endLesS
Webmaster
İki Doğu ve İki Batı
Soru: “İki doğunun ve iki batının rabbi” ayetini nasıl anlamalıyız?
Cevap: İki nihaî batı ve doğu var. Ayet bunların son sınırlarını gösteriyor. Meselâ, yazın güneşin doğup-battığı yerler ile kışın güneşin doğup battığı yerler farklı farklıdır. Yazın en uzun gününde güneş, aksa-ı mağripde batıp, aksa-ı maşrikde doğar. Kışın en kısa günlerde ise en ‘yakın’ noktadan doğar ve en ‘yakın’ noktadan batar. Bu durumda güneş her gün değişik bir doğudan doğmakta ve dolayısıyle de güneşin ayrı ayrı doğuş yerleri bahis mevzuu olmaktadır. Aynı şekilde, her gün değişik bir noktadan batmakla “gurub-u şems” yani ayrı ayrı batış yerleri meydana gelmektedir. Neticede, en nihaî ‘şuruk’ ve ‘gurup’ açıları içinde değişik meşrikler ve mağribler bulunduğundan “İki doğunun ve iki batının rabbi” denilmektedir. (Allahu a’lem) Ayrıca bir başka ayette de, bütün meşrik ve mağripler nazar-ı itibara alınarak, mağriblerin ve meşriklerin Rabbi ma’nâsına “Rabbu’l-meşariki ve Rabbu’l-meğarib” de denilmektedir.
Soru: “İki doğunun ve iki batının rabbi” ayetini nasıl anlamalıyız?
Cevap: İki nihaî batı ve doğu var. Ayet bunların son sınırlarını gösteriyor. Meselâ, yazın güneşin doğup-battığı yerler ile kışın güneşin doğup battığı yerler farklı farklıdır. Yazın en uzun gününde güneş, aksa-ı mağripde batıp, aksa-ı maşrikde doğar. Kışın en kısa günlerde ise en ‘yakın’ noktadan doğar ve en ‘yakın’ noktadan batar. Bu durumda güneş her gün değişik bir doğudan doğmakta ve dolayısıyle de güneşin ayrı ayrı doğuş yerleri bahis mevzuu olmaktadır. Aynı şekilde, her gün değişik bir noktadan batmakla “gurub-u şems” yani ayrı ayrı batış yerleri meydana gelmektedir. Neticede, en nihaî ‘şuruk’ ve ‘gurup’ açıları içinde değişik meşrikler ve mağribler bulunduğundan “İki doğunun ve iki batının rabbi” denilmektedir. (Allahu a’lem) Ayrıca bir başka ayette de, bütün meşrik ve mağripler nazar-ı itibara alınarak, mağriblerin ve meşriklerin Rabbi ma’nâsına “Rabbu’l-meşariki ve Rabbu’l-meğarib” de denilmektedir.