Wu-Tang
Kayıtlı Üye
Yapılan yeni çalışmalar sosyal ağlardaki oyun türlerinin 2013'te kat kat artacağını gösteriyor. Bunlar arasında şüphesiz ki en çok istenen tür 'hardcore'. Zaten Social Time Pro'da yaptığı anketle Facebook'taki hardcore oyun boşluğuna yönelik gerçek bir ilginin var olduğunu raporladı. PC veya konsol odaklı olan ve Farmville ya da Cityville tarzındaki oyunlara hiç benzemeyen hardcore oyunlar sıkı oyuncuların devamlı ilgisini çekmiştir. Peki hardcore kavramı facebook oyunlarıyla bütünleşirse ortaya nasıl bir manzara çıkar?
Kabam (Kings of Camelot, Dragons of Atlantis...) ve Casual Collective (Backyard Monsters) gibi firmalar sosyal ağlara yönelik hardcore oyunlar geliştirmekte. Öyle ki popüler facebook oyunlarının -2012 Haziran verilerine göre -toplam aktif kullanıcı sayısı 750 milyona yakın. Elbette bir kişi birden fazla oyun oynuyor ama her ne olursa olsun bu inanılmaz ve ulaşılması çok güç bir sayı. Facebook'un 600 milyona yakın nüfusunu da hesaba katarsak sayının önemi biraz daha iyi anlaşılabilir. Bu oyuncuların bir kısmını hardcore'a yönlendirmenin dışında yeni oyuncuları da facebook'a çekmek hiç de fena olmaz.
Oyun oynamak isteyen insanları sosyal ağlara çekmek istiyorsanız çeşitliliğe yönelmeniz şart. Çünkü milyonlarca insan milyonlarca farklı istek demek. Bütün bu istekleri tek bir çatı altında toplayıp onlara yönelik oyun geliştirmek için oldukça sıkı pazar araştırmaları yapmak gerekir. PC ve konsollarda türler artık birbirine geçmiş durumda. En katı FPS oyunlarına dahi RPG unsurları serpiştirilebiliyor. Durum böyle olunca da insanları oyun oynamak için sosyal ağlara çekmek söz konusu çeşitliliği mutlak kılıyor. Öyle ki bu çeşitlilik inek satın alıp, çiftlik kurmaktan ya da gökdelenlerle dolu şehir yapmaktan öteye geçmeli. Çünkü çoğu oyuncu tarlalarını sulaması için arkadaş bulacağı vakti, daha çok beceri isteyen konsol oyunlarına harcıyor.
Diğer taraftan, geçmişte oyun oynamayan birçok insan da artık Facebook oyunlarıyla vakit geçiriyor. Zynga Marka Reklam Yöneticisi Manny Anekal'da Mart ayında buna yönelik bir açıklama yapmıştı. Anekal , ' Artık her beş Amerikalı'dan birisi oyun oynuyor. Bir kişinin günlük ortalama oyun süresi 68dk'ya vardı. Özellikle Farmville ve Cityville oynayanlara çok teşekkürler. Birçok bayanın opera seyretmeyip Farmville oynaması da elbette bu istatistikleri etkiliyor.' demişti. Geliştirdikleri tek bir Flash oyunla milyonlara ulaşan ekibi kutlamak gerek. Öyle ya da böyle küçümsenecek başarı değil. En çok tercih edilen sosyal ağ oyun geliştiricisi Zynga'nın yöneticileri gidişattan oldukça memnunlar. Oyunlarının formatını değiştirip, daha karmaşık yapılara sokmaya ya da daha zor oyunlar geliştirmeye hiç niyetleri yok gibi gözüküyor.
Call of Duty Facebook'a Uyarlansın
Kaban ya da Casual Collective gibi Facebook'a uygun hardcore oyunlar geliştirmeye çalışan firmaların yerini Activison ya da Bethesda alsa nasıl olurdu?
Oyuncuların beklentileri bitmez. Bunları karşılayacak firmaların ise tek isteği kar elde etmektir. Sosyal sorumluluklar, tüketici hizmetlerine gösterilmesi gereken özen kim ne derse desin her zaman ikinci planda kalmıştır. Dolayısıyla bu tip büyük firmaların Facebook vb sosyal ağlara adım atmaları için pazar potansiyelinin cezbedici olması gerekir. Farmville gibi sıradan oyunlara kıyasla daha çok yetenek ve bilgi gerektiren hardcore oyunların sosyal ağlarda yaygınlaşması ve oyun çeşitliliğine katkı sağlaması için bu pazar potansiyelinin de artması şart. Zynga gibi firmalar her ne kadar ipleri elinde tutsa da işler biraz daha ciddiye bindiği anda dev firmaların baskısı altında kalacaklardır. Artan rekabet ile oyun geliştiricileri gerçek taleplere kulak verecekler ve kim bilir belki de en popüler hardcore oyunları bir şekilde sosyal ağlara uyarlayacaklar.
Sosyal Ağ Oyunlarının Minimum Sistem Gereksinimleri
Sosyal ağları dolduran casual oyunların tamamı Flash altyapısı üzerine kurulu. Dolayısıyla gerek görsel gerekse oynanış olarak, çıkılabilecek üst sınır beklentileri karşılayamıyor. Flash oyunların düşük sistemli ve internete bağlı her bilgisayarda sorunsuzca oynanabilmesi bir avantaj olsa da Flash içerikli sosyal ağ oyunlarının en büyük dezavantajı bahsettiğim üst sınırın beklentilerin altında olması. Ancak her şeye rağmen Facebook kullanıcılarını bu oyunlara çekmeyi başaran firmalar beklentilere yönelik dart tahtasını tam on ikiden delip geçti bile. Casual oyunlarla yakalanan bu başarıdan alınan destekle sosyal ağlar için geliştirilen hard core oyunların sayısı da artırılmalı. Şu an ki imkanlarla Crysis'i Facebook'ta tam donanımlı görmek mümkün değil. Firmalar da Flash sistemiyle bir hardcore oyun ne kadar yapılabilirse, o kadarını yapmaya çalışıyorlar Zaten herkes bunun farkında. Beklentilerin merkezi daha çok casual oyunların yavaş yavaş azaltılıp, hardcore oyunların geliştirilmesine öncelik verilerek sosyal ağlarda bir denge kurulmasıdır.
Facebook Bizi Hardcore Oyunculuğa Götür
Şuan için alan memnun, satan memnun. Vakit geçirmelik ya da kafa dağıtmalık oyunların Facebook'a daha çok yakıştığı düşünülse de, kendi ağı üzerinden oyun oynayan insanların sayısını artırmak istiyorsa mutlaka hardcore oyunların geliştirilmesine destek vermeli. Pazar payının genişletilmesi arzulanıyorsa, bunlar daha karmaşık ve ulaşılması güç hedeflerle desteklenmeli ki yol kat edilebilsin. Aksi takdirde hepimiz yerinde sayan bir sosyal ağ oyun platformunun kullanıcıları olabiliriz. Milyonlarca kullanıcısı olan ve bu kullanıcı sayısı devamlı artan bir platformun oyuncular için bulunmaz bir nimet olarak görülmesi; hem geliştiricilerin hem de oyun severlerin işine yarayacaktır. Ancak bu piyasayı ayakta tutmaktan sorumlu olan herkes bakış açısını dar tutup, hedeflerini küçültürse; yürütülen faaliyetlerin sonuçları değil işe yaramak, geleceğe yönelik en ufak bir katkı dahi sağlamayacaktır.
Kısa vadede büyük bir oyuncu kitlesini sosyal ağlara çekmek çok zor bir iş. Üzerinde iyi çalışılmış orjinal fikirlerle dolu sağlam bir oyun, Flash ile beklenenleri veremeyebilir. Tam aksine beklentisi çok az, düşük bütçeyle geliştirilmiş basit bir oyun da sadece birkaç iyi özelliği ile Facebook'un sahip olduğu geniş kitleden yararlanarak hızla büyüme kat edebilir. Yakın gelecekte hardcore oyunları sosyal ağlarda daha sık göreceğiz. Ama oyuncular bunu tercih edecek mi orası gerçekten merak konusu.
Kabam (Kings of Camelot, Dragons of Atlantis...) ve Casual Collective (Backyard Monsters) gibi firmalar sosyal ağlara yönelik hardcore oyunlar geliştirmekte. Öyle ki popüler facebook oyunlarının -2012 Haziran verilerine göre -toplam aktif kullanıcı sayısı 750 milyona yakın. Elbette bir kişi birden fazla oyun oynuyor ama her ne olursa olsun bu inanılmaz ve ulaşılması çok güç bir sayı. Facebook'un 600 milyona yakın nüfusunu da hesaba katarsak sayının önemi biraz daha iyi anlaşılabilir. Bu oyuncuların bir kısmını hardcore'a yönlendirmenin dışında yeni oyuncuları da facebook'a çekmek hiç de fena olmaz.
Oyun oynamak isteyen insanları sosyal ağlara çekmek istiyorsanız çeşitliliğe yönelmeniz şart. Çünkü milyonlarca insan milyonlarca farklı istek demek. Bütün bu istekleri tek bir çatı altında toplayıp onlara yönelik oyun geliştirmek için oldukça sıkı pazar araştırmaları yapmak gerekir. PC ve konsollarda türler artık birbirine geçmiş durumda. En katı FPS oyunlarına dahi RPG unsurları serpiştirilebiliyor. Durum böyle olunca da insanları oyun oynamak için sosyal ağlara çekmek söz konusu çeşitliliği mutlak kılıyor. Öyle ki bu çeşitlilik inek satın alıp, çiftlik kurmaktan ya da gökdelenlerle dolu şehir yapmaktan öteye geçmeli. Çünkü çoğu oyuncu tarlalarını sulaması için arkadaş bulacağı vakti, daha çok beceri isteyen konsol oyunlarına harcıyor.
Diğer taraftan, geçmişte oyun oynamayan birçok insan da artık Facebook oyunlarıyla vakit geçiriyor. Zynga Marka Reklam Yöneticisi Manny Anekal'da Mart ayında buna yönelik bir açıklama yapmıştı. Anekal , ' Artık her beş Amerikalı'dan birisi oyun oynuyor. Bir kişinin günlük ortalama oyun süresi 68dk'ya vardı. Özellikle Farmville ve Cityville oynayanlara çok teşekkürler. Birçok bayanın opera seyretmeyip Farmville oynaması da elbette bu istatistikleri etkiliyor.' demişti. Geliştirdikleri tek bir Flash oyunla milyonlara ulaşan ekibi kutlamak gerek. Öyle ya da böyle küçümsenecek başarı değil. En çok tercih edilen sosyal ağ oyun geliştiricisi Zynga'nın yöneticileri gidişattan oldukça memnunlar. Oyunlarının formatını değiştirip, daha karmaşık yapılara sokmaya ya da daha zor oyunlar geliştirmeye hiç niyetleri yok gibi gözüküyor.
Call of Duty Facebook'a Uyarlansın
Kaban ya da Casual Collective gibi Facebook'a uygun hardcore oyunlar geliştirmeye çalışan firmaların yerini Activison ya da Bethesda alsa nasıl olurdu?
Oyuncuların beklentileri bitmez. Bunları karşılayacak firmaların ise tek isteği kar elde etmektir. Sosyal sorumluluklar, tüketici hizmetlerine gösterilmesi gereken özen kim ne derse desin her zaman ikinci planda kalmıştır. Dolayısıyla bu tip büyük firmaların Facebook vb sosyal ağlara adım atmaları için pazar potansiyelinin cezbedici olması gerekir. Farmville gibi sıradan oyunlara kıyasla daha çok yetenek ve bilgi gerektiren hardcore oyunların sosyal ağlarda yaygınlaşması ve oyun çeşitliliğine katkı sağlaması için bu pazar potansiyelinin de artması şart. Zynga gibi firmalar her ne kadar ipleri elinde tutsa da işler biraz daha ciddiye bindiği anda dev firmaların baskısı altında kalacaklardır. Artan rekabet ile oyun geliştiricileri gerçek taleplere kulak verecekler ve kim bilir belki de en popüler hardcore oyunları bir şekilde sosyal ağlara uyarlayacaklar.
Sosyal Ağ Oyunlarının Minimum Sistem Gereksinimleri
Sosyal ağları dolduran casual oyunların tamamı Flash altyapısı üzerine kurulu. Dolayısıyla gerek görsel gerekse oynanış olarak, çıkılabilecek üst sınır beklentileri karşılayamıyor. Flash oyunların düşük sistemli ve internete bağlı her bilgisayarda sorunsuzca oynanabilmesi bir avantaj olsa da Flash içerikli sosyal ağ oyunlarının en büyük dezavantajı bahsettiğim üst sınırın beklentilerin altında olması. Ancak her şeye rağmen Facebook kullanıcılarını bu oyunlara çekmeyi başaran firmalar beklentilere yönelik dart tahtasını tam on ikiden delip geçti bile. Casual oyunlarla yakalanan bu başarıdan alınan destekle sosyal ağlar için geliştirilen hard core oyunların sayısı da artırılmalı. Şu an ki imkanlarla Crysis'i Facebook'ta tam donanımlı görmek mümkün değil. Firmalar da Flash sistemiyle bir hardcore oyun ne kadar yapılabilirse, o kadarını yapmaya çalışıyorlar Zaten herkes bunun farkında. Beklentilerin merkezi daha çok casual oyunların yavaş yavaş azaltılıp, hardcore oyunların geliştirilmesine öncelik verilerek sosyal ağlarda bir denge kurulmasıdır.
Facebook Bizi Hardcore Oyunculuğa Götür
Şuan için alan memnun, satan memnun. Vakit geçirmelik ya da kafa dağıtmalık oyunların Facebook'a daha çok yakıştığı düşünülse de, kendi ağı üzerinden oyun oynayan insanların sayısını artırmak istiyorsa mutlaka hardcore oyunların geliştirilmesine destek vermeli. Pazar payının genişletilmesi arzulanıyorsa, bunlar daha karmaşık ve ulaşılması güç hedeflerle desteklenmeli ki yol kat edilebilsin. Aksi takdirde hepimiz yerinde sayan bir sosyal ağ oyun platformunun kullanıcıları olabiliriz. Milyonlarca kullanıcısı olan ve bu kullanıcı sayısı devamlı artan bir platformun oyuncular için bulunmaz bir nimet olarak görülmesi; hem geliştiricilerin hem de oyun severlerin işine yarayacaktır. Ancak bu piyasayı ayakta tutmaktan sorumlu olan herkes bakış açısını dar tutup, hedeflerini küçültürse; yürütülen faaliyetlerin sonuçları değil işe yaramak, geleceğe yönelik en ufak bir katkı dahi sağlamayacaktır.
Kısa vadede büyük bir oyuncu kitlesini sosyal ağlara çekmek çok zor bir iş. Üzerinde iyi çalışılmış orjinal fikirlerle dolu sağlam bir oyun, Flash ile beklenenleri veremeyebilir. Tam aksine beklentisi çok az, düşük bütçeyle geliştirilmiş basit bir oyun da sadece birkaç iyi özelliği ile Facebook'un sahip olduğu geniş kitleden yararlanarak hızla büyüme kat edebilir. Yakın gelecekte hardcore oyunları sosyal ağlarda daha sık göreceğiz. Ama oyuncular bunu tercih edecek mi orası gerçekten merak konusu.