Dilsiz Kaval Hakkında - Dilsiz Kaval Yapımı - Dilsiz Kaval Tarihi
Kaval üflemenin 4 ana unsuru vardır: Dudak
nefes
parmak ve dil...
*DUDAK'ın kavala doğru oturması
kavaldan doğru bir ses elde etmenin ilk aşamasıdır... Gerçek bir kaval tınısını belki de ancak yıllar sonra
dudak adaptasyonu ile sağlayabilirsiniz...Dudağın kaval deliğine oturduğu anda aldığı şekil öyle önemlidir ki; dudak aralığını büyütüp küçülterek yarım ve tam oktavlara (pest ve tizlere) çıkabilir
hatta kaval tonlarının başka renklerini (horlatma gibi) seslendirebilirsiniz...
(Dudak aralığının büyük veya küçük olması çok hassas oranlardadır
abartılı denemeyiniz)...
*NEFES'in doğru kullanılması
yani kavala rasyonel üfleme; entenasyon'u (akort tutturma) sağladığı gibi
az nefesle uzun partileri çalabilmenizi de sağlayacaktır...Hızlı veya yavaş üfleme
dudak hareketiyle de birleştiğinde
oktavlara inip çıkmanızı sağlayacaktır...Kavala çok ufak bir noktadan yoğun üfleme
tiz tonları ve horlatmayı kolaylaştıracaktır...
*PARMAK hareketleri melodi çalmamızı; melodinin ritmik akışını
çarpma
vibrasyon ve ajiliteyi (küçük süredeki notaları hızlı çalmayı) sağlar...
(Kaval çaldığımız her saniye
yukarıdaki üç unsurun aynı andaki uyumlu ve birbirini destekleyen
değiştiren hareketleri ile gerçekleşir...Usta kavalcı bu üç unsuru aynı anda kullanabilme
değiştirebilme başarısını reflex haline dönüştüren; bu üç unsura mükemmel şekilde hakim olan insandır...)
*DİL hareketi; bağlı ve bağsız notaları seslendirmemizi sağladığı gibi
kavaldaki kimi yöresel-vurgulu ifadeyi de ortaya çıkartır...
(NOT: Kaval anadolu'da dudağa yaslamak yerine üst iki dişe yerleştirilerek de
‘horlatma' tonuyla çalınmaktadır...)
KONU 2
KAVALDA TON ÇEŞİTLERİ:
1. Düz ton: Kavalın en yalın tonudur...
2. Pest ton: Düz üflediğimiz tonun bir altındaki kalın tondur...
3. Horlatma: ‘Kirli' ton dediğimiz bu ton
‘çoban tonu' olarak da adlandırılabilir...Ülkemizde özellikle Tokat
Bolu ve Doğu illerindeki çalım şekli olmakla birlikte
kısmen Balkan ve Karadeniz'de de görülmektedir...
4. Harmonik ton: Kavalın düz ve yarım oktavını aynı anda duyurabilen tondur...
KONU 3
VİBRASYONU SAĞLAMA (İleriki aşamalarda çalışılmaya başlanacaktır...):
1. Dudak pozisyonuyla: Genellikle ney ustalarının yöntemi olan bu yöntem
kavalda da deneniyor...Dudak kenarlarını hafifçe hareket ettirerek sağlanıyor...
2. Parmak hareketiyle: Parmakların kaval deliğine oturduğu bölgede
özellikle sol ve sağ işaret parmaklarını hafifçe sallayarak yapılan harekettir...
3. Kavalı sallayarak: İki elimizi birden tuttuğumuz kavalı
dudağa hafifçe yakınlaştırıp uzaklaştırarak yaptığımız harekettir...
4. Nefes desteği ile mümkün olabilir...Nefesimizi kaval ucuna peş peşe ve seri şekilde üflediğimiz harekettir...
KONU 4
PARMAK TUTUŞLARI:
Sol elin tüm parmakları; ucuyla
kavalın deliklerine hava almayacak şekilde kapatılır...(Sol el yukarıdadır.Baş parmakla kavalın arkasındaki tek delik; işaret
orta ve yüzük parmaklarıyla da ön yüzündeki delikler üstten itibaren sırasıyla kapatılır)...
Sağ elin baş parmağı deliğe basmaz; sadece kavala arkasından destek tutuşu rölü üstlenir...Yukarı deliklerden aşağıya
sol elin üç parmağından sonra; sağ elin işaret
orta ve yüzük parmağı orta boğumlarıyla (ucuyla değil) delikleri kapatır...Kapatılan en alt deliği ise serçe parmağının ucuyla kapatır...
KONU 5
KAVAL POZİSYONLARI:
Kavalın ana sesi temel olarak la notası kabul edilir (La minör veya La majör)...La notası
sağ elin serçe parmağının basılı olmadığı haldeki kaval notasıdır....(Sadece en alttaki delik açık)...Bu nota gerçekte doğal la (piyano la'sı) değildir. Ama boyu uzun veya kısa; tüm kaval çeşitlerinin bu sesi la kabul edilir...Ve bu pozisyona 2. POZİSYON denir...(Ağırlıkta bu pozisyonu çalışacağız...)
1. POZİSYON ise; kavalın tüm deliklerinin kapalı olduğu haldeki şeklinin la (minör) kabul edildiği pozisyondur...
KONU 6
KAVAL NOTA ARALIKLARI:
Kavalın deliklerini en alttan itibaren sırasıyla (1
2
3
4
5
6
vs.) numaralandıralım...
1. delikle 2. delik arası piyanonun tam sesi kadardır (yani mesela sol-la aralığı gibi)...
2. delikten itibaren (2-3
3-4
4-5 vs.) nota arlıkları yarım ses gitmektedir...Yani 2. ve 3. delikler arası la-si bemol
3. ve 4. delikler arası si bemol-si
4. ve 5. delikler arası si-do vs. şeklinde gitmektedir...
Ayrıca la kabul ettiğimiz nota; düz tonda la sesini verirken
biraz sert üfleyip ince tona geçtiğimizde mi sesini duyarız...Yine en tizi üflediğimizde ince la'ya ulaşırız...
Demek ki; bir notadan
değişik sertlikte nefeslerle üfleme yaptığımızda
üç aynı notayı duyabiliyoruz...
--------------------------------------------------------------------------------
2.BÖLÜM
1. DERS:
Kavalı sadece sağ elinizle tutup
hiçbir notaya basmadan uzun uzun üfleyerek ses çıkartmaya çalışınız... Dudağınızı iyi oturtmaya çalışarak deneyiniz...
(Dilsiz kavaldan ses çıkartma başarısını göstermek için birkaç güne ihtiyacınız olabilir; belki de daha fazla...Sabırlı olmalısınız...)
2. DERS:
Kavalı sadece sağ elinizle tutup
hiçbir notaya basmadan uzun uzun üfleyerek
bir üst oktavı (yarım oktavı) çıkartmaya çalışın...
(Bu alıştırmayı da bir-iki gün denemelisiniz...Ta ki
alışkanlık kazanıncaya kadar...)
3. DERS:
Kavalı sadece sağ elinizle tutup
hiçbir notaya basmadan uzun uzun üfleyerek
alt ve üst oktavı sırasıyla çıkartmaya çalışın...
(Bu alıştırmayı
sesleri temiz ve pürüzsüz verinceye kadar çalışmalısınız...)
4. DERS:
Şimdi sadece arka delik ve önden bir deliği kapatarak ( kaval'ın re notası)
iki ayrı oktavı sırasıyla çalışmaya başlayın...(notaları hızlı çalmayınız...
Re notasını nefesinizin gittiği yere kadar
oktavını da (ince la notası) nefesinizin gittiği yere kadar uzun uzun üfleyin.. .
5. DERS:
Arka delik ve önden üç deliği kapatarak ( kaval'ın do notası)
iki ayrı oktavı sırasıyla çalışmaya başlayın... Yani sol elin dört parmağını da kapatarak...Yine hızlı çalmayınız...
(Do'nun ince oktavı sol'dür)...
6. DERS:
Arka delik
önden üç delik ve sağ elimizin işaret parmağını kapatarak (kaval'ın si notası)
iki ayrı oktavı sırasıyla çalışmaya başlayın...
Si'nin ince oktavı fa diyez'dir)...
7. DERS:
Sadece sağ el serçe parmağınız açık olacak şekilde tüm notaları kapatarak (kaval'ın la notası)
iki ayrı oktavı sırasıyla çalışmaya başlayın...
La'nın ince oktavı mi' dir)...
Kaval üflemenin 4 ana unsuru vardır: Dudak
*DUDAK'ın kavala doğru oturması
(Dudak aralığının büyük veya küçük olması çok hassas oranlardadır
*NEFES'in doğru kullanılması
*PARMAK hareketleri melodi çalmamızı; melodinin ritmik akışını
(Kaval çaldığımız her saniye
*DİL hareketi; bağlı ve bağsız notaları seslendirmemizi sağladığı gibi
(NOT: Kaval anadolu'da dudağa yaslamak yerine üst iki dişe yerleştirilerek de
KONU 2
KAVALDA TON ÇEŞİTLERİ:
1. Düz ton: Kavalın en yalın tonudur...
2. Pest ton: Düz üflediğimiz tonun bir altındaki kalın tondur...
3. Horlatma: ‘Kirli' ton dediğimiz bu ton
4. Harmonik ton: Kavalın düz ve yarım oktavını aynı anda duyurabilen tondur...
KONU 3
VİBRASYONU SAĞLAMA (İleriki aşamalarda çalışılmaya başlanacaktır...):
1. Dudak pozisyonuyla: Genellikle ney ustalarının yöntemi olan bu yöntem
2. Parmak hareketiyle: Parmakların kaval deliğine oturduğu bölgede
3. Kavalı sallayarak: İki elimizi birden tuttuğumuz kavalı
4. Nefes desteği ile mümkün olabilir...Nefesimizi kaval ucuna peş peşe ve seri şekilde üflediğimiz harekettir...
KONU 4
PARMAK TUTUŞLARI:
Sol elin tüm parmakları; ucuyla
Sağ elin baş parmağı deliğe basmaz; sadece kavala arkasından destek tutuşu rölü üstlenir...Yukarı deliklerden aşağıya
KONU 5
KAVAL POZİSYONLARI:
Kavalın ana sesi temel olarak la notası kabul edilir (La minör veya La majör)...La notası
1. POZİSYON ise; kavalın tüm deliklerinin kapalı olduğu haldeki şeklinin la (minör) kabul edildiği pozisyondur...
KONU 6
KAVAL NOTA ARALIKLARI:
Kavalın deliklerini en alttan itibaren sırasıyla (1
1. delikle 2. delik arası piyanonun tam sesi kadardır (yani mesela sol-la aralığı gibi)...
2. delikten itibaren (2-3
Ayrıca la kabul ettiğimiz nota; düz tonda la sesini verirken
Demek ki; bir notadan
--------------------------------------------------------------------------------
2.BÖLÜM
1. DERS:
Kavalı sadece sağ elinizle tutup
(Dilsiz kavaldan ses çıkartma başarısını göstermek için birkaç güne ihtiyacınız olabilir; belki de daha fazla...Sabırlı olmalısınız...)
2. DERS:
Kavalı sadece sağ elinizle tutup
(Bu alıştırmayı da bir-iki gün denemelisiniz...Ta ki
3. DERS:
Kavalı sadece sağ elinizle tutup
(Bu alıştırmayı
4. DERS:
Şimdi sadece arka delik ve önden bir deliği kapatarak ( kaval'ın re notası)
Re notasını nefesinizin gittiği yere kadar
5. DERS:
Arka delik ve önden üç deliği kapatarak ( kaval'ın do notası)
(Do'nun ince oktavı sol'dür)...
6. DERS:
Arka delik
Si'nin ince oktavı fa diyez'dir)...
7. DERS:
Sadece sağ el serçe parmağınız açık olacak şekilde tüm notaları kapatarak (kaval'ın la notası)
La'nın ince oktavı mi' dir)...