buğlem
Bayan Üye
Halk boykotu koydu
Fransa Cumhurbaşkanı Sarkozy'nin 'soykırımı inkâr' tasarısını AB ülkeleri geneline de yayma teklifi Türk vatandaşlarını kızdırdı. Senatoya sunulan tasarı sonrası başlatılan ve Fransız mallarında yüzde 30 düşüşe yol açan boykotun çemberi genişliyor
Türkiye son yılların en kapsamlı halk boykotuna hazırlanıyor. Fransa Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy'nin, Fransız Senatosu'na sunduğu "soykırımı inkâr" tasarısının ardından başlatılan halk boykotu, Sarkozy'nin bunu tüm AB ülkeleri geneline yayma teklifi sonrası tırmanışa geçti. Kozmetikten, tekstile, otomotivden gıdaya uzanan boykotun hedefinde ise Fransız ekonomisine milyar euroluk fatura ödetmek var. Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu Başkanı Bendevi Palandöken, Fransız yiyecek ve içecek ürünlerinin satışında ilk tepki ile yüzde 30'a yakın düşüşler yaşandığını ancak Sarkozy'nin inkârı hapisle cezalandıran tasarıyı AB ülkeleri geneline yaymasının çizmeyi aştığını söyledi. Böyle giderse boykotun sınırları da aşacağı uyarısında bulunan Palandöken şunları söyledi: "Türkiye'nin büyümesinden rahatsız olan bir cumhurbaşkanının seçimlerden nemalanmak adına bu kadar anlamsız bir tasarıyı AB geneline yayması teklifinin kabul edilebilir bir şey değil. Tasarı ilk senatoya sunulduğunda biz 81 ildeki birliklerimize bir genelge gönderdik. O genelgede bütün Fransız markaların listesi de yer alıyordu. Tek bir yönlendirmemizle Fransız mallarına boykotun etkisi inanılmaz seviyelere çıkabilir."
SOSYAL MEDYADA YÜZBİNLER
Tepkiler şimdiden sanal âlemde kendini göstermeye başladı. Vatandaşlar kendi aralarında ve sosyal medya üzerinden örgütlenerek kozmetikten, tekstile, otomotivden gıdaya yeni bir boykot kampanyası başlattı. Bazı kampanyaların sanal âlemdeki destekçi sayısı ise yüz binlere ulaştı. Burada fransız ürünlerinin listesi ve Türkiye'deki satış hacimleri ayrıntılı olarak anlatılıyor. Kampanyalara destek verenlerin sayısı ise her geçen gün katlanarak artıyor.
Stratejik boykot planı
Başını Tüketiciler Birliği'nin çektiği bir çok sivil toplum kuruluşu ise Fransa'ya yönelik ilk kez stratejik boykot planı hazırlamaya başladı. Boykotta asıl hesdefin Fransa ekonomisi olduğunu belirten STK yöneticileri, "Biz boykotta Türkiye'de üretim ve istihdam yaratan firmaları ana merkeze koymuyoruz. Hedefimiz hiçbir katma değer yaratmadan milyarlarca euro ithalata neden olan ürünler üzerine yoğunlaşıyor. Yakın zamanda çok etkili bir kampanyanın startını vereceğiz" açıklaması yaptı.
Milyar euro götürüyor
Fransız mallarını boykot konusunda en etkili kampanya İstanbul Lokantacılar Odası'ndan geldi. Sayıları 15 bini bulan lokantacı, büfeci ve pastacı esnafı Sodexo, Ticket, Multinet gibi yemek kartı veren Fransız şirketlerini boykot kararı aldı. İstanbul Lokantacılar Odası Başkanı Sait Karabağlı, "13 bin 500 üyemiz ile yemek kartlarına boykot kararı aldık. Yemek kartlarına uygulanan yüzde 8 ile 10 komisyona karşıyız. Yemek kartı yerine para maaşla birlikte bankaya yatırılsın, komisyon da ortadan kalksın" dedi. Fransız yemek kartları Türkiye'de yıllık 1 milyar euro komisyon topluyor.
Elden çıkarıyorlar
İthalatçı firmalar ellerindeki Fransız mallarını elden çıkarmak için takas borsasına sunmaya başladı. Sistem Barter Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Besle, özellikle kozmetik ve tekstil ürünlerinin ağırlıkta olduğunu belirterek, "Yüzde 15-30 arasında fiyat indirimleri yapıldı. Riske girmemek için ise daha uygun fiyattan ellerindeki ürünleri taşıt ve gayrimenkul ağırlıklı olmak üzere takasa sundular" dedi.
Kozmetikte yerli malı dönemi
Fransız markaların neredeyse hakimi olduğu kozmetik pazarında da işler değişiyor. Ermeni Soykırımı tasarısı sonrası Fransız markaları almak yerine yerli markaları almayı tercih eden tüketicinin önüne indirimler ve 1 alana bir bedava kampanyalarla çıkan Fransız markalar, Sarkozy'nin AB hamlesi sonrası ne yapacak merak konusu. Ağırlıklı olarak yerli markaları satan Fayda AŞ'nin Genel Müdürü Turan Özbahçeci, "Fransız markalar devamlı indirim ve kampanyalarla rafa çıkıp boykot konusunun önüne geçmeye çalışıyorlar ama biz bu oyuna gelmeyiz" dedi. Yerli kozmetik ürünleri satan PNR Kozmetik'in Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Pınar ise, "Fransız markalar yılbaşında indirim yaparak ilk boykotu delmeye çalıştı ama özellikle orta direk yani asıl parayı harcayanlar bu tip konulara daha duyarlı. Fransız markalar ciddi satış kaybı yaşayacak" dedi. Pınar, tepkinin hükümet desteğiyle birlikte etkili olacağını, gerekirse sınırda Fransız mallarının geçişini zorlaştıran uygulamalara geçilmesi gerektiğini ifade etti.
Fransa Cumhurbaşkanı Sarkozy'nin 'soykırımı inkâr' tasarısını AB ülkeleri geneline de yayma teklifi Türk vatandaşlarını kızdırdı. Senatoya sunulan tasarı sonrası başlatılan ve Fransız mallarında yüzde 30 düşüşe yol açan boykotun çemberi genişliyor
Türkiye son yılların en kapsamlı halk boykotuna hazırlanıyor. Fransa Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy'nin, Fransız Senatosu'na sunduğu "soykırımı inkâr" tasarısının ardından başlatılan halk boykotu, Sarkozy'nin bunu tüm AB ülkeleri geneline yayma teklifi sonrası tırmanışa geçti. Kozmetikten, tekstile, otomotivden gıdaya uzanan boykotun hedefinde ise Fransız ekonomisine milyar euroluk fatura ödetmek var. Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu Başkanı Bendevi Palandöken, Fransız yiyecek ve içecek ürünlerinin satışında ilk tepki ile yüzde 30'a yakın düşüşler yaşandığını ancak Sarkozy'nin inkârı hapisle cezalandıran tasarıyı AB ülkeleri geneline yaymasının çizmeyi aştığını söyledi. Böyle giderse boykotun sınırları da aşacağı uyarısında bulunan Palandöken şunları söyledi: "Türkiye'nin büyümesinden rahatsız olan bir cumhurbaşkanının seçimlerden nemalanmak adına bu kadar anlamsız bir tasarıyı AB geneline yayması teklifinin kabul edilebilir bir şey değil. Tasarı ilk senatoya sunulduğunda biz 81 ildeki birliklerimize bir genelge gönderdik. O genelgede bütün Fransız markaların listesi de yer alıyordu. Tek bir yönlendirmemizle Fransız mallarına boykotun etkisi inanılmaz seviyelere çıkabilir."
SOSYAL MEDYADA YÜZBİNLER
Tepkiler şimdiden sanal âlemde kendini göstermeye başladı. Vatandaşlar kendi aralarında ve sosyal medya üzerinden örgütlenerek kozmetikten, tekstile, otomotivden gıdaya yeni bir boykot kampanyası başlattı. Bazı kampanyaların sanal âlemdeki destekçi sayısı ise yüz binlere ulaştı. Burada fransız ürünlerinin listesi ve Türkiye'deki satış hacimleri ayrıntılı olarak anlatılıyor. Kampanyalara destek verenlerin sayısı ise her geçen gün katlanarak artıyor.
Stratejik boykot planı
Başını Tüketiciler Birliği'nin çektiği bir çok sivil toplum kuruluşu ise Fransa'ya yönelik ilk kez stratejik boykot planı hazırlamaya başladı. Boykotta asıl hesdefin Fransa ekonomisi olduğunu belirten STK yöneticileri, "Biz boykotta Türkiye'de üretim ve istihdam yaratan firmaları ana merkeze koymuyoruz. Hedefimiz hiçbir katma değer yaratmadan milyarlarca euro ithalata neden olan ürünler üzerine yoğunlaşıyor. Yakın zamanda çok etkili bir kampanyanın startını vereceğiz" açıklaması yaptı.
Milyar euro götürüyor
Fransız mallarını boykot konusunda en etkili kampanya İstanbul Lokantacılar Odası'ndan geldi. Sayıları 15 bini bulan lokantacı, büfeci ve pastacı esnafı Sodexo, Ticket, Multinet gibi yemek kartı veren Fransız şirketlerini boykot kararı aldı. İstanbul Lokantacılar Odası Başkanı Sait Karabağlı, "13 bin 500 üyemiz ile yemek kartlarına boykot kararı aldık. Yemek kartlarına uygulanan yüzde 8 ile 10 komisyona karşıyız. Yemek kartı yerine para maaşla birlikte bankaya yatırılsın, komisyon da ortadan kalksın" dedi. Fransız yemek kartları Türkiye'de yıllık 1 milyar euro komisyon topluyor.
Elden çıkarıyorlar
İthalatçı firmalar ellerindeki Fransız mallarını elden çıkarmak için takas borsasına sunmaya başladı. Sistem Barter Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Besle, özellikle kozmetik ve tekstil ürünlerinin ağırlıkta olduğunu belirterek, "Yüzde 15-30 arasında fiyat indirimleri yapıldı. Riske girmemek için ise daha uygun fiyattan ellerindeki ürünleri taşıt ve gayrimenkul ağırlıklı olmak üzere takasa sundular" dedi.
Kozmetikte yerli malı dönemi
Fransız markaların neredeyse hakimi olduğu kozmetik pazarında da işler değişiyor. Ermeni Soykırımı tasarısı sonrası Fransız markaları almak yerine yerli markaları almayı tercih eden tüketicinin önüne indirimler ve 1 alana bir bedava kampanyalarla çıkan Fransız markalar, Sarkozy'nin AB hamlesi sonrası ne yapacak merak konusu. Ağırlıklı olarak yerli markaları satan Fayda AŞ'nin Genel Müdürü Turan Özbahçeci, "Fransız markalar devamlı indirim ve kampanyalarla rafa çıkıp boykot konusunun önüne geçmeye çalışıyorlar ama biz bu oyuna gelmeyiz" dedi. Yerli kozmetik ürünleri satan PNR Kozmetik'in Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Pınar ise, "Fransız markalar yılbaşında indirim yaparak ilk boykotu delmeye çalıştı ama özellikle orta direk yani asıl parayı harcayanlar bu tip konulara daha duyarlı. Fransız markalar ciddi satış kaybı yaşayacak" dedi. Pınar, tepkinin hükümet desteğiyle birlikte etkili olacağını, gerekirse sınırda Fransız mallarının geçişini zorlaştıran uygulamalara geçilmesi gerektiğini ifade etti.