EŞ-MARJİNAL FAYDA KANUNU nedir ?

sensiz olmaz

Kayıtlı Üye
Kişinin tüketici olarak gelirini (imkanlarını), ihtiyaçları için ayırırken, her ihtiyaca karşılık ayırdığı son gelir biriminin sağladığı marjinal faydaların birbirine eşit olduğunu gösterir. Hiç şüphesiz, herkes ihtiyaçlarını kendine göre bir sıraya tabi tutar. Hatta aynı kişi zaman içinde bu öncelik sıralamasında değişiklikler yapabilir. Böylece, eşitlenmeyi gerçekleştiren tüketici geliri karşılığında, en yüksek tatmini elde etmeğe çalışır.
Tüketicinin gelirini ihtiyaçları arasında dağıtma şekli, elinde bulundurduğu bir malın çeşitli kullanımları için de bahis konusu olabilir. Belirli miktarda mesela suya sahip olan kişi, bunu içme, temizlik, sulama gibi alanlarda kullanır. Kişinin bu kullanımlarda bir öncelik sıralaması yapması tabiidir. Ancak, çeşitli kullanımlara ayırdığı marjinal birimlerinden her birinin sağladığı faydanın eşit olması halinde, tatmin derecesi azamiye çıkacaktır.

Buradan hareketle, tüketicinin ne miktarlarda mal ve hizmet talep edeceğini anlayabilmek için, fiyatları da bilmemizin gerekeceği açıktır. Fert geliri ve tercihleri bilindiği takdirde, bütün mal ve hizmetlerin marjinal faydasının fiyata oranları birbirine eşit olduğu noktaya kadar tüketimin artırılmasıyla, tatmin duygusu maksimize olur. Diğer bir deyişle a, b. c. ... n mallarının MU ile göstereceğimiz marjinal faydaları ile P ile göstereceğimiz fiyatları arasındaki oranların eşitlenmesi, tüketici dengesini ortaya koyar:

MU MUb MUc MUn

____ = ______ = ______ = . . . . . . . . . = ________

Pa Pb Pc Pn





Görüldüğü gibi, tüketicinin azami tatmin noktası sahip olduğu satın alma gücünün bir birimini tüketim mallarından bir diğerine aktararak toplam tatminini artırmak imkanından yoksun olduğu noktadır. Daha açık bir deyişle, tüketici için, harcamalarını değiştirerek toplam tatminini artırması artık bahis konusu değildir.

(Y. Ülken)

Almancası : Gesetz der gleichen Grenznutzen.

Fransızcası : égalité des utilités marginales.

İngilizcesi : eguaiity of marginaI Utilities.

(Bk; Marjinalizm, eş maliyet doğrusu, eş ürün eğrisi).
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
vozol
Geri
Üst