Öğretmenlerin ders anlatma stilleri ya da konuşmacıların kendilerini ifade stilleri farklı farklıdır. Bazı konuşmacılar materyallerini gayet düzenli bir şekilde organize ederler, bazıları daldan dala atlarlar ve detaylarda kaybolurlar diğerleri ise bütün ders boyunca anekdot anlatır ve öğrencinin bu karmaşa içersinden önemli noktaları bulup çıkarmasını beklerler.
Bu durumda size düşen önce konuşmacının stilini belirlemektir. Daldan dala gezen ya da hikaye anlatan konuşmacıların sunularının sonunda ne not tuttuğunuza baktığınızda sadece bir iki cümle bulabilirsiniz. Bunu diğer arkadaşlarınızla da kontrol edebilirsiniz. Bazen bu bir iki cümlenin aslında tam da konuşmanın temasını içerdiğini farkedebilirsiniz.
Not tutmadaki hedefimiz
1.
Derslerde ya da bir konuşmacıyı dinlerken iyi not tutabilmek için öğrencinin dikkatle ve kritik bir kulakla önce konuşmacıyı dinlemesi gerekir.
2.
Derslerde not tutma aslında kavramaya ve öğrenilenin hatırlanıp kullanılmasına yardımcı olur. Ayrıca kişinin kendi tuttuğu notlar her zaman ders kitaplarındaki kuru bilgilerden daha anlamlıdır.
3.
Derslerde tutulan notlar anlatılanların en temel noktalarını özellikle konuşmacının üzerinde durduğu önemli noktaları kapsamalıdır.
4.
Ders notları kitapta bulunup da iyice anlaşılmamış noktaları açıklamalı ya da kitapta kısaca kapsanmış bilgileri kapsamalıdır.
5.
Ders notları özellikle ders kitabı ile birlikte tekrarlanırsa daha yararlı olur.
Öğrencilerin genel bir şikayeti ders esnasında neyin önemli olduğuna karar verememeleridir. Genellikle bu öğrencilerin yaptığı konuşmacının her söylediğini uzun uzun kaydetmeye çalışmak, sayfalarca ders notu tutmak ama yazmakla çok meşgul oldukları için konunun en temel kısmını kaçırmaktır.
Aşağıdaki hatırlatmalar daha iyi not tutabilmenize yardımcı olabilir:
Dersten ya da konferansdan önce:
Bu noktada yapabileceğiniz en önemli şey varsa dersle ilgili yazılı materyalin üzerinden geçmektir. Bu sayede:
1. Temel noktalar hakkında genel bir fikir sahibi olabilirsiniz ve dinlerken önemlilerle önemsizleri birbirinden daha kolayca ayırabilirsiniz.
2. Terimler ve kavramlar arasında bildiklerinizle bilmediklerinizi ayırabilirsiniz.
3. Bilmediklerinizi dersten önce öğrenmeye çalışabilirsiniz
4. Derste bilmediklerinizle ilgili bir açıklama yakalamaya çalışabilirsiniz
5. Öğretmenin açıklama getirmesini isteyebilirsiniz
6. Materyalin iyice anlaşılmayan bölümlerini işaretleyebilirsiniz
7. Derste bir açıklama bekleyebilirsiniz
8. Sınıfta sormak üzere sorular hazırlayabilirsiniz
9. Bütün bilgiler arasındaki eksiklikleri belirleyip bunları tamamlama yolları arayabilirsiniz.
Bu durumda size düşen önce konuşmacının stilini belirlemektir. Daldan dala gezen ya da hikaye anlatan konuşmacıların sunularının sonunda ne not tuttuğunuza baktığınızda sadece bir iki cümle bulabilirsiniz. Bunu diğer arkadaşlarınızla da kontrol edebilirsiniz. Bazen bu bir iki cümlenin aslında tam da konuşmanın temasını içerdiğini farkedebilirsiniz.
Not tutmadaki hedefimiz
1.
Derslerde ya da bir konuşmacıyı dinlerken iyi not tutabilmek için öğrencinin dikkatle ve kritik bir kulakla önce konuşmacıyı dinlemesi gerekir.
2.
Derslerde not tutma aslında kavramaya ve öğrenilenin hatırlanıp kullanılmasına yardımcı olur. Ayrıca kişinin kendi tuttuğu notlar her zaman ders kitaplarındaki kuru bilgilerden daha anlamlıdır.
3.
Derslerde tutulan notlar anlatılanların en temel noktalarını özellikle konuşmacının üzerinde durduğu önemli noktaları kapsamalıdır.
4.
Ders notları kitapta bulunup da iyice anlaşılmamış noktaları açıklamalı ya da kitapta kısaca kapsanmış bilgileri kapsamalıdır.
5.
Ders notları özellikle ders kitabı ile birlikte tekrarlanırsa daha yararlı olur.
Öğrencilerin genel bir şikayeti ders esnasında neyin önemli olduğuna karar verememeleridir. Genellikle bu öğrencilerin yaptığı konuşmacının her söylediğini uzun uzun kaydetmeye çalışmak, sayfalarca ders notu tutmak ama yazmakla çok meşgul oldukları için konunun en temel kısmını kaçırmaktır.
Aşağıdaki hatırlatmalar daha iyi not tutabilmenize yardımcı olabilir:
Dersten ya da konferansdan önce:
Bu noktada yapabileceğiniz en önemli şey varsa dersle ilgili yazılı materyalin üzerinden geçmektir. Bu sayede:
1. Temel noktalar hakkında genel bir fikir sahibi olabilirsiniz ve dinlerken önemlilerle önemsizleri birbirinden daha kolayca ayırabilirsiniz.
2. Terimler ve kavramlar arasında bildiklerinizle bilmediklerinizi ayırabilirsiniz.
3. Bilmediklerinizi dersten önce öğrenmeye çalışabilirsiniz
4. Derste bilmediklerinizle ilgili bir açıklama yakalamaya çalışabilirsiniz
5. Öğretmenin açıklama getirmesini isteyebilirsiniz
6. Materyalin iyice anlaşılmayan bölümlerini işaretleyebilirsiniz
7. Derste bir açıklama bekleyebilirsiniz
8. Sınıfta sormak üzere sorular hazırlayabilirsiniz
9. Bütün bilgiler arasındaki eksiklikleri belirleyip bunları tamamlama yolları arayabilirsiniz.