ashli
Bayan Üye
DİKKAT VE KONSANTRASYON ÖLÇEĞİ
Dikkat ve uyanıklığı klinik olarak ölçen, bir genel yetenek testidir. Test bütünlüğü içinde sürekli değişen şekillerin benzerliğini yakalayıp hızlı ve doğru reaksiyon vermek gerekmektedir. test değerlendirilirken hız yanında kesinlik ve kararlılıkta değerlendirilir. Dikkatin yavaşlaması ve bozulması tespit edildiğinde nedeni nörolojik ve psikiyatrik açıdan incelemeye alınır.
UYGULAMA ALANI
Dikkat ve uyanıklığı klinik olarak ölçen, psikolojik rehabilitasyon programlarında kullanılan bir genel yetenek testidir.
TEORİK TEMEL:
Test yapan kişiden altta gösterilen örnek şekli üsttekilerle kıyaslayarak tümüyle benzeyip benzemediğini hem hızlı hem de doğru olarak bilmesi istenir. Cevaplarını benziyor-benzemiyor kararı ile vermelidir. Test değerlendirmesi yapılırken hız yanında keskinlik ve kararlılık da değerlendirilir. Dikkatin yavaşlaması veya bozulması tespit edildiğinde nedeni nörolojik ve psikiyatrik açıdan incelemeye alınarak bulunmaya çalışılır.
MANTIKLI DÜŞÜNCE ÖLÇEĞİ
5 ve 70 yaş arasındaki kimselerin eğitim ve sosyo kültürel yapılarından bağımsız olarak idrak, kavrama ve mantıklı düşünce yeteneğini klinik olarak ölçen bir testtir. Test S1,S2,S3,S4 olarak dört değişik zorluk derecesine sahiptir. Değişik yaş gruplarında değerlendirilmektedir. Test bulguları psikiyatrik ya da nörolojik hasta standartlarına göre karşılaştırmak mümkün olmaktadır.
UYGULAMA ALANI :
5 ve 70 yaş arasındaki kimselerin eğitim ve sosyo-kültürel yapılarından bağımsız olarak idrak - kavrama ve berrak - mantıklı düşünebilme yeteneğini klinik olarak ölçen genel yetenek testidir.
TEORİK TEMEL :
SPM testinin geliştirilmesinin amacı eğitim ve sosyo-kültürel alt yapıdan bağımsız olarak zekanın genel faktörünü ölçmektir. Test S1, S2, S3, S4 olarak değişik zorluk derecelerinde yapılabilmektedir.
SOYUT DÜŞÜNCE ÖLÇEĞİ
UYGULAMA ALANI:
Çocuklar ve az yetenekli yetişkinler ile yaşlanmaya bağlı klinik psikolojik rahatsızlık geçiren kimselerin sözel olmayan zeka bölümünün incelenip değerlendirilmesi amacıyla kullanılır.
TEORİK TEMEL:
CPM Zeka Testi, tüm matris testlerde olduğu gibi zekanın genel etmeni olan “g” faktörünü kültürel ve sosyal birikimden bağımsız olarak ölçmeyi amaçlar.
İlk üçü alıştırma sorusu olmak üzere toplam 33 sorudan oluşan bilgisayarlı test, özellikle çocukların motive olması ve anlamalarında etkili olması amacıyla renkli olarak hazırlanmıştır.
SÜREKLİ DİKKAT ÖLÇEĞİ
Çocuk ve yetişkinlerin uzun süreye yayılmış bir periyotta dikkat ve konsantrasyonlarını ölçen bir testtir. Amaç, tekrar ederek değişen şartlar altında sürekli dikkati ve uyanıklığı zinde tutmayı başarabilmektir. Genel motivasyon ve sürekli dikkat yeteneğini ölçer. Test üç ayrı zorluk düzeyinde uygulanabilmektedir ve herhangi bir bozulma tespit edildiğinde nörolojik açıdan değerlendirilmektedir.
UYGULAMA ALANI:
Çocuk ve yetişkinlerin uzun süreye yayılmış bir periyotta Dikkat ve Konsantrasyonlarını ölçen bir testtir.
TEORİK TEMEL:
Devamlı dikkatin en önemli özelliği tekrar ederek değişen şartlar altında sürekli dikkati ve uyanıklığı zinde tutmayı başarabilmektir. Vigilance (uyanıklık) zaman ve mekan içinde nadiren değişen düzensiz uyarıları algılamayı gerektirir. Bu sebeple devamlı dikkate göre uyaranlara daha az tepki vermemizi gerektirir. Devamlı dikkat ise aynı görüntünün çok az değişim göstererek devam etmesi nedeniyle daha çok motivasyon ve devamlı dikkat gerektirir. Bu nedenle devamlı dikkat testi genellikle zekayla bağlantısı olmayan genel motivasyon ve sürekli dikkat yeteneğini ölçer.
İlk testte dikkatini uzun süre koruyamayan bazı kimselere daha dikkatli ve uzun süre ve sabırla testi yapması söylenerek test tekrarlandığında başarılı sonuçlar alınmıştır.
Bu da motivasyonu yükseltmenin olumlu etkilerini ortaya koymuştur.
SÖZEL ÖĞRENME ÖLÇEĞİ
UYGULAMA ALANI:
Bu test kişinin sözcüklerle ifade edilebilen şeyleri hafızada tutabilme yeteneğini ölçer. Bu test sağlıklı insanlar yanında beyin kusuru olan veya spesifik hafıza bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesinde de kullanılabilir. Hafıza kaybı olan hastaların değerlendirilmesinde bu testin eşdeğer özelliklerini taşıyan sözcüklerle ifade edilmesi zor olan şeyleri hafızada tutmayı ölçen Non Verbal Learning Test (NVLT) de kullanılabilir.
TEORİK TEMEL:
VLT, material özellikli uzun dönem hafıza kayıtlı bellemeyi değerlendirmek amacıyla hazırlanmış bir testtir. Test hafıza kaybı konusunda nöropsikolojik araştırma ve buluşları olan Atkinson , Shiffrin ve Braddley’in hafıza teorilerine dayalı olarak hazırlanmıştır. Önceden öğrenilen bilgilere tekrar tanıma metodu ile yeniden hatırlanarak ulaşılmaktadır.
SÖZEL OLMAYAN ÖĞRENME ÖLÇEĞİ
UYGULAMA ALANI:
Bu test kişinin sözcüklerle ifade etmesi zor olan şeyleri hafızada tutabilme yeteneğini ölçer. Bu test sağlıklı insanlar yanında beyin kusuru olan veya spesifik hafıza bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesinde de kullanılabilir. Hafıza kaybı olan hastaların değerlendirilmesinde bu testin eşdeğer özelliklerini taşıyan sözcüklerle ifade edilebilen şeyleri hafızada tutmayı ölçen Verbal Learning Test (VLT) de kullanılabilir.
TEORİK TEMEL:
NVLT, material özellikli uzun dönem hafıza kayıtlı bellemeyi değerlendirmek amacıyla hazırlanmış bir testtir. Test hafıza kaybı konusunda nöropsikolojik araştırma ve buluşları olan Atkinson, Shiffrin ve Braddley’in hafıza teorilerine dayalı olarak hazırlanmıştır. Önceden öğrenilen bilgilere tekrar tanıma metodu ile yeniden hatırlanarak ulaşılmaktadır.
SÜREKLİ GÖRSEL TANIMA ÖLÇEĞİ
UYGULAMA ALANI:
Beyinle ilgili hafıza zayıflamalarını, normal yaşlanmaya bağlı veya patolojik bozuklukları ölçme ve değerlendirmeye yarayan, Farmakolojik ve araştırma amaçlı kullanılan bir genel yetenek testidir
TEORİK TEMEL:
Birçok teori her bilgi parçasının belli uzunluk ve miktarda hafızada yer tuttuğu varsayımına dayanır. Aynı bilgileri defalarca görmek ve tekrar etmek öğrenmeyi pekiştirir. Öğrenmedeki artış değişken olabilir. Yeni öğrenilen bilgilerin eskilerden ayırt edilmesinin ölçümü bu test ile yapılır.
Bu test hafıza azalması, beyin fonksiyonları bozuklukları veya beyin hasarının hassas bir göstergesi olarak kullanılabilir.
Dikkat ve uyanıklığı klinik olarak ölçen, bir genel yetenek testidir. Test bütünlüğü içinde sürekli değişen şekillerin benzerliğini yakalayıp hızlı ve doğru reaksiyon vermek gerekmektedir. test değerlendirilirken hız yanında kesinlik ve kararlılıkta değerlendirilir. Dikkatin yavaşlaması ve bozulması tespit edildiğinde nedeni nörolojik ve psikiyatrik açıdan incelemeye alınır.
UYGULAMA ALANI
Dikkat ve uyanıklığı klinik olarak ölçen, psikolojik rehabilitasyon programlarında kullanılan bir genel yetenek testidir.
TEORİK TEMEL:
Test yapan kişiden altta gösterilen örnek şekli üsttekilerle kıyaslayarak tümüyle benzeyip benzemediğini hem hızlı hem de doğru olarak bilmesi istenir. Cevaplarını benziyor-benzemiyor kararı ile vermelidir. Test değerlendirmesi yapılırken hız yanında keskinlik ve kararlılık da değerlendirilir. Dikkatin yavaşlaması veya bozulması tespit edildiğinde nedeni nörolojik ve psikiyatrik açıdan incelemeye alınarak bulunmaya çalışılır.
MANTIKLI DÜŞÜNCE ÖLÇEĞİ
5 ve 70 yaş arasındaki kimselerin eğitim ve sosyo kültürel yapılarından bağımsız olarak idrak, kavrama ve mantıklı düşünce yeteneğini klinik olarak ölçen bir testtir. Test S1,S2,S3,S4 olarak dört değişik zorluk derecesine sahiptir. Değişik yaş gruplarında değerlendirilmektedir. Test bulguları psikiyatrik ya da nörolojik hasta standartlarına göre karşılaştırmak mümkün olmaktadır.
UYGULAMA ALANI :
5 ve 70 yaş arasındaki kimselerin eğitim ve sosyo-kültürel yapılarından bağımsız olarak idrak - kavrama ve berrak - mantıklı düşünebilme yeteneğini klinik olarak ölçen genel yetenek testidir.
TEORİK TEMEL :
SPM testinin geliştirilmesinin amacı eğitim ve sosyo-kültürel alt yapıdan bağımsız olarak zekanın genel faktörünü ölçmektir. Test S1, S2, S3, S4 olarak değişik zorluk derecelerinde yapılabilmektedir.
SOYUT DÜŞÜNCE ÖLÇEĞİ
UYGULAMA ALANI:
Çocuklar ve az yetenekli yetişkinler ile yaşlanmaya bağlı klinik psikolojik rahatsızlık geçiren kimselerin sözel olmayan zeka bölümünün incelenip değerlendirilmesi amacıyla kullanılır.
TEORİK TEMEL:
CPM Zeka Testi, tüm matris testlerde olduğu gibi zekanın genel etmeni olan “g” faktörünü kültürel ve sosyal birikimden bağımsız olarak ölçmeyi amaçlar.
İlk üçü alıştırma sorusu olmak üzere toplam 33 sorudan oluşan bilgisayarlı test, özellikle çocukların motive olması ve anlamalarında etkili olması amacıyla renkli olarak hazırlanmıştır.
SÜREKLİ DİKKAT ÖLÇEĞİ
Çocuk ve yetişkinlerin uzun süreye yayılmış bir periyotta dikkat ve konsantrasyonlarını ölçen bir testtir. Amaç, tekrar ederek değişen şartlar altında sürekli dikkati ve uyanıklığı zinde tutmayı başarabilmektir. Genel motivasyon ve sürekli dikkat yeteneğini ölçer. Test üç ayrı zorluk düzeyinde uygulanabilmektedir ve herhangi bir bozulma tespit edildiğinde nörolojik açıdan değerlendirilmektedir.
UYGULAMA ALANI:
Çocuk ve yetişkinlerin uzun süreye yayılmış bir periyotta Dikkat ve Konsantrasyonlarını ölçen bir testtir.
TEORİK TEMEL:
Devamlı dikkatin en önemli özelliği tekrar ederek değişen şartlar altında sürekli dikkati ve uyanıklığı zinde tutmayı başarabilmektir. Vigilance (uyanıklık) zaman ve mekan içinde nadiren değişen düzensiz uyarıları algılamayı gerektirir. Bu sebeple devamlı dikkate göre uyaranlara daha az tepki vermemizi gerektirir. Devamlı dikkat ise aynı görüntünün çok az değişim göstererek devam etmesi nedeniyle daha çok motivasyon ve devamlı dikkat gerektirir. Bu nedenle devamlı dikkat testi genellikle zekayla bağlantısı olmayan genel motivasyon ve sürekli dikkat yeteneğini ölçer.
İlk testte dikkatini uzun süre koruyamayan bazı kimselere daha dikkatli ve uzun süre ve sabırla testi yapması söylenerek test tekrarlandığında başarılı sonuçlar alınmıştır.
Bu da motivasyonu yükseltmenin olumlu etkilerini ortaya koymuştur.
SÖZEL ÖĞRENME ÖLÇEĞİ
UYGULAMA ALANI:
Bu test kişinin sözcüklerle ifade edilebilen şeyleri hafızada tutabilme yeteneğini ölçer. Bu test sağlıklı insanlar yanında beyin kusuru olan veya spesifik hafıza bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesinde de kullanılabilir. Hafıza kaybı olan hastaların değerlendirilmesinde bu testin eşdeğer özelliklerini taşıyan sözcüklerle ifade edilmesi zor olan şeyleri hafızada tutmayı ölçen Non Verbal Learning Test (NVLT) de kullanılabilir.
TEORİK TEMEL:
VLT, material özellikli uzun dönem hafıza kayıtlı bellemeyi değerlendirmek amacıyla hazırlanmış bir testtir. Test hafıza kaybı konusunda nöropsikolojik araştırma ve buluşları olan Atkinson , Shiffrin ve Braddley’in hafıza teorilerine dayalı olarak hazırlanmıştır. Önceden öğrenilen bilgilere tekrar tanıma metodu ile yeniden hatırlanarak ulaşılmaktadır.
SÖZEL OLMAYAN ÖĞRENME ÖLÇEĞİ
UYGULAMA ALANI:
Bu test kişinin sözcüklerle ifade etmesi zor olan şeyleri hafızada tutabilme yeteneğini ölçer. Bu test sağlıklı insanlar yanında beyin kusuru olan veya spesifik hafıza bozukluğu olan hastaların değerlendirilmesinde de kullanılabilir. Hafıza kaybı olan hastaların değerlendirilmesinde bu testin eşdeğer özelliklerini taşıyan sözcüklerle ifade edilebilen şeyleri hafızada tutmayı ölçen Verbal Learning Test (VLT) de kullanılabilir.
TEORİK TEMEL:
NVLT, material özellikli uzun dönem hafıza kayıtlı bellemeyi değerlendirmek amacıyla hazırlanmış bir testtir. Test hafıza kaybı konusunda nöropsikolojik araştırma ve buluşları olan Atkinson, Shiffrin ve Braddley’in hafıza teorilerine dayalı olarak hazırlanmıştır. Önceden öğrenilen bilgilere tekrar tanıma metodu ile yeniden hatırlanarak ulaşılmaktadır.
SÜREKLİ GÖRSEL TANIMA ÖLÇEĞİ
UYGULAMA ALANI:
Beyinle ilgili hafıza zayıflamalarını, normal yaşlanmaya bağlı veya patolojik bozuklukları ölçme ve değerlendirmeye yarayan, Farmakolojik ve araştırma amaçlı kullanılan bir genel yetenek testidir
TEORİK TEMEL:
Birçok teori her bilgi parçasının belli uzunluk ve miktarda hafızada yer tuttuğu varsayımına dayanır. Aynı bilgileri defalarca görmek ve tekrar etmek öğrenmeyi pekiştirir. Öğrenmedeki artış değişken olabilir. Yeni öğrenilen bilgilerin eskilerden ayırt edilmesinin ölçümü bu test ile yapılır.
Bu test hafıza azalması, beyin fonksiyonları bozuklukları veya beyin hasarının hassas bir göstergesi olarak kullanılabilir.