1. Drina Köprüsü Bosna Hersek, 1577
Osmanlı veziri Sokollu Mehmet Paşanın doğduğu topraklara bir hediyesidir. Köprü, yüzyıllar boyunca sadece Drina Nehrinin iki yakasını birleştirmekle kalmadı, Boşnaklarla Sırpları birbirine bağladı. Nobel Ödüllü yazar İvo Andriç, ünlü romanında onu kardeşçe yaşamanın simgesi saydı.
1516 yılının bir sabahında, ileride Sokollu Mehmed olarak anılacak on yaşlarındaki çocuk Sokoloviç köyünden alınıp ta uzaklara, İstanbula götürülür. O çocuk yıllar sonra sarayın gelmiş geçmiş en meşhur ve başarılı sadrazamı olan Sokollu Mehmed Paşa olur ve doğduğu topraklara bir armağan olarak 1577de büyük Mimar Sinana köprüyü yaptırır. Neredeyse dört yılda tamamlanan köprü zamanın seyri içinde bölgenin kaderini değiştirmiş, Balkanların ortasında yeni bir güzergah belirlenmiş ve Doğu ile Batıyı, İstanbul ile Avrupayı birbirine bağlamıştı. Köprünün bulunduğu, o zamanlar sessiz ve sakin, dünyadan uzak bir kasaba olan Vişegradın kaderi değişmiştir. Yıllar sonra bu gelişmelerle beraber biriken hikayeler ünlü yazar İvo Andriçin Drina Köprüsü romanında bir araya gelip yazara 1961 Nobel Edebiyat Ödülünü kazandırır. Şimdi Bosna Hersek içindeki Sırp Cumhuriyeti sınırlarında yer alan kasaba, köprü ve roman sayesinde tanınır olmuştur.
2. Forth Bridge (Forth Köprüsü) İskoçya, 1890
İskoçyada Edinburgh Queensferryde bulunan bir demiryolu köprüsüdür. Köprü, mühendis Thomas Bouchun dramını da anlatır aslında. Bouch, İskoçyada Dundee yakınlarında bir fiyort üzerine kurduğu Tay Köprüsü (Tay Bridge) ile övgü toplayınca bu köprünün projesi de ona verilir. 1879 aralığında inşaat başlayınca bir facia yaşanır, daha önce yaptığı Tay Köprüsü bir kasırga neticesinde yıkılır. Bir yolcu treni sulara gömülür, çok az kişi kurtulur. Boucha çalışmalardan el çektirilir ve kazadan 10 ay sonra ölür. Forth Köprüsü ise John Fowler ve Benjamin Baker tarafından yapılır.
3. Ponte Della Maddalena İtalya, 1080-1100
Köprü İtalyada Toskanada, Bagni di Lucca yakınlarındadır. Şeytan Köprüsü olarak da bilinir. 1080-1100 civarında Toskana Kontesi Matilda tarafından yaptırıldığı düşünülüyor. Köprü enerjik bir eğriyle Serchio Nehrini aşar. 1322de yapılan büyük kemer aynı zamanda teknolojik bir yeniliğin de habercisi olmuş. Köprü yapım ustaları 2000 yıldır denenmemiş olan yuvarlak kemerin yanı sıra artık geniş mesafeleri aşan eliptik kemer biçimine de güvenmiş ve uygulamış. Köprü 1836 yılında yaşanan sel nedeniyle hasar görse de onarılmış.
4. The Iron Bridge (Demir Köprü) İngiltere, 1779
İngilterede Shropshire bölgesindeki Severn Nehri üzerinde yer alan Demir Köprü (The Iron Bridge), Abraham Darby tarafından yaptırılmıştır. Coalbrookdale yakınında bulunan köprü 1779da bittiğinde tamamen dökme demirden yapılmış ilk köprüydü. Köprü, Broseley endüstri kasabasını; küçük bir madencilik kasabası olan Madeleyi ve Coalbrookdale Bölgesinin gelişen endüstri merkezini birbirine bağlar. Demirden köprü inşa etme fikri tesadüf değildir, çünkü yöre demir üretiminin en eski merkezidir.
5. Ponte de Dom Luís Portekiz, 1885
Portekizde Porto şehrinin simgesi olan Ponte de Dom Luís, 172 metre açıklığındaki kemeriyle Douronun dik yamaçlarını birbirine bağlıyor. 1885te açılan köprünün çelik karkas konstrüksiyonu özgün bir tarza sahip. Köprünün mühendisi Téophile Seyrig ise Eyfelin yaratıcısı Gustave Eiffelin öğrencisidir.
6. Menai Köprüsü Galler, 1826
Menai Köprüsü, Gallerdeki Anglesey Adasını Menai Boğazı üzerinden Bangora bağlayan asma köprüdür. Thomas Telford tarafından tasarlanmış ve uygulanmıştır. İlk önemli çağdaş asma köprülerden biridir.
7. Mostar Köprüsü Bosna Hersek, 1566
Bosna Hersekte, Neretva Nehrini takip eden ve Adriyatik Denizi ile Balkanları bağlayan yol üzerinde bulunan Mostar Köprüsü etrafındaki tarihi dokusuyla bir ressamın elinden çıkmış gravür gibidir. Köprü ile iki tarafındaki kuleleri, 43 cami, mescit, hamam vb. yapıları ile, 2 Sırp Ortodoks ve bir Katolik Kilisesi bulunan kent, bu özelliği nedeniyle 1986 yılında Ağa Han Dünya Mimarlık Ödülüne layık görülmüştür.
Fatih Sultan Mehmed tarafından Osmanlı topraklarına katılmış olan Mostar, o dönemde Köprühisar olarak adlandırılmış. Bu dönemde, Mostarda bulunan çok eski ve emniyetli olmayan zincir köprünün yerine 1481 yılında ahşap asma bir köprü inşa edilmiştir. Mostar Kentine ismini veren Mostar Köprüsü ise aynı yerde bulunan ahşap asma köprünün yerine 1566da taş kemerli olarak Mimar Sinanın öğrencisi Mimar Hayreddin tarafından yapılmıştır. Boşnakçada most (köprü), stari most (eski köprü), Mostar ise köprü tutan anlamına gelmektedir. Hiçbir köprü, Mostar Köprüsü kadar beğeni, hayret ve hayranlık uyandırmamıştır. Mostar Köprüsü 1992 yılında başlayan Yugoslavya İç Savaşı sırasında, 9 Kasım 1993 tarihinde, Hırvat topçu milisleri tarafından aralıksız üç gün süren top ateşi sonucu yıkılmıştır. UNESCO ve Dünya Bankasının desteği ile 1997de yapımına başlandı ve 23 Temmuz 2004te yeniden açıldı.
8. Kintai Köprüsü Japonya, 1673
Kintai Köprüsü, Japonyada Hiroşima kentinin en ünlü ahşap köprülerden biridir. 1673 yılında Nishiki Nehri üzerine Kikkawa Hiroyoshi tarafından burada yaptırılan ilk köprü, bir tayfun neticesinde yıkılmıştır. 1674 yılında daha gelişmiş bir teknoloji kullanılarak köprü tekrar inşa edilmiştir. 1950 yılına kadar kullanılan köprü, Kezia tayfunu nedeniyle zarar görmüştür. Bugün kullanılan köprü 1953 yılında yenilenmiştir. Köprü 210 m uzunluğundadır.
9. Charles Köprüsü Çek Cumhuriyeti, 1402
Çek Cumhuriyetinin başkenti Pragda bulunan Charles Köprüsü, Vltava Nehri üzerinde kurulu bu köprü, şehrin Stare Mesto (Eski Kent) ve Mala Strana (Küçük Mahalle) olarak adlandırılan en eski iki kıyısını birbirine bağlar. Yapımına 14.yüzyıl ortalarında 1357 yılında Kutsal Roma İmparatoru ve Bohemya Kralı IV.Charles döneminde başlanan köprü, 15.yüzyıl başlarında yine Kutsal Roma İmparatoru IV.Wencheslav (Vaclav) döneminde tamamlanmıştır. 1870 yılına kadar Taç Köprü, Prag Köprüsü adıyla anılsa da bu tarihten itibaren Charles Köprüsü adını almış. Köprüyü IV. Charlesin mimarı Peter Parler yapmış. Yapılış amacı düello yarışmalarında kullanmak olan köprüde uzun yıllar sadece haç varken, 1600-1800 yılları arasında yaklaşık 30 adet irili ufaklı heykel yerleştirilmiştir.
10. Pont Neuf Fransa, 1607
İsminin anlamı yeni köprü olsa da, Pont Neuf Seine Nehri üzerinde hala ayakta duran en eski köprü. Parisin ortaçağdaki şehir merkezini nehrin hem sağ hem de sol kıyısına bağlıyor. II. Henry, 1550lerden itibaren Notre-Dame Köprüsünün yükünü kaldırması için Seine Nehri üzerine başka bir köprü inşa edilmesi gündeme getirmişti. Ancak köprünün maliyeti çok tutacağından inşaata ancak 1578de başlanabildi. Bu Pariste üzerinde ev taşımayan ilk köprüydü ve uzunca bir süre Paristeki en geniş köprü olarak kaldı. Köprü, nehir üzerindeki benzerlerinden farklı olarak üzerinde ev bulundurmuyordu, zira IV. Henry üzerinde evler olduğu takdirde Louvreun görünüşünün kapanacağına karar vermişti. Krallığı dönemince Louvreu genişleten ve daha da ihtişamlı hale getiren kral için bu kaçınılmaz bir önlemdi. Köprü, her biri öbüründen farklı 384 maskla süslüdür. Rivayet o ki, IV. Henry Louvre Sarayındaki soytarılarının yüzlerini işletti onlara. Belli aralıklarla dizilmiş balkonları ise Parisin evsizlerinin geceleri barındığı yerdir. 1588de din savaşları nedeniyle köprünün yapımına ara verildi. 1599da inşaatına yeniden başlanan Pont Neuf, 1607de kullanıma açıldı. Roma dönemi mimarisine bağlı kalınarak yapılan bol kemerli köprü yaya geçişine olanak veren kaldırımlarıyla da atlara ve çamura karşı korunaklı oluşuyla şehirde bir ilkti.
11. Kapellbrücke İsviçre, 1333
İsviçrenin Luzern kentinde bulunan Kapellbrücke Avrupanın en eski tahta köprüsü. Reuss Nehri üzerinde uzanan köprü 1333 yılında inşa edildi. Amacı şehri saldırılardan korumak olan köprünün büyük kısmı, içindeki 17. yüzyıldan kalan ve şehrin tarihini anlatan resimlerle birlikte 1993 yangınında hasar gördü, ancak aradan çok geçmeden yeniden yapıldı. Köprünün hemen yanında bulunan kırmızı tuğlayla örülmüş 43 metre yüksekliğindeki sekizgen biçimli su kulesi uzun yıllar boyunca işkence odası, zindan, hazine odası ve gözlem kulesi olarak kullanıldı. Köprü 204 metre uzunluğundadır.
12. Tower Bridge İngiltere, 1894
Londra Kulesine yakınlığı sebebiyle Kule Köprüsü ismini alan Tower Bridge, Thames Nehri üzerinde uzanıyor. Bir baskül ve asma köprü birleşimi olan Tower Bridge, Londranın en önemli sembollerinden. Yapımı 1886da başlayan ve 8 yıl süren köprünün baskül kısmı iki kule arasında 61 metre, asma köprü kısmı ise her biri 82 metre uzunlukta. İki kule arasında, aşağıda bir araba yolu, yukarıda ise iki yürüyüş yolu bulunuyor. Kulelerin her biri 43 metre yüksekliğinde. Horace Jonesve Wolfe Barry tarafından tasarlanan köprü çoğunlukla, nehrin yukarı kısmında Tower Bridgeden sonra gelen ilk köprü olan Londra Köprüsü ile karıştırılıyor. Köprünün bir de deniz trafiğine geçiş veren kanatları var. Mal taşımacılığının havadan değil de denizden yapıldığı zamanlarda son derece işlek olan Thames Nehrindeki deniz trafiğini aksatmamak için kanatlar günde yaklaşık 50 kez açılıp kapanırdı. Önceleri hidrolik sistemle işleyen kanatlar bugün elektrikli sistemle açılıp kapanıyor.
13. Ponte dei Sospiri İtalya, 1603
İç Çekme Köprüsü anlamına gelen Ponte dei Sospiri ilk bakışta son derece güzel, hikayesini öğrendiğinizde ise son derece hüzünlü bir köprü. Venedikteki Dükler Sarayını hapishaneye bağlayan köprü Rio di Palazzo üzerinde uzanıyor. Antonio Contin tarafından tasarlanan her yeri kapalı bu köprü tamamen kireçtaşından 1600-1603 yılları arasında inşa edildi. Köprüye bugünkü adı da 19. yüzyılda ünlü yazar Lord Byron tarafından verildi. Rivayete göre müebbet hapse mahkum edilenler hücrelerine götürülmek üzere bu köprüden geçirildiklerinde Venediki son kez gördükleri için durup iç çekerlermiş. Ancak bu bilginin gerçeğe dayanmadığı, köprünün inşa edildiği yıllarda engizisyonun çoktan geçmişte kaldığı biliniyor. Bir efsaneye göre, gün batımında bu köprünün altında öpüşen aşıklar sonsuz aşkla ödüllendirilirmiş. Fransız şarkıcı Charles Aznavour Que Cest Triste Venise (Ne Hüzünlüdür Venedik) isimli parçasında bu köprüden bahseder. Ponte dei Sospiri, Pensilvanyadaki Allegheny Eyalet Mahkemesi ile Pittsburgh Eyalet Hapishanesi arasındaki köprüye model teşkil etmiş.
Kaynak
Geo Dergisi, Atlas Dergisi, Uzak Rota Gökhan Erdoğan
Osmanlı veziri Sokollu Mehmet Paşanın doğduğu topraklara bir hediyesidir. Köprü, yüzyıllar boyunca sadece Drina Nehrinin iki yakasını birleştirmekle kalmadı, Boşnaklarla Sırpları birbirine bağladı. Nobel Ödüllü yazar İvo Andriç, ünlü romanında onu kardeşçe yaşamanın simgesi saydı.
1516 yılının bir sabahında, ileride Sokollu Mehmed olarak anılacak on yaşlarındaki çocuk Sokoloviç köyünden alınıp ta uzaklara, İstanbula götürülür. O çocuk yıllar sonra sarayın gelmiş geçmiş en meşhur ve başarılı sadrazamı olan Sokollu Mehmed Paşa olur ve doğduğu topraklara bir armağan olarak 1577de büyük Mimar Sinana köprüyü yaptırır. Neredeyse dört yılda tamamlanan köprü zamanın seyri içinde bölgenin kaderini değiştirmiş, Balkanların ortasında yeni bir güzergah belirlenmiş ve Doğu ile Batıyı, İstanbul ile Avrupayı birbirine bağlamıştı. Köprünün bulunduğu, o zamanlar sessiz ve sakin, dünyadan uzak bir kasaba olan Vişegradın kaderi değişmiştir. Yıllar sonra bu gelişmelerle beraber biriken hikayeler ünlü yazar İvo Andriçin Drina Köprüsü romanında bir araya gelip yazara 1961 Nobel Edebiyat Ödülünü kazandırır. Şimdi Bosna Hersek içindeki Sırp Cumhuriyeti sınırlarında yer alan kasaba, köprü ve roman sayesinde tanınır olmuştur.
2. Forth Bridge (Forth Köprüsü) İskoçya, 1890
İskoçyada Edinburgh Queensferryde bulunan bir demiryolu köprüsüdür. Köprü, mühendis Thomas Bouchun dramını da anlatır aslında. Bouch, İskoçyada Dundee yakınlarında bir fiyort üzerine kurduğu Tay Köprüsü (Tay Bridge) ile övgü toplayınca bu köprünün projesi de ona verilir. 1879 aralığında inşaat başlayınca bir facia yaşanır, daha önce yaptığı Tay Köprüsü bir kasırga neticesinde yıkılır. Bir yolcu treni sulara gömülür, çok az kişi kurtulur. Boucha çalışmalardan el çektirilir ve kazadan 10 ay sonra ölür. Forth Köprüsü ise John Fowler ve Benjamin Baker tarafından yapılır.
3. Ponte Della Maddalena İtalya, 1080-1100
Köprü İtalyada Toskanada, Bagni di Lucca yakınlarındadır. Şeytan Köprüsü olarak da bilinir. 1080-1100 civarında Toskana Kontesi Matilda tarafından yaptırıldığı düşünülüyor. Köprü enerjik bir eğriyle Serchio Nehrini aşar. 1322de yapılan büyük kemer aynı zamanda teknolojik bir yeniliğin de habercisi olmuş. Köprü yapım ustaları 2000 yıldır denenmemiş olan yuvarlak kemerin yanı sıra artık geniş mesafeleri aşan eliptik kemer biçimine de güvenmiş ve uygulamış. Köprü 1836 yılında yaşanan sel nedeniyle hasar görse de onarılmış.
4. The Iron Bridge (Demir Köprü) İngiltere, 1779
İngilterede Shropshire bölgesindeki Severn Nehri üzerinde yer alan Demir Köprü (The Iron Bridge), Abraham Darby tarafından yaptırılmıştır. Coalbrookdale yakınında bulunan köprü 1779da bittiğinde tamamen dökme demirden yapılmış ilk köprüydü. Köprü, Broseley endüstri kasabasını; küçük bir madencilik kasabası olan Madeleyi ve Coalbrookdale Bölgesinin gelişen endüstri merkezini birbirine bağlar. Demirden köprü inşa etme fikri tesadüf değildir, çünkü yöre demir üretiminin en eski merkezidir.
5. Ponte de Dom Luís Portekiz, 1885
Portekizde Porto şehrinin simgesi olan Ponte de Dom Luís, 172 metre açıklığındaki kemeriyle Douronun dik yamaçlarını birbirine bağlıyor. 1885te açılan köprünün çelik karkas konstrüksiyonu özgün bir tarza sahip. Köprünün mühendisi Téophile Seyrig ise Eyfelin yaratıcısı Gustave Eiffelin öğrencisidir.
6. Menai Köprüsü Galler, 1826
Menai Köprüsü, Gallerdeki Anglesey Adasını Menai Boğazı üzerinden Bangora bağlayan asma köprüdür. Thomas Telford tarafından tasarlanmış ve uygulanmıştır. İlk önemli çağdaş asma köprülerden biridir.
7. Mostar Köprüsü Bosna Hersek, 1566
Bosna Hersekte, Neretva Nehrini takip eden ve Adriyatik Denizi ile Balkanları bağlayan yol üzerinde bulunan Mostar Köprüsü etrafındaki tarihi dokusuyla bir ressamın elinden çıkmış gravür gibidir. Köprü ile iki tarafındaki kuleleri, 43 cami, mescit, hamam vb. yapıları ile, 2 Sırp Ortodoks ve bir Katolik Kilisesi bulunan kent, bu özelliği nedeniyle 1986 yılında Ağa Han Dünya Mimarlık Ödülüne layık görülmüştür.
Fatih Sultan Mehmed tarafından Osmanlı topraklarına katılmış olan Mostar, o dönemde Köprühisar olarak adlandırılmış. Bu dönemde, Mostarda bulunan çok eski ve emniyetli olmayan zincir köprünün yerine 1481 yılında ahşap asma bir köprü inşa edilmiştir. Mostar Kentine ismini veren Mostar Köprüsü ise aynı yerde bulunan ahşap asma köprünün yerine 1566da taş kemerli olarak Mimar Sinanın öğrencisi Mimar Hayreddin tarafından yapılmıştır. Boşnakçada most (köprü), stari most (eski köprü), Mostar ise köprü tutan anlamına gelmektedir. Hiçbir köprü, Mostar Köprüsü kadar beğeni, hayret ve hayranlık uyandırmamıştır. Mostar Köprüsü 1992 yılında başlayan Yugoslavya İç Savaşı sırasında, 9 Kasım 1993 tarihinde, Hırvat topçu milisleri tarafından aralıksız üç gün süren top ateşi sonucu yıkılmıştır. UNESCO ve Dünya Bankasının desteği ile 1997de yapımına başlandı ve 23 Temmuz 2004te yeniden açıldı.
8. Kintai Köprüsü Japonya, 1673
Kintai Köprüsü, Japonyada Hiroşima kentinin en ünlü ahşap köprülerden biridir. 1673 yılında Nishiki Nehri üzerine Kikkawa Hiroyoshi tarafından burada yaptırılan ilk köprü, bir tayfun neticesinde yıkılmıştır. 1674 yılında daha gelişmiş bir teknoloji kullanılarak köprü tekrar inşa edilmiştir. 1950 yılına kadar kullanılan köprü, Kezia tayfunu nedeniyle zarar görmüştür. Bugün kullanılan köprü 1953 yılında yenilenmiştir. Köprü 210 m uzunluğundadır.
9. Charles Köprüsü Çek Cumhuriyeti, 1402
Çek Cumhuriyetinin başkenti Pragda bulunan Charles Köprüsü, Vltava Nehri üzerinde kurulu bu köprü, şehrin Stare Mesto (Eski Kent) ve Mala Strana (Küçük Mahalle) olarak adlandırılan en eski iki kıyısını birbirine bağlar. Yapımına 14.yüzyıl ortalarında 1357 yılında Kutsal Roma İmparatoru ve Bohemya Kralı IV.Charles döneminde başlanan köprü, 15.yüzyıl başlarında yine Kutsal Roma İmparatoru IV.Wencheslav (Vaclav) döneminde tamamlanmıştır. 1870 yılına kadar Taç Köprü, Prag Köprüsü adıyla anılsa da bu tarihten itibaren Charles Köprüsü adını almış. Köprüyü IV. Charlesin mimarı Peter Parler yapmış. Yapılış amacı düello yarışmalarında kullanmak olan köprüde uzun yıllar sadece haç varken, 1600-1800 yılları arasında yaklaşık 30 adet irili ufaklı heykel yerleştirilmiştir.
10. Pont Neuf Fransa, 1607
İsminin anlamı yeni köprü olsa da, Pont Neuf Seine Nehri üzerinde hala ayakta duran en eski köprü. Parisin ortaçağdaki şehir merkezini nehrin hem sağ hem de sol kıyısına bağlıyor. II. Henry, 1550lerden itibaren Notre-Dame Köprüsünün yükünü kaldırması için Seine Nehri üzerine başka bir köprü inşa edilmesi gündeme getirmişti. Ancak köprünün maliyeti çok tutacağından inşaata ancak 1578de başlanabildi. Bu Pariste üzerinde ev taşımayan ilk köprüydü ve uzunca bir süre Paristeki en geniş köprü olarak kaldı. Köprü, nehir üzerindeki benzerlerinden farklı olarak üzerinde ev bulundurmuyordu, zira IV. Henry üzerinde evler olduğu takdirde Louvreun görünüşünün kapanacağına karar vermişti. Krallığı dönemince Louvreu genişleten ve daha da ihtişamlı hale getiren kral için bu kaçınılmaz bir önlemdi. Köprü, her biri öbüründen farklı 384 maskla süslüdür. Rivayet o ki, IV. Henry Louvre Sarayındaki soytarılarının yüzlerini işletti onlara. Belli aralıklarla dizilmiş balkonları ise Parisin evsizlerinin geceleri barındığı yerdir. 1588de din savaşları nedeniyle köprünün yapımına ara verildi. 1599da inşaatına yeniden başlanan Pont Neuf, 1607de kullanıma açıldı. Roma dönemi mimarisine bağlı kalınarak yapılan bol kemerli köprü yaya geçişine olanak veren kaldırımlarıyla da atlara ve çamura karşı korunaklı oluşuyla şehirde bir ilkti.
11. Kapellbrücke İsviçre, 1333
İsviçrenin Luzern kentinde bulunan Kapellbrücke Avrupanın en eski tahta köprüsü. Reuss Nehri üzerinde uzanan köprü 1333 yılında inşa edildi. Amacı şehri saldırılardan korumak olan köprünün büyük kısmı, içindeki 17. yüzyıldan kalan ve şehrin tarihini anlatan resimlerle birlikte 1993 yangınında hasar gördü, ancak aradan çok geçmeden yeniden yapıldı. Köprünün hemen yanında bulunan kırmızı tuğlayla örülmüş 43 metre yüksekliğindeki sekizgen biçimli su kulesi uzun yıllar boyunca işkence odası, zindan, hazine odası ve gözlem kulesi olarak kullanıldı. Köprü 204 metre uzunluğundadır.
12. Tower Bridge İngiltere, 1894
Londra Kulesine yakınlığı sebebiyle Kule Köprüsü ismini alan Tower Bridge, Thames Nehri üzerinde uzanıyor. Bir baskül ve asma köprü birleşimi olan Tower Bridge, Londranın en önemli sembollerinden. Yapımı 1886da başlayan ve 8 yıl süren köprünün baskül kısmı iki kule arasında 61 metre, asma köprü kısmı ise her biri 82 metre uzunlukta. İki kule arasında, aşağıda bir araba yolu, yukarıda ise iki yürüyüş yolu bulunuyor. Kulelerin her biri 43 metre yüksekliğinde. Horace Jonesve Wolfe Barry tarafından tasarlanan köprü çoğunlukla, nehrin yukarı kısmında Tower Bridgeden sonra gelen ilk köprü olan Londra Köprüsü ile karıştırılıyor. Köprünün bir de deniz trafiğine geçiş veren kanatları var. Mal taşımacılığının havadan değil de denizden yapıldığı zamanlarda son derece işlek olan Thames Nehrindeki deniz trafiğini aksatmamak için kanatlar günde yaklaşık 50 kez açılıp kapanırdı. Önceleri hidrolik sistemle işleyen kanatlar bugün elektrikli sistemle açılıp kapanıyor.
13. Ponte dei Sospiri İtalya, 1603
İç Çekme Köprüsü anlamına gelen Ponte dei Sospiri ilk bakışta son derece güzel, hikayesini öğrendiğinizde ise son derece hüzünlü bir köprü. Venedikteki Dükler Sarayını hapishaneye bağlayan köprü Rio di Palazzo üzerinde uzanıyor. Antonio Contin tarafından tasarlanan her yeri kapalı bu köprü tamamen kireçtaşından 1600-1603 yılları arasında inşa edildi. Köprüye bugünkü adı da 19. yüzyılda ünlü yazar Lord Byron tarafından verildi. Rivayete göre müebbet hapse mahkum edilenler hücrelerine götürülmek üzere bu köprüden geçirildiklerinde Venediki son kez gördükleri için durup iç çekerlermiş. Ancak bu bilginin gerçeğe dayanmadığı, köprünün inşa edildiği yıllarda engizisyonun çoktan geçmişte kaldığı biliniyor. Bir efsaneye göre, gün batımında bu köprünün altında öpüşen aşıklar sonsuz aşkla ödüllendirilirmiş. Fransız şarkıcı Charles Aznavour Que Cest Triste Venise (Ne Hüzünlüdür Venedik) isimli parçasında bu köprüden bahseder. Ponte dei Sospiri, Pensilvanyadaki Allegheny Eyalet Mahkemesi ile Pittsburgh Eyalet Hapishanesi arasındaki köprüye model teşkil etmiş.
Kaynak
Geo Dergisi, Atlas Dergisi, Uzak Rota Gökhan Erdoğan