çocuğa okuma alışkanlığı kazandırma

ßy.MeCHuL

Kayıtlı Üye
Çocuk ve kitap ilişkisi sanıldığı gibi okuma yazmayı öğrenmekle başlamaz. Çocuğun kitapla ilk tanıştığı dönem 0-6 yaş arasıdır. Kitap; çocuk için başlangıçta oyun nesnesi iken, ilerleyen dönemlerde dinleme ve okuma etkinliklerinin gerçekleştirildiği bir iletişim aracı olacaktır. Kitabın çocuk tarafından sevilmesini, farkedilmesini, keşfedilmesini sağlamak bizlerin görevidir.
Okumyaı alışkanlık haline getirmek, bugün okulların ve eğitimin temel amacıdır. Okuma alışkanlığının kazandırılmasıyla sadece bireylerin gelişmesi değil, ulusların da gelişmesini sağlamaktadır. İnsanın bilgi ve kültür düzeyini sadece öğrenim dercesiyle değil okuduğu kitaplarla da ölçmek mümkündür.
Okuma Çeşitleri :
Etüt için okumak :
Bilimsel bir inceleme ve araştırma yapma, ders hazırlamak gibi çalışmalar yapmak için yapılan okuma çeşididir.. Bu tür okuma insanın sorumluluğudur ve görevi olduğu için yapılmaktadır.
Zevk için okumak :
Serbest okuma olarak da bilinmektedir. Bireyin boş zamanlarını değerlendirmek için kendi isteği doğrultusunda seçtiği tür ve konulardaki kitaplarla yapılan okumadır.
Rastgele okumak :
Tesadüflere bağlı, plansız olarak vakit gçirmek amacıyla yapılan okumadır. Gazete ve dergilerin, duvar ilanlarının okunması bu okuma çeşidine örnek olarak gösterilebilir.

Okuma alışkanlığının araçları ;
Okuma alışkanlığını kazandıran araçların başında şüphesiz ders kitaplarıyla beraber serbest okuma kitapları gelmektedir. Fakat ders kitapları tek başlarına okuma alışkanlığını kazandırmak için yeterli değildir. Bunun dışında başka oluşumlara da gerek duyulmaktadır.Bunlardan birkaçı ;
--->kitaplıklar : okuma alışkanlığının kazandırılmasında önemli bir yere sahiptir. Çocuk burada kitapla her zaman karşı karşıya kalabilmektedir.
--->müracat kitapları : sözlükler, ansiklopediler, antolojiler gibi yaparak yaşayarak öğrenmede etkili olan kaynak kitaplara gereksinim vardır.
--->çocuk kitapları yayınları : özel yayınevlerinin, kişilerin yayınladıkları çocuk kitaplarının gittikçe artması okuma alışkanlığının kökleşmesinde önemli rol oynamaktadır.


Okuma alışkanlığının kazandırılması için yapılacaklar
Çocuk kitaplıklarıyla, okul ve sınıf kitaplıkları okuma alışkanlığının kazandırılmasında en önemli etkendir.Ancak buralara konulan kitapların bilinçle ve özenle seçilmesi, gerek genel kitaplık görevlilerinin gerekse öğretmenlerin bu konuda bilgilendirilmeleriyle mümkündür.Buralarda roman, öykü vb. kitaplar yanında kendi kendine öğrenmede önemli bir yere sahip olan " Başvuru Kaynakları" denilen sözlük, ansiklopedi, antoloji ve değişik kılavuz kitaplar da yeterli sayıda bulunmalıdır.Kitapların sergilenirken ve sınıflandırılırken, öğrencilerin bunlardan daha kolay nasıl yararlanbilecekleri gözönünde bulundurulmalıdır.
Ayrıca her yıl Kasım ayının ikinci pazartesi günü başlayan Dünya Çocuk Kitapları Haftası ve Mart ayının son pazartesi günü başlayan Kütüphaneler Haftası 'nda okumanın önemini vurgulayan etkinlikler düzenlenmeli, kompozisyon yazma çalışmalarıyla konunun vurgulanmalıdır.Ayrıca belirli gün ve haftalarda da sergiler açılarak kitabın insan yaşamındaki yeri ve önemi üzerinde durulabilir.
Çocuklara okuma alışkanlığı kazandırılması yalnızca ne öğretmenin ne de anne babanın görevidir.Bu konuda öğretmeninden anne babaya dahası resmi makamlara dek birçok kişi ve kuruluşlara görevler düşmektedir.Bunlar;
--->çocuk kitapları yazma konusunda yayınevlerini özendirmek, desteklemek gibi onlara yol gösterici danışmanlık hizmetleri sunulabilir.
--->okunan kitaplar hakkında düşünce alışverişinde bulunmak üzere kitaplık görevlisinin kılavuzluğunda ortak saatler belirlenir.
--->kitle iletişim araçlarında bu konuda özendirici programlar yapılabilir.Telavizyonda kitapların içeriği ile ilgili tanıtım programlarına yer verilebilir.Bunların yanısıra kimi klasik programların çocuğa göre uyarlanmış çizgi filmleri yapılabilir.
--->yılın belli dönemlerinde çocuk kitapları üzerine sempozyumlar, kongreler düzenlenerek bu konuda ortaya çıkan yeni düşüncelerin yaşama geçirilmesinde öncü olunabilir.
--->okullarda sınıf kitaplıklarının kurulmasına ve bu kitaplıklar için kitap sağlanmasına öncülük edilebilir.
--->hem çocuklara,hem çocuk edebiyatı yazarlarına seslenen edebiyat dergileri yayınlanabilir, yayınlayanlara parasal destek ve kaynak sağlanabilir.
--->nitelikli başvuru kitapları ( ansiklopedi, yıllık, antoloji vb. ) hazırlanıp ülke düzeyinde çocukların hizmetine sunulabilir.
 
bayigram takipçi satın al instagram beğeni satın al instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al Buy Followers bugün haber
vozol
Geri
Üst