TELLİ KONTRBAS
Alm.
Kontrebasse
Fr.
Contrebasse
İng.
Doublebass
İta.
Contrebasso
Uzunluğu : 182 cm Yayla ve parmakla çekilerek çalınan telli bir çalgıdır.
Notası
dördüncü çizgi Fa açkısı ile yazılır.
Orkestra ve Armoni Muzıkalarında bir partisi bulunur.
Duyuluşu bir sekizli aşağıdandır.
Eşlik görevi verilir.
Ses rengi
tok ve donuktur.
Telli: Mi
La
Re
Sol olarak akort edilir.
Ses dizisi genişliği :
Telli Kontrbas çalmak için
kemanda aranılan niteliklere
uzun boylu
olmak
dayanıklı bir bünyeye ve sağlam bir el ile birbirinden ayrılmış parmaklara sahip olmak gibi koşullar eklenebilir. Bu çalgıya başlamak için on altı yaş iyidir. Çalıcısına alkış toplamayan tek çalgıdır denilse yanlış bir yargıdan söz edilmemiş olur. Eşlik çalgısı olması nedeniyle (çok yararlı ve gerekli olmasına rağmen) silik bir nitelik taşır. Günde üç veya dört saat çalışmak gerekir.
Daha çok bir orkestra çalgısı olarak tanınan Telli Kontrbasın armoni muzıkalarında kullanılışı pek yaygın değildir. Genellikle Do tonunda düzenlenir. Bazen Re b tonunda da düzenlendiği olur. Notası
dördüncü çizgi Fa açkısı ile yazılır. Duyuluşu
çaldığı notanın bir sekizli aşağısındandır. Telleri: Mi
La
Re
Sol olarak akort edilir. Bir partisi bulunur. Çoklukla partisinin
Saxhorn-Kontrbas ile birlikte (üst üste) yazıldığı görülür. Bu durumlarda
üstteki parti; Saxhorn-Kontrbasın
alttaki ise; Telli Kontrbasındır. Saxhorn-Kontrbasla çalınamayan kalın sesler
Telli Kontrbasla çalınır. Armoni muzıkalarında kullanılışı zorunlu olmamakla beraber
saxhorn-kontrbaslara katılışındaki tatlılık
tahta çalgıların basını katlaması çok yararlıdır. Pizzicato ve tirilleme görevi verilir. Bunlardan ilki
parmakla çekilerek
ikincisi ise arşe ile yapılır.
Yaylı çalgılar içinde hareket yeteneği ve incelik bakımından en sonda düşünülmesi gerekir. Çok nadiren solo görevi verilir. Seslerinin tokluğu ve duyuluşundaki donukluğu nedeniyle
solo ezgiler için elverişli değildir. Bunun için viyolonsellerle sesdaş ve sekizli katlamasıyla kullanılırlar. Teller kalınlaştıkça pizzicatonun çabukluğu azalır. Bu nedenle
Telli Kontrbas pizzicatolan kemanınki gibi çabuk olamaz.
Gevaert: Telli "Kontrbasın krişleri üzerinde çalındığı zaman
çıkardığı sesler birbirinden iyi fark olunamazlar. İnsan sesinin sının dışında kalan
bütün çalgılar gibi
Telli Kontrbas ta
şivelerini anlatmağa güçlü değildir. Kontrbas
Viyolonselin söylediği şeylere bir genişlik vermekle yetinir" diyor.
ÇİFTLEMELER
Sesdaş Çiftleme:
Viyolonsel ile Telli Kontrbas: Kalın bas seslerinde dolgun ve yumuşak bir renk sağlanır. Çok az kullanılır. Sekizliden Çiftleme: Viyolonsel ile Telli Kontrbas: En çok Kullanılan düzendir
ikisi ayrı ayrı partilerden çalmayıp bir partiden çalarlar.
Alm.
Fr.
İng.
İta.
Uzunluğu : 182 cm Yayla ve parmakla çekilerek çalınan telli bir çalgıdır.
Notası
Orkestra ve Armoni Muzıkalarında bir partisi bulunur.
Duyuluşu bir sekizli aşağıdandır.
Eşlik görevi verilir.
Ses rengi
Telli: Mi
Ses dizisi genişliği :
Telli Kontrbas çalmak için
Daha çok bir orkestra çalgısı olarak tanınan Telli Kontrbasın armoni muzıkalarında kullanılışı pek yaygın değildir. Genellikle Do tonunda düzenlenir. Bazen Re b tonunda da düzenlendiği olur. Notası
Yaylı çalgılar içinde hareket yeteneği ve incelik bakımından en sonda düşünülmesi gerekir. Çok nadiren solo görevi verilir. Seslerinin tokluğu ve duyuluşundaki donukluğu nedeniyle
Gevaert: Telli "Kontrbasın krişleri üzerinde çalındığı zaman
ÇİFTLEMELER
Sesdaş Çiftleme:
Viyolonsel ile Telli Kontrbas: Kalın bas seslerinde dolgun ve yumuşak bir renk sağlanır. Çok az kullanılır. Sekizliden Çiftleme: Viyolonsel ile Telli Kontrbas: En çok Kullanılan düzendir