AySe^^
Bayan Üye
Domenico Ghirlandaio (1449 - 1494)
Bir kuyumcunun oğludur. Erken Floransa resminin önemli temsilcilerinden birisidir. Eğitimi ve erken kariyeri hakkında fazla bilgi bulunmamaktadır. Ancak çok sayıda çalışmaya imza atmış olması ve Michelangelo gibi isimlerin yetiştiği bir atölyeyi işletmesiyle dönemi için büyük önem taşımaktadır.
Floransa, San Marco Manastırı yemekhanesinde bulunan 1480 tarihli Son Akşam Yemeği freski (812 cm genişliğinde) onun en önemli çalışmalarından birisidir.
U şeklinde resim yüzeyine doğru açılan bir masanın etrafında dizili İsa ve havarilerin arka planında resmi ortadan yatay bir şekilde ikiye ayıran paravan yer almaktadır. Zemin karolarının dizilişi, figürlerin konumlanışı ve masanın yerleştirilişi dışında figürlerin arka planını sınırlayan paravanın üst kısmında tasvir edilen ağaçlar ve onların üzerinde uçan kuşların yer aldığı gökyüzü mekansal derinliği sağlamaktadır. Yahuda diğer figürlerden masa ile ayrılmıştır. Figürlerin gölgeleri arkalarındaki paravana düşmüştür. Resimde genel bir dinginlik söz konusudur. Böyle dini bir konunun arka planında, sıradan bir doğa olayı gerçekleşmekte ve belki de göç etmekte olan kuşlar anlatılmaktadır. Bu durum, rönesans sanatçısının doğaya verdiği önemi ortaya koymaktadır. Resimde ayrıca, konuyla bağlantılı çok sayıda sembolü içeren nesne ve hayvan yer almaktadır.
Domenico’nun en tanınmış çalışmalarından birisi Yaşlı Adam ve Çocuk adlı portre (1488, 62x46cm., Ahşap Üzerine Tempera) çalışmasıdır. Kırmızı kostümü içerisindeki yaşlı adam, beyaz saçları, urlu burnu, yüzündeki kırışıklıklarla elini omzuna uzatan küçük çocuğun gözlerine bakmaktadır. Sağ alt kısımda yer alan küçük çocuk ise saf bir tazeliğe sahiptir ve yaşlı adamın gözlerine bakmaktadır. Resimde, hayatın başlangıç evresindeki genç figürle, son aşamasındaki yaşlı figürün dokunaklı birlikteliği, hayatın gelip geçiciliğini vurgulamaktadır. Zaman hızla akmakta, bireyi ezmekte ve deforme etmektedir. Yaşlı adamın arka planında koyu renk bir duvar bulunmakta, çocuğun başının üzerinden dışarı açılan pencereden ise uzaklara kıvrılan yol ile derinlikli bir manzara yer almaktadır. Arka planın bu düzenlenişi de resmin içerdiği felsefi temayı pekiştirmektedir. Hayatla, insanla ilgili hümanist bir konudur ve Lorenzo Medici belki de bu resimden esinlenerek şu dizeleri yazmaktadır:
Ne güzeldir gençlik,
Fakat uçar gider,
Eğer mutlu olmak istiyorsan şimdi ol;
Otoportresi, 1488
Bir kuyumcunun oğludur. Erken Floransa resminin önemli temsilcilerinden birisidir. Eğitimi ve erken kariyeri hakkında fazla bilgi bulunmamaktadır. Ancak çok sayıda çalışmaya imza atmış olması ve Michelangelo gibi isimlerin yetiştiği bir atölyeyi işletmesiyle dönemi için büyük önem taşımaktadır.
Floransa, San Marco Manastırı yemekhanesinde bulunan 1480 tarihli Son Akşam Yemeği freski (812 cm genişliğinde) onun en önemli çalışmalarından birisidir.
U şeklinde resim yüzeyine doğru açılan bir masanın etrafında dizili İsa ve havarilerin arka planında resmi ortadan yatay bir şekilde ikiye ayıran paravan yer almaktadır. Zemin karolarının dizilişi, figürlerin konumlanışı ve masanın yerleştirilişi dışında figürlerin arka planını sınırlayan paravanın üst kısmında tasvir edilen ağaçlar ve onların üzerinde uçan kuşların yer aldığı gökyüzü mekansal derinliği sağlamaktadır. Yahuda diğer figürlerden masa ile ayrılmıştır. Figürlerin gölgeleri arkalarındaki paravana düşmüştür. Resimde genel bir dinginlik söz konusudur. Böyle dini bir konunun arka planında, sıradan bir doğa olayı gerçekleşmekte ve belki de göç etmekte olan kuşlar anlatılmaktadır. Bu durum, rönesans sanatçısının doğaya verdiği önemi ortaya koymaktadır. Resimde ayrıca, konuyla bağlantılı çok sayıda sembolü içeren nesne ve hayvan yer almaktadır.
Yaşlı Adam ve Çocuk
Domenico’nun en tanınmış çalışmalarından birisi Yaşlı Adam ve Çocuk adlı portre (1488, 62x46cm., Ahşap Üzerine Tempera) çalışmasıdır. Kırmızı kostümü içerisindeki yaşlı adam, beyaz saçları, urlu burnu, yüzündeki kırışıklıklarla elini omzuna uzatan küçük çocuğun gözlerine bakmaktadır. Sağ alt kısımda yer alan küçük çocuk ise saf bir tazeliğe sahiptir ve yaşlı adamın gözlerine bakmaktadır. Resimde, hayatın başlangıç evresindeki genç figürle, son aşamasındaki yaşlı figürün dokunaklı birlikteliği, hayatın gelip geçiciliğini vurgulamaktadır. Zaman hızla akmakta, bireyi ezmekte ve deforme etmektedir. Yaşlı adamın arka planında koyu renk bir duvar bulunmakta, çocuğun başının üzerinden dışarı açılan pencereden ise uzaklara kıvrılan yol ile derinlikli bir manzara yer almaktadır. Arka planın bu düzenlenişi de resmin içerdiği felsefi temayı pekiştirmektedir. Hayatla, insanla ilgili hümanist bir konudur ve Lorenzo Medici belki de bu resimden esinlenerek şu dizeleri yazmaktadır:
Ne güzeldir gençlik,
Fakat uçar gider,
Eğer mutlu olmak istiyorsan şimdi ol;