Salvo
Kayıtlı Üye
Deniz ölçmeleri ve deniz mühendisliği oldukça gelişmiş ve en çok otomasyona uyarlanmış çalışmalardır.
Bu alanda birçok teknikler ve cihazlar geliştirilmiştir. Harita Mühendisinin and rolü , bu olanakları iyi
bilmek, yapılacak projeyi analiz ederek, ölçme altyapısını kullanarak en iyi çözümü üretmektir.Hemen
hemen tüm deniz projeleri harita mühendisliği bilgisi gerektiren, ölçme ve aplikasyon çalışmalarını
gerektirir.
1. Giriş
Üç tarafı denizlerle çevrili bir ülkede , deniz tabanına yönelik projelerin gittikçe artacağı beklenen bir
olgudur. Bu tür projelerin artması, deniz tabanı haritalarının yapılması, jeofizik araştırmalar ve su
biyolojisine yönelik oşinografik çalışmaların gündeme gelmesine neden olacaktır.
Bu tür çalışmalar harita mühendisliğinin ana dallarından biridir ve aynı zamanda diğer mühendislik
disiplinleri ile birlikte çalışmayı da gerektirmektedir.Ancak formasyon olarak, klasik harita mühendislik
bilgilerine ek olarak , bilgisayar, elektronik, navigasyon gibi bilgilerin de gerekliliği kaçınılmazdır. Deniz
çalışmalarında çalışılacak alanın görsel olarak görünememesi ve çalışmanın tabiatı gereği sürekli hareket
halinde bulunulması, çok değişik teknikler ve ekipmanların kullanılmasını gerektirmektedir.
Bu sunumun amacı, teorik detaylara girmekten çok, çalışmanın prensiplerine yönelik genel bir çerçeve
çizmek ve bu tür bir ölçme ile karşı karşıya kalan meslektaşlarımıza, mesleki bilgileri ile neleri
bağdaştırabileceği hakkında bir fikir vermektir.
2. Konum Belirleme
Esas olarak tüm çalışmaların esası, anlık konum bilgisinin alınmasına dayanır. Ancak kara çalışmalarında
olduğu gibi belirli bir yerde sabit durarak konum almak olanaksız olduğundan, hareket halindeyken
konum bilgisini istenen hassasiyette almak, ve bu bilgiyi, yapılan iş için gerekli diğer ekipmanlardan
gelen veriyle birlikte senkronize ederek birleştirmek deniz çalışmalarının ana konusudur.
Günümüzdeki teknolojiler ile konum belirlemek iki ayrı yöntemle yapılmaktadır. Kıyıdan belirli
mesafelere kadar olan çalışmalarda , Total Station’lar veya GPS teknikleri kullanılmakta, buna karşılık
kıyıdan uzaktaki çalışmalarda sadece GPS teknikleri kullanılabilmektedir.
Total Station ile açı ve mesafe ölçüldüğü için, bu çalışmalara polar yöntem adı verilmektedir. Genel
olarak kıyı inşaatı çalışmalarında, bir kazığı aplike etmek için, ya da bir deniz tabanı taramasında,
ekipmanın ( .......)gerekli konuma getirilmesi için uygun bir cihazdır. Ancak hareketli bir tekneye yönelik
sürekli kıyıdan ölçme yapmak oldukça zahmetlidir. Bu amaçla aktif prizmaya kilitlenerek hem kara
ölçmeleri için hem de deniz ölçmeleri için, prizmayı otomatik takip edebilen servo motorlu Total
Station’lar bulunmaktadır. Bu tür Total Stationlar yapmış oldukları ölçüleri anında bir radyo modem
vasıtası ile teknedeki bilgisayara göndermekte, bilgisayardaki deniz çalışmalarına yönelik yazılım
vasıtası ile kullanılan diğer ölçme cihazları ile bu veri otomatik olarak senkronize edilerek
birleştirilmektedir.
Not: Alıntıdır.
Bu alanda birçok teknikler ve cihazlar geliştirilmiştir. Harita Mühendisinin and rolü , bu olanakları iyi
bilmek, yapılacak projeyi analiz ederek, ölçme altyapısını kullanarak en iyi çözümü üretmektir.Hemen
hemen tüm deniz projeleri harita mühendisliği bilgisi gerektiren, ölçme ve aplikasyon çalışmalarını
gerektirir.
1. Giriş
Üç tarafı denizlerle çevrili bir ülkede , deniz tabanına yönelik projelerin gittikçe artacağı beklenen bir
olgudur. Bu tür projelerin artması, deniz tabanı haritalarının yapılması, jeofizik araştırmalar ve su
biyolojisine yönelik oşinografik çalışmaların gündeme gelmesine neden olacaktır.
Bu tür çalışmalar harita mühendisliğinin ana dallarından biridir ve aynı zamanda diğer mühendislik
disiplinleri ile birlikte çalışmayı da gerektirmektedir.Ancak formasyon olarak, klasik harita mühendislik
bilgilerine ek olarak , bilgisayar, elektronik, navigasyon gibi bilgilerin de gerekliliği kaçınılmazdır. Deniz
çalışmalarında çalışılacak alanın görsel olarak görünememesi ve çalışmanın tabiatı gereği sürekli hareket
halinde bulunulması, çok değişik teknikler ve ekipmanların kullanılmasını gerektirmektedir.
Bu sunumun amacı, teorik detaylara girmekten çok, çalışmanın prensiplerine yönelik genel bir çerçeve
çizmek ve bu tür bir ölçme ile karşı karşıya kalan meslektaşlarımıza, mesleki bilgileri ile neleri
bağdaştırabileceği hakkında bir fikir vermektir.
2. Konum Belirleme
Esas olarak tüm çalışmaların esası, anlık konum bilgisinin alınmasına dayanır. Ancak kara çalışmalarında
olduğu gibi belirli bir yerde sabit durarak konum almak olanaksız olduğundan, hareket halindeyken
konum bilgisini istenen hassasiyette almak, ve bu bilgiyi, yapılan iş için gerekli diğer ekipmanlardan
gelen veriyle birlikte senkronize ederek birleştirmek deniz çalışmalarının ana konusudur.
Günümüzdeki teknolojiler ile konum belirlemek iki ayrı yöntemle yapılmaktadır. Kıyıdan belirli
mesafelere kadar olan çalışmalarda , Total Station’lar veya GPS teknikleri kullanılmakta, buna karşılık
kıyıdan uzaktaki çalışmalarda sadece GPS teknikleri kullanılabilmektedir.
Total Station ile açı ve mesafe ölçüldüğü için, bu çalışmalara polar yöntem adı verilmektedir. Genel
olarak kıyı inşaatı çalışmalarında, bir kazığı aplike etmek için, ya da bir deniz tabanı taramasında,
ekipmanın ( .......)gerekli konuma getirilmesi için uygun bir cihazdır. Ancak hareketli bir tekneye yönelik
sürekli kıyıdan ölçme yapmak oldukça zahmetlidir. Bu amaçla aktif prizmaya kilitlenerek hem kara
ölçmeleri için hem de deniz ölçmeleri için, prizmayı otomatik takip edebilen servo motorlu Total
Station’lar bulunmaktadır. Bu tür Total Stationlar yapmış oldukları ölçüleri anında bir radyo modem
vasıtası ile teknedeki bilgisayara göndermekte, bilgisayardaki deniz çalışmalarına yönelik yazılım
vasıtası ile kullanılan diğer ölçme cihazları ile bu veri otomatik olarak senkronize edilerek
birleştirilmektedir.
Not: Alıntıdır.