endLesS
Webmaster
yeni başlıosanız öncelikle basit akorları örenmeniz sizin için ii olacaktır.daa sora teoriye ve teknik kısma girebiliriz.şekillerle en basit akorları anlatmaya çalışim:
öncelikle akor sitelerine veya kitaplarına baktıınız zaman "a g f em" gibi şeyler görürsünüz ki bunlar bizdeki "la sol fa miminör" notaları anl***** gelen batı müzii terimleridir.
do = c
re = d
mi = e
fa = f
sol = g
la = a
si = b
minör: notalar arasındaki 1 tam
1 yarım
2 tam
1 yarım
2 tam ses aralıklarına sahip gam türü.
mesela do minör gamı: do
re
mi bemol
fa
sol
la bemol
si bemol
do
akor basarken notanın yanına m olarak yazılır.mesela mi minör = Em
majör: sırasıyla 2 tam
1 yarım
3 tam
1 yarım aralıktan oluşam gam.
mesela re majör gamı: re
mi
fa diyez
sol
la
si
do
gitar çalan bi elemanın bunları bilmesi farzdır.ayrıca tabi bi de hangi telin ne notası olduunu bilmesi de gerekir:
yukardan aşaa sırasıyla;
1. tel = mi
2. tel = la
3. tel = re
4. tel = sol
5. tel = si
6. tel = mi
en üstteki tel en kalın teldir bilindii üzere.
bi gitarda perde sayısı sabit olmamakla birlikte genelde elektrolarda 22 23 tane felandır.klasiklerde perdeler daa geniş oluo sanırsam dolayısıyla perde sayısı daa az.
gitarı akort etmek için çeşitli akort programları var pc ye mikrofonla dinleterek gönül raatlııyla akort edebilirsiniz.forumda bi sürü verildi aratırsanız gelir mutlak.
şimdi simple chords dediimiz
gitarı ilk defa eline alan her mert delikanlının çalabilecei akorlarla başlıalım:
E akoru(üstten 2. telde 2. perde
3.telde 2.perde
4.telde 1. perde):
bu genelde mistik bi hava yaratma amacıyla kullanılıo.yane bi cümleye bu akor eşliinde başlarsanız cümlenin devamı varmış hissini uyandırıo dinleyicide.onun için genelde son nota olarak basılmaz şarkılarda felan.bu akor bana hep starsailor ın poor misguided fool unu hatırlatır nedense.
Am akoru(üstten 3. telde 2. perde
4.telde 2. perde
5.telde 1.perde)
şimdi yukarda mi(e) için yaptıımız hareketi elimizi hiç bozmadan bi tel aşaaya kaydıralım.aha alın size la minör.gitarın en dokunaklı akorlarından biridir.bi parça bu akorla başlıo veya bitiosa kesin hüzünlüdür.çou parçada kullanılır.
Em akoru(üstten 2.telde 2.perde
3.telde 2.perde)
en basit akordur ve basit olduu kadar anlamlıdır.bu da minör olduu için hüzün katar parçaya.her parçada mutlak vardır.
C akoru(üstten 2.telde 3.perde
3.telde 2.perde
5.telde 1.perde)
parçaya neşe katar.minörlerle uyumludur.bu akor girdi mi şarkıya bi tempo bi heycan gelio demektir.
D akoru(üstten 4.telde 2.perde
5.telde 3.perde
6.telde 2.perde)
dinleyende bi kabullenmişlik duygusu bırakır.genelde ilk başlarda dier akorlardan buna geçmek biraz zor gelir parmaınızı tam oturtamassınız felan ama sora biraz çalıştıktan sora bu sorun ortadan kalkıo beyinle ilgili bi şe.
F akoru(üstten 2.tel 3.perde
3.tel 3.perde
4.tel 2.perde + işaret parmaı 1. perdeye komple basıcak)
şimdi basit basit akorlardan sora bunu çalmak çok zor diebilirsiniz.ama bu da zamanla oturacak bi hareket.o işaret parmaının yaptıı olaya "bare" denio ve parçanın içinde o hareketi yapmak başlarda hayli kastırıcı.bu akor da bi olaydan bi olaya geçişi belirtio duygu olarak.yani "bi şe oldu sora bi şe oldu" derken "sora" kısmı f oluo.geçiş gibin.
G akoru(üstten 1.tel 3.perde
2.tel 2.perde
5.tel 3.perde
6.tel 3.perde)
bu akordan bi duygu almıorum ben şahsen.genelde bitişlerde veya geçişlerde kullanılıo kulaa hoş gelio ama bi duygusu yok sanki.
A2 akoru(üstten 3.tel 2.perde
4.tel 2.perde)
parçaya atmosferik bi ortam katıo kanaatimce.eer bu resimdeki harekette boşta kalan serçe parmaınızı 5. telde 2.perdeye basarsanız o zaman normal A yani la akorunu elde etmiş olursunuz ve böylece A2 daa anlamlı bi akor dönüşmüş olur.deneyin dinleyin farkı siz söleyin.
Bsus akoru(üstten 2.tel 2. perde
3.tel 4.perde
4.tel 4.perde):
şimdi b yi annadık da bu sus ne acep diebilirsiniz.sus müzikadamları tarafından suspend in kısaltılmışı olarak tanımlanmış.suspend asılı bırakmak kısa süre durdurmak demektir ve bu hareketi yaptıınızda acaib bi ses çıkar.hem nota gelir hem boşluk.şahsımca en irenç ve gereksiz akorlardan biridir.
F#m akoru(üstten 1.tel 2.perde
3.tel 2.perde
4.tel 2.perde):
# işareti diyez anl***** gelir.bi notanın yarım ses incesi demektir.küçük m de minör demektir.yani bu akor fa-diyez-minör dür.bouk bi ses çıkartır.bende hiç bi his uyandırmayan akorlardan biridir.
d/f# akoru(üstten 1.tel 2.perde
4.tel 2.perde
5.tel 3.perde):
bu akoru ilk defa görenler amanın bu ne tepkisini verir genelde.o kadar karışık bi şe deil aslında.re majörün fa diyez bassıyla çalınması anl***** gelir.yani aslında üstüne fa diyez eklierek majör olarak re çalıosunuz.klasik d ye oranla daa neşeli bi hava katar kullanıldıı yere.
do - re arası tam sestir
re - mi arası tam sestir
mi - fa arası yarım sestir
fa - sol arası tam sestir
sol - la arası tam sestir
la - si arası tam sestir
si - do arası yarım sestir
şimdi bunlar ne demek oluo?mesela gitarı elimize aldıımızda en üstteki mi telini ele alırsak:
1.perdeye basarsak o fa dır
şimdi 1 perde atlayıp 3 e geçioruz.3.perde sol dur.
şimdi 1 perde atlayıp 5 e geçelim.5. perde la dır
şimdi 1 perde atlayıp 7 ye geçelim.7. perde si dir
şimdi 8. perdeye geçelim.bu perde do dur.
yani gitarda klavyedeki her perde yarım sese tekavül eder.notalara bakarak çalıosanız tüm tellerdeki tüm perdelerin hangi notaya denk geldiini bilmeniz farzdır.mesela en üstteki mi telinde 12. perde yine mi dir.bi alttaki la telinde 12. perde yine la dır.12. perdeler o telin notasına denktir.
ha bi de 1.perde ile tel arasında da yarım ses vardır.mesela 5.tel yani si tel inde 1. perdeye basarsanız aldıınız nota do olur.
bend down: sol elle tiz bi sese gerdirilmiş telin pes bi sese gevşetilmesidir.yani mesela bi notaya basıosunuz.teli iice yukarı kaldırıp yavaş yavaş bırakırsanız bend down oluo o.
flajöre: harmonic olarak da bilinen
ikiye ayrılan doğuşkanların yardımıyla tınlayan seslerdir.
tele tam basmassınız ve penayla vurunca hoş bi tını çıkar.bunu en ii 3.tel 5.perdeye basarak görebilirsiniz.bazı parçalarda süper işe yarasa da bazılarını leş eder.kullanıldıı yerler kulaa hoş gelmeli.
bare: klavyede herangi bir perdeye dik olarak tutturulur
o perdedeki tüm notalara basılmış gibi ses verilmesine yarar(barenin işlevi)
dış görünüm itibariyle incebelli birine ait kemere veya çamaşır mandalına benzer.fiyatı ucuzdur.
mesela kapo (yalancı bare) 2. perdedeyken la minör(Am) basarsanız
kapo akoru 2 yarım ses tizleştirdiğinden o akor si minör(Bm) olur. 3. perdedeki kapo ile do majör(cmaj7) basarsanız 3 yarım ses tizleşir ve akor re# majör(d#maj7) olur. (ya da mib majör)
manyetik: iki aaaal plaka arasında aaaal bi cubua binlerce kez dolanmış bakır bir kablodan oluşur. bu şekilde kendisine yakın olan tel titreşimleri alarak yükseltmesi için amfiye gönderir. biz de gitara takarız.
empedansı önemlidir. kalitesi ona göre değişir.(içindeki telin sarımı yani)ayrıca çok sayıda manyetikli iidir gibin bi şe söz konusu deildir.
metronom: bir dakikada kaç vuruş olacaını ölçen
vuruşları ses veya ışıkla belli ederek
ritm kaçırmadan çalmamızı
ritm duygumuzu oturtmamızı sağlayan alettir. bi tane foruma eklemiştim şurda:
pick: ingilizce pena anl***** gelir(pena vuruşu da olabilir). mesela sweep picking die bi hede vardır.sağ elinizde penayı elin pozisyonunu hiç bozmadan aşaaya doru kaydırırız aynı anda sol elle sırasıyla tellere yumuşakça basıp bırakırız.zorludur.
hammer on: sağ elle klavyede bi notaya sertçe vurmaya denir.mesela bi notayı penayla birlikte çalarsınız.onun sesi bitmeden bi yandaki perdeye dier parmaınızla vurursunuz.elektrogitarda candır.
pull off: hammer on u notaya yaptık dielim.ee parmak orda kaldı.onu çekmek gerekio demi geri.aha bu çekme işlemi de pull off tur.yani hammer on u bırakma işi.
tapping: sol el hammer on ve pull off yaptığı sırada sağ elin klavye üzerinde vuruşlarıyla yapılan aksiyona denir.mesela 2.telde(la) sırasıyla 2 3 ve 15. perdelere basacaksınız hızlı bi şekilde.penayla yapmaya çalışsanız yeterince hızlı olmaz.ancak sırayla 2 ve 3 e hammer on koyduktan sora sağ elle 15 e basarsanız istediiniz hıza ulaşabilirsiniz.teknik bi olay bu da.çalışmak gerek.
tuşe: parmakların klavyede notalara deişik tonlarda basmasıdır.yani duyguyu verebilmek için bi yerde sert ve keskin basarsınız bi yerde daa yumuşak ve bastırmadan.2 farklı adam aynı tel aynı perdeden farklı tınılar yakalar mesela.tuşesi ii olmayan adamdan müzisyen olmaz demiş atalar.
vibrato: adından da anlaşılacaı gibin titreşim demektir.sesi
parmak ve bileğin hareketiyle dalgalamak anl***** gelir.böylelikle tını uzar.
uzun sesler genelde vibratolu olurken
kısa sesler olmaz.
volti subito: bu biraz alakasız kaçıcak ama yazalım gene de nota kitabından felan çalanlar olur belki.bi nota kitabındaki sayfalarda
sağ sayfanın sağ alt köşesinde yazılan ve "sayfayı çabuk çevirin!" anl***** gelen terimdir.genellikle v.s. diye kısaltılır.geç kalınca parçanın içine etmiş olabiliosunuz bazen.
aLINTI.
öncelikle akor sitelerine veya kitaplarına baktıınız zaman "a g f em" gibi şeyler görürsünüz ki bunlar bizdeki "la sol fa miminör" notaları anl***** gelen batı müzii terimleridir.
do = c
re = d
mi = e
fa = f
sol = g
la = a
si = b
minör: notalar arasındaki 1 tam
mesela do minör gamı: do
akor basarken notanın yanına m olarak yazılır.mesela mi minör = Em
majör: sırasıyla 2 tam
mesela re majör gamı: re
gitar çalan bi elemanın bunları bilmesi farzdır.ayrıca tabi bi de hangi telin ne notası olduunu bilmesi de gerekir:
yukardan aşaa sırasıyla;
1. tel = mi
2. tel = la
3. tel = re
4. tel = sol
5. tel = si
6. tel = mi
en üstteki tel en kalın teldir bilindii üzere.
bi gitarda perde sayısı sabit olmamakla birlikte genelde elektrolarda 22 23 tane felandır.klasiklerde perdeler daa geniş oluo sanırsam dolayısıyla perde sayısı daa az.
gitarı akort etmek için çeşitli akort programları var pc ye mikrofonla dinleterek gönül raatlııyla akort edebilirsiniz.forumda bi sürü verildi aratırsanız gelir mutlak.
şimdi simple chords dediimiz
E akoru(üstten 2. telde 2. perde
bu genelde mistik bi hava yaratma amacıyla kullanılıo.yane bi cümleye bu akor eşliinde başlarsanız cümlenin devamı varmış hissini uyandırıo dinleyicide.onun için genelde son nota olarak basılmaz şarkılarda felan.bu akor bana hep starsailor ın poor misguided fool unu hatırlatır nedense.
Am akoru(üstten 3. telde 2. perde
şimdi yukarda mi(e) için yaptıımız hareketi elimizi hiç bozmadan bi tel aşaaya kaydıralım.aha alın size la minör.gitarın en dokunaklı akorlarından biridir.bi parça bu akorla başlıo veya bitiosa kesin hüzünlüdür.çou parçada kullanılır.
Em akoru(üstten 2.telde 2.perde
en basit akordur ve basit olduu kadar anlamlıdır.bu da minör olduu için hüzün katar parçaya.her parçada mutlak vardır.
C akoru(üstten 2.telde 3.perde
parçaya neşe katar.minörlerle uyumludur.bu akor girdi mi şarkıya bi tempo bi heycan gelio demektir.
D akoru(üstten 4.telde 2.perde
dinleyende bi kabullenmişlik duygusu bırakır.genelde ilk başlarda dier akorlardan buna geçmek biraz zor gelir parmaınızı tam oturtamassınız felan ama sora biraz çalıştıktan sora bu sorun ortadan kalkıo beyinle ilgili bi şe.
F akoru(üstten 2.tel 3.perde
şimdi basit basit akorlardan sora bunu çalmak çok zor diebilirsiniz.ama bu da zamanla oturacak bi hareket.o işaret parmaının yaptıı olaya "bare" denio ve parçanın içinde o hareketi yapmak başlarda hayli kastırıcı.bu akor da bi olaydan bi olaya geçişi belirtio duygu olarak.yani "bi şe oldu sora bi şe oldu" derken "sora" kısmı f oluo.geçiş gibin.
G akoru(üstten 1.tel 3.perde
bu akordan bi duygu almıorum ben şahsen.genelde bitişlerde veya geçişlerde kullanılıo kulaa hoş gelio ama bi duygusu yok sanki.
A2 akoru(üstten 3.tel 2.perde
parçaya atmosferik bi ortam katıo kanaatimce.eer bu resimdeki harekette boşta kalan serçe parmaınızı 5. telde 2.perdeye basarsanız o zaman normal A yani la akorunu elde etmiş olursunuz ve böylece A2 daa anlamlı bi akor dönüşmüş olur.deneyin dinleyin farkı siz söleyin.
Bsus akoru(üstten 2.tel 2. perde
şimdi b yi annadık da bu sus ne acep diebilirsiniz.sus müzikadamları tarafından suspend in kısaltılmışı olarak tanımlanmış.suspend asılı bırakmak kısa süre durdurmak demektir ve bu hareketi yaptıınızda acaib bi ses çıkar.hem nota gelir hem boşluk.şahsımca en irenç ve gereksiz akorlardan biridir.
F#m akoru(üstten 1.tel 2.perde
# işareti diyez anl***** gelir.bi notanın yarım ses incesi demektir.küçük m de minör demektir.yani bu akor fa-diyez-minör dür.bouk bi ses çıkartır.bende hiç bi his uyandırmayan akorlardan biridir.
d/f# akoru(üstten 1.tel 2.perde
bu akoru ilk defa görenler amanın bu ne tepkisini verir genelde.o kadar karışık bi şe deil aslında.re majörün fa diyez bassıyla çalınması anl***** gelir.yani aslında üstüne fa diyez eklierek majör olarak re çalıosunuz.klasik d ye oranla daa neşeli bi hava katar kullanıldıı yere.
do - re arası tam sestir
re - mi arası tam sestir
mi - fa arası yarım sestir
fa - sol arası tam sestir
sol - la arası tam sestir
la - si arası tam sestir
si - do arası yarım sestir
şimdi bunlar ne demek oluo?mesela gitarı elimize aldıımızda en üstteki mi telini ele alırsak:
1.perdeye basarsak o fa dır
şimdi 1 perde atlayıp 3 e geçioruz.3.perde sol dur.
şimdi 1 perde atlayıp 5 e geçelim.5. perde la dır
şimdi 1 perde atlayıp 7 ye geçelim.7. perde si dir
şimdi 8. perdeye geçelim.bu perde do dur.
yani gitarda klavyedeki her perde yarım sese tekavül eder.notalara bakarak çalıosanız tüm tellerdeki tüm perdelerin hangi notaya denk geldiini bilmeniz farzdır.mesela en üstteki mi telinde 12. perde yine mi dir.bi alttaki la telinde 12. perde yine la dır.12. perdeler o telin notasına denktir.
ha bi de 1.perde ile tel arasında da yarım ses vardır.mesela 5.tel yani si tel inde 1. perdeye basarsanız aldıınız nota do olur.
bend down: sol elle tiz bi sese gerdirilmiş telin pes bi sese gevşetilmesidir.yani mesela bi notaya basıosunuz.teli iice yukarı kaldırıp yavaş yavaş bırakırsanız bend down oluo o.
flajöre: harmonic olarak da bilinen
tele tam basmassınız ve penayla vurunca hoş bi tını çıkar.bunu en ii 3.tel 5.perdeye basarak görebilirsiniz.bazı parçalarda süper işe yarasa da bazılarını leş eder.kullanıldıı yerler kulaa hoş gelmeli.
bare: klavyede herangi bir perdeye dik olarak tutturulur
mesela kapo (yalancı bare) 2. perdedeyken la minör(Am) basarsanız
manyetik: iki aaaal plaka arasında aaaal bi cubua binlerce kez dolanmış bakır bir kablodan oluşur. bu şekilde kendisine yakın olan tel titreşimleri alarak yükseltmesi için amfiye gönderir. biz de gitara takarız.
empedansı önemlidir. kalitesi ona göre değişir.(içindeki telin sarımı yani)ayrıca çok sayıda manyetikli iidir gibin bi şe söz konusu deildir.
metronom: bir dakikada kaç vuruş olacaını ölçen
pick: ingilizce pena anl***** gelir(pena vuruşu da olabilir). mesela sweep picking die bi hede vardır.sağ elinizde penayı elin pozisyonunu hiç bozmadan aşaaya doru kaydırırız aynı anda sol elle sırasıyla tellere yumuşakça basıp bırakırız.zorludur.
hammer on: sağ elle klavyede bi notaya sertçe vurmaya denir.mesela bi notayı penayla birlikte çalarsınız.onun sesi bitmeden bi yandaki perdeye dier parmaınızla vurursunuz.elektrogitarda candır.
pull off: hammer on u notaya yaptık dielim.ee parmak orda kaldı.onu çekmek gerekio demi geri.aha bu çekme işlemi de pull off tur.yani hammer on u bırakma işi.
tapping: sol el hammer on ve pull off yaptığı sırada sağ elin klavye üzerinde vuruşlarıyla yapılan aksiyona denir.mesela 2.telde(la) sırasıyla 2 3 ve 15. perdelere basacaksınız hızlı bi şekilde.penayla yapmaya çalışsanız yeterince hızlı olmaz.ancak sırayla 2 ve 3 e hammer on koyduktan sora sağ elle 15 e basarsanız istediiniz hıza ulaşabilirsiniz.teknik bi olay bu da.çalışmak gerek.
tuşe: parmakların klavyede notalara deişik tonlarda basmasıdır.yani duyguyu verebilmek için bi yerde sert ve keskin basarsınız bi yerde daa yumuşak ve bastırmadan.2 farklı adam aynı tel aynı perdeden farklı tınılar yakalar mesela.tuşesi ii olmayan adamdan müzisyen olmaz demiş atalar.
vibrato: adından da anlaşılacaı gibin titreşim demektir.sesi
uzun sesler genelde vibratolu olurken
volti subito: bu biraz alakasız kaçıcak ama yazalım gene de nota kitabından felan çalanlar olur belki.bi nota kitabındaki sayfalarda
aLINTI.