Çocuğa ne yapmamasından çok ne yapması gerektiğini söyleyin
Çocuklarda görülen aşırı hareketlilik, dikkat dağınıklığı ve isteklerini erteleyememe gibi sorunlar karşısında anne-babalara önemli görevler düşüyor. Bursa Zübeydehanım Doğumevi Çocuk Gelişim Uzmanı Aysun Demirok, çocuğa ne yapmamasından çok ne yapması gerektiğinin söylenmesi ve doğru model olunması gerektiğini söyledi.
Aşırı hareketlilik ve dikkat sorunları bulunan çocukların yetişkinlerin kontrolüne daha fazla ihtiyaç duyduklarını ifade eden Demirok, bu kontrolün ondan gelen mesajlara duyarlı olarak yapılması gerektiğini kaydetti. Çocuğa baskı yapılmasının son derece yanlış olduğunu belirten Demirok, ailelere şu uyarılarda bulundu: "Çocuktan bir şey istenilirken çocuğun dikkati çekilmeli, gözlerinin içine bakılmalı ve basit, anlaşılır isteklerde bulunulmalıdır. TV, bilgisayar ve video oyunları sınırlanmalıdır. İlköğretim çağındaki çocukların en çok 1 -1,5 saat televizyon ve bilgisayar başında vakit geçirmelerine izin verilmelidir. Çocukla kurulan iletişimde kesin sınırlar olmalı, kurallar ve beklentiler açık şekilde verilmeli, 'hayır'ın anlamı 'hayır' olmalıdır. Dikkat çekecek yollarla talimat verilmelidir. Eğer çok monoton bir ses tonuyla talimat veriyorsanız çocuğunuz bunu önemsemeyebilir. Talimat verirken göz kontağı kurmak, tane tane sakin ama ciddi bir şekilde konuşmak işe yarayabilir."
Çocuğa bağırmanın yanlışlığına dikkat çeken Demirok, "Çocuğa ne yapmamasından çok ne yapması gerektiği söylenmeli ve gösterilmeli ve doğru model olunmalıdır." dedi.
İstenmeyen davranışta sınırlı seçenekler kullanmak gerektiğini dile getiren Demirok, şöyle devam etti: "Bu üç tane ayakkabı içinden istediğin bir tanesini alabiliriz' gibi. Çocuğun olumlu davranışları ödüllendirilmeli bazı olumsuz davranışları görmezden gelinmelidir davranışlarını değiştirmede cezadan çok ödül kullanılmalıdır. Kullandıkları araç gereçleri kötü kullandıkları ve sıklıkla kaybettikleri için her kaybettiğinde yenisinin alınması pekiştirme rolü oynar, neden kaybettiklerinin sorulması da bu oranı artırabilir. Bu yüzden yeni bir eşyanın alınmasında kendi harçlığından para biriktirmesi, kaybettiği eşyadan dolayı doğacak sıkıntılı duruma bir müddet katlanmasına izin verilmesi işe yarayabilir. Dikkatleri çok çabuk dağıldığı için ders çalışma ortamını iyi düzenlemelidir. Düzenli olarak aynı yerde olabileceği bir çalışma köşesi olmalı, iyi aydınlatılmış ve havalandırılmış olmalı, oda dağınık olmamalı gürültülü bir pencere önü ya da evin salonu veya oturma odası gibi hareketli bir yer olmamalıdır. Çalışma masası sadece çalışma için kullanılmalı, yemek yeme, oyun oynama gibi etkinliklerde kullanılmamalıdır."
Çocuklarda görülen aşırı hareketlilik, dikkat dağınıklığı ve isteklerini erteleyememe gibi sorunlar karşısında anne-babalara önemli görevler düşüyor. Bursa Zübeydehanım Doğumevi Çocuk Gelişim Uzmanı Aysun Demirok, çocuğa ne yapmamasından çok ne yapması gerektiğinin söylenmesi ve doğru model olunması gerektiğini söyledi.
Aşırı hareketlilik ve dikkat sorunları bulunan çocukların yetişkinlerin kontrolüne daha fazla ihtiyaç duyduklarını ifade eden Demirok, bu kontrolün ondan gelen mesajlara duyarlı olarak yapılması gerektiğini kaydetti. Çocuğa baskı yapılmasının son derece yanlış olduğunu belirten Demirok, ailelere şu uyarılarda bulundu: "Çocuktan bir şey istenilirken çocuğun dikkati çekilmeli, gözlerinin içine bakılmalı ve basit, anlaşılır isteklerde bulunulmalıdır. TV, bilgisayar ve video oyunları sınırlanmalıdır. İlköğretim çağındaki çocukların en çok 1 -1,5 saat televizyon ve bilgisayar başında vakit geçirmelerine izin verilmelidir. Çocukla kurulan iletişimde kesin sınırlar olmalı, kurallar ve beklentiler açık şekilde verilmeli, 'hayır'ın anlamı 'hayır' olmalıdır. Dikkat çekecek yollarla talimat verilmelidir. Eğer çok monoton bir ses tonuyla talimat veriyorsanız çocuğunuz bunu önemsemeyebilir. Talimat verirken göz kontağı kurmak, tane tane sakin ama ciddi bir şekilde konuşmak işe yarayabilir."
Çocuğa bağırmanın yanlışlığına dikkat çeken Demirok, "Çocuğa ne yapmamasından çok ne yapması gerektiği söylenmeli ve gösterilmeli ve doğru model olunmalıdır." dedi.
İstenmeyen davranışta sınırlı seçenekler kullanmak gerektiğini dile getiren Demirok, şöyle devam etti: "Bu üç tane ayakkabı içinden istediğin bir tanesini alabiliriz' gibi. Çocuğun olumlu davranışları ödüllendirilmeli bazı olumsuz davranışları görmezden gelinmelidir davranışlarını değiştirmede cezadan çok ödül kullanılmalıdır. Kullandıkları araç gereçleri kötü kullandıkları ve sıklıkla kaybettikleri için her kaybettiğinde yenisinin alınması pekiştirme rolü oynar, neden kaybettiklerinin sorulması da bu oranı artırabilir. Bu yüzden yeni bir eşyanın alınmasında kendi harçlığından para biriktirmesi, kaybettiği eşyadan dolayı doğacak sıkıntılı duruma bir müddet katlanmasına izin verilmesi işe yarayabilir. Dikkatleri çok çabuk dağıldığı için ders çalışma ortamını iyi düzenlemelidir. Düzenli olarak aynı yerde olabileceği bir çalışma köşesi olmalı, iyi aydınlatılmış ve havalandırılmış olmalı, oda dağınık olmamalı gürültülü bir pencere önü ya da evin salonu veya oturma odası gibi hareketli bir yer olmamalıdır. Çalışma masası sadece çalışma için kullanılmalı, yemek yeme, oyun oynama gibi etkinliklerde kullanılmamalıdır."