İŞKENCE YASAĞI
1982 Ay m. 17/3 de, İHEB m. 5 de, İHAS m. 3 de, MvSHS m. 7 de ve CMK m.148 de hiç kimseye işkence ve eziyet yapılamaz denilmek suretiyle bu yasak son derece açık bir şekilde ifade edilmiştir. Öte yandan TCK m. 94 ve devamı maddelerde işkence ağır bir suç olarak düzenlenmiştir. Burada son olarak aşağıda ele alınacak olan İşkenceye Karşı Birleşmiş Milletler ve Avrupa Sözleşmelerine de işaret edilmelidir.
Yargıtay, ifade alma ve sorgu sırasında vuku bulabilen işkencenin önlenmesi amacıyla son derece cesur kararlar vermiştir. Yüce Mahkeme, bizim tespitimize göre, bu konuda 1.4.1985 de verdiği ilk kararında, ikrarın delil niteliğinde olabilmesi için:
1. İkrar olunan OLAYIN MÜMKÜN OLMASI,
2. HÂKİM HUZURUNDA OLMASI,
3. GERİ ALINMAMASI VE
4. YAN DELİLLERLE DE DESTEKLENMESİ gerektiğini açıklamıştır.
Bu kararı daha sonra diğerleri takip etmiş; Yargıtayın bu görüşü istikrarlı hale gelmiş ve daha sonra 1992 yılında bir norm olarak girmiştir (CMK m. 147 ve 148.).
1982 Ay m. 17/3 de, İHEB m. 5 de, İHAS m. 3 de, MvSHS m. 7 de ve CMK m.148 de hiç kimseye işkence ve eziyet yapılamaz denilmek suretiyle bu yasak son derece açık bir şekilde ifade edilmiştir. Öte yandan TCK m. 94 ve devamı maddelerde işkence ağır bir suç olarak düzenlenmiştir. Burada son olarak aşağıda ele alınacak olan İşkenceye Karşı Birleşmiş Milletler ve Avrupa Sözleşmelerine de işaret edilmelidir.
Yargıtay, ifade alma ve sorgu sırasında vuku bulabilen işkencenin önlenmesi amacıyla son derece cesur kararlar vermiştir. Yüce Mahkeme, bizim tespitimize göre, bu konuda 1.4.1985 de verdiği ilk kararında, ikrarın delil niteliğinde olabilmesi için:
1. İkrar olunan OLAYIN MÜMKÜN OLMASI,
2. HÂKİM HUZURUNDA OLMASI,
3. GERİ ALINMAMASI VE
4. YAN DELİLLERLE DE DESTEKLENMESİ gerektiğini açıklamıştır.
Bu kararı daha sonra diğerleri takip etmiş; Yargıtayın bu görüşü istikrarlı hale gelmiş ve daha sonra 1992 yılında bir norm olarak girmiştir (CMK m. 147 ve 148.).