Kimse 'diğer gelirler'e uyanmıyor

buğlem

Bayan Üye
Kimse 'diğer gelirler'e uyanmıyor

Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Sabancı, ocakta Kazakistan ve Azerbaycan'a uçuşlara başlayacaklarını belirterek, "Uluslararası kısıtlamalar nedeniyle gidemediğimiz yerler var. Statüko yurtdışı uçuşları artırma önünde engel" dedi

Pegasus, Türk havacılık sektörünün ikinci büyük oyuncusu... Yüzde 50 pazar payıyla sektörün ilk sırasında olan THY'den sonra yüzde 23 payla ve 50 tarifeli uçuşla diğer rakiplerinin açık ara önünde. Pegasus Havayolları Genel Müdürü Sertaç Haybat'ın verdiği bilgilere göre 2011'in ilk dokuz ayında 1.3 milyar lira olan şirket cirosu yılı 1.7 milyar lira yani 1 milyar dolara yaklaşan bir ciroyla kapatacak. Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı ve genel müdürü Sertaç Haybat ile birlikte şirketin 2011 sonuçları ve gelecek hedeflerini dinlemek için bir hafta önce filoya katılan uçağıyla Adana'dayız.

Bilet dışı satış geliri 120 milyon TL
Pegasus, dünyada düşük fiyatlı uçuş olarak bilinen sistemle hizmet veriyor. Bu sistemde; bilet ucuz ama uçakta içtiğiniz suya, yemeğe paralı... Eğer yanınızda fazla yükle gelirseniz bedel ödersiniz de diyor bu şirketler. "Bunlar kimsenin önceliği değil, kimse ek para ödemek istemiyor" diyen Sabancı bugüne kadar 30.2 milyon yolcuya hizmet verdiklerini ve bunların 23.2 milyonunun (yüzde 77) 100 liranın altında fiyatla uçurduklarına dikkat çekti. Uçak içi satışlar, iptal edilemeyen biletler, fazla yük gibi bilet dışı gelirlerin 120 milyon liraya ulaştığını anlatan Sabancı "Enteresan nokta kimse buna uyanmıyor" diyerek bu alanda yakaladıkları fırsatı iyi değerlendirdiğine dikkat çekti 2005'te yola çıktıkları şirketin uçak sayısı son katılan uçakla 40'a ulaşmış. 2012 sonunda 45 olacağını öğretiyoruz. Haybat'ın yaptığı sunuma göre, 2005'te 1.9 milyon olan yolcu sayısı 2011 sonunda 11.3 milyon kişiye ulaşmış. 2005-11 arasında sektör yüzde 15, Pegasus yüzde 30'ların üzerinde büyümüş. Ancak iç hatlardaki büyüme yüzde 41'lere ulaşmışken dış hatlardaki görece büyüme düşük kalmış. Öyle ki iç hatlarda yüzde 23 pazar payını yakalayan şirketin aradan geçen 7 yılda Pazar payı yüzde 4'ten 8'e çıkabilmiş. Üstelik bunun yüzde 30'u transit yolcu. Ancak toplantı boyunca hem Haybat hem de Sabancı'nın konuşmalarında konu dönüp dolaşıp dış hatlarda yaşadıkları sıkıntılara geliyor. Zira bu konuda Rekabet Kurulu'na bir başvuruları da oldu. Pegasus olarak "THY rekabeti bozuyor" diye şikayette bulundular ancak Rekabet Kurulu'nun 'sorun yok' dedi. Yani sonuç çıkmadı. Ancak Pegasus çevrede çok büyük yolcu potansiyelini değerlendirememenin rahatsızlığı içinde. İstanbul, Taşkent, Bakü ve Rusya gibi noktalara uçuşlarda sorun olduğunu dile getiren Haybat "Bunun nedeni uluslararası kısıtlama. Tek bir havayolunun uçuş hakkı var. İstanbul Moskova'ya istesek de uçamıyoruz" diyerek bunu açıkça dile getiriyor. Ulusal bayrak taşıyıcısının THY olduğunu hatırlattığımızda hem Haybat hem de Ali Sabancı bu kavramın 20-30 yıl öncesine ait olduğunu, Avrupa'da Lufthansa, KLM, Air France gibi şirketlerinin 'bayrak taşıyıcı' olmasına karşın İrlandalı özel şirket Ryan Air'in Avrupa'nın en büyük havayollarından olduğunu söyledi ve şunları ekledi: "Statükodan memnun olanlar var. Bu romantizmi aşmak kolay olmuyor. Rekabetin artması fiyatları düşürüyor. Bu da işe gelmeyebiliyor." İçte iyi bir büyüme oranını yakalayan ve filosunu sürekli genişleten Pegasus'un derdi Türkiye'nin doğusuna, güneyine ve kuzeyine açılmak. "Her hattı tırnaklarımızla kazıyarak alıyoruz" diyen Sabancı, Kazakistan'ın başkenti Almatı'ya ocak içinde başlayacak uçuşlar hakkında ise anlattıkları bir hayli ilginç: "Biz Kazakistan hattı için başvurduğumuzda Türkiye ile Kazakistan arasında bir anlaşma olduğunu öğrendik. Bir havayolu uçmak isterse bilet fiyatları için o hatta uçan diğer havayollarına 'biz şu ücretten uçabilir miyiz' diye sormak zorundayız." Anlayacağınız Pegasus rakibine gidip fiyat onayı istemek zorundaymış. Ocakta başlayacak bir diğer hat ise Azerbaycan... Azeri havayollarıyla yapılan anlaşmayla bu havayolunun yolcularının naklinde birlikte hareket edecekler. Pegasus, Kırgızistan'da ise başına gelen sıkıntılı sürecin bitmesini bekliyor. Sabancı'nın anlattığına göre, Kırgızistan'ın ülkeden kaçmak zorunda kalan devrik başkanı Kurmanbek Bakıyev'e rüşvet verdikleri iddiaları nedeniyle uçuşlar ertelenmiş. Yeni gelen başkanla tekrar görüşmelere başlandığını anlattı.

SHGM sektöre yetişmeye çalışıyor
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün sektörün önünde gittiğine, açtıkları hatlara şirketlerin yetişemediklerine yönelik eleştiriye "Afrika gibi yerlerde hiç ekonomik bölgelere uçuş açılsa da kimse başvurmaz. Bence SHGM sektörün önünde değil bilakis yetişmeye çalışıyor" yanıtını veriyor.

Yeni uçaklar 550 kilo zayıfladı
Ucuz maliyetli uçuş yapan havayolları için son birkaç yıldır en önemli sıkıntı akaryakıt fiyatlarıydı. Özellikle 2011'de buna kur eklendi. Bu nedenle her şirket uçakları hafifleterek maliyetleri bir miktar azaltmaya çabalıyor. Haybat bu nedenle filoya yeni katılan uçaklarda üretici firmanın çelik yerine karbon fren kullandığını bunun da uçağı 300 kilo hafiflettiğini anlattı. Ayrıca koltuk, uçakta yapılan servis malzemelerindeki hafiflemeyle uçakların 550 kilo zayıfladığını belirtti Haybat. Ali Sabancı da 1 ton için bir saatte 50 dolar tasarruf ettiklerini ekledi.
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
bypuff
Geri
Üst