Eski Türkler okur yazar mıydı ?

A$Koliq ^^

Bayan Üye
Eski Türkler okur yazar mıydı?

Oturum Başkanı Sayın Hocamız Mustafa Kafalı benim konuşma konumu “Gök-Türk kültürüne genel bir bakış” şeklinde ilan etti. Gerçekten de biz öyle anlaştık ama
blank.gif
program bana geldiğinde
blank.gif
bana 1 saat yerine 20 dakika zaman verildiğini görünce konuşma konumu değiştirdim; Benim 20 dakikada sunacağım yeni konum
blank.gif
“Eski Türkler okur yazar mıydı?” olacak ve ben sizlerle bu konuda sohbet edeceğim.


27 yıl önce “Nihal Atsız Armağanı” için bir yazı hazırladım. “İnel Kağan mı? Yoksa İni İl Kağan mı?”[1] başlığını taşıyan bu yazımda Göktürk İmparatorluğu'ndan bahsettiğim zaman
blank.gif
Sayın hocamız Mustafa Kafalı beni uyardı
blank.gif
“Biz bugün Göktürk İmparatorluğu diyoruz ve bu imparatorluğu Göktürk
blank.gif
Uygur
blank.gif
Kırgız diye devrelere ayırıyoruz. Bu ayrım o devirde var mıydı bilmiyoruz. Sen istersen “Göktürk İmparatorluğu” deme
blank.gif
“Türk Kağanlığı” de. Oradaki iktidarın değişmesi
blank.gif
aynı coğrafyada
blank.gif
aynı halk içerisinde olup
blank.gif
bugün bir partinin seçimi kaybederek yerine bir başka partinin gelmesi gibidir. Türkün birliği
blank.gif
bütünlüğü böylece daha iyi anlatılır” dedi. O yüzden
blank.gif
ben burada Göktürk Devleti'nin kuruluşunun 1450. yılının kutlanışını
blank.gif
esasında Türk Kağanlığının kuruluşunun 1450. yıldönümü olarak alıyorum.

Şimdi nasıl oluyor; aynı coğrafyada bir aile
blank.gif
“Bozkurt oğulları hanedanı” dediğimiz
blank.gif
“Açina/Asena oğulları” gibi çeşitli söyleyişlerle isimlendirdiğimiz bir aile 200 yıl devam ediyor
blank.gif
ondan sonra başka bir Türk boyundan
blank.gif
Uygur Türklerinden
blank.gif
“Yaglakar Hanedanı” geliyor. Halk aynı halk
blank.gif
coğrafya aynı coğrafya
blank.gif
yazı aynı yazı
blank.gif
toprak aynı toprak
blank.gif
kültür aynı kültür. İşte o zaman anlaşılıyor ki
blank.gif
Türkün birliği ve bütünlüğü esastır onu yöneten boyların veya ailelerin değil. Bizim bugün üniversite kürsülerinde söylediğimiz “Göktürk
blank.gif
Uygur
blank.gif
Kırgız” şeklindeki ayrımlar da
blank.gif
eski Türkleri müstakil olarak araştırma ve inceleme arzumuzdan kaynaklanmaktadır; yoksa
blank.gif
onların hepsi bizim ecdadımızdır.

Şimdi konumuza geçelim. Acaba ecdadımızın bir yazısı var mıydı? Bu konuyu incelemek için bugünden hareket ederek geriye doğru gidelim.
Cumhuriyet devrinde 1928 yılında Latin harflerine geçtik ve bizim Latin harflerimizin
blank.gif
müsaade ederseniz ben “alfabe” demeyeyim “abece” diyeyim
blank.gif
yani Rumca'sını değil
blank.gif
Türkçe'sini söyleyeyim
blank.gif
Türk “abece”sinin bir sırası var
blank.gif
“a
blank.gif
be
blank.gif
ce
blank.gif
çe
blank.gif
de
blank.gif
e
blank.gif
f
blank.gif
ge
blank.gif
ğe
blank.gif
he
blank.gif
ı
blank.gif
i
blank.gif
je
blank.gif
ke
blank.gif
le
blank.gif
me
blank.gif
ne
blank.gif
o
blank.gif
ö
blank.gif
p
blank.gif
r
blank.gif
s
blank.gif
ş
blank.gif
t
blank.gif
u
blank.gif
ü
blank.gif
v
blank.gif
y
blank.gif
z” diye sıralanıyor; ama
blank.gif
bu abeceden önce 700 yıl
blank.gif
belki de 1000 yıl Arap harflerini de kullandık. Arap “elif-ba”sının da kendi içerisinde bir sırası vardı. Bu sıra
blank.gif
“elif
blank.gif
be
blank.gif
pe
blank.gif
te
blank.gif
se
blank.gif
cim
blank.gif
çim
blank.gif
ha
blank.gif
blank.gif
dal
blank.gif
zel
blank.gif
blank.gif
blank.gif
blank.gif
sin
blank.gif
şın
blank.gif
sad
blank.gif
dad
blank.gif
blank.gif
blank.gif
ayın
blank.gif
gayın
blank.gif
fe
blank.gif
kaf
blank.gif
kef
blank.gif
lam
blank.gif
mim
blank.gif
nun
blank.gif
vav
blank.gif
he
blank.gif
ye” şeklinde söylenen
blank.gif
ancak harflerin gruplar halinde biraraya gelmesiyle de “ebcet
blank.gif
hevvez
blank.gif
hutti
blank.gif
kelemen
blank.gif
sa'fas
blank.gif
karaşet
blank.gif
sahhaz
blank.gif
dazıglen” şeklinde sıralanan bir sistemdi. [2]

Arap “elifba”sından önce Uygurların
blank.gif
daha sonra Moğolların kullandığı
blank.gif
bir İran kavmi olan Soğut'lardan alınan “abece”nin de bir sırası vardı. Onları da elimizdeki Uygur abecesi cetvellerinden “a-ba-ka
blank.gif
va-sa-ka
blank.gif
ya-ka
blank.gif
da
blank.gif
ma-na-za
blank.gif
pa-ça-ra
blank.gif
şa-da-la ve şa-ma-ka” şeklinde üçer harflik sıralanmalarla görüyoruz.
[3]



Uygur abecesi örneği

Demek ki
blank.gif
Türklerin kullandığı harfleri bugünden geriye doğru götürürsek
blank.gif
onların belirli bir söyleyiş sırası var. Peki
blank.gif
acaba Göktürklerin kullandığı harflerin de böyle bir sırası var mıydı? Eğer üç abecemizde böyle bir sıra varsa
blank.gif
en eskisinde de böyle bir sıra olmalı diye düşünüyorum. Ancak
blank.gif
hepimizin de bildiği gibi
blank.gif
Göktürk harfli metinlerimiz bizler tarafından bulunmadı
blank.gif
bu tamamıyla bir tesadüf olarak bulundu. Poltova savaşında esir düşen İsveçli Subay Philipp Johann von Tabbert
blank.gif
Çar 1. Petro (Türk kaynaklarındaki Deli Petro) tarafından Sibirya'ya sürüldüğünde Sibirya'nın güzel bir haritasını yaptı
blank.gif
daha sonra da oraya gönderilen botanik alimi Daniel Gottlieb Messerschmidt'in kılavuzu olarak görevlendirildi. [4]

Messerschmidt ile Strahlenberg 1722 yılında arazide atla gezerlerken birdenbire iki üç metrelik bir Yenisey dikili taşını görerek şaşırdılar. Çünkü
blank.gif
taştaki işaretler kendi İsveç harflerine benziyordu. “Bizim runlara benziyor” dediler. İsveç hecelerinin
blank.gif
harflerinin
blank.gif
işaretlerin adı “runa” olduğu için Göktürklerin kullandığı bu harflerin veya işaretlerin adı “runik harf
blank.gif
runik abece” olarak yerleşti. Acaba bu “runik harf” veya “runik abece”nin bir sırası var mıydı?

Tabii ki
blank.gif
1722'de bunun Türkçe metinler olduğu da düşünülmedi. Hiç barbar olan Türklerin böyle bir harfi
blank.gif
böyle büyük yazıtları olabilir miydi? Ancak
blank.gif
dahi bir dilci
blank.gif
İngilizce dili profesörü olan ve Türkçe'yi bilmeyen Vilhelm Thomsen
blank.gif
Köl Tigin yazıtının ve Bilge Kağan yazıtının Çince yüzündeki metinden hareket ederek bu taşların Türklere ait olduğunu tahmin etti ve 25 Kasım 1793'te “Göktürk abece”sini çözdü. Bu keşfini de 15 Aralık 1893'te Danimarka İlimler Akademisinin özel bir oturumunda açıkladı. Böylece de Türk milletinin kalbi şükranlarını kazandı. Ancak
blank.gif
diyelim ki Thomsen de bu yazıyı okumasaydı ne olacaktı? Hiç şüpheniz olmasın ki
blank.gif
10-15 yıl içerisinde yine bunların Türk harfleri olduğu bilinecekti.

Mani Göktürk abece örneği

Çünkü
blank.gif
görmüş olduğunuz şu “abece” örneği
blank.gif
Göktürk “abece”si örneği
blank.gif
Doğu Türkistan'da 1903'ten itibaren 1914'e kadar dört büyük Alman keşif seyahatlerinde yapılan kazılarda bulunan abeceden bir tanesidir. Yalnız
blank.gif
bu abecenin özelliği
blank.gif
harflerin okunuşunun altında mani harfleri ile transkripsiyonlanmasıdır.

Türkçe de harfler daima bir ünsüzden sonra gelen bir ünlüyle
blank.gif
yani eb şeklinde değil be şeklinde
blank.gif
el şeklinde değil le şeklinde
blank.gif
em şeklinde değil me şeklinde söylenir;

Türkçe'de genel söyleyiş budur. Ama
blank.gif
burada daima ön ünlü ile söyleniyor
blank.gif
yani el
blank.gif
em
blank.gif
en sırası gidiyor. Bu
blank.gif
bütün Türkologlarca
blank.gif
eski Türklerde ünsüzler ön ünlüyle söylenir iddiasına yol açtı. Ben hiç öyle düşünmedim. Bana göre
blank.gif
burada yazılan Mani söyleyişi
blank.gif
kendi dillerindeki transkripsiyon olup Türkçe harflerin okunuşunu göstermez. Dolayısıyla
blank.gif
Göktürk devrinde de hiçbir zaman el denmemiştir kanaatindeyim. Bana göre le denmiştir.

Gördüğünüz bu “abece”den sonra
blank.gif
başka bir “abece”yi göreceğiz.

Bir başka “abece” daha bulundu. Bu
blank.gif
Berlin koleksiyonunda bulunan ve Mainz 171 (T M 340) numarası ile tanınan Çift “abece”li bir örnektir.

Burada
blank.gif
B1 W (bu) yazılışının okunuşunu sonraki Uygur harfleriyle “bu” yazılışından okuyacak ve biz B1- (b) ve W (u)'nun değerini bulacaktık. Örtün yazılıyor
blank.gif
baştaki “t” ile sondaki “ç” belgede yırtılmış. Onun t]örtün[ç “dördüncü” olduğunu sonraki Uygur harfleriyle yazılışından çözecektik. Burada y
blank.gif
me
blank.gif
e
blank.gif
yanında Uygur harfleriyle “yime” yazıyor. Kısacası Uygur harflerinin vasıtasıyla 1910'larda bu metinler çözülecek ve bu taşların Türk milletine ait olduğu meydana çıkacaktı. Bu iki abece
blank.gif
ilim aleminde bilinir. Birincisi daha fazla bilinir [5]
blank.gif
ikincisi pek neşredilmedi. Bir A. Von Le Coq
blank.gif
bir de ben yayınladım. [6] Ancak
blank.gif
Japonya'ya götürülen Uygur metinleri koleksiyonunda
blank.gif
başka bir abece parçası bulundu.

Bu yeni bulunan abece parçası
blank.gif
bir “abece”nin son kısmı
blank.gif
bir cetvelin son kısmı. Şimdi bu cetveli buraya yazdığımız zaman ve Mani harfleriyle olan “abece'yi de yazdığımız zaman
blank.gif
bu ikisinin mevcut olan harfleri yeni terimle söyleyeyim örtüştü
blank.gif
üst üste geldi. Yani
blank.gif
Türkistan'ın iki ayrı bölgesinde
blank.gif
iki ayrı devrede
blank.gif
arada belki yıl farkı olan bir zamanda yazılan “abece”ler birbiriyle aynı.

O halde
blank.gif
birbiriyle aynı ise
blank.gif
demek ki bir söyleyiş sırası var. Aksi takdirde harfler birbirini takip etmezdi. Biz şimdi kendi eski “abecemiz”in
blank.gif
en eski Türk damgalarından çıktığını kabul ettiğimiz bu en eski harflerimizin telaffuz sırasını bilmediğimiz için
blank.gif
harflerin veya işaretlerin telaffuzu acaba ikişer ikişer mi söyleniyordu
blank.gif
çünkü her iki harften sonra noktalama var
blank.gif
yoksa dörder dörder mi söyleniyordu bilmiyoruz. Bu husus henüz meçhulümüzdür.

Şimdi bu iki abece üst üste geldiği zaman bize yeni ufuk açıyor. Nasıl bir yeni ufuk açıyor? Abecedeki harf sayısı kaç tane? Biz bunları üst üste koyduğumuz zaman
blank.gif
eksik olan yerdeki harf sayısını da gördüğümüz için
blank.gif
üç büyük yazıtta 38 işaret olarak kullanılan harfin
blank.gif
haddi zatında 66 tane harf olması gerektiğini anlıyoruz. Ancak
blank.gif
abecelerin o kısımları eksik olduğu için metinlerden bunları çıkartıyoruz. Bunlar da pek muhtemel ki ligatürlerdir
blank.gif
yani harflerin özel transkripsiyonlu şekilleri. “N1” harfini tek işaretle yazar
blank.gif
burundan söylediği zaman göbeğine bir çizgi çeker. Yani
blank.gif
ikinci bir işaret koyar
blank.gif
işte bu iki işaretle
blank.gif
üç işaretle bir birlik
blank.gif
birleşik sesler ifade ediliyorsa buna ligatür diyoruz. Bu ligatür konusu teknik bir konu olduğu için bunu geçiyorum. Sadece bizim eski abecemizin 66 harf civarında olduğunu tahmin ettiğimi söylüyorum.

Ben bu fikirlerimi on yıl önce
blank.gif
24-29 Haziran 1990'da Budapeşte'de toplanan Parmanent International Altaistic Conference (=PIAC)'ın 33. toplantısında İngilizce olarak sundum. Beş yıl önce de Türk Kültürü Araştırmaları Enstitüsü tarafından yayınlanan kitabımda hem Türkçe hem de İngilizce olarak yayımladım. Görüşlerimi ilim aleminde herkes okudu
blank.gif
bugüne kadar bir itiraz eden de olmadı.

(Sayın Bakan
blank.gif
Prof. Dr. Abdulhaluk Çay
blank.gif
arşiv metinlerimizin bir envanterinin henüz yapılmadığı şeklinde bir görüş ileri sürdüler)

Biz üç büyük yazıtı iyi biliyoruz. Bu üç büyük yazıt
blank.gif
Bilge Kağan
blank.gif
Köl Tigin ve Tonyukuk yazıtlarıdır. Bunun yanında
blank.gif
Sayın Bakana hemen cevap vereyim; biz Moğolistan metinlerinin envanterini hazırladık
blank.gif
Sibirya'daki Yenisey Yazıtları envanterini de hazırladık. Bunlar 10 yıl önceden hazırlandı. Ben 1990/1991'de Sibirya'yı alt-üst ettim
blank.gif
gezmediğim görmediğim bir metin kalmadı. Benden sonra yeni bulunan da bana bildirildi. Dolayısıyla. Sayın Bakanın bahsettiği geniş envanterin
blank.gif
yani mezar külliyeleri
blank.gif
binalar falan
blank.gif
bunun metinlerle ilgili kısmı tarafımızdan hazırlanmıştır. Ekim 2000 itibarı ile son bilgiler de bize
blank.gif
öğleden sonra dinleyeceğimiz sayın meslektaşımız Cengiz Alyılmaz tarafından getirilmiştir
blank.gif
Moğolistan'da halen 56 tane yazıt bilinmektedir. Bu bakımdan elimizde metinlerle ilgili bir envanterimiz var. Bundan sonrası Türk Tarih Kurumu başkanımız Yusuf Halacoğlu'na düşüyor
blank.gif
tarihi belgelerin
blank.gif
yapıların envanterinin çıkartılması.

Göktürk yazısı bizim karşımıza daima büyük anıtlarda çıktı. Yani biz yazı tiplerini V.V. Radlov'un atlasından Bilge Kağan
blank.gif
Köl Tigin
blank.gif
Tonyukuk
blank.gif
Köl-İç-Çor
blank.gif
Ongin ile diğer külliyelerdeki büyüt yazıtlardan ve Yenisey boylarındaki küçük yazıtlardan gördük.

Yazı tiplerinin birincisi
blank.gif
Bilge Kağan
blank.gif
Köl Tigin
blank.gif
Tonyukuk yazıtlarında olduğu gibi taşın içerisine kazılan özel hakkakların yapmış olduğu yazıdır. En güzel örneği
blank.gif
en sağlam kalan örneği bugün Tonyukuk Yazıtıdır
blank.gif
ancak zamanın tahribatı dolayısıyla o da mahvolmak üzeredir.

İkinci yazı tipine örnek verelim. Savaşa gidiyorsunuz
blank.gif
mesela İstanbul'dan Ankara'ya kadar bir uzak yere gidiyorsunuz. Evinizden
blank.gif
yurdunuzdan 400 kilometre ileride savaş yapıyorsunuz. O dağlardan ölüyü nasıl getireceksiniz? Bir taş buluyorsunuz
blank.gif
yazıtını yazıyor ve orada gömdüğümüz kişinin başına dikiyorsunuz. Yurda döndüğünüz zaman falına bakıp yoğ merasimini yapıyorsunuz. Ancak taşını dikerken
blank.gif
yanınızda hakkak yok
blank.gif
yazıyı kim kazıyacak? 0 zaman
blank.gif
kesme yazı dediğimiz yahut çizme yazı dediğimiz
blank.gif
kılıcın
blank.gif
bıçağın ucuyla yapılan yazıtlar
blank.gif
mesela 134 numaralı Yenisey yazıtı gibi yazıtlar
blank.gif
meydana geliyor. 134 numaralı Yenisey yazıtı üzerinde Dimitri Vasillev ile ayrı ayrı çalıştık. sonra çalışmalarımızı birleştirdik. Sadece “tengrim” kelimesini aynı okumuşuz
blank.gif
diğerlerini o ayrı okumuş
blank.gif
ben ayrı okumuşum. Karşılaştırıp esas metni çıkardık. Niçin birbirimizden farklı okuduk? Çünkü o bıçakla kesme yazı 1000 yıldan beri artık tahrip olma durumundaydı.

Demek ki kesilme ve çizilme yazı var
blank.gif
bir de Özbekistan
blank.gif
Kazakistan
blank.gif
Kırgızistan
blank.gif
Tacikistan'daki arkeolojik kazılarda bulunan küpler üzerindeki kesme yazılar var.

Bunun yanında
blank.gif
duvara
blank.gif
taşa boyama ile yapılan henüz daha yayımlanmamış ya-zıtlar var. Yani Türkler
blank.gif
bin yıl önce kırmızı boyayla
blank.gif
yeşil boyayla yazıtlar yazmışlar. Bir tanesi Hoytu Tamır külliyesi yazıtlarıdır. Bir Kazak dostumuz buradaki yeni yazıtları keşfetmiştir. Hoytu Tamır bir tepedir ve erimek üzeredir. Kazak Türkolog Sarthocaoğlu Harcavbay o kayayı incelerken sanki birdenbire gök delinmiş gibi bardaktan boşanırcasına yağan yağmurun altında kalmış ve sadece dağı seyretmiştir. Dağ yavaş yavaş renklenmeye ve yeşil
blank.gif
mavi
blank.gif
kırmızı mürekkeple
blank.gif
gözün görmediği yazıtlar belirlemeye başlamış. Çünkü; güneş o mürekkepleri soldurduğu için göz bunları fark etmiyor. Ama yağmur yağınca boyalar ıslandığı için Harcavbay o yazıtları görmüş
blank.gif
yerlerini işaretlemiş. Bir saat sonra yağmur dinince güneş çıkmış ve yazılar yine kaybolmuş
blank.gif
ama yerleri işaretli olduğu için Harcevbay atla su getirmiş
blank.gif
oraları ıslatmış
blank.gif
yeniden onları kopya etmiş. Bizim bugün Hoytu Tamır'ın
blank.gif
Radlov'un neşrettiği 10 yazıtını 22'ye yükseltecek şekilde daha büyük hacimli eklerimiz var.

Bunun yanında
blank.gif
Türklerde kağıda yazılı olan metinler de var. Kimse bunları Türkiye'de yazmıyor yahut kültür açısından üzerinde durmuyor.

Irk Bitik adlı bir fal kitabı var. Bu Çince
blank.gif
bir fal kitabının Türkçe'ye tercümesi. Göktürk harfleriyle kağıda yazılmış 110 sayfalık bu en eski kitabımız İngiltere'de
blank.gif
Britsh Museum'da bulunuyor. Yani
blank.gif
bizim en eski yazılı belgemiz
blank.gif
kağıda yazılı belgemiz bir kitap
blank.gif
bin yıl önce yazılmış
blank.gif
üstünde tarihleri var. Bunun yanında
blank.gif
kağıda yazılı
blank.gif
değişik kazılarda
blank.gif
değişik coğrafyalarda bulunan metinler var. Berlin koleksiyonundaki bu metinlerden sekiz tanesini A. Von Le Coq yayınlamıştı. Berlin'de bulunduğum sırada ben bütün metinleri tek tek kontrol ettim
blank.gif
16 tane kağıda yazılmış yeni yazıt buldum. İlimler akademisi bu metinlerin yayın hakkını bana verdi. Ben de meslektaşlarım Edward Tryjarski ve Hans Wilhelm Haussig'le birlikte üçüncü yazarı olduğum Bilge Kağan'ın vefatının 1250. yıldönümü dolayısıyla “Societas-Uralo-Altaica” tarafından yayımlanan Runen
blank.gif
Tamgas und Graffiti aus Asien und Osteuropa isimli kitapta bu yeni belgeleri Almanca olarak yayımladım. Bir Alman kuruluşu olan Societas Uralo-Altaica (Ural-Altay Derneği) Bilge Kağan için 1985 yılında bir kitap yayımlamamıştır. Bunlar da bizim eksiklerimiz
blank.gif
hatalarımız. Hastalığı doğru teşhis etmezsek
blank.gif
tedavisini yapamayız. Şimdi
blank.gif
bu yazı cinslerinden sonra sizi pek fazla tutmayayım.

Ben kağıda yazılı bu metinlerin envanterini yaptım. Irk Bitik'in haricinde büyüklü küçüklü 50 aynı parça. Şimdi hızlı konuşarak birkaç resim üzerinde size konu ile ilgili bilgi vereyim.
Bu
blank.gif
çok yeni bir belge
blank.gif
üzerinde runik harfler olan bir altın para belki. Bazılarına göre Hun devrine bazılarına göre de VIII-IX. yüzyıllara ait. Sergey Grigoriyeviç Klyaştornıy
blank.gif
runik harfli yazıtı ang (e) b(e)g şeklinde Türkçe olarak okudu. [10] Eğer bu para Göktürklerden daha eski devreye ait
blank.gif
Hun devrine ait bir para ise
blank.gif
üzerinde Türk harfleri ile Türkçe kullanılmış. Bu bizim için son derece yenidir son derece mühimdir. Eğer bunu Osman Fıkri Sertkaya söylerse
blank.gif
siz Osman Fikri Sertkaya'ya Türkçü
blank.gif
nasyonalist
blank.gif
faşist diyebilirsiniz. Ama
blank.gif
bunu tanınmış bir Rus alimi olan Sergey Grigoriyeviç Klyaştornıy söylerse
blank.gif
o ilim adamına Türkçü
blank.gif
nasyonalist
blank.gif
faşist diyemezsiniz
blank.gif
ona ilim adamı dersiniz. Bu bakımdan bir Rus aliminin bunu ortaya koyması
blank.gif
bizim milletimizin abece-sinin
blank.gif
yazısının tarihî devrelere aidiyetini göstermesi bakımından Türk tarihinde bir yeniliktir.

Bilge Kağan Yazıtı


Bakın
blank.gif
Bilge Kağan Yazıtı. Bilge Kağan Yazıtı
blank.gif
en büyük hacimli yazıtımız. Maalesef üç parçaya ayrılmış durumda. Acilen kurtarılmayı bekliyor. Bu konuda Cengiz Alyılmaz Bey benden sonra size çok fazla bilgi verecek
blank.gif
onun bildiri konusu bu. Ancak
blank.gif
şimdi büyük tehlike
blank.gif
oraya giden turistler taşın üzerine gidip resim çektikleri için kabarmış olan harfleri kırıyorlar. 10 yıl önce benim çok dikkatle çektiğim bu resimlerle Cengiz Bey'in yeni getirdiğinde tahribat %50
blank.gif
metin gidiyor
blank.gif
Sayın Bakanımız Abdülhaluk Çay Bey'in ne yapıp yapıp bunları kurtarması lazım.



Tonyukuk Yazıtı

Tonyukuk yazıtını görüyorsunuz. Harfler biraz daha büyük kazılmış. Satırlar altı satır
blank.gif
yedi satır. Nispeten sağlam bir metin.

Moğolistan İlimler Akademisi mensupları Şine-usu yazıtında silinebilir siyah boya kullanıp harf çukurlarını boyadılar ve metni dia filmine çektiler. Taşın normal fotoğrafı-nı çektiğinizde harfleri göremiyorsunuz. Boyanmış metni diaya çektiğiniz zaman
blank.gif
siyah zemin üzerinde beyaz harfleri görüyorsunuz. Benim elimdeki Şine-usu metni
blank.gif
Hüseyin Namık'ın neşrettiğine %50 ilavelidir. Metin yeniden kurulmuştur. Türk tarihinin bu anıtta belirtilen bütün tarihleri açığa çıkmıştır.

Köl-iç-çor Anıtı; bu da büyük yazıtlardan birisidir. Bizim Hüseyin Namık'tan “Kü-liçur yazıtı” diye bildiğimiz. Şimdi bunun bir sonraki resmine bakarsanız
blank.gif
taşın yukarıdan nasıl yendiğini göreceksiniz. Bakın
blank.gif
metin ortaya doğru gittikçe azalıyor
blank.gif
artık bu taşlar mahvoluyor.

Burada
blank.gif
henüz neşredilmemiş
blank.gif
Kopelko isimli bir ressamın Hakasya'da bize
blank.gif
Di-mitri Vasilyev ile bana
blank.gif
haber verdiği
blank.gif
kırmızı mürekkeple yazılan bir yazıtı görüyorsunuz. Bu Yenisey havalisi yazıtıdır
blank.gif
henüz bunu yayınlamadık. Yayımlamama sebebimiz de şudur. Bunu bizden önce gören bir Türkolog-arkeolog meslektaşımız
blank.gif
İgor Leonidoviç Kızlasov metnin yayın hakkını almış
blank.gif
üzerinde çalışıyor. O meslektaşımız yayınını yapana kadar beklememiz ve ilmi nezaket göstermemiz lazım. Aksi takdirde ben bunu 10 defa yayınlardım. Ama
blank.gif
önce Kızlasov'unki çıkmalı
blank.gif
ben yeni bir şey söylüyorsam daha sonra söylemeliyim. Aksi takdirde
blank.gif
sizin yapacağınız orijinal bir yayını da başkası engeller. Bu bakımdan
blank.gif
bu salonda olan genç araştırıcılara
blank.gif
daha tecrübeli bir ağabeyler olarak bunu belirtmeliyim. Balıklama atlayarak bir metni yayımlamaya kalkmasınlar. Yani
blank.gif
ilim nezaketini unutmasınlar. Siz niye neşretmediniz derseniz
blank.gif
Kızlasov'un neşri bizim için önceliklidir
blank.gif
o neşrettikten sonra biz de notlarımızı yayınlayacağız.

Kızılkaya külliyesi. Yenisey'in kollarının birisinin yanında bir geçit dağı. Bu dağ da artık yavaş yavaş eriyor. Dağın parçalarını alabilirsiniz. Yenisey 24 numaralı metin için ben oraya çıktım. Ama
blank.gif
iyi ki çıkmışım; orada kaybolmakta olan Moğol harfleriyle
blank.gif
Çin harfleriyle geceleri orada konaklayanların yazmış olduğu yazıtlar var. Ben Moğol ve Çin harflerini kopyaladım. Ama
blank.gif
yine oraya gidip mütehassıslarıyla bunların kalıplarını almak lazım. Buradaki kabartmalardan bir tanesinin kalıbını Profesör Yakop Abramoviç Şer'e aldırdım
blank.gif
onu üniversitede öğrencilerime her yıl
blank.gif
bir kalıp nasıl alınır
blank.gif
ölçüler nasıl tespit edilir
blank.gif
onu göstermek için kullanıyorum.

Buradaki yazı
blank.gif
Türklerin sırlı metinlerinden biri. Çünkü Türkler
blank.gif
Göktürk yazısını kullanırken
blank.gif
aynalı yazı dediğimiz
blank.gif
normal yazıyı yazıyor
blank.gif
aynısını üstüne ters çevirip yazıyor. Birinci aynalı yazı bu
blank.gif
bu Moğolistan'da bulundu.

İkinci aynalı yazı
blank.gif
Yenisey 24. Bakın
blank.gif
ben eski metinden kopya ediyorum. Okuyamamışlar
blank.gif
çünkü birinci kelimeli düz yazmış
blank.gif
ikinci kelimeyi ters çevirip yazmış
blank.gif
üçüncü kelimeyi düz yazmış
blank.gif
dördüncü kelimeyi ters çevirip yazmış. Sistemi anladınız mı metin anlam kazanıyor; aksi takdirde harfler bir araya geliyor
blank.gif
ama anlam çıkmıyor.

Üçüncü bir metin
blank.gif
Yenisey 70 numaralı metindir. Ben kitabımda yayınladım onu. Harflerin bazılarını ters çevirip yazıyor
blank.gif
o zaman kelimeyi anlayamıyorsunuz. Aynalı yazı olduğunu anladığınızda
blank.gif
o şifreyi çözdüğünüzde fevkalade güzel bir anlam çıkıyor.

Bakın
blank.gif
kağıda yazılı metinler
blank.gif
bunlar 10. yüzyıldan kalma. Bunlar kitap parçaları. Bunları ben yayımladıktan sonra bunların Manice asıllarını bulmuşlar. Çünkü metin okunmamıştı. Bu sefer meslektaşlarım bana mektup yazdılar
blank.gif
“Biz falan Mani metninde bunun parçasını bulduk
blank.gif
sana gönderiyoruz” diye. Henüz bende yayınlanmamış dört beş yazı örneği var. Bu kağıda yazılı metinleri
blank.gif
Ahmet Bican Bey çok ısrar ediyor
blank.gif
inşallah önümüzdeki yıl ona bir kitap olarak vereceğim. Eski Türklerin Göktürk harfleriyle yazmış olduğu kağıda yazılı metinler. Yani kitap çok gecikti
blank.gif
zamanında veremedim.

Göktürk parası

Şimdi bir parayı görüyorsunuz. Bu para
blank.gif
Moğolistan'da bulunan anıtların en doğusunda bulunan bir noktadır. Oralarda anıt yok
blank.gif
ama bu para bulunmuştur. Para
blank.gif
tamamen Çin usulüdür
blank.gif
Çin parası tarzında. Belki de Çin'de basıldı
blank.gif
biz bunu bilemiyoruz
blank.gif
ama yazı Türkçe. Metin yayınlanmıştır. [12]

Kutlug yazılı yüzük

Bu daha enteresan bir şey
blank.gif
bu bir dört köşe yüzüğün kaşı. Bu dört köşe yüzüğün kaşında iki satırda Kutluğ yazıyor. Adamın adı “Kutlu”. Bunu mühür olarak kullanıyor
blank.gif
vuruyor
blank.gif
damgası çıkıyor. Yani
blank.gif
aynısı Asurlularda
blank.gif
Orta Anadolu'da
blank.gif
Mezopotamya'da olan şeylerin daha güzel örneği bizimkidir. Bakınız paradan sonra yüzükte de “kutluğ” şeklinde Göktürk yazısının kullanıldığını gördük.

Şimdi bu taşın tefsiri çok enteresan. Şivet-Ulan külliyesi İl Tiriş Kağan'ın mezar külliyesidir. Pek muhtemelen bu taş da İl Tiriş Kağan'ın yog törenine katılan Türk boylarının kabile damgaları dedi. Bu
blank.gif
bu taşı yog törenine katılan Türk ailelerinin
blank.gif
Türk boylarının şeref levhası olarak kabul ediliyorum. Ancak bu taşın yeni izahları da olabilir.

Evet
blank.gif
bakın şimdi birkaç slayt getirdim. Yenisey yazıtlarından toplamalar. Ben iki yıl Çince okudum. Çince'de bir ideogramda bir aileyi göstermek için aile armasını yazdığınızda o abeceye belirli işaretler koyarsınız
blank.gif
o mezarda olan kişinin
blank.gif
o ailenin reisi mi
blank.gif
reisin küçük kardeşi mi
blank.gif
büyük oğlu mu
blank.gif
küçük oğlu mu
blank.gif
işaretten anlaşılır.

Şimdi
blank.gif
damgalar çoğaldıkça
blank.gif
Yenisey'deki bu damgalan taşıyan külliye mezarlıklarında
blank.gif
babanın
blank.gif
oğulun
blank.gif
torunun mezarını
blank.gif
izini metinden takip ettikçe
blank.gif
Türklerde de aynı sistemin olduğunu görüyoruz; aile damgalan ve aile damgalarının değişik yerlerine konulan işaretle babanın
blank.gif
oğulun
blank.gif
torunun mezarlarının ifade edilmesi amaçlanmıştır. Yani damgalarımız da abecemiz gibi bir sistem göstermektedir.

Bunlar Moğolistan'daki ad damgaları. Harferle olan ilişkisi için gösteriyorum.
Sahte anıtlardan da örnek vereyim. Bunu meşhur profesör Rinçen
blank.gif
Çingiz Kağan Alp Kağan Ermiş şeklinde yan kıymetli bir taşın üzerine yazdı ve bu taş üzerine “Moğolların kullandığı harfler
blank.gif
Göktürk harfleri ve Moğollar Türk asıllıdır” konulu yedi bildiri yapıldı. Ancak Macar Profesör Lajos Ligeti Moğol Profesör Rinçen'e
blank.gif
“Bu sahtekarlıktır
blank.gif
bunu sen yaptın” dediği zaman Profesör Rinçen inkar etmedi
blank.gif
“Evet
blank.gif
ben yaptım
blank.gif
sizlerin mesleki seviyesini ölçmek için cevabını verdi.

Bu çok enteresan; Altın Köl yazıtının bulunduğu tepede bulunan bir harita. Zannediyoruz ki
blank.gif
bu harita -ben onu yerinde gördüm- bir okla aşağıyı gösteriyor
blank.gif
çünkü ovada olan savaşı gösteriyor. Orada Altın Köl yazıtları
blank.gif
yani Yenisey 28 ve 29 numaralı yazıtlar dikilmiş. Bu
blank.gif
eski Türklerin yapmış olduğu en büyük harita
blank.gif
çünkü ovanın haritası. Rus meslektaşlarım aradaki yerlerin
blank.gif
nehirlerin
blank.gif
belki o an
blank.gif
savaş başlamadan bir kurban kesilerek kurban kanıyla dolduğunu söylüyorlar; ama bu bir tahmin. Yani
blank.gif
eski Türklerin bir haritası da var; hala orada Tuva’da yerinde duruyor.

Bu
blank.gif
daha sonra Runik harflerden sonra
blank.gif
eski Göktürk harflerinden sonra gelen
blank.gif
kayaya yazılı Uygur harfli metinler.

Son olarak şunu söylemek istiyorum. Eski Türkler
blank.gif
Batılıların dediği gibi barbar kişiler değillerdi. En az
blank.gif
Çin yazısında olduğu gibi
blank.gif
çok sistemli düzgün bir abeceleri vardı. Pek muhtemeldir ki
blank.gif
bunlar
blank.gif
Türkün kendi yaratıcılığıyla at damgalarından çıkmış olsun. Bunların
blank.gif
elimizdeki metinlere göre sayısı 38'le 42 arasında değişiyor ama
blank.gif
yeni bulunan belgelerle
blank.gif
yeni bilgilerle sayısı 66'ya çıkartmak mümkündür ve bu yazılarla eski

Türkler çok geniş bir coğrafyada eğitim
blank.gif
öğretim yaptılar. Çünkü yazı
blank.gif
bu taşların
blank.gif
söylediğim malzemenin dışında parada
blank.gif
bardakta
blank.gif
tabakta
blank.gif
çanakta
blank.gif
küpede
blank.gif
yüzükte
blank.gif
bilezikte
blank.gif
kılıcın
blank.gif
bıçağın kabzasında
blank.gif
tabip generalin kemer tokasında
blank.gif
atın geminde
blank.gif
yani günlük hayatta kullanılan nesneler üzerine yazılarak kullanıldığına göre
blank.gif
süs için yazılmış olması mümkün olmaz. Demek ki o halk
blank.gif
bunu okuyor ve yazıyordu
blank.gif
günlük eşyalarında kullanıyordu. Daha sonra Uygur devrinde biz Uygur okullarının listesini bulduk. 23 tane Uygur okulunun listesi olduğuna göre
blank.gif
pek muhtemel ki
blank.gif
Göktürklerin de böyle okulları vardı ve bu harflerle eğitim yapıyorlardı.


 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers haber
vozol puff
Geri
Üst