Salvo
Kayıtlı Üye
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 7
1 )Ansoff’ Un Strateji Elemanları Analizi Ve Büyüme Matrisini Anlatınız? (1965)
A )Faaliyet Sahası :Strateji Belirlenirken Ilk Olarak Uygun Faaliyet Sahası Seçilir. Kendi Faaliyet Sahasına Yakın Işler Seçilir.
B )Büyüme Vektörü: Pazara Nüfuz Etme Stratejisi (Pazar Geliştirme - Ürün Geliştirme Ve Çeşitlendirme Stratejisi)
C )Rekabet Avantajı :Yenilik Orjinallik Politikası Izleyerek Rakiplere Karşı Üstünlük Sağlamaktır.
D )Sinerji :Işletmenin Sahip Oldugu Araç Gereç, Güç Donanım..Vs.
2 )M.Porter’ In Jenerik Stratejisini Anlatınız?
Bu Görüşün Temelini Rekabetçi Stratejiler Oluşturur.
Rekabetçi Avantajlarla, Amaçlar Birleştirildiğinde ‘’ Jenerik Stratejiler Matrisi ‘’ Oluşur.
A )Maliyet Liderliği : Maliyeti Düşürerek Avantaj Elde Etmektir.(Esnek Olması, Seri Üretim)
B )Farklılaştırma Stratejisi :Üstün Bir Teknolojiye/ Kalite/Destek Ve Satış Sonrası Hizmet/Aynı Kalitedeki Ürünü Düşük Fiyata
C )Odaklaşma Stratejisi :Maliyet Ve Farklılaştırma Odağı Olarak Ikiye Ayrılır.En Belirgin Özelliği Dar Bir Müşteri Kitlesi Hedeflenir.Faaliyetler Dar Bir Alıcı Grubuna Ya Da Bölgeye Yönlendirilir.
Maliyette Odaklaşma :Maliyetleri Düşürerek Pazara Derinlemesine Girmeyi Sağlar.Çimento, Tuğla, Kereste Işletmeleri Maliyet Odaklıdır.
Farklılaştırmada Odaklaşma
ar Bir Dar Bir Pazar Ve Belli Bölgede Uygulanır.Etkin Ve Üstün Ayrıcalıklar Kazanmak Için Yapılır.( Rolls Royse )
D )Hızlı Cevap Verme Stratejisi :Elini Çabuk Tutma, Rakiplerden Hızlı Hareket Etme Üzerine Kuruludur.
3 )H.Mıntzberg Farklılaştırma Stratejilerini Anlatınız?
A )Fiyat Farklılaştırma :Ürün Ve Hizmet Fiyatlarını Düşürerek Cazip Hale Getirir.Standart Ve Tüketim Malları Için Geçerlidir.
B )İmaj Farklılaştırma :Görünüm Ve Estetik Açıdan Değişiklik Kazandırılır.Araba Bagajına Rüzgarlık Takmak Gibi.
C )Destek Farklılaştırma :Nitelikten Çok Destek Hizmetlerde Farklılaştırma Yaratılır.Garanti Süresi, Garanti Belgesi Gibi.
D )Kalite Farklılaştırma :Ürün Veya Hizmette Ve Niteliğinde Müşteri Için Cazip Hale Getirebilecek Çabaların Tümüdür.
E )Tasarım Farklılaştırma :Var Olan Ürünün Tasarımını Değiştirerek Farklı Bir Ürün Ortaya Konur.
F )Farklılaştırmama Stratejisi :Geleneksel Ürünler Muhafazakar Bir Düşünce Ile Zaman Içinde Değişikliğe Uğratmadan Piyasaya Sürmesidir.
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 8
1. Portfoy Analizi Nedir? Çeşitleri Nelerdir?
İşletmenin Mevcut Yatırımlarını Kullanılan Değişik Ölçülere Göre Değerlendirme, Bunların Gelecekte Işletmeye Sağlayacağı Yarar Ve Olanakları Tahmin Etmesi Ve Sonuç Olarak Bu Değerlendirmeden Hareket Ederek Işletmenin Kaymakların Tahsisine Yol Gösterme Amacıyla Yapılan Analitik Bir Tekniktir.
Çeşitleri;
A )Boston Danışma Grubunun ( Bdg ) Portföy Analizi
Yıldızlar Veya Nakit Inekleri :Nakiti Kendi Kendine Yeter Ve Ihtiyacı Olan Kendileri Yaratır.
Nakit Inekleri :Kârlı Bir Yatırımı Ifade Eder Ve Bol Nakit Sağlayan Ürünlerdir.
Çocuk Gibi Bakıma Muhtaç Olanlar azar Hissesini Koruyabilmek Için Çok Nakite Ihtiyaç Duyarlar.
Köpekler :Nakit Tuzağıdır.Ne Nakit Getirir Ne De Nakte Ihtiyaç Duyarlar.
B )Yönlendirici Politika Matrisine Göre Portföy Analizi
İlk Defa Shell Kimya Şirketi Tarafından Gerçekleştirilmiştir. Bu Matrisin En Önemli Özelliği Mevcut Faaliyet Alanlarını Ve Girmeyi Düşündüğü Faaliyet Sahalarını Aynı Anda Değerlendirir.
Rekabet Yeteneğinin Analizinde Kullanılan Ölçüler
1 )İşletmenin Pazardaki Durumu
2 )Üretim Imkan Ve Yetenekleri
3 )Ar – Ge Ve Yenilik Yapma Gücü
Faaliyet Alanını Değerlendirmekte Kullanılan Ölçüler
1 )Pazar Büyüme Oranı
2 )Pazarın Kalitesi
3 )Hammadde Temini Imkanı
4 )Dış Çevresel Etkenlerin Gücü
C )Trafik Lambası Matrisi Analizi
General Elektirik Firması Geliştirmiştir.İki Boyutludur.Birinci Boyut Endüstri Dalının Çekiciliği, Ikinci Byutta Ise Işletmenin Gücü Gösterilir.Her Iki Boyutta Düşük, Orta Ve Yüksek Bölümü Vardır.
D )Thompson Ve Strickland’ In Stratejik Kümeleme Analizi :
Pazar Büyüme Ve Rekabet Durumu Olmak Üzere İki Değişkenli Matrisi Vardır.
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 9
1. Finans Ve Muhasebe İşlevlerine İlişkin Politikalar Nelerdir?
A )Sermaye, Oto Finansman Ve Borç Tedariki: Faaliyetlerin Nasıl Finanse Edileceğini Belirleyen Kısa Ve Uzun Dönemli Politikalardır.
B )Kiralama Ve Satın Alma Seçenekleri: Sermaye Temin Politikalarıdır.
C )Yatırım Ve Risk Politikaları: Yatırımlar İçin Gerekli Finansal Politikalardır.
D )Sabit Kıymet Politikaları: Amortisman Ayırımına İlişkin Politikalardır.
2. Pazarlama İşlevine İlişkin Politikalar
• Ürün Ve Pazar Politikaları
• Dağıtım Politikaları
• Tutundurma Politikaları
• Fiyat Politikası
• Satış Sonrası Hizmet
• Tüketici Koruma Politikaları
3. Üretim Ve Satınalma Politikaları
İşletmenin Asli Fonksiyonu Mal Ve Hizmeti Ekonomik Biçimde Üretmektir.Üretim Yöneticisinin Görevi, Girdi Temini, Maliyet Kontrolü Ve Çıktı Sürecini Kaliteli Ve Ekonomik Gerçekleştirmelidir.
• Kapasite Kullanım Politikaları :
• Kuruluş Yeri Seçim Politikaları
• Hammadde Temin Politikaları
• Üretim Yöntem Ve Teknoloji Politikaları
• Üretim Araçlarının Bakım Politikaları
4. İnsan Kaynakları Yönetim Politikaları
İnsan Kaynakları Sürekli Yenilenmesi Ve Geliştirilmesi Gerekir.İnsan Kaynaklarının Kısa Ve Uzun Dönemli Planlamaları, Kariyer Ve Terfi Planları Çok Önemlidir.Büyüme Stratejisini Seçen İşletmelerde En Maliyetli Politikalardır.
5. Araştırma Ve Geliştirme Politikaları
Araştırma
aha Çok Bilinmeyen Bir Teknoloji Ürün Ya Da Bilgiyi Ortaya Koymak, Keşfetmek Ve Bunları Yaşama Aktarmaktır.
A )Uygulamalı Araştırma B )Özel Saha Araştırması C )Temel Araştırma
Geliştirme :Mevcut Teknoloji Ya Da Bilgiyi Yeni Ürünlere Uygulama, Bilineni Daha Etkin Kılma Çabasıdır.
A )Basit Geliştirme B )Teknolojik Geliştirme C )Bilimsel Geliştirme
6. Halkla İlişkiler Politikalar
7. Hukuksal Politikalar
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 10
1. Küreselleşme Nedir?
Artan Sınır Ötesi Faaliyet Ve Anında Uluslar Arası İletişime İmkan Veren Bilgi Teknolojisi Yardımıyla Oluşan Değişim Sürecidir.
2. Ülkelerin Küresel Ve Uluslararası Pazzarlara Açılma Nedenleri Nelerdir?
Atak Nedenler
• Yeni Pazar Arayışı
• Maliyetleri Azaltma Ve Yüksek Kâra Ulaşma
• Tepe Yönetiminin Büyüme Arzusunu Tatmin Etme
Savunmacı Nedenler
• Yerel Pazarı Koruma
• Diğer Pazarları Koruma
• Hammadde Arzı Güvencesi
• Teknoloji Kazanma
• Coğrafi Farklılaştırma
• Yeni Faaliyetler İçin Temel Oluşturma
3. Küresel Stratejilerin Yararları Nelerdir?
• Üretim Maliyetlerini Düşürmek
• Ürün Ve Üretim Kalitesini İyileştirme :./Toyota
• Genişletilmiş Müşteri Önceliğini Sağlama :/Fast Food Ve İçecek Firmaları
• Artmış Rekabetçi Kaldıracını Sağlama
4. Küresel Stratejinin Sakıncaları
• Pazar Katılımına Yaklaşım
• Ürün Standardizasyonu
• Standardize Edilmiş Ürün
• Faaliyetlere Yoğunlaşma
• Tekdüze Pazarlama
• Bütünleşmiş Rekabetçi Hareketler
5. Endüstrinin Küreselleşmeye Yönelten Özellikleri Nelerdir.
• Pazar Koşulları
• Maliyet Koşulları
• Hükümetlerin Sağladıkları Koşullar
• Rekabet Koşulları
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 11
1. Örgütsel Yapı Çeşitleri Nelerdir.
1 )Girişimci Yapı : Yeni Kurulmuş, Her Türlü Görev Ve Yetkinin Tek Başına Kurucu Tarafından Üstlenildiği Örgüt Yapısıdır.Geçici Olup Kısa Zamanda Gelişeceği İçin En Basit Ve Dinamik Yapıdır.
2 )Fonksiyonel Yapı :Küçük Boyutun Yetersiz Kalmasından Orta Ölçeğe Geçiştir.( Satın Alma, Üretim, Finans, Muhasebe, Personel, Pazarlama Gibi. )
3 )Ürün Bölümüne Göre Yapı :Orta Büyüklükteki İşletmenin Büyüme Stratejisi İzleyerek Ürün Ve Pazar Çeşitlendirerek Ortaya Çıkan Reorganizasyondur.( Et Ürünleri, Süt Ürünleri, Çocuk Giyimi, Mefruşat..)
4 )Coğrafi Bölüme Göre Yapı :Faaliyetlerini Yurt İçi Ve Yurt Dışına Kaydırdıkları Durumda Ortaya Çıkar.Yerel İhtiyaçlar Daha İyi Görülür Ve Üretimin İyileşmesi Ve Rekabet Avantajı Sağlanır.
5 )Çok Bölümlü Yapı :Ürün Bölümü Yapılanması Gibi Kendi Aralarında Benzer Sektör Ve Faaliyet Açısından Gruplandırılır.Her Grubun Yöneticisi Genel Koordinatöre Bağlıdır.( Gıda , Turizm )
6 )Benzer Sib’ Ler Oluşan Çok Bölümlü Yapı :Çok Boyutlu Örgüt Yapısına Benzer.
7 )Matriks Yapı : Yeni Projeler.. Örgüt Aşağıya Doğru Genişler Dikdörtgen Biçimdir.
8 )Şebeke Tipi Yapı :En Sık Kullanılan Yapıdır. Bir Çok İşletmeden Oluşur.
2. Bütçe Çeşitleri Nelerdir.
1 )İşletme Faaliyet Bütçeleri :
Satış, Üretim, Direkt Malzeme, Satın Alma, Direkt İşçilik, Genel İmalat Giderleri, Dönem Giderleri, Gelir Tablosu Bütçesidir.
Gelir Tablosu Bütçesi :İşletmenin Genel Ve Özel Amaçlarına Uygun Verimlilik Ve Kârlılık Esaslarına Göre Yapılan Planların Faaliyet Sonuçları Üzerindeki Etkisini Gösterir.
2 )Finansman Ve Yatırım Bütçeleri :
Fonların Makul Bir Maliyetle Sağlanması, En Etkili Biçimde Kullanılması Ve Sermaye Yatırımlarının En İyi Seçenekle Yapılıp, Sağlıklı Bir Stok Politikasının Sürdürülmesiyle İlgilidir.En Önemli Bütçelerdir.Bunlar Yatırım, Nakit, Stok, Bilanço Bütçesidir.
Yatırım Bütçesi
ir İşletmenin Gelecek Dönemlere İlişkin Yatırım Giderlerini İlgili Proje Ve Ara Dönemlere Göre Belirleyen Bütçeye Denir.Dörde Ayrılır.
Yenileme Yatırımları :Fiziki Ömrünü Doldurmuş Üretim Araçlarının Yenilenmesi Ya Da Teknolojik Gelişmeler Nedeni İle Verimsiz Kalmış Üretim Araçlarının Değiştirilmesidir.
Genişleme Yatırımları :Üretim Kapasitesini Artırmak Amacıyla Yaptığı Yeni Yatırımlardır.
Mamullerle İlgili Yatırımlar :Üretilen Mamullerin Kalitesinin Düzeltilmesi Veya Geliştirilmesi Yapılan Yatırımlardır.
Stratejik Yatırımlar :İşletmenin Risklerini Azaltmak Amacıyla Bütünleşme Veya Çeşitlendirme Yönünde Yapılan Yatırımlardır.
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 12
1. Örgüt Kültürü Nedir? Kavramları Nelerdir?
Örgüt Üyelerinin Paylaştıkları Anahtar Değerler Standartlar, Normlar, İnançlar Ve Anlayışlar Toplamıdır.
Sembol :Kültürün Yerleşmesine Yardımcı Olan, Çalışanlar İçin Bir Anlam Taşıyan Nesne, Resim, Faaliyet Veya Olaylardır.
Kahramanlar :Örgüt Kültürünün Gerektirdiği Rolü Layığı İle Yerine Getiren Ve Diğer Çalışanlar İçin Model Oluşturan Kişilerdir.
Hikaye: Zamanı Geldiğinde Kahramanların Başarılarından Söz Edilmesi Vs…
Slogan
ir Örgütün Amacını, Değerini, Normunu Ya Da Kültürünü Başarı İle İfade Eden Kelime, Satır Veya Cümledir.
Seremoni :Özel Bir Olay İçin Bir Araya Gelen, Bir Grubun Yararı İçin Yapılan, Planlanmış Bir Faaliyettir.
2. Çevre Strateji Ve İşletme Kültürü İlişkisini Açıklayınız?
İki Boyutludur. Biri Çevresel Belirsizlik Derecesi Diğeri İse Çevreden Alınan Geri Bildirimin Hızıdır.Dört Tür Kültür Biçimi Vardır.
• Sert – Erkek Maço Kültürü
• Çok Çalış – Sert Oyna Kültürü
• Şirketinin Üzerine İddiaya Gir Kültürü
• Süreç Kültürü
3. Liderlik Nedir?
Bir Grup İnsanı Belirli Amaçlar Etrafında Toplayabilme, Bu Amaçları Gerçekleştirmek İçin Onları, Ne Yapacakları Konusunda Harekete Geçirme Bilgi Ve Yeteneklerinin Toplamıdır.
Etkin Bir Liderlik İçin İki Temel Nitelik Vardır.
• Lider İleri Görüşlü Ve Geniş Bir Açısına ( Vizyona ) Sahip Olmalıdır.
• Değişim Ve Yeniliği Gerçekleştirmek İçin Yeni Stratejik Uygulamalara Gitmeli Ve Risk Almalıdır.
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 13
1. Stratejik Kontrolün Anlamını Ve Önemini İfade Eden İki Farklı Yaklaşımlar Nelerdir?
A )Geleneksel Stratejik Kontrol Yaklaşımı :Stratejik Yönetim Sürecinin Son Evresi Stratejik Kontroldür.İşletme Stratejisi Uygulamaya Başladıktan Sonra Takibi Ve Kontrolü Gereklidir.Bilgi Akışı İçin Geri Beslemeye İhtiyaç Vardır.
B )Çağdaş Stratejik Kontrol Yaklaşımı: Günümüzde Yöneticiler Değişimi Önceden Tahmin Etmelidirler.Bu Sistemde De İleri Beslemeye İhtiyaç Duyulur.Üç Tür Kontrol İşlevi Vardır.
• Tahminlerin Kontrolü: Anahtar Bazı Faktörlerin Geleceğe İlişkin Trendleri İzlenir.Ekonomik Büyüme, Ürün Ve Hizmetlerin Büyümesi, Rakiplerin Davranışları, Girdi Maliyetleri Gibi )
• Stratejik Gözetim :Şirketi Tehdit Edebilecek Dış Olayların Gözlenmesinin Yanı Sıra, Ortaya Çıkabilecek Fırsatların Farkına Varılmasını Da Sağlar.
• Uygulama Kontrolü :Süreç Kontrolü İle Stratejik Uygulama Kontrolünden Oluşur.
2. G.E.’ Nin Pıms Analizinde Ve Fortune Dergisinin Ölçütleri
• Ürün Ve Hizmetin Kalitesi
• Yönetimin Kalitesi
• Yaratıcılık Ve Yeni Ürünler
• Uzun Dönemli Yatırımlar
• Mali Yapının Sağlamlığı
• İşletmenin Toplum Sorumluluğu
• Varlık Ve Kapasite Kullanımı
• Eleman Yetiştirme Ve Elde Tutma Yeteneği
3. Bölüm Ve Birimlerin Başarısının Ölçülmesi Nasıl Olur?
• Standart Maliyet Merkezleri :Standart Maliyet Tutarı Üretilen Birimle Çarpılır Ve Toplam Standart Maliyet Bulunur.Bu Beklenen Üretim Maliyetidir.Beklenen Değerle Fiili Değer Karşılaştırılır.
• Gelir Merkezleri :Toplam Satıştan Beklenen Gelir Hedefi Fiili Gelirle Karşılaştırılır.
• Harcama Merkezleri :Yenilik Ve Atılım Yapmak İsteyen Kuruluşlarda Önemlidir.
• Kâr Merkezleri :Gelir Merkezi İle Kâr Merkezi Arasındaki Fark Performansı Verir.
• Yatırım Merkezleri
aşarısının Ölçümünde Toplam Varlık Kârlılığı Kullanılır.
4. Geri Besleme Nedir?
Hiyerarşinin Alt Düzeyinde Gerçekleşen Durum Ve Sonuçların Üst Kademelerdeki Yöneticilere Zaman Ve Doğru Biçimde İletilmesi Ve Bu Şekilde Kontrole Yardımcı Olunmasına Denir.
1 )Ansoff’ Un Strateji Elemanları Analizi Ve Büyüme Matrisini Anlatınız? (1965)
A )Faaliyet Sahası :Strateji Belirlenirken Ilk Olarak Uygun Faaliyet Sahası Seçilir. Kendi Faaliyet Sahasına Yakın Işler Seçilir.
B )Büyüme Vektörü: Pazara Nüfuz Etme Stratejisi (Pazar Geliştirme - Ürün Geliştirme Ve Çeşitlendirme Stratejisi)
C )Rekabet Avantajı :Yenilik Orjinallik Politikası Izleyerek Rakiplere Karşı Üstünlük Sağlamaktır.
D )Sinerji :Işletmenin Sahip Oldugu Araç Gereç, Güç Donanım..Vs.
2 )M.Porter’ In Jenerik Stratejisini Anlatınız?
Bu Görüşün Temelini Rekabetçi Stratejiler Oluşturur.
Rekabetçi Avantajlarla, Amaçlar Birleştirildiğinde ‘’ Jenerik Stratejiler Matrisi ‘’ Oluşur.
A )Maliyet Liderliği : Maliyeti Düşürerek Avantaj Elde Etmektir.(Esnek Olması, Seri Üretim)
B )Farklılaştırma Stratejisi :Üstün Bir Teknolojiye/ Kalite/Destek Ve Satış Sonrası Hizmet/Aynı Kalitedeki Ürünü Düşük Fiyata
C )Odaklaşma Stratejisi :Maliyet Ve Farklılaştırma Odağı Olarak Ikiye Ayrılır.En Belirgin Özelliği Dar Bir Müşteri Kitlesi Hedeflenir.Faaliyetler Dar Bir Alıcı Grubuna Ya Da Bölgeye Yönlendirilir.
Maliyette Odaklaşma :Maliyetleri Düşürerek Pazara Derinlemesine Girmeyi Sağlar.Çimento, Tuğla, Kereste Işletmeleri Maliyet Odaklıdır.
Farklılaştırmada Odaklaşma
D )Hızlı Cevap Verme Stratejisi :Elini Çabuk Tutma, Rakiplerden Hızlı Hareket Etme Üzerine Kuruludur.
3 )H.Mıntzberg Farklılaştırma Stratejilerini Anlatınız?
A )Fiyat Farklılaştırma :Ürün Ve Hizmet Fiyatlarını Düşürerek Cazip Hale Getirir.Standart Ve Tüketim Malları Için Geçerlidir.
B )İmaj Farklılaştırma :Görünüm Ve Estetik Açıdan Değişiklik Kazandırılır.Araba Bagajına Rüzgarlık Takmak Gibi.
C )Destek Farklılaştırma :Nitelikten Çok Destek Hizmetlerde Farklılaştırma Yaratılır.Garanti Süresi, Garanti Belgesi Gibi.
D )Kalite Farklılaştırma :Ürün Veya Hizmette Ve Niteliğinde Müşteri Için Cazip Hale Getirebilecek Çabaların Tümüdür.
E )Tasarım Farklılaştırma :Var Olan Ürünün Tasarımını Değiştirerek Farklı Bir Ürün Ortaya Konur.
F )Farklılaştırmama Stratejisi :Geleneksel Ürünler Muhafazakar Bir Düşünce Ile Zaman Içinde Değişikliğe Uğratmadan Piyasaya Sürmesidir.
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 8
1. Portfoy Analizi Nedir? Çeşitleri Nelerdir?
İşletmenin Mevcut Yatırımlarını Kullanılan Değişik Ölçülere Göre Değerlendirme, Bunların Gelecekte Işletmeye Sağlayacağı Yarar Ve Olanakları Tahmin Etmesi Ve Sonuç Olarak Bu Değerlendirmeden Hareket Ederek Işletmenin Kaymakların Tahsisine Yol Gösterme Amacıyla Yapılan Analitik Bir Tekniktir.
Çeşitleri;
A )Boston Danışma Grubunun ( Bdg ) Portföy Analizi
Yıldızlar Veya Nakit Inekleri :Nakiti Kendi Kendine Yeter Ve Ihtiyacı Olan Kendileri Yaratır.
Nakit Inekleri :Kârlı Bir Yatırımı Ifade Eder Ve Bol Nakit Sağlayan Ürünlerdir.
Çocuk Gibi Bakıma Muhtaç Olanlar azar Hissesini Koruyabilmek Için Çok Nakite Ihtiyaç Duyarlar.
Köpekler :Nakit Tuzağıdır.Ne Nakit Getirir Ne De Nakte Ihtiyaç Duyarlar.
B )Yönlendirici Politika Matrisine Göre Portföy Analizi
İlk Defa Shell Kimya Şirketi Tarafından Gerçekleştirilmiştir. Bu Matrisin En Önemli Özelliği Mevcut Faaliyet Alanlarını Ve Girmeyi Düşündüğü Faaliyet Sahalarını Aynı Anda Değerlendirir.
Rekabet Yeteneğinin Analizinde Kullanılan Ölçüler
1 )İşletmenin Pazardaki Durumu
2 )Üretim Imkan Ve Yetenekleri
3 )Ar – Ge Ve Yenilik Yapma Gücü
Faaliyet Alanını Değerlendirmekte Kullanılan Ölçüler
1 )Pazar Büyüme Oranı
2 )Pazarın Kalitesi
3 )Hammadde Temini Imkanı
4 )Dış Çevresel Etkenlerin Gücü
C )Trafik Lambası Matrisi Analizi
General Elektirik Firması Geliştirmiştir.İki Boyutludur.Birinci Boyut Endüstri Dalının Çekiciliği, Ikinci Byutta Ise Işletmenin Gücü Gösterilir.Her Iki Boyutta Düşük, Orta Ve Yüksek Bölümü Vardır.
D )Thompson Ve Strickland’ In Stratejik Kümeleme Analizi :
Pazar Büyüme Ve Rekabet Durumu Olmak Üzere İki Değişkenli Matrisi Vardır.
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 9
1. Finans Ve Muhasebe İşlevlerine İlişkin Politikalar Nelerdir?
A )Sermaye, Oto Finansman Ve Borç Tedariki: Faaliyetlerin Nasıl Finanse Edileceğini Belirleyen Kısa Ve Uzun Dönemli Politikalardır.
B )Kiralama Ve Satın Alma Seçenekleri: Sermaye Temin Politikalarıdır.
C )Yatırım Ve Risk Politikaları: Yatırımlar İçin Gerekli Finansal Politikalardır.
D )Sabit Kıymet Politikaları: Amortisman Ayırımına İlişkin Politikalardır.
2. Pazarlama İşlevine İlişkin Politikalar
• Ürün Ve Pazar Politikaları
• Dağıtım Politikaları
• Tutundurma Politikaları
• Fiyat Politikası
• Satış Sonrası Hizmet
• Tüketici Koruma Politikaları
3. Üretim Ve Satınalma Politikaları
İşletmenin Asli Fonksiyonu Mal Ve Hizmeti Ekonomik Biçimde Üretmektir.Üretim Yöneticisinin Görevi, Girdi Temini, Maliyet Kontrolü Ve Çıktı Sürecini Kaliteli Ve Ekonomik Gerçekleştirmelidir.
• Kapasite Kullanım Politikaları :
• Kuruluş Yeri Seçim Politikaları
• Hammadde Temin Politikaları
• Üretim Yöntem Ve Teknoloji Politikaları
• Üretim Araçlarının Bakım Politikaları
4. İnsan Kaynakları Yönetim Politikaları
İnsan Kaynakları Sürekli Yenilenmesi Ve Geliştirilmesi Gerekir.İnsan Kaynaklarının Kısa Ve Uzun Dönemli Planlamaları, Kariyer Ve Terfi Planları Çok Önemlidir.Büyüme Stratejisini Seçen İşletmelerde En Maliyetli Politikalardır.
5. Araştırma Ve Geliştirme Politikaları
Araştırma
A )Uygulamalı Araştırma B )Özel Saha Araştırması C )Temel Araştırma
Geliştirme :Mevcut Teknoloji Ya Da Bilgiyi Yeni Ürünlere Uygulama, Bilineni Daha Etkin Kılma Çabasıdır.
A )Basit Geliştirme B )Teknolojik Geliştirme C )Bilimsel Geliştirme
6. Halkla İlişkiler Politikalar
7. Hukuksal Politikalar
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 10
1. Küreselleşme Nedir?
Artan Sınır Ötesi Faaliyet Ve Anında Uluslar Arası İletişime İmkan Veren Bilgi Teknolojisi Yardımıyla Oluşan Değişim Sürecidir.
2. Ülkelerin Küresel Ve Uluslararası Pazzarlara Açılma Nedenleri Nelerdir?
Atak Nedenler
• Yeni Pazar Arayışı
• Maliyetleri Azaltma Ve Yüksek Kâra Ulaşma
• Tepe Yönetiminin Büyüme Arzusunu Tatmin Etme
Savunmacı Nedenler
• Yerel Pazarı Koruma
• Diğer Pazarları Koruma
• Hammadde Arzı Güvencesi
• Teknoloji Kazanma
• Coğrafi Farklılaştırma
• Yeni Faaliyetler İçin Temel Oluşturma
3. Küresel Stratejilerin Yararları Nelerdir?
• Üretim Maliyetlerini Düşürmek
• Ürün Ve Üretim Kalitesini İyileştirme :./Toyota
• Genişletilmiş Müşteri Önceliğini Sağlama :/Fast Food Ve İçecek Firmaları
• Artmış Rekabetçi Kaldıracını Sağlama
4. Küresel Stratejinin Sakıncaları
• Pazar Katılımına Yaklaşım
• Ürün Standardizasyonu
• Standardize Edilmiş Ürün
• Faaliyetlere Yoğunlaşma
• Tekdüze Pazarlama
• Bütünleşmiş Rekabetçi Hareketler
5. Endüstrinin Küreselleşmeye Yönelten Özellikleri Nelerdir.
• Pazar Koşulları
• Maliyet Koşulları
• Hükümetlerin Sağladıkları Koşullar
• Rekabet Koşulları
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 11
1. Örgütsel Yapı Çeşitleri Nelerdir.
1 )Girişimci Yapı : Yeni Kurulmuş, Her Türlü Görev Ve Yetkinin Tek Başına Kurucu Tarafından Üstlenildiği Örgüt Yapısıdır.Geçici Olup Kısa Zamanda Gelişeceği İçin En Basit Ve Dinamik Yapıdır.
2 )Fonksiyonel Yapı :Küçük Boyutun Yetersiz Kalmasından Orta Ölçeğe Geçiştir.( Satın Alma, Üretim, Finans, Muhasebe, Personel, Pazarlama Gibi. )
3 )Ürün Bölümüne Göre Yapı :Orta Büyüklükteki İşletmenin Büyüme Stratejisi İzleyerek Ürün Ve Pazar Çeşitlendirerek Ortaya Çıkan Reorganizasyondur.( Et Ürünleri, Süt Ürünleri, Çocuk Giyimi, Mefruşat..)
4 )Coğrafi Bölüme Göre Yapı :Faaliyetlerini Yurt İçi Ve Yurt Dışına Kaydırdıkları Durumda Ortaya Çıkar.Yerel İhtiyaçlar Daha İyi Görülür Ve Üretimin İyileşmesi Ve Rekabet Avantajı Sağlanır.
5 )Çok Bölümlü Yapı :Ürün Bölümü Yapılanması Gibi Kendi Aralarında Benzer Sektör Ve Faaliyet Açısından Gruplandırılır.Her Grubun Yöneticisi Genel Koordinatöre Bağlıdır.( Gıda , Turizm )
6 )Benzer Sib’ Ler Oluşan Çok Bölümlü Yapı :Çok Boyutlu Örgüt Yapısına Benzer.
7 )Matriks Yapı : Yeni Projeler.. Örgüt Aşağıya Doğru Genişler Dikdörtgen Biçimdir.
8 )Şebeke Tipi Yapı :En Sık Kullanılan Yapıdır. Bir Çok İşletmeden Oluşur.
2. Bütçe Çeşitleri Nelerdir.
1 )İşletme Faaliyet Bütçeleri :
Satış, Üretim, Direkt Malzeme, Satın Alma, Direkt İşçilik, Genel İmalat Giderleri, Dönem Giderleri, Gelir Tablosu Bütçesidir.
Gelir Tablosu Bütçesi :İşletmenin Genel Ve Özel Amaçlarına Uygun Verimlilik Ve Kârlılık Esaslarına Göre Yapılan Planların Faaliyet Sonuçları Üzerindeki Etkisini Gösterir.
2 )Finansman Ve Yatırım Bütçeleri :
Fonların Makul Bir Maliyetle Sağlanması, En Etkili Biçimde Kullanılması Ve Sermaye Yatırımlarının En İyi Seçenekle Yapılıp, Sağlıklı Bir Stok Politikasının Sürdürülmesiyle İlgilidir.En Önemli Bütçelerdir.Bunlar Yatırım, Nakit, Stok, Bilanço Bütçesidir.
Yatırım Bütçesi
Yenileme Yatırımları :Fiziki Ömrünü Doldurmuş Üretim Araçlarının Yenilenmesi Ya Da Teknolojik Gelişmeler Nedeni İle Verimsiz Kalmış Üretim Araçlarının Değiştirilmesidir.
Genişleme Yatırımları :Üretim Kapasitesini Artırmak Amacıyla Yaptığı Yeni Yatırımlardır.
Mamullerle İlgili Yatırımlar :Üretilen Mamullerin Kalitesinin Düzeltilmesi Veya Geliştirilmesi Yapılan Yatırımlardır.
Stratejik Yatırımlar :İşletmenin Risklerini Azaltmak Amacıyla Bütünleşme Veya Çeşitlendirme Yönünde Yapılan Yatırımlardır.
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 12
1. Örgüt Kültürü Nedir? Kavramları Nelerdir?
Örgüt Üyelerinin Paylaştıkları Anahtar Değerler Standartlar, Normlar, İnançlar Ve Anlayışlar Toplamıdır.
Sembol :Kültürün Yerleşmesine Yardımcı Olan, Çalışanlar İçin Bir Anlam Taşıyan Nesne, Resim, Faaliyet Veya Olaylardır.
Kahramanlar :Örgüt Kültürünün Gerektirdiği Rolü Layığı İle Yerine Getiren Ve Diğer Çalışanlar İçin Model Oluşturan Kişilerdir.
Hikaye: Zamanı Geldiğinde Kahramanların Başarılarından Söz Edilmesi Vs…
Slogan
Seremoni :Özel Bir Olay İçin Bir Araya Gelen, Bir Grubun Yararı İçin Yapılan, Planlanmış Bir Faaliyettir.
2. Çevre Strateji Ve İşletme Kültürü İlişkisini Açıklayınız?
İki Boyutludur. Biri Çevresel Belirsizlik Derecesi Diğeri İse Çevreden Alınan Geri Bildirimin Hızıdır.Dört Tür Kültür Biçimi Vardır.
• Sert – Erkek Maço Kültürü
• Çok Çalış – Sert Oyna Kültürü
• Şirketinin Üzerine İddiaya Gir Kültürü
• Süreç Kültürü
3. Liderlik Nedir?
Bir Grup İnsanı Belirli Amaçlar Etrafında Toplayabilme, Bu Amaçları Gerçekleştirmek İçin Onları, Ne Yapacakları Konusunda Harekete Geçirme Bilgi Ve Yeteneklerinin Toplamıdır.
Etkin Bir Liderlik İçin İki Temel Nitelik Vardır.
• Lider İleri Görüşlü Ve Geniş Bir Açısına ( Vizyona ) Sahip Olmalıdır.
• Değişim Ve Yeniliği Gerçekleştirmek İçin Yeni Stratejik Uygulamalara Gitmeli Ve Risk Almalıdır.
Stratejik Yönetim (Final) Ünite 13
1. Stratejik Kontrolün Anlamını Ve Önemini İfade Eden İki Farklı Yaklaşımlar Nelerdir?
A )Geleneksel Stratejik Kontrol Yaklaşımı :Stratejik Yönetim Sürecinin Son Evresi Stratejik Kontroldür.İşletme Stratejisi Uygulamaya Başladıktan Sonra Takibi Ve Kontrolü Gereklidir.Bilgi Akışı İçin Geri Beslemeye İhtiyaç Vardır.
B )Çağdaş Stratejik Kontrol Yaklaşımı: Günümüzde Yöneticiler Değişimi Önceden Tahmin Etmelidirler.Bu Sistemde De İleri Beslemeye İhtiyaç Duyulur.Üç Tür Kontrol İşlevi Vardır.
• Tahminlerin Kontrolü: Anahtar Bazı Faktörlerin Geleceğe İlişkin Trendleri İzlenir.Ekonomik Büyüme, Ürün Ve Hizmetlerin Büyümesi, Rakiplerin Davranışları, Girdi Maliyetleri Gibi )
• Stratejik Gözetim :Şirketi Tehdit Edebilecek Dış Olayların Gözlenmesinin Yanı Sıra, Ortaya Çıkabilecek Fırsatların Farkına Varılmasını Da Sağlar.
• Uygulama Kontrolü :Süreç Kontrolü İle Stratejik Uygulama Kontrolünden Oluşur.
2. G.E.’ Nin Pıms Analizinde Ve Fortune Dergisinin Ölçütleri
• Ürün Ve Hizmetin Kalitesi
• Yönetimin Kalitesi
• Yaratıcılık Ve Yeni Ürünler
• Uzun Dönemli Yatırımlar
• Mali Yapının Sağlamlığı
• İşletmenin Toplum Sorumluluğu
• Varlık Ve Kapasite Kullanımı
• Eleman Yetiştirme Ve Elde Tutma Yeteneği
3. Bölüm Ve Birimlerin Başarısının Ölçülmesi Nasıl Olur?
• Standart Maliyet Merkezleri :Standart Maliyet Tutarı Üretilen Birimle Çarpılır Ve Toplam Standart Maliyet Bulunur.Bu Beklenen Üretim Maliyetidir.Beklenen Değerle Fiili Değer Karşılaştırılır.
• Gelir Merkezleri :Toplam Satıştan Beklenen Gelir Hedefi Fiili Gelirle Karşılaştırılır.
• Harcama Merkezleri :Yenilik Ve Atılım Yapmak İsteyen Kuruluşlarda Önemlidir.
• Kâr Merkezleri :Gelir Merkezi İle Kâr Merkezi Arasındaki Fark Performansı Verir.
• Yatırım Merkezleri
4. Geri Besleme Nedir?
Hiyerarşinin Alt Düzeyinde Gerçekleşen Durum Ve Sonuçların Üst Kademelerdeki Yöneticilere Zaman Ve Doğru Biçimde İletilmesi Ve Bu Şekilde Kontrole Yardımcı Olunmasına Denir.