' Kontes..
Bayan Üye
Ergen olarak " ben " kavramı
Ergenler arasında en sık rastlanılan temel sorun benlik kavramını oluşturmada yaşanılan çelişkilerdir çünkü bir birey olarak bu süreçte kendi kimliğini oluşturma çabası içine girmiştir. Ergenlik dönemi için ikinci doğum demek pek de yanlış olmaz. Erikson’a ( 1968 ) göre ergenlik bireyin kendini tanımlama tekrar yapılandırma ve benlik saygısını inşa ettiği bir dönemdir yani “ yaşamsal – bir kavşak noktası “dır.
Bazı ergenler için bu dönem oldukça sancılı ve karmaşık olabilir. “Kimlik kazanımı” gerçekleştiği gibi “kimlik dağılımı” da yaşayabilmektedirler. Bu iki durum kimlik oluşumunun iki ayrı kutbudur. Bireyin olduğu kişi olarak kendini tanımladığı yani “ Benlik kavramı” ile olmayı arzuladığı “ideal benlik” arasında anlamlı bir bütünlük ve yapı olmalı ki birey akademik yaşamında ve yaşamının diğer dinamiklerinde kaygı ya da tutarsızlık duygusu yaşamıyor olsun.
Hem kimlik arayışı içinde olan ve bunun toplumsal zeminde kabul görmesini bekleyen ergene fiziksel
ruhsal ve sosyal değişimlerde eşlik eder. Gerginliğin yoğun olduğu bu dönemde kendisi ile yaşayacağı çatışmalar
ebeveynine olan olumsuz tutum ve daha çok akranları ile zaman geçirme isteği en sık rastlanılan durumlardır ve kimlik olgusu bu yapılanmanın içinde şekillenmeye başlar. Ailenin tutumu
çocuğunun yön belirlemede ki kaygısına işlevsel olan yaklaşımı çok önemlidir. Biliyoruz ki
benliğin bir kısmı edinilmiş bilgilerin zemininde gelişir. Çünkü kimlik aniden ve birden ortaya çıkmamaktadır. Aile eğitimi
ergenin çocukluk dönemi
din
sosyo-ekonomik koşullar gibi etkenler benlik oluşumunu etkilemektedir. Ancak bilinmelidir ki kimlik oluşumu sadece ergenlik dönemine ait bir oluşum olmamakla birlikte yaşam boyu süren ve belli dönemlerde dönüşüm geçiren bir olgudur.
Yetişkinlerin dünyasına girmeye hazırlanan ergenden beklenen toplumsal olgunluk
normlara itaat
başarı gibi beklentiler
bireyin sosyal sorumluluğu
toplumsal kimliği ve rolü konusunda düşünmeye başlamasına sebep olur. Farkındalığın geliştiği ve aynı zamanda sorgulamanında kazanıldığı bu dönemde
birey geleceğine ait kararlar verme ve inisiyatif alma becerisini de geliştirir. Bu sanıldığı kadar kolay olmamakla beraber ergenin zihnini de sürekli meşgul edebilir ve yeni kazanımların
becerilerin ve edinilen farkındalığın gelecekteki ihtiyaçlarının ne kadarını karşılayacağı konusunda sıkıntı duyabilir.
Ergen güçlü bir benliğe ve kimliğe ulaşmak için birçok role girer ve çıkar. Zaman zaman kendini diğer bireylerden ayrı tutar ve kendini tanımlamaya çalışır. Buna arayış süreci de diyebiliriz. “ gerçek olan ben “ kavramına ulaşmak için girdiği rolleri
toplumsal zeminde de değerlendiren birey güçlü bir kimlik duygusu kazanmış olacaktır ancak bilinçli veya bilinçdışı tüm bu denemelerde sorun yaşayan birey rol karmaşası yaşayabilir..
Ergen ile ebeveyn arasında kurulan olumlu ve başarılı iletişim oldukça önemlidir. Gencin ebeveyni ile sağlıklı kurulan bağ
ergenin özdeşleşme kurabilmesini kolaylaştıracak ve her zeminde değişim yaşayan bireyin kendini daha kolay bulmasına ve tanımlamasına yardımcı olacaktır.
Ergenler arasında en sık rastlanılan temel sorun benlik kavramını oluşturmada yaşanılan çelişkilerdir çünkü bir birey olarak bu süreçte kendi kimliğini oluşturma çabası içine girmiştir. Ergenlik dönemi için ikinci doğum demek pek de yanlış olmaz. Erikson’a ( 1968 ) göre ergenlik bireyin kendini tanımlama tekrar yapılandırma ve benlik saygısını inşa ettiği bir dönemdir yani “ yaşamsal – bir kavşak noktası “dır.
Bazı ergenler için bu dönem oldukça sancılı ve karmaşık olabilir. “Kimlik kazanımı” gerçekleştiği gibi “kimlik dağılımı” da yaşayabilmektedirler. Bu iki durum kimlik oluşumunun iki ayrı kutbudur. Bireyin olduğu kişi olarak kendini tanımladığı yani “ Benlik kavramı” ile olmayı arzuladığı “ideal benlik” arasında anlamlı bir bütünlük ve yapı olmalı ki birey akademik yaşamında ve yaşamının diğer dinamiklerinde kaygı ya da tutarsızlık duygusu yaşamıyor olsun.
Hem kimlik arayışı içinde olan ve bunun toplumsal zeminde kabul görmesini bekleyen ergene fiziksel
Yetişkinlerin dünyasına girmeye hazırlanan ergenden beklenen toplumsal olgunluk
Ergen güçlü bir benliğe ve kimliğe ulaşmak için birçok role girer ve çıkar. Zaman zaman kendini diğer bireylerden ayrı tutar ve kendini tanımlamaya çalışır. Buna arayış süreci de diyebiliriz. “ gerçek olan ben “ kavramına ulaşmak için girdiği rolleri
Ergen ile ebeveyn arasında kurulan olumlu ve başarılı iletişim oldukça önemlidir. Gencin ebeveyni ile sağlıklı kurulan bağ