Enerji Verimliliği Kanun Tasarısı Taslağı

Salvo

Kayıtlı Üye
ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUN TASARISI TASLAĞI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç ve kapsam
MADDE 1.  Bu Kanunun amacı, enerjinin etkin kullanılmasını, israfın önlenmesini ve bu suretle enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesini ve çevrenin korunmasını sağlamak için enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin artırılmasıdır.
Bu Kanun, enerjinin üretim, iletim, dağıtım ve tüketim dahil tüm aşamalarında, endüstriyel işletmelerde, binalarda, elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım şebekelerinde ve ulaşımda enerji verimliliğinin artırılmasına, toplum genelinde enerji bilincinin geliştirilmesine, yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik uygulanacak usul ve esasları kapsar.
Değişiklik Önerisi: Bu kanunun amacı, enerjinin etkin kullanılması, enerji kullanımının denetlenmesi, israfın önlenmesi ve çevrenin korunmasını sağlamak için enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin arttırılması ve enerji tasarrufunun sağlanmasıdır.
Gerekçe: Kanunun amaç ve kapsamına,”enerji kullanımının denetlenmesi” ve “enerji tasarrufunun sağlanması” kavramları eklenmiştir.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 2.  Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) DPT: Devlet Planlama Teşkilatını,
c) EİE: Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğünü,
ç) Endüstriyel İşletme: Elektrik üretim lisansı sahibi tüzel kişiler dışındaki yıllık toplam enerji tüketimleri asgari kırk bin gigajoule ve üzerinde olan ve her türlü mal üretimi yapan işletmeleri,
d) Enerji Kimlik Belgesi: Binanın ısıtma ve soğutma amaçlı enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri ve ısıtma/soğutma sistemlerinin verimi ile ilgili bilgileri, sıcaklık ve diğer iklimsel bilgileri, binanın dahil olduğu kategoriyi ve üst kategorilere geçiş için uygulanması gerekli önlemleri içeren belgeyi,
e) Enerji Verimliliği: Binalarda yaşam standardında ve hizmet kalitesinde, endüstriyel işletmelerde ise üretim kalitesinde ve miktarında düşüşe yol açmadan enerji tüketiminin azaltılmasını,
f) Enerji Verimliliği Hizmetleri: Enerji verimliliği konusunda danışmanlık, eğitim, etüt ve uygulama hizmetlerini,
g) Enerji Verimliliği Etüdü (Etüt): Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik imkanların ortaya çıkarılması için yapılan ve bilgi toplama, ölçüm, değerlendirme ve raporlama aşamalarından oluşan çalışmaları,
h) Enerji Yoğunluğu: Bir birim hasıla üretebilmek için tüketilen enerji miktarını ve/veya işletmelerde bin ton eşdeğer petrol cinsinden yıl içerisinde tüketilen enerjinin, 2005 yılı fiyatlarına göre bulunmuş olan Milyon Yeni Türk Lirası cinsinden üretimden gelen satış hasılatına oranını,
ı) Enerji Yöneticisi: Bu Kanun kapsamına giren endüstriyel işletmelerde ve binalarda enerji yönetimi ile ilgili faaliyetleri yerine getirmekle sorumlu ve enerji yöneticisi sertifikasına sahip kişiyi,
Değişiklik Önerisi: Enerji Yöneticisi: Bu kanun kapsamına giren endüstriyel işletmelerde ve binalarda enerji yönetimi ile ilgili faaliyetleri yerine getirmekle sorumlu ve Enerji Yöneticisi sertifikalarına sahip TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odası üyesi Mühendisi.
Gerekçe: Enerji yönetimi yakıtların mevcut yakma sisteminin en verimli kullanımı ile yakılması, ısıtma, soğutma, iklimlendirme ve ısı transferinde en yüksek verim elde edilmesi atık ısı geri kazanımı, ısı yalıtımının sağlanması, elektrik tüketiminde kayıpların önlenmesi, elektrikten iş, ısı vb. dönüşümlerde verimliliğin artırılması, otomatik kontrol vb. doğrudan mühendislik alanı içersinde yer alan konuları kapsamaktadır. Bu nedenle enerji yöneticisi sertifikasına sahip kişinin mühendis olması önerilmektedir. Yine TMMOB kanunu kapsamında anılan Mühendislerin TMMOB’ne bağlı ilgili Meslek Odasına üye olması gerekmektedir.
i) Enerji Yöneticisi Sertifikası: EİE, yetkilendirilmiş kurumlar veya EVD Şirketleri tarafından enerji yöneticileri için düzenlenen belgeyi,
j) Enerji Yönetimi: Enerji kaynaklarının ve enerjinin verimli kullanılmasını sağlamak üzere yürütülen eğitim, etüt, ölçüm, izleme, planlama, ve uygulama faaliyetlerini,
k) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
l) EVD Şirketi: EİE veya yetkilendirilmiş kurumlar ile yaptıkları yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, enerji verimliliği hizmetlerini yürütmek üzere yetki belgesi verilen enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini,
m) EVKK: Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulunu,
n) Kamu Kesimi: Kamu tüzel kişiliğini ve/veya niteliğini haiz kamu kurum ve kuruluşları, Türk Silahlı Kuvvetlerini, üniversiteleri ve mahalli idareleri,
o) Kojenerasyon: Isı ve elektrik ve/veya mekanik enerjinin aynı tesiste eş zamanlı olarak üretimini,
ö) KOSGEB: Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığını,
p) RTÜK: Radyo ve Televizyon Üst Kurulunu,
r) TOBB: Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğini,
s) TSE: Türk Standartları Enstitüsünü,
ş) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumunu,
t) Uygulama Anlaşması: EVD Şirketlerinin, etüt çalışması ile belirledikleri önlemlerin uygulanmasını kendi finansmanı ile gerçekleştirmek için müşterileri ile yaptıkları anlaşmayı,
u) Yatırım Geri Ödeme Süresi: Endüstriyel işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji verimliliğinin artırılması amacıyla hazırladıkları veya EVD Şirketlerine hazırlattıkları projelerde ihtiyaç duyulan yatırım harcamalarının projede öngörülen tasarruflarla geri kazanılmasını sağlayan süreyi,
ü) Yetki Belgesi: Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim, etüt, danışmanlık, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere EİE tarafından, EVKK onayı ile üniversitelere veya düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim, etüt, danışmanlık ve uygulama faaliyetlerini yürütmek üzere, EİE veya üniversiteler tarafından EVD Şirketlerine verilen belgeyi,
Değişiklik Önerisi: Yetki Belgesi; Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim, etüt, danışmanlık yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere EİE tarafından, EVKK onayı ile üniversitelere TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odalarına veya düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde eğitim, etüt, danışmanlık faaliyetlerini yürütmek üzere, EİE veya TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odaları üniversiteler tarafından EVD şirketlerine verilen belgeyi,
Gerekçe: TMMOB’ne bağlı Odalar içerisinde yer alan Elektrik Mühendisleri Odası ve Makina Mühendisleri Odası Enerji Yöneticisi kursları düzenlenmektedir. Üniversiteler ile işbirliği içerisinde gerçekleştirilen bu kurslar sanayi, meslek odası ve üniversite işbirliğine ülke genelinde örnek oluşturmaktadır.
Ayrıca anılan meslek odalarının kuruluş amaçları arasında “Enerjinin üretimi ve yönetimi dahil olmak üzere meslek alanları ile ilgili konularda sanayinin gereksinimi olan her kademedeki teknik personelin yetiştirilmesi için eğitimler düzenlemek ve belgelendirmek” yer almaktadır.
Bu nedenle TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odalarının meslek alanları dikkate alınarak (Elektrik Mühendisleri Odası ve Makina Mühendisleri Odası”nın yetkilendirilmiş kurumlar arasında yer alması önerilmektedir.
v) Yetkilendirilmiş Kurumlar: Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim, etüt, danışmanlık, yetkilendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere EİE tarafından, EVKK onayı ile yetkilendirilen üniversiteleri,
Değişiklik Önerisi: 29. Yetkilendirilmiş Kurumlar : Düzenlenen yetkilendirme anlaşması çerçevesinde, eğitim, etüt, danışmanlık, yetkilendirme ve denetim faaliyetlerini yürütmek üzere EİE tarafından, EVKK onayı ile yetkilendirilen üniversiteleri ve TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odalarını (Elektrik Mühendisleri Odası ve Makina Mühendisleri Odası)
Gerekçe: TMMOB’ne bağlı Odalar içerisinde yer alan Elektrik Mühendisleri Odası ve Makina Mühendisleri Odası Enerji Yöneticisi kursları düzenlenmektedir. Üniversiteler ile işbirliği içerisinde gerçekleştirilen bu kurslar sanayi, meslek odası ve üniversite işbirliğine ülke genelinde örnek oluşturmaktadır.
Ayrıca anılan meslek odalarının kuruluş amaçları arasında “Enerjinin üretimi ve yönetimi dahil olmak üzere meslek alanları ile ilgili konularda sanayinin gereksinimi olan her kademedeki teknik personelin yetiştirilmesi için eğitimler düzenlemek ve belgelendirmek” yer almaktadır.
Bu nedenle TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odalarının meslek alanları dikkate alınarak (Elektrik Mühendisleri Odası ve Makina Mühendisleri Odası”nın yetkilendirilmiş kurumlar arasında yer alması önerilmektedir.
Ek : y) TMMOB : Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
Gerekçe : 6235 sayılı “Yasaya göre kurulan TMMOB’nin kuruluş yasasının 2. maddesinin c bendinde “meslek ve menfaatleriyle ilgili işlerde resmi makamlarla işbirliği yapılarak gerekli yardımlarda ve tekliflerde bulunmak, meslekle ilgili bütün mevzuatı, normları, fenni şartnameleri incelemek ve bunlar hakkında görüş ve düşünceleri ilgililere bildirmek amacı” yer almaktadır.
Yine TMMOB’nin 2 Aralık 2002 tarih ve 24954 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Ana Yönetmeliğin “Birliğin ve Bağlı Odaların Amaçları” bölümünde yer alan 3. Maddesinin b bendinde “Kamunun ve ülke çıkarlarının korunmasında yer alan doğal kaynakların bulunmasında, korunmasında ve işletilmesinde, çevre ve tarihi değerlerin ve kültürel mirasın korunmasında tarımsal ve sınai üretim arttırılmasında, ülkemizin sanatsal ve teknik kalkınmasında gerekli gördüğü tüm girişim ve etkinliklerde bulunmak” yer almaktadır.
Kanun tasarısının 1. maddesinde kanunun amacının enerjinin etkin kullanılması, israfın önlenmesi, enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesi, çevrenin korunmasını sağlamak için enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin arttırılması olduğu belirtilmektedir.
TMMOB’nin de kuruluşundan bugüne bu amaca yönelik çok yönlü olarak çalışmalar içerisinde olduğu gerek enerji verimliliğinin arttırılmasında gerekse enerji bilincinin toplum genelinde geliştirilmesine kongreler, sempozyumlar, paneller gerçekleştirerek, yayınlar yaparak ve ulusal düzeyde kampanyalar düzenleyerek katkıda bulunduğu bilinmektedir.
TMMOB’in bilgi ve deneyimlerinden faydalanılması amacıyla “Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu Yapısı” içerisinde yer verilmesi öngörüldüğünden TMMOB’nin tanımlar ve kısaltmalar bölümüne eklenmesi önerilmektedir.
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İdari Yapı ve Yetkilendirmeler
Enerji verimliliği koordinasyon kurulu
MADDE 3.  Enerji verimliliği çalışmalarının ülke genelinde ve tüm ilgili kuruluşlar nezdinde etkin olarak yürütülmesi, sonuçların izlenmesi ve koordinasyonu amacıyla Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu oluşturulur. Kurulca alınan kararların uygulanması ve sekreterya hizmetleri EİE tarafından yürütülür.
a) Enerji verimliliği koordinasyon kurulunun yapısı:
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı EİE den sorumlu müsteşar yardımcısı başkanlığında, Maliye Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, EPDK, DPT, Hazine Müsteşarlığı, TOBB, TSE ve TÜBİTAK üst düzey temsilcisinden oluşur.
Değişiklik Önerisi: Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu, enerji verimliliği çalışmalarının ülke genelinde ve tüm ilgili kuruluşlar nezdinde etkin olarak yürütülmesi, sonuçların izlenmesi ve koordinasyonu amacıyla, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Müsteşarı başkanlığında, Maliye Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve ve Ticaret Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, EPDK, DPT, Hazine Müsteşarlığı, TOBB, TSE ve TÜBİTAK ve TMMOB üst düzey temsilcisinden oluşur.
Gerekçe: 6235 sayılı “Yasaya göre kurulan TMMOB’nin kuruluş yasasının 2. maddesinin c bendinde “meslek ve menfaatleriyle ilgili işlerde resmi makamlarla işbirliği yapılarak gerekli yardımlarda ve tekliflerde bulunmak, meslekle ilgili bütün mevzuatı, normları, fenni şartnameleri incelemek ve bunlar hakkında görüş ve düşünceleri ilgililere bildirmek amacı” yer almaktadır.
Yine TMMOB’nin 2 Aralık 2002 tarih ve 24954 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Ana Yönetmeliğin “Birliğin ve Bağlı Odaların Amaçları” bölümünde yer alan 3. Maddesinin b bendinde “Kamunun ve ülke çıkarlarının korunmasında yer alan doğal kaynakların bulunmasında, korunmasında ve işletilmesinde, çevre ve tarihi değerlerin ve kültürel mirasın korunmasında tarımsal ve sınai üretim arttırılmasında, ülkemizin sanatsal ve teknik kalkınmasında gerekli gördüğü tüm girişim ve etkinliklerde bulunmak” yer almaktadır.
Kanun tasarısının 1. maddesinde kanunun amacının enerjinin etkin kullanılmasını, israfın önlenmesini, enerji maliyetlerinin ekonomi üzerindeki yükünün hafifletilmesini, korunmasını sağlamak için enerji kaynaklarının ve enerjinin kullanımında verimliliğin arttırılması olduğu belirtilmektedir.
TMMOB’nin de kuruluşundan bugüne bu amaca yönelik çok yönlü olarak çalışmalar içerisinde olduğu gerek enerji verimliliğinin arttırılmasında gerekse enerji bilincinin toplum genelinde geliştirilmesine kongreler, sempozyumlar, paneller gerçekleştirerek ve ulusal düzeyde kampanyalar düzenleyerek katkıda bulunduğu bilinmektedir.
TMMOB’in bilgi ve deneyimlerinden faydalanılması amacıyla “Enerji Verimliliği Koordinasyon Kurulu Yapısı” içerisinde yer verilmesi öngörüldüğünden TMMOB’nin tanımlar ve kısaltmalar bölümüne eklenmesi önerilmektedir.
b) Enerji verimliliği koordinasyon kurulunun görev, yetki ve sorumlulukları:
1) Ulusal düzeyde enerji verimliliği strateji, plan ve programlarını hazırlar; etkinliğini değerlendirir, gerektiğinde revize edilmesini, yeni önlemlerin alınmasını ve uygulanmasını koordine eder,
2) EİE tarafından yürütülen enerji verimliliği çalışmalarını yönlendirir ve denetler, enerji verimliliği hizmetlerinin yaygınlaştırılmasında, EİE tarafından üniversitelere verilen yetki belgelerini onaylar,
Değişiklik Önerisi EİE tarafından yürütülen enerji verimliliği çalışmalarını yönlendirir ve denetler, enerji verimliliği hizmetlerinin yaygınlaştırılmasında, EİE tarafından üniversitelere ve TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odalarına verilen yetki belgelerini onaylar,
Gerekçe : Enerji yönetimi yakıtların mevcut yakma sisteminin en verimli kullanımı ile yakılması, ısıtma, soğutma, iklimlendirme ve ısı transferinde en yüksek verim elde edilmesi atık ısı geri kazanımı, ısı yalıtımının sağlanması, elektrik tüketiminde kayıpların önlenmesi, elektrikten iş, ısı vb. dönüşümlerde verimliliğin artırılması, otomatik kontrol vb. doğrudan mühendislik alanı içersinde yer alan konuları kapsamaktadır. Bu nedenle enerji yöneticisi sertifikasına sahip kişinin mühendis olması önerilmektedir. Yine TMMOB kanunu kapsamında anılan Mühendislerin TMMOB’’ne bağlı ilgili Meslek Odasına üye olması gerekmektedir.
3) Bu Kanunun 7 nci maddesinin (a) bendi ve 8 inci maddesinin (a) bendi kapsamındaki uygulamalardan yararlanmak isteyen endüstriyel işletmelerin yaptıkları veya EVD Şirketlerine hazırlattıkları, geri ödeme süresi en fazla beş yıl olan uygulama projelerini ve proje keşif bedellerini onaylar,
4) Bu Kanunun 7 nci maddesinin (a) bendi kapsamında tanımlanan özel ödenek hesabının gelişimini ve bu Kanunun 8 inci maddesinin (b) bendi kapsamında EİE tarafından yapılan gönüllü anlaşmaları izler ve denetler,
5) Özel sektörün, üniversitelerin, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının ve sivil toplum örgütlerinin katılımı ile gerekli gördüğü ihtisas komisyonlarını oluşturur,
6) EVKK üyeleri ile birlikte, yetkilendirilmiş kurumların, EVD Şirketlerinin, kamu kurumu niteliğini haiz meslek kuruluşlarının ve sivil toplum kuruluşlarının katılımı ile her yıl Kasım ayında EİE tarafından düzenlenecek danışma kurulu toplantılarının gündemini ve toplantıya katılacak kuruluşları belirler. Toplantı sonuçlarını değerlendirir ve Bakanlığa sunulmak üzere önlem önerileri hazırlar,
7) Her yıl Ocak ayı içinde yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifika bedellerini belirler ve yayımlar.
c) Enerji verimliliği koordinasyon kurulunun toplanması:
EVKK yılda dört kez olağan olarak toplanır. Ayrıca Başkanın gerekli görmesi halinde, sekreterya tarafından yapılan çağrı üzerine olağanüstü olarak toplanır. Toplantı yeter sayısı için üçte iki çoğunluk aranır ve kararlar toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde Başkanın oyu iki oy sayılır.
Yetkilendirmeler
MADDE 4.  Enerji verimliliği hizmetlerinin yürütülmesine yönelik yetkilendirmeler ve bu kapsamdaki faaliyetler aşağıdaki esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir.
a) Yetkilendirmeler ve yetki belgesine ilişkin işlemler:
1) EİE tarafından üniversitelere, uygulamalı eğitim, etüt ve danışmanlık hizmetlerini yürütebilmeleri ve EVD Şirketlerini yetkilendirebilmeleri için EVKK onayı ile yetki belgesi verilir ve bu belgeler bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde tanımlanan usul ve esaslara aykırı bir durum olmadıkça her beş yılda bir yenilenir.Yetki belgesi yenilenmeyen kurumların EVD Şirketlerine verdikleri yetki belgeleri ile ilgili işlemler, süreleri doluncaya kadar EİE tarafından yürütülür,
Değişiklik Önerisi EİE tarafından üniversitelere ve TMMOB’a bağlı ilgili meslek odalarına, uygulamalı eğitim, etüt ve danışmanlık hizmetlerini yürütebilmeleri ve TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odalarına, EVD Şirketlerini yetkilendirebilmeleri için EVKK onayı ile yetki belgesi verilir ve bu belgeler bu Kanın ve ilgili yönetmeliklerde tanımlanan usul ve esaslara aykırı bir durum olmadıkça her beş yılda bir yenilenir. Yetki belgesi yenilenmeyen kurumların EVD Şirketlerine verdikleri yetki belgeleri ile ilgili işlemle, süreleri doluncaya kadar EİE tarafından yürütülür.
Gerekçe: TMMOB’ne bağlı Odalar içerisinde yer alan Elektrik Mühendisleri Odası ve Makina Mühendisleri Odası Enerji Yöneticisi kursları düzenlenmektedir. Üniversiteler ile işbirliği içerisinde gerçekleştirilen bu kurslar sanayi, meslek odası ve üniversite işbirliğine ülke genelinde örnek oluşturmaktadır.
Ayrıca anılan meslek odalarının kuruluş amaçları arasında “Enerjinin üretimi ve yönetimi dahil olmak üzere meslek alanları ile ilgili konularda sanayinin gereksinimi olan her kademedeki teknik personelin yetiştirilmesi için eğitimler düzenlemek ve belgelendirmek” yer almaktadır.
Bu nedenle TMMOB’ne bağlı ilgili meslek odalarının meslek alanları dikkate alınarak (Elektrik Mühendisleri Odası ve Makina Mühendisleri Odası”nın yetkilendirilmiş kurumlar arasında yer alması önerilmektedir.
2) EVD Şirketlerine, EİE ve/veya yetkilendirilmiş kurumlar tarafından yetki belgesi verilir ve her üç yılda bir yenilenir. Yetkilendirilen EVD Şirketleri, yetki belgesi bedelini ve enerji yöneticisi sertifika bedeline ilişkin gelirlerin yönetmelikle belirlenen bölümünü, yetkilendirme anlaşması yaptıkları kurum veya kuruluşa öderler,
b) Yetkilendirilmiş kurumlar ve EVD Şirketleri, EİE tarafından kamuoyuna duyurulur,
c) EİE, yetkilendirilmiş kurumlar ve EVD Şirketleri enerji verimliliği ile ilgili çalışmalar çerçevesinde elde ettikleri bilgilerden sır mahiyetinde olanların gizliliğine riayet ederler.
d) EİE ve yetkilendirilmiş kurumlar tarafından yürütülecek faaliyetler:
1) EİE veya yetkilendirilmiş kurumlar, endüstriyel işletmeler ve bina sahipleri veya yönetimleri ile yaptıkları hizmet anlaşmaları çerçevesinde enerji yöneticisi eğitimi, sertifikalandırma, etüt ve danışmanlık faaliyetlerini yürütürler,
2) EİE veya yetkilendirilmiş kurumlar EVD Şirketleri ile yetkilendirme anlaşması yaparlar. Bu anlaşmalar kapsamında, EVD Şirketleri için eğitim programları düzenlerler ve bu şirketlerin düzenleyecekleri eğitim programlarına laboratuvar kullanım desteği sağlarlar,
3) EİE, kamu kuruluşları veya özel sektörden kendisine intikal eden araştırma ve geliştirme projelerini değerlendirir, bu Kanunun 7 nci maddesinin (a) bendi kapsamında desteklenmesi için onaylar, desteklenen projeleri izler ve denetler,
Değişiklik Önerisi EİE, kamu kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya özel sektörden kendisine intikal eden araştırma ve geliştirme projelerini değerlendirir, bu kanunun 7nci maddesinin (a) bendi kapsamında desteklenmesi için onaylar, desteklenen projeleri izler ve denetler.
Gerekçe: Kamu kuruluşu niteliğindeki meslek kuruluşlarının araştırma geliştirme projelerininde desteklenmesi gerekmektedir. Anılan kurumların sanayi kuruluşları ve üniversitelerle çok yönlü çok yönlü ilişkileri bulunmaktadır.
Ayrıca geniş toplam kesimlerine doğrudan ulaşarak enerji bilincinin geliştirilmesine yönelik araştırma geliştirme projeleri üretebilmektedirler.
Anılan kurumlarında EİE tarafından desteklenmesine olanak sağlaması amacıyla öneride bulunulmuştur.
4) Yetkilendirilmiş kurumlar yetki belgesi verdikleri EVD Şirketlerinin faaliyetlerini izlerler, bu Kanun ve yönetmelik hükümlerine aykırılık teşkil eden hususları otuz gün içerisinde EİE ye bildirirler,
5) EİE, televizyon ve radyo kanallarında yayınlanmak üzere bilinçlendirme ve bilgilendirme amaçlı eğitim programları, yarışma, kısa süreli film ve/veya çizgi film hazırlar veya hazırlattırır,
6) Yetkilendirilmiş kurumlar EİE ye her yıl faaliyet raporu sunarlar,
e) Enerji verimliliği danışmanlık şirketlerinin görevleri:
1) Endüstriyel işletmeler ve binaların sahipleri veya yönetimleri ile yapılan hizmet anlaşmaları çerçevesinde, eğitim, sertifikalandırma, etüt ve danışmanlık faaliyetlerini yürütmek,
2) Enerji verimliliği etüt çalışması ile belirledikleri önlemlerin uygulanmasına yönelik projeyi hazırlayarak proje keşif bedeli ile birlikte, onaylatmak üzere EİE ye sunmak,
3) Uygulama anlaşması kapsamında yatırımı onaylı proje doğrultusunda gerçekleştirmek, eğitim, geçici süreli işletme ve bakım desteği sağlamak, enerji tasarruf miktarını garanti etmek,
4) Yetki aldıkları kuruma her yıl faaliyet raporu sunmak.
5) Yetki belgesinin verilmesinde, yetkilendirilecek kurumlarda ve EVD Şirketlerinde aranacak nitelikler, yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikasına ilişkin hususlar ile bu madde kapsamındaki yetkilendirmelere, faaliyetlere ve görevlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim, Bilinçlendirme ve Uygulamalar
Eğitim ve bilinçlendirme
MADDE 5.  Enerji verimliliği hizmetlerindeki etkinliği ve enerji bilincini artırmak üzere aşağıdaki esaslar çerçevesinde eğitim ve bilinçlendirme faaliyetleri gerçekleştirilir.
a) Eğitim; Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikte tanımlanan usul ve esaslar çerçevesinde:
1) EİE ve/veya yetkilendirilmiş kurumlar tarafından EVD Şirketleri için eğitim programları düzenlenir,
2) EİE, yetklendirilmiş kurumlar ve EVD Şirketleri tarafından enerji yöneticileri için eğitim programları düzenlenir,
3) Enerji ve enerji verimliliği ile ilgili temel kavramlar, Türkiye’nin genel enerji durumu, enerji kaynakları, enerji üretim teknikleri, günlük hayatta enerjinin verimli kullanımı ve iklim değişikliği ve çevrenin korunmasında enerji verimliliğinin önemi konularında teorik ve pratik bilgiler verilmek üzere, Milli Savunma Bakanlığı tarafından, askeri liseler ile er-erbaş eğitim merkezlerinin ders ve eğitim programlarında, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, örgün ve yaygın eğitim kurumlarının ders programlarında, Kamu kurum ve kuruluşlarının hizmet içi eğitimlerinde gerekli düzenlemeler yapılır,
b) Enerjinin verimli kullanımının yaygınlaştırılmasına yönelik kamuoyunun bilinçlendirilmesi:
1) 13/04/1994 tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınlar Hakkındaki Kanunun 31 inci maddesi gereğince, ulusal ve/veya bölgesel yayın yapan televizyon ve radyo kanalları bilinçlendirme ve bilgilendirme amaçlı eğitim programları kapsamında; enerjinin verimli kullanılmasına yönelik olarak, EIE tarafından hazırlanan veya hazırlattırılan, yarışma, kısa süreli film ve/veya çizgi filmleri toplam yayın süresi ayda asgari bir saatten az olmamak üzere, gün içinde dokuz ve yirmiiki saatleri arasında yayınlarlar,
2) Elektrik veya doğal gaz dağıtımı yapan tüzel kişiler müşterileri için, bir önceki mali yıla ait tüketim miktarı, tüketim bedeli, fatura tutarı, genel toplam ve ödeme miktarı ile ilgili bilgilerin dökümünü içeren belgeyi her yıl Ocak ayı içinde düzenlerler ve müşterilerine gönderirler,
3) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından tespit ve ilan edilen Türkçe kullanım ve tanıtma kılavuzu ile satılmak zorunda olan malların kullanım kılavuzlarında, söz konusu ürünün verimli kullanımı ile ilgili bilgilere ayrı bir bölümde yer verilir,
4) Milli Eğitim Bakanlığı, TÜBİTAK ve TOBB işbirliği ile EİE tarafından her yıl Ocak veya Şubat ayında “Enerji Verimliliği Haftası” etkinlikleri düzenlenir. Bu etkinlikler kapsamında ilköğretim öğrencileri arasında resim ve öykü, lise öğrencileri arasında ve sanayi sektörüne yönelik proje yarışmaları yapılır. Üniversitelere, küçük ve orta ölçekli işletmelere ve halka yönelik olarak enerji verimliliğini konu alan seminer, konferans, kültür ve sanat etkinlikleri gerçekleştirilir,
Değişiklik Önerisi Milli Eğitim Bakanlığı, TÜBİTAK, TMMOB ve TOBB işbirliği ile EİE tarafından her yıl Ocak veya Şubat ayında “Enerji Verimliliği Haftası” etkinlikleri düzenlenir. Bu etkinlikler kapsamında, ilköğretim öğrencileri arasında resim ve öykü, lise öğrencileri arasında ve sanayi sektörüne yönelik proje yarışmaları yapılır; üniversiteler, küçük ve orta ölçekli işletmeler ve halka yönelik olarak, enerji verimliliğini konu alan seminer, konferans, kültür ve sanat etkinlikleri gerçekleştirilir.
Gerekçe: 5. madde ile esas itibariyle enerjinin verimli kullanılmasına yönelik kamuoyu bilinçlendirmesi amacıyla gerçekleştirilecek uygulamalar ele alınmaktadır. TMMOB 23 Odası, 160 Şubesi ve 30 il koordinasyon kurulu ve 260.000’ni aşkın üyesi ile ülke genelinde yaygın ve etkin kamuoyu oluşturma potansiyeline sahiptir. Bu nedenle “Enerji Verimliliği Haftası” etkinliklerinin TMMOB’ninde işbirliği ile gerçekleştirilmesinde büyük yarar görülmektedir. Öneri bu amaçla gerçekleştirilmiştir.
Uygulamalar
MADDE 6.  Enerji verimliliğinin artırılması amacıyla aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirilir.
a) Enerji yönetimi ile ilgili olarak:
1) Endüstriyel işletmelerde, kamu kesimine ait binalar ile ticari binalardan toplam inşaat alanı yirmi bin metrekare ve üzerinde olanlarda enerji yönetimi uygulamalarını gerçekleştirmek üzere enerji yöneticisi görevlendirilir,
Değişiklik Önerisi Endüstriyel işletmelerde, kamu kesimine ait binalar ile toplam inşaat alanı yirmi bin metrekare ve üzerinde olup yıllık toplam enerji tüketimleri asgari kırk bin gigejoule ve üzerinde olan ticari binalarda enerji yönetim uygulamalarını gerçekleştirmek üzere enerji yöneticisi görevlendirirler
Gerekçe: Ticari binalarda toplam inşaat alanının baz alınması enerji yönetim uygulamalarına ilişkin gerek ve yeter koşul oluşturmamaktadır. Toplam inşaat alan 20.000 m2 olup ta enerji tüketim yoğunluğu çok düşük olan bir çok ticari bina mevcuttur. (Tahıl depoları vb.) Bu nedenle toplam inşaat alanı asgari koşul ile birlikte yıllık enerji tüketiminin de gözetilmesi gerekmektedir. Anılan ticari binalarda da endüstriyel işletmelerde asgari koşul olan yıllık enerji tüketim miktarının baz alınması önerilmektedir.
2) Yıllık toplam enerji tüketimleri iki milyon gigajoule ve üzeri olan endüstriyel işletmelerde ve organize sanayi bölgelerinde ise enerji yöneticisinin sorumluluğunda enerji yönetim birimi kurulur,
3) Enerji yöneticilerinin veya enerji yönetim birimlerinin görev ve sorumluluklarına ilişkin düzenlemeler Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikte, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda enerji yöneticisi görevlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık işbirliği ile Milli Eğitim Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.
b) İzleme, analiz ve projeksiyon çalışmalarına yönelik olarak:
1) Ülke genelinde, endüstriyel işletmelerde ve binalardaki enerji verimliliğinin gelişimini bölge ve sektör bazında ortaya koyan envanter ve geleceğe yönelik projeksiyonlar yetkilendirilmiş kurumların işbirliği ile EİE tarafından, kamu kesimi ile ilgili olarak kendi tespit ve değerlendirmelerini içeren yıllık raporlar ise EİE tarafından hazırlanır ve yayımlanır.
2) Endüstriyel işletmeler ve enerji yöneticisi çalıştırmakla yükümlü olan bina sahipleri ve/veya yönetimleri istenen bilgileri, kamu kesiminde enerji yöneticisi çalıştırmakla yükümlü olan kurum ve kuruluşları ise enerji tüketim bilgilerini ve kendi tespitlerini içeren ve formatı EİE tarafından belirlenen raporları her yıl Mart ayı sonuna kadar EİE ye verirler.
c) Bu Kanunun yürürlük tarihinden sonra yapılan, sıvı veya gaz yakıtlı merkezi ısıtma sistemine sahip binaların tesisat projelerinde, merkezi veya lokal ısı/sıcaklık kontrol cihazlarına ve ısınma maliyetlerinin ısı kullanım miktarına bağlı olarak paylaşımını sağlayan sistemlere yer verilir. Buna aykırı olarak hazırlanan projeler ilgili mercilerce onaylanmaz.
d) Binalarda mimari tasarım, ısıtma/soğutma ihtiyaçları ve ekipmanları, yalıtım ihtiyaçları ve malzemeleri, elektrik tesisatı ve aydınlatma konularındaki normları, standartları, asgari performans kriterlerini ve prosedürleri kapsayan enerji verimliliği yapı kodu, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından EİE işbirliği ile hazırlanacak bir yönetmelikle düzenlenir.
e) Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra yapılan ve toplam inşaat alanı beş bin metrekare ve üzerindeki mesken amaçlı binaların bağımsız kullanılan bölümleri için aşağıda tanımlanan uygulama esasları çerçevesinde EİE, yetkilendirilmiş kurumlar veya EVD Şirketleri tarafından enerji kimlik belgesi düzenlenir.
1) Enerji kimlik belgesinde, binanın ısıtma ve soğutma amaçlı enerji ihtiyacı, yalıtım özellikleri ve ısıtma/soğutma sistemlerinin verimi ile ilgili bilgiler, sıcaklık ve diğer iklimsel bilgiler, karbon dioksit ve diğer sera gazı emisyonları ile ilgili bilgiler, binanın dahil olduğu kategori ve üst kategorilere geçiş için uygulanması gerekli önlemler bulundurulur. Belgede bulundurulması gereken diğer bilgiler, sınıflandırmalar ve uygulamaya ilişkin hükümler Bakanlık işbirliği ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikte düzenlenir,
2) Enerji kimlik belgesi, iskan müsadesi alınmasında, binanın enerji tüketimi ile ilgili yapılacak denetimlerde veya binanın el değiştirmesi halinde mal sahibi tarafından ibraz edilir,
Değişiklik Önerisi Enerji kimlik belgesi, iskan musadesi alınmasında binanın enerji tüketimi ile ilgili yapılacak denetimlerde binanın mal sahibi, vekili veya bina yöneticisi tarafından ibraz edilir
Gerekçe: Ticari binalar farklı bağımsız bölümleri ve kat maliklerini bünyesinde barındırmaktadır.Genelde bina el değiştirmemekte bina içinde yer alan bağımsız bölümler el değiştirmektedir.Uygulamada aksaklıklara neden olmaması amacı ile “binanın el değiştirmesi” bölümünün anılan maddeden kaldırılması önerilmektedir.
3) Enerji kimlik belgesi, bina içerisinde, enerji verimliliğini etkileyen herhangi bir tadilat yapılması durumunda tadilatı takip eden üç ay içerisinde yenilenir.
Değişiklik Önerisi Enerji kimlik belgesi, bina içersinde enerji verimliliğini etkileyecek herhangi bir tadilat yapılması öncesinde uygulama tadilat projelerine göre yeniden düzenlenir. İlgili mercilerce bu yeni düzenlemeye göre tadilat izni verilir
Gerekçe: Enerji verimliliğini etkileyebilecek tadilatların uygulama öncesinde izne tabii olması önerilmektedir. Uygulama sonrasında tadilata müdahil olunamayacağından denetimin ve uygulamaya bağlı düzenlemenin proje aşamasında gerçekleştirilmesi önerilmiştir.
4) Enerji kimlik belgelerinin bir sureti düzenleyen tarafından EİE ye gönderilir.
Değişiklik Önerisi Enerji kimlik belgesinin bir sureti düzenleyen tarafından ilgili Belediyelere ve EİE’’ye gönderilir.
Gerekçe: İskan raporlarının Belediyeler tarafından düzenlendiği ve tadilat izinlerinin Belediyeler tarafından verildiği göz önüne alınarak uygulama süreçlerinde kopukluk oluşmaması için Enerji Kimlik Belgelerinin ilgili Belediyelere de gönderilmesi önerilmiştir.
f) Elektrik enerjisi üretim tesislerinde, iletim ve dağıtım şebekelerinde enerji verimliliğinin artırılmasına, termik santralların atık ısılarından bölge veya sera ısıtma amaçlı yararlanılmasına yönelik olarak alınacak önlemler Bakanlık tarafından ve talep tarafı yönetimi ile ilgili usul ve esaslar EPDK tarafından çıkarılacak yönetmeliklerde belirlenir.
g) Açık alan aydınlatmalarında uygulanacak usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.
h) Ulaşımda enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik olarak yurt içinde üretilen araçların birim yakıt tüketimlerinin düşürülmesine, ithal edilen araçlarda verimlilik standartlarının yükseltilmesine; toplu taşımacılığın, gelişmiş trafik sinyalizasyon sistemlerinin, yüklerin karayolu dışındaki ulaştırma tipleri ile taşınmasının, biyoyakıt ve hidrojen gibi alternatif yakıt kullanımının özendirilmesine yönelik usul ve esaslar, Bakanlık işbirliği ile Ulaştırma Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.
i) Endüstriyel işletmelerde ve binalarda yapılan etüt çalışmalarında, akredite olmuş ulusal veya uluslararası kuruluşlar tarafından kalibrasyonu yapılmış ve etiketlenmiş cihazlar kullanılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Destekler ve Mali Uygulamalar
Destekler
MADDE 7.  Enerji verimliliği uygulama projelerinin desteklenmesi, enerji yoğunluğunun azaltılması ve araştırma - geliştirme projelerine yönelik uygulamalar:
a) Enerji verimliliği uygulama projelerinin desteklenmesi:
1) Kamu iktisadi teşebbüsleri dahil olmak üzere, enerji sektöründe faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşlarının yatırım bütçesinden her yıl Bakanlığın önerisi ile Bakanlar Kurulu tarafından binde beşden az olmamak üzere belirlenecek oran karşılığı ayrılacak gelir, bu Kanun hükümleri doğrultusunda EİE tarafından verilen idari para cezaları ve bu maddenin (b) bendinin (5) numaralı alt bendi kapsamında toplanan katkı payları, Bakanlık bütçesinde açılacak tertibe özel ödenek olarak kaydedilir.
2) Özel ödeneğin yüzde sekseni Bakanlık tarafından, bu Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendinin (3) numaralı alt bendi kapsamında EVKK tarafından onaylanan ve keşif bedelleri en fazla beş yüz bin Yeni Türk Lirası olan uygulama projelerinin keşif bedellerinin en fazla yüzde yirmisi oranında desteklenmesinde, yüzde yirmisi ise EİE tarafından onaylanan araştırma ve geliştirme projelerinin desteklenmesinde ve bu maddenin (b) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamındaki uygulamalarda kullanılır,
3) Verimlilik artırıcı projelerinin desteklenmesi uygun görülen tüzel kişiler, bu projelerini işletmelerinde bir yıl içerisinde uygularlar,
4) Özel ödenek hesabındaki paralar, desteklenen projeler ve destekleme miktarları, desteklenen projelerde sağlanan gelişmeler her yıl EİE tarafından elektronik ortamda yayımlanır,
5) Enerji verimliliği projelerinin bu şekilde desteklenmesi ile ilgili usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenir,
b) Enerji yoğunluğunun azaltılması:
1) Üç yıl içerisinde enerji yoğunluğunu, herhangi bir işletmesi için en az yüzde on oranında azaltmayı taahhüt etmek amacıyla, EİE ile gönüllü anlaşma yapan ve taahhüdünü yerine getiren gerçek ve tüzel kişilerin ilgili işletmesinin anlaşmanın bittiği yıla ait enerji giderinin yüzde yirmisi, iki yüz elli bin Yeni Türk Lirasını geçmemek üzere, bu maddenin (a) bendinin (1) numaralı alt bendi kapsamındaki özel ödenekten karşılanır.
2) Bu bendin (1) numaralı alt bendi kapsamında taahhütlerini yerine getirdikleri işletmelerde daha sonraki yıllarda enerji yoğunluklarını artıran gerçek ve tüzel kişiler, EİE ile ikinci bir kez anlaşma yapamazlar,
3) Gönüllü anlaşma yapan gerçek ve tüzel kişiler tarafından hidrolik, rüzgar, jeotermal, güneş ve biyokütle kaynakları veya bu Kanunun 8 inci maddesinin (a) bendinde tanımlanan ve yurt içinde imal edilen kojenerasyon tesisleri kullanılarak üretilen ve işletme içinde tüketilen enerji, enerji yoğunluğu hesabına dahil edilmez,
4) Bünyesinde birden fazla işletme bulunan gerçek ve tüzel kişilerin gönüllü anlaşma yapmadıkları işletmelerindeki enerji yoğunluğu değişimleri EİE tarafından ayrıca incelenir,
5) Yılda en az yüz bin gigajoule enerji tüketen ve enerji yoğunluklarını üç yıl süreyle her yıl artıran gerçek ve tüzel kişiler, EİE tarafından yapılan tebliğin tarihini takip eden otuz gün içerisinde, tebliğ tarihinin bir önceki yılına ait enerji giderlerinin yüzde onunu, bu maddenin (a) bendi kapsamında kullanılmak üzere enerji verimliliği katkı payı olarak bu Kanunun 7 nci maddesinin (a) bendi kapsamında Bakanlık bütçesinde açılmış olan tertibe özel ödenek olarak kaydedilmesi için Maliye Bakanlığına yatırırlar.
6) Bu bend kapsamına giren gerçek ve tüzel kişiler, gerekli bilgi ve belgeleri EİE ye verirler ve yerinde yapacağı incelemelere imkan tanırlar,
7) Mücbir sebep halleri de dahil olmak üzere gönüllü anlaşmalarda bulundurulması gereken hususlar Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.
c) TÜBİTAK, enerji verimliliğinin artırılmasına, yeni ve yenilenebilir enerji kaynaklarından yararlanılmasına yönelik araştırma ve geliştirme projelerini öncelikle destekler; bu projelerin yönlendirilmesinde ve değerlendirilmesinde EİE nin görüşünü alır.
Mali uygulamalar
MADDE 8.  Enerji verimliliğinin artırılması amacıyla mali konulara ilişkin olarak aşağıdaki uygulamalar gerçekleştirilir.
a) Enerji verimliliği yatırımlarına yönelik olarak:
1) Endüstriyel işletmelerin mevcut sistemlerinde enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik olarak hazırlanan, EVKK tarafından onaylanan ve asgari yatırım büyüklükleri her yıl Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen projeler, kullandıkları yakıt türleri ve teknolojilerine bağlı olarak, Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikte tanımlanan yıllık ortalama verim değerlerinin üzerindeki kojenerasyon tesisleri “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakındaki Karar” ve “Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Yatırımlarında Devlet yardımları Hakkındaki Karar” çerçevesinde desteklenir,
2) Bu kararların yürürlükten kaldırılması halinde, bunların yerine yürürlüğe konan uygulamalara ilişkin mevzuat hükümleri geçerlidir.
b) Aşağıda tanımlanan özelliklere sahip oldukları TSE tarafından belgelendirilmiş olan cihaz ve malzemeler için uygulanacak katma değer vergisi indirimi, Bakanlar Kurulu tarafından her yıl belirlenir ve yayımlanır,
1) Asgari A sınıfında etikete sahip olan elektrikli ev aletleri, klimalar ve ampuller,
2) Isıl iletkenlik hesap değeri, bin santigrad derece ve altı sıcaklığa dayananlar için 0,07 Watt/metre Kelvin ve daha düşük olan, daha yüksek sıcaklığa dayananlar için ise 0,50 Watt/metre Kelvin ve daha düşük olan yalıtım malzemeleri ve 0,12 Watt/metre Kelvin ve daha düşük olan yapı malzemeleri,
3) Isı geçirgenlik katsayısı 2,00 watt/metrekare kelvin ve daha düşük olan pencere, kapı ve camlı dış cephe sistemleri,
c) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından bu Kanunun yürürlük tarihinden itibaren altı ay içerisinde yayımlanan verimlilik değerleri altındaki elektrik motorları ve ısıtma sistemlerinde kullanılan kazanlar Özel Tüketim Vergisi Kanununa tabi mallar arasındadır. Bu mallara uygulanacak özel tüketim vergisi oranları yüzde otuzdan az olmamak üzere Bakanlar Kurulu tarafından her yıl belirlenir.
d) Küçük ve orta ölçekli işletmelere yönelik olarak, 12/04/1990 tarihli ve 3624 sayılı Küçük ve Orta Ölçekli Sanayii Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı kurulması hakkındaki kanunda belirlenen hedef kitlesi kriterlerine uygun işletmelerin enerji verimliliğine yönelik alacakları eğitim, etüt ve danışmanlık hizmetleri KOSGEB tarafından desteklenir. Bu uygulama ile ilgili usul ve esaslar Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenir,
e) Vakıflar tarafından kurulan EVD Şirketlerinden yetki belgesi ve enerji yöneticisi sertifikasına ilişkin herhangi bir bedel alınmaz; bu şirketlerin iş ve işlemleri her türlü vergi, resim, harç ve katılım payından istisnadır,
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yaptırımlar, Dava Hakkı, Diğer ve Geçici Hükümler
Yaptırımlar ve uygulama
MADDE 9.  Bu Kanun kapsamında, EİE tarafından yapılan tespit ve/veya denetimler sonucu gerçek veya tüzel kişilere aşağıdaki esaslar çerçevesinde yaptırım ve idari para cezaları uygulanır.
a) İdari para cezası gerektiren haller ve ceza miktarları:
1. Bu Kanunun 4 üncü maddesi kapsamında yetkilendirmelerle ilgili çıkarılacak yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde, yetkilendirme anlaşmalarında tanımlanan usul ve esaslara göre yetkilendirilmiş kurumların yetki belgesi EVKK onayı ile EİE tarafından, EVD Şirketlerinin yetki belgeleri, anlaşma yaptıkları kurum tarafından iptal edilir. Yetki belgesi iptal edilen yetkilendirilmiş kurumlara veya EVD Şirketlerine en az beş yıl süre ile yetki belgesi verilmez. Yetki belgesi iptal edilen yetkilendirilmiş kurumlar tarafından EVD Şirketleri ile yapılan yetkilendirme anlaşmaları EİE tarafından incelemeye alınır ve yönetmelikte tanımlanan şartlara haiz olmayanlar iptal edilir. Gerekli şartlara haiz olanların anlaşmaları EİE tarafından yenilenir.
2. Bu Kanunun 4 üncü, 6 ncı, 7 nci ve 8 inci maddeleri kapsamında istenen bilgilerin ve inceleme yapma imkanının verilmemesi halinde istenen bilgi/iznin verilmesi için otuz günlük süre tanınır.
Verilen süre sonunda istenen bilgilerin;
aa) Yanlış veya eksik verilmesi halinde elli bin Yeni Türk lirası,
bb) Hiç bilgi verilmemesi ve/veya yerinde inceleme imkanının verilmemesi halinde iki yüz elli bin Yeni Türk lirası,
idari para cezası verilir.
3. Bunun dışında bu Kanun ve ilgili yönetmelikler kapsamında istenen gerekli diğer bilgilerin belirli süre içinde, doğru olarak ve gerektiği şekilde verilmemesi halinde bin Yeni Türk Lirası idari para cezası verilir.
4. Bu Kanunun 4 üncü maddesinin (d) bendinin (4) numaralı alt bendi kapsamında EVD Şirketlerinden bu Kanun ve çıkarılan yönetmelik hükümlerine aykırı hareket ettiği tespit edilerek EİE’ye bildirilenlere, bu maddenin (a) bendinin (1) numaralı alt bendi hükümleri uygulanır.
5. Bu kanunun 7 nci maddesinin (a) bendinin (3) numaralı alt bendi hükmüne aykırı hareket eden tüzel kişilere, proje keşif bedelinin yüzde onu oranında idari para cezası uygulanır.
6. Bu Kanunun;
aa) 5 inci maddesinin (b) bendinin (1) numaralı alt bendi hükmünde yer alan yayın yükümlülüğünü yerine getirmeyenlere RTÜK tarafından 13/04/1994 tarihli ve 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınlar Hakkındaki Kanunu çerçevesinde yaptırım uygulanır.
bb) 5 inci maddesinin (b) bendinin (2) numaralı alt bendi ile ilgili hükümlerin yerine getirilmediği ile ilgili olarak, müşterileri tarafından EİE’ye herhangi bir şikayet olması ve şikayetin doğruluğunun tespit edilmesi halinde, ilgili elektrik veya doğal gaz dağıtımı yapan gerçek veya tüzel kişilere, şikayet edilen fatura başına bin Yeni Türk lirası idari para cezası verilir.
7. Endüstriyel işletmeler ve binaların yönetimleri tarafından bu Kanunun 6 ncı maddesinin (a) bendi ve ilgili yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi halinde aykırılığın giderilmesi ihtar edilir. Aykırılığın otuz gün içerisinde giderilmemesi halinde;
aa) Endüstriyel işletmelere yüz bin Yeni Türk Lirası,
bb) Bina sahibine veya bina yönetimine, emlak vergisine esas olan brüt metrekare inşaat alanı başına bir Yeni Türk Lirası,
idari para cezası verilir.
b) Bu maddenin (a) bendinin (2), (3), (5) ve (7) numaralı alt bendleri gereğince endüstriyel işletmelere verilmiş olan ceza miktarları, cezaya muhatap gerçek veya tüzel kişinin bir önceki mali yılına ilişkin bilançosunda yer alan üretimden gelen satış hasılatının yüzde beşini veya yıllık enerji harcamalarının yüzde yirmisini geçmesi halinde, otuz gün içerisinde bilanço ve enerji harcamalarını ibraz etmek şartı ile, her iki sınıra göre hesaplanan ceza miktarlarından küçük olanı uygulanır.
c) İdari para cezalarının ve yaptırımların uygulanması;
1) Uygulanan cezalar EİE tarafından 11/02/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu Hükümlerine göre tebliğ edilir. Ceza uygulananlar cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde idare mahkemelerinde dava açabilirler. Davanın açılmış olması idari para cezalarının uygulanmasını durdurmaz,
2) Verilen idari para cezaları EİE tarafından ceza uygulananların bağlı bulundukları vergi dairelerine bildirilir. İdari para cezaları, tebliğ tarihini takip eden otuz gün içinde bu Kanunun 7 nci maddesinin (a) bendi kapsamında Bakanlık bütçesinde açılmış olan tertibe özel ödenek olarak kaydedilmek üzere Maliye Bakanlığına yatırılır. Süresinde ödenmeyen idari para cezaları, 21/07/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre Maliye Bakanlığı tarafından tahsil edilir.
3) Bu Kanun gereğince idari para cezasını gerektiren fiillerin Türk Ceza Kanunu veya ceza hükmünü içeren diğer kanunlarda suç sayılması, söz konusu idari para cezalarının verilmesine engel olmaz,
4) Bu Kanunda düzenlenen tüm idari para cezaları hiçbir şekilde ilgili cezayı ödeyen gerçek veya tüzel kişi tarafından mali bilançolarında maliyet unsuru olarak gösterilemez,
5) İdari para cezası uygulama hakkı, aykırılığın vuku bulduğu tarihi izleyen yılın başından itibaren beş yıllık zaman aşımına tabidir,
6) EİE nin inceleme ve araştırma amacıyla yapacağı herhangi bir işlem, bu işlemin ilgili tarafa tebliği, karar aleyhine yargı yoluna başvurulmuş olması zaman aşımını keser,
7) İdari para cezası miktarları her yıl 04/01/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükmüne göre belirlenir,
İdari para cezalarında kamu ve özel hukuk tüzel kişilerinin sorumluluğu 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 65 inci maddesine göre tayin edilir.
9) İdari para cezası uygulananlar EİE tarafından elektronik ortamda yayımlanır.
Bakanlık yetkileri
MADDE 10.  Bakanlık, bu Kanunda sayılan yetkilerinin dışında:
a) EVKK vasıtası ile, bu Kanun kapsamındaki yükümlülüklerin uygulanması, yönlendirilmesi, izlenmesi, değerlendirilmesi, alınacak tedbirlerin planlanması ve uygulanmasında koordinasyonu sağlar,
b) Bu Kanunun 7 nci maddesinin (a) bendi kapsamında belirtilen proje keşif bedeli miktarını ve projelere verilebilecek destekleme oranını yarısına kadar azaltmaya veya iki katına kadar artırmaya, 7 nci maddesinin (b) bendi kapsamında belirtilen enerji yoğunluğu azaltma oranını yarısına kadar azaltmaya, yetkilidir,
c) Bu Kanun kapsamında katma değer vergisi indiriminden yararlanacak cihaz ve malzemelere ilişkin olarak, bu Kanunun 8 inci maddesinin (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde tanımlanan ısıl iletkenlik sınır değerlerini ve (3) numaralı alt bendinde tanımlanan ısıl geçirgenlik sınır değerini teknolojideki ve piyasadaki gelişmelere bağlı olarak yarısına kadar azaltmaya yetkilidir.
d) Bu Kanunun 6 ncı maddesinin (a) bendi kapsamında enerji yöneticisi görevlendirilmesine ve enerji yönetim birimi kurulmasına ilişkin olarak, tanımlanan rakamsal sınır değerlerini yarısına kadar azaltmaya yetkilidir.
İstisnalar
MADDE 11.  Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik önlemlerin uygulanması ile özellik veya görünümleri kabul edilemez derecede değişecek olan binalar, koruma altındaki bina veya anıtlar, ibadet yeri olarak kullanılan binalar, planlanan kullanım süresi iki yıldan az olan geçici binalar, sanayi alanlarında işletme ve üretim faaliyetlerinin yürütüldüğü binalar, atelyeler, tarımsal binalar, yılın dört ayından daha az kullanılan binalar ve toplam kullanım alanı elli metrekarenin altında olan binalar, bu Kanunun 6 ncı maddesinin (d) bendi hariç olmak üzere, bu Kanun ve ilgili yönetmelik uygulamalarının kapsamı dışındadır.
Yönetmeliklerin düzenlenmesi
MADDE 12.  Bu Kanun kapsamındaki yönetmeliklerin düzenlenmesi aşağıdaki esaslara göre yapılır.
a) Bu Kanunda; Bakanlık, ilgili Bakanlık ve EPDK tarafından çıkarılması öngörülen yönetmelikler bu Kanunun yürürlük tarihinden itibaren altı ay içerisinde düzenlenir ve yayımlanır. Bu süre bir defaya mahsus olmak üzere Bakanlık, ilgili Bakanlık veya EPDK tarafından altı ay uzatılabilir,
b) Bu Kanun hükümlerine göre çıkarılacak yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar mevcut yönetmelik ve diğer mevzuat hükümleri uygulanır. Diğer Bakanlıklar tarafından çıkarılmış olan mevcut yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı hükümleri bu Kanunun yürürlüğe girmesini takip eden bir yıl içerisinde bu Kanuna uyumlu hale getirilir.
Değiştirilen ve ilave edilen hükümler
MADDE 13.  20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir:
Ek Madde 3.  Yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, bileşik ısı ve elektrik tesisi kuran toplu konutlar, hastaneler ve üniversiteler şirket kurma yükümlülüğünden, yıllık ortalama verimi Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde olan stirling motorlu, yakıt pilli veya azami elli kilowatt ve altı kurulu güce sahip mikrotürbinli kojenerasyon tesislerini kuran gerçek veya tüzel kişiler ise şirket kurma ve lisans alma yükümlülüklerinden muaftır. Bu tür tesislerin enerji alışverişi ile tesisin sisteme bağlantısına ilişkin düzenlemeler EPDK tarafından yapılır.
MADDE 14.  04/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununun 2 nci maddesinin 44 üncü bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bendler eklenmiştir.
45) Biyoyakıt: Biyoetanol, biyodizel, biyometanol, biyodimetileter, Biyo-Metil-Tersiyer-Butil-Eter ve Biyo-Etil-Tersiyer-Butil-Eter gibi sıvı yakıtları,
46) Biyoyakıt Üreticileri: Biyoyakıt üreten tüzel kişileri,
Ek:
47) Lisanslı büiyoyakıt üreticileri ve üreticiler ile bayilik anlaşması yaparak satış ve dağıtım faaliyetinde bulunan tüzel kişiler,
Gerekçe: Lisanslı biyoyakıt üreticileri ile bayilik anlaşması yaparak satış ve dağıtım faaliyetinde bulunan tüzel kişilerin de, piyasa faaliyetinde bulunan kuruluşlar arasında yer alması amacıyla eklenmiştir.
MADDE 15.  04/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.
Biyoyakıt kullanımına yönelik uygulama
Ek Madde 1.  Petrol piyasasında faaliyet gösteren rafinerici ve dağıtıcılar, piyasada yeterli arz olması durumunda, yerli tarım ürünlerini kullanarak üretim yapan biyoyakıt üreticilerinden temin edecekleri biyodizeli motorin ile ve biyoetanolü benzin ile en az yüzde iki oranında harmanlarlar. Bu oran ulusal veya uluslararası standartlara göre EPDK tarafından artırılabilir.
Biyoyakıt üreticileri tarım birlik ve kooperatifleri ile yıllık tüketim miktarı beş bin ton ve üzeri olan serbest tüketicilere, serbest piyasada doğrudan satış yapabilirler. Biyoyakıt üreticileri, EPDK tarafından belirlenecek usul ve esaslar dahilinde ve lisanslarına derc edilmek kaydıyla, üretimlerini doğrudan ihraç edebilirler.
Değişiklik Önerisi:
Biyoyakıt üreticileri tarım birlik ve kooperatifleri ile yıllık tüketim miktarları alt ve üst sinir olmaksızın serbest tüketicilere serbest piyasada doğrudan satış yapabilirler. tarım birlik ve kooperatiflerinin tüketecekleri biyoyakıt KDV’den muaf tutulacaktır.
Gerekçe: Biyoyakıt üretimi ve satışını teşvik etmek için, piyasada doğrudan satıştaki sınırlamaların kaldırılması yararlı görülmüştür.
Tarım birlik veya kooperatifleri aracılığı ile yerli tarım ürünlerinden üretilen ve çiftçinin kendi araçlarında kullanılan biyodizel, katma değer vergisi istisnasından yararlandırılır.
EPDK tarafından çıkarılacak yönetmelikte belirlenen usül ve esaslara göre;
a) Biyoyakıt üreticileri EİE den kalite belgesi ve EPDK dan üretim lisansı alırlar ve biyoyakıt üretim lisansı lisans bedelinden muaftır.
b) Biyoyakıtların üretim lisansı, kalitesi ve harmanlama oranları ile ilgili denetimler EPDK tarafından yapılır.
c) Rafineri ve dağıtım şirketleri tarafından biyoyakıtlara uygulanacak taban ve tavan fiyatlar, biyoyakıt üretimini özendirecek şekilde EPDK tarafından belirlenir. Tavan fiyat, piyasadaki petrol esaslı yakıt fiyatlarının yüzde yirmi fazlasını geçemez.
Değişiklik Önerisi; Rafineri ve dağıtım şirketleri tarafından biyoyakıtlara uygulanacak taban ve tavan fiyatlar, biyoyakıt üretimini özendirecek şekilde E.P.D.K. tarafından belirlenir. Biyoyakıt üretimini ve tüketimini özendirmek maksatı ile %100 biyodizel tavan fiyatı piyasadaki petrol esaslı yakıt fiyatlarının %80’inden daha fazlasını geçemez.
Gerekçe: Biyoyakıt üretim ve satışının daha çok desteklenmesi öngörülmüştür.
Bu madde hükümlerine aykırı hareket eden rafinerici veya dağıtıcı lisansı sahibi tüzel kişilere bu Kanununun 19 uncu maddesi hükümleri uygulanır.
MADDE 16.  10/05/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
Küçük ölçekli yenilenebilir kaynakların değerlendirilmesine yönelik uygulamalar
Ek Madde 1.  Yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ve ürettikleri ihtiyaç fazlası enerjiyi dağıtım şebekesi üzerinden satmak üzere kurulu gücü azami yüz kilowattlık üretim tesisi kuran gerçek veya tüzel kişiler şirket kurma ve lisans alma yükümlülüklerinden muaftır. Yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanarak yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla enerji alışverişine ve üretim tesisinin sisteme bağlantısına ilişkin düzenlemeler EPDK tarafından yapılır.
GEÇİCİ MADDE 1.  EİE tarafından verilmiş olan mevcut yetki belgeleri süreleri doluncaya kadar geçerlidir. Bu Kanunun yayımı tarihinde mevcut olan enerji yöneticisi sertifikaları bir yıl içerisinde ücretsiz olarak yenilenir.
GEÇİCİ MADDE 2.  Endüstriyel işletmeler ve yapım aşamasında hazırlanmış uygulama projelerinde veya tadilat projelerinde toplam inşaat alanı yirmi bin metrekare ve üzeri olan binaların sahipleri veya yönetimleri, EİE tarafından bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir ay içerisinde elektronik ortamda yayımlanan formatta istenen bilgileri bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içerisinde EİE ye bildirirler.
GEÇİCİ MADDE 3.  Bu Kanunun 4 üncü maddesinin (d) bendinin (2) numaralı alt bendi kapsamında, EİE nin EVD Şirketlerini yetkilendirme faaliyeti, bu Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren iki yıl sonra yetkilendirilen üniversite sayısının onu aşması halinde sona erer.
GEÇİCİ MADDE 4.  Bu Kanunun yayımlandığı tarihten bir yıl sonra başlamak üzere iki yıl süreyle, Maliye Bakanlığı tarafından her yıl Mayıs ayı sonuna kadar on beş milyon Yeni Türk Lirası, bu Kanunun 7 nci maddesinin (a) bendi kapsamında kullanılmak üzere Bakanlık bütçesinde açılacak tertibe özel ödenek olarak konur.
Yürürlük
MADDE 17.  Bu Kanunun 9 uncu maddesinin (a) bendinin (7) numaralı alt bendi hükmü bu Kanunun yayımı tarihinden iki yıl sonra diğer hükümleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18.  Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers haber
vozol puff
Geri
Üst