ve nitelikleri var. Ve onun için de kendisi de İyisi de kötüsü de benim diyor. Gece veya gündüz benim tabii yapımdır diyor. Ateş, tanrının kutsal ruhu olarak kabul ediliyor. Her şeyde ateş vardır. Bazılarını görebilir, bazılarını hissedebilirsiniz; bazılarında da görmek için formunu değiştirmeniz gerekir diyor. Yani Aleviliğin Ali ile alakası yok.
Zerdüştün dört elemente ve bu teoriye o dönem ulaşmasına hayret mi etmeliyiz? Nasıl karşılamalıyız sizce?
Üniversite Mezopotamyada milattan önce vardı. O dönem dünyanın bilgi deposu Mezopatamya idi. Bu bilgilere şaşmamak gerekir. Peki Avrupada ne zaman kuruldu? Yunan filozoflarından sonra 17. yüzyıla kadar filozof göremezsin Avrupada. Niye? Tabulu inanç getirip kapattılar her şeyi. Benim iddiamdır, Fransız devrimi Zerdüşt belgelerinden sonra olmuştur. İdealizm-materyalizm çatışması da ondan sonra başlamıştır.
Mazda inançtır. Zerdüşt, bu öğretinin temel taşlarından biridir. Zerdüşt, ben peygamberim demiyor. Tarihte ilk peygamberlik iddiasında bulunan İsadır. Sonra Manidir, sonra diğerleridir. Zerdüşt, Ben Mazdaizme mensup bir kişiyim. Ama ben bunu reforme etmek istiyorum diyor. Bu temelde inzivaya çekiliyor. Sonra geliyor ve o düşüncelerini Gathalarda yazıyor ve o inanç yazılı bir belgeye kavuşmuş oluyor. Avestadan önce bu inancın belli bir kitabı yok. Ama tabii yani doğal bir inanç olarak varlığını sürdürüyor. Bildiğimiz kadarıyla Avestadan önce kitap yok. Her inancın mitolojisi vardır. Mazda inancının mitolojisi Zervan inancından alınmıştır. İyi ile kötünün bir arada var edildiğini ve bunun her oluşumda olduğunu anlatan bir felsefedir.
Alevilik kelimesi nedir?
Bir defa Alevilik, bir bütün olarak Ali ile bağlantı içinde değildir. Batılı yazarlar Alawî diye yazar. Köken Alaw, î ise mensubiyettir. Mesela Baytar Nuri Dersimi diyorlar. Yani Dersimli Baytar Nuri. Alaw Kürdçe bir kelimedir ve ateşin üzerinde çıkan alev anlamına gelir. Alawî de ateşe mensubiyet, aleve mensubiyet anlamına gelir.
Bu inancımız kaç yaşında?
Nemruta kadar götürmek mümkün.
Çünkü; ateş bizim inancımızın temelinde ne kadar kutsal ve tanrısal biliniyorsa, Nemrut döneminde de ateş tanrı olarak biliniyor. Güneş ve ateş, tanrısal ve kutsal değerlerdir. Nemruta göre, İbrahimin varsa bir suçu Nemrutun tanrısı olan ateşte yargılanmalıdır. Eğer suçluysa yakar, suçsuzsa yakmaz. Bizde halen gelen deyimler var. Ben suçsuzum. Beni ateşe atsan yanmam derler. Yine bir Pers kralının oğlunun suçsuz olduğunu ispat etmek için ateşe atılması kararlaştırılır. O olay yazılı belge olarak da elimizde var.
Zerdüştün dört elemente ve bu teoriye o dönem ulaşmasına hayret mi etmeliyiz? Nasıl karşılamalıyız sizce?
Üniversite Mezopotamyada milattan önce vardı. O dönem dünyanın bilgi deposu Mezopatamya idi. Bu bilgilere şaşmamak gerekir. Peki Avrupada ne zaman kuruldu? Yunan filozoflarından sonra 17. yüzyıla kadar filozof göremezsin Avrupada. Niye? Tabulu inanç getirip kapattılar her şeyi. Benim iddiamdır, Fransız devrimi Zerdüşt belgelerinden sonra olmuştur. İdealizm-materyalizm çatışması da ondan sonra başlamıştır.
Mazda inançtır. Zerdüşt, bu öğretinin temel taşlarından biridir. Zerdüşt, ben peygamberim demiyor. Tarihte ilk peygamberlik iddiasında bulunan İsadır. Sonra Manidir, sonra diğerleridir. Zerdüşt, Ben Mazdaizme mensup bir kişiyim. Ama ben bunu reforme etmek istiyorum diyor. Bu temelde inzivaya çekiliyor. Sonra geliyor ve o düşüncelerini Gathalarda yazıyor ve o inanç yazılı bir belgeye kavuşmuş oluyor. Avestadan önce bu inancın belli bir kitabı yok. Ama tabii yani doğal bir inanç olarak varlığını sürdürüyor. Bildiğimiz kadarıyla Avestadan önce kitap yok. Her inancın mitolojisi vardır. Mazda inancının mitolojisi Zervan inancından alınmıştır. İyi ile kötünün bir arada var edildiğini ve bunun her oluşumda olduğunu anlatan bir felsefedir.
Alevilik kelimesi nedir?
Bir defa Alevilik, bir bütün olarak Ali ile bağlantı içinde değildir. Batılı yazarlar Alawî diye yazar. Köken Alaw, î ise mensubiyettir. Mesela Baytar Nuri Dersimi diyorlar. Yani Dersimli Baytar Nuri. Alaw Kürdçe bir kelimedir ve ateşin üzerinde çıkan alev anlamına gelir. Alawî de ateşe mensubiyet, aleve mensubiyet anlamına gelir.
Bu inancımız kaç yaşında?
Nemruta kadar götürmek mümkün.
Çünkü; ateş bizim inancımızın temelinde ne kadar kutsal ve tanrısal biliniyorsa, Nemrut döneminde de ateş tanrı olarak biliniyor. Güneş ve ateş, tanrısal ve kutsal değerlerdir. Nemruta göre, İbrahimin varsa bir suçu Nemrutun tanrısı olan ateşte yargılanmalıdır. Eğer suçluysa yakar, suçsuzsa yakmaz. Bizde halen gelen deyimler var. Ben suçsuzum. Beni ateşe atsan yanmam derler. Yine bir Pers kralının oğlunun suçsuz olduğunu ispat etmek için ateşe atılması kararlaştırılır. O olay yazılı belge olarak da elimizde var.