Gençlere İlk İkaz

уαяєη

ɘƨмɘя
Bayan Üye
Gençlere İlk İkaz

Sevgili gençler! Vatanımızı batırmak için âdeta hevesli çocuklar gibi bekleyen ve seyreden ecnebilerin oyunlarına gelmeyelim. Hepsi de zehir olan bu maddelerden uzak kalalım. Manevî sıkıntı ve problemlerimizi, inançla, ibadetteki huzurla telâfi edelim. Hem kendi sıhhatimizi, hem ahiretimizi, hem de memleketimizin istikbalini muhafazaya çalışalım.

Şüphesiz hiç kimse sigara tiryakisi olacağım diye sigaraya başlamamıştır. Kimse de alkolik olacağım diye içkiye veya eroinman olacağım diye uyuşturucu maddelere başlamamıştır.Bu gibi zararlı maddelere hep küçük heveslerle başlanmış, bir, üç, beş, yedi derken, şahıs günün birinde sigara tiryakisi olmuş, alkolik olmuş veya eroinman olmuştur.

Alışmış, müptelâ olmuş insanların bu maddeleri bırakması mümkün fakat oldukça zordur. En tesirli ve müessir çare ise, bu maddelere hiç başlamamak, hiç heves etmemek, baştan uzak kalmaktır. Herhangi bir maddenin şayet yüzlerce zararı var, hiçbir faidesi de yoksa ve alışan insan da bu maddelerden çok zor vazgeçiyorsa, herhalde akıllı olmanın gereği, icabı bu maddelere hiç başlamamak, bunlara hiç yanaşmamaktır.

İSLÂMİYET VE ZARARLI ALIŞKANLIKLAR

İslâm alimleri dinin gayesini anlatırken, bizzat ayet ve hadislerden istifade ederek şu ana maddeleri tesbit etmişlerdir:

1- Dini muhafaza,

2- Aklı muhafaza,

3- Nefsi muhafaza,

4- Nesli muhafaza,

5- Malı muhafaza.

Hamrın (alkollü içkiler ve diğer sarhoşluk veren maddeler) durumu:

Şimdi dinin gayeleri noktasından hamra bakacak olursak, üstte belirtilen beş temel gayeye ters düştüğü görülür. Meselâ alkollü içkiler ve uyuşturucu ve benzeri zararlı maddeleri kullananların önce aklı gider. Akılla beraber o sarhoşluk anında dinide gider. Çünkü Hz. Peygamber (s.a.v.) Efendimiz, "İnsanı insan yapan aklıdır, aklı olmayanın dini de yoktur" buyurmuşlardır. (Beyhakî, Şuab-ı İman)(199)

Zararlı maddeler kullanıldığında can (nefis) tehlikeye atılmakta, nesil de maalesef manen ve maddeten bozulmaktadır. Bu zararlı maddeler, bütün bunlara ilâveten şahsı maddî noktadan da zarara uğratmaktadırlar. Bu ve benzeri sebeplerden dolayıdır ki, yüce dinimiz alkollü içkiler gibi, diğer zararlı maddelerin de, kullanılmasını, imalâtını ve satışını da yasaklamıştır. Zira kullanılması haram olan şeyin imal ve satışı da haramdır. (Kapaklıkaya İ: Uyuşturucu ve Gençlik. Yeni Asya Yay, İstanbul, 1986, s.68) (Şahin A: Sualli, Cevaplı Fetvalar. Cihan Yay, İstanbul, 1984, s.30)

Hamr Ne Demek?

Şu hadis-i şerifleri dikkatle okuyalım:

1- "Sarhoşluk veren her içki haramdır." (Tirmizî, Eşribe 27/2, Hadis No.1864; Nesaî, Eşribe 23)

2- "Bir şeyin çok miktarda alınması insana sarhoşluk veriyorsa, onun azı da haramdır." (Ebû Dâvud, Sünen, c.II, s.294; Tirmizî, Eşribe 3)

3- "Her sarhoşluk veren şey hamrdır ve sarhoşluk veren her şey haramdır." (Buhâri, Eşribe 1; Müslim, Eşribe 73)

4- "Ben her sarhoşluk veren şeyi yasaklıyorum." (Buharî, Megazî 60; Müslim, Eşribe 70; Ebû Davud, Eşribe 5)

Hz. Peygamber (s.a.v.) Efendimizin yukarıdaki sözlerine dikkat edilirse, "hamr" kelimesi geniş mânada tutulmuş ve "Sarhoşluk veren her şey hamr dır" denilmiştir.

Dolayısı ile sarhoşluk veren, aklı alan her madde, bu ister alkollü içki olsun, ister eroin, isterse kokain veya herhangi bir başka madde olsun, netice değişmeyecek, dinen haram olmuş olacaktır.

Merhum Ömer Nasuhi Bilmen hocanın "Büyük İslâm İlmihali" adlı kitabında, "Yenilmeleri ve İçilmeleri Helâl Olup Olmayan Şeyler" ana başlığı altında şöyle bir izah vardır: "Nebatatlardan insanı öldüren veya aklını gideren, vücudu zehirleyen veya herhangi bir suretle sıhhate muzır olan şeyleri yemek haramdır.

Meselâ: Afyon, haşhaş, penç gibi sarhoşluk veren, aklı bozan şeyleri yemek caiz değildir. Bunlardan sarhoş olanlar hakkında İslâm ahkâmına göre ta'zir cezası lâzım gelir. Ta'zir ise selahiyetli hâkim tarafından yapılacak hapis, darb, tekdir, tenbih gibi cezalardır." (Bilmen, Ö.N.: Büyük İslâm İlmihali. Bilmen Yay., İstanbul, s. 446)

İçkiden Daha Beter

Dört mezheple alâkalı olan fıkıh kitabında (Kitâbu'l- Fıkh alâ Mezâhibu'l-Erba'a) kaydedildiği üzere, İslâm âlimleri, afyon, eroin gibi uyuşturucuların bedene, akla, dine, ahlâka ve mizaca verdiği zararları açısından, "içkiden çok daha beterdir" diye zararlarında ittifak etmişlerdir. Bazıları bu maddelerden hasıl olan zararların 120'yi bulduğunu göstermiştir. Mısır müftülüğü, bütün bunlara dayanarak yakın zamanda verdiği bir fetvada meseleyi açık şekilde ortaya koyarak, afyon ve benzeri alışkanlık yapan maddelerin aynen alkollü içki gibi olduğunu belirtmiştir. (Canan İ: Kütüb-i Sitte Muhtasarı Tercümesi. cilt: 8, s.162)

Ancak bazı Şafiî âlimleri, bu tip maddelerin müptelâsı olup ta vazgeçmek niyetinde olanlara bir müsamaha getirmiş, ta'zir cezasının bunlara verilmemesi gerektiğini ifade etmişlerdir: "Şafiî fukahasından bazılarına göre afyon gibi camid (katı) müskiratı istimâl eden bir şahıs, bundan zecr için ta'zir olunur. Fakat bu hususdaki itiyadı, bunları kullanmamak hayatına tesir edecek bir renk almış bulunursa o zaman ta'zir (ceza) cihetine gidilmez, belki o şahıs için lâzım gelir ki, tedricen azaltarak veya yerine başka mubah bir şey ikame ederek kendisine zarar vermeyecek bir surette itiyadını (alışkanlığını) terke çalışsın." (Ömer Nasuhi Bilmen: Hukûk-İslâmiyye ve Istılahât-ı Fıkhıyye Kamûsu. Cilt: 3, s. 251, Bilmen Yay, İstanbul, 1968).

Asırlarca önce verilmiş olan yukarıdaki hükmün bugünkü tıbbî anlayışla tamamen mutabık olduğunu hatırlatarak mevzuu bitirelim.
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
bypuff
Geri
Üst