Ebu Hanife’nin hadiste kudreti yoktu diyenlerin iddiası ya senetsiz ya da Onun karşısında itibarını kaybeden haset sahibi insanların iftiralarına dayanıyor. Ümmetin her mezhepten alimleri ise yüksek sesle Onun hadiste "imam" olduğunu söylüyorlar. Hadise karşısında "Hak’tan sonra sadece sapıklık vardır. O halde nasıl oluyor da (Hak’tan) döndürülüyorsunuz?"[96] ayetini okumaktan başka ne söylenebilir ki?
Ebu Hanife (r.a.) beşyüz bin (bir rivayete göre seksen üç bin) mesele hakkında hüküm verdi.[97] İçtihatlarıyla ümmetin önünü açtı. Olağan üstü zekası, gayreti ve ihlası onu daha henüz hayatta iken müçtehitlerin müracaat kaynağı konumuna getirdi. Asrının tanıkları onu anlatırken "Ebu Hanife’den daha alim birsini görmediklerine"[98] vurgu yaparlardı. İmam Şafi’nin (r.a.) hocası Veki’ b. Cerrah "Ebu Hanife’den daha fakih birisi ile karşılaşmadığını"[99] söylemişti. Bu yüzdendir ki İmam Malik çözemediği meseleleri biriktirir Medine’ye gelince Ona arz ederdi. Ameş hacca giderken Ondan kendisi için Hac menasikini yazmasını istemişti.[100] O sadece avamın değil müçtehitlerin de imamıydı.
-------------------------------------------------------
[1] Ebubekir Ahmed b. Ali el-Hatib el-Bağdadi, Tarih-u Medineti’s-Selam, Beyrut, 2001, XV, 460.
[2] el-Bağdadi, a.g.e., 2001, XV, 501.
[3] Şihabuddin el-Hamevi, Mu’cemu’l-Buldan, Beyrut, ty., IV, 558.
[4] Muhammed Zahid Kevseri, Fıkh-u Ehli’l-Irak ve Hadisuhum, (Zeyla’î’nin Nasbu’r-Raye’si ile birlikte), Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, 1996, I, 15; Ayrıca bkz. Kevseri, Makalatu’l-Kevseri, el-Mektebetu’t-Tevfikiyye, Kahire, ty., s. 130-1; Şihabuddin Ahmed b. Hacer el-Mekki, Hayratu’l-Hısan, Daru’l-Erkam, Beyrut, ty. s. 50-1, (Dipnot no: 1).
[5] Kevseri, Fıkh-u Ehli’l-Irak , I, 15-6; Ayrıca bkz. İbn Hacer el-Mekki, a.g.e., s. 50-1, (Dipnot no: 1).
[6] Kevseri, Fıkh-u Ehli’l-Irak, I, 15-6.
[7] Kevseri, Fıkh-u Ehli’l-Irak, I, 20; Kevseri, Makalat, s. 132.
[8] El-Muvaffak b. Ahmed el-Mekki, Menakib-u Ebi Hanife, Daru’l-Kitabi’l-Arabi, Beyrut, 1981, s. 54.
[9] Muhammed Ebu Zehre, Ebu Hanife Hayatuhu ve Asruhu-Arauhu ve Fıkhuhu, Daru’l-Fikri’l-Arabi, Kahire, 1997, s. 21.
[10] Ebu Zehre, a.g..e., s. 23.
[11] el-Bağdadi, a.g.e., XV, 456; Muhammed b. Ahmed ez-Zehebi, Siyer-u A’lami’n-Nübela, er-Risale, Beyrut, 1998, VI, 397; Muvaffak el-Mekki, Menakib, s. 51.
[12] Ebu Zehre, a.g..e., s. 58.
[13] el-Bağdadi, a.g.e., XV, 457.
[14] Bkz. el-Bağdadi, a.g.e., XV, 457.
[15] el-Bağdadi, a.g.e., XV, 457.
[16] İbn Hacer el-Mekki, a.g.e., s. 50.
[17] Muvaffak Mekki, Menakib, I, 276.
[18] İbn Hacer el-Mekki, a.g.e., s. 51, (Dipnot no: 1)
[19] Ebu Zehre, a.g..e., s. 58.
[20] el-Bağdadi, a.g.e., XV, 458 (Tercümede kısmen de olsa aynı sahifede yer alan birinci rivayetten de istifade edilmiştir.)
[21] Ebu Zehre, a.g.e., s. 59.
[22] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 43, (Dipnot no: 2); Kevseri, Te’nib, s. 59 ?.
[23] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 44,
[24] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 27-29.
[25] Kevseri, Te’nib, ; Ayrıca bkz. Celaluddin es-Suyuti, Tebyizu’s-Sahife, Daru’l-Erkam, Beyrut, ty., s. 64, (Dipnot no: 64).
[26] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 28.
[27] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 31.
[28] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 31.
[29] Bkz. İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 45.
[30] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 31.
[31] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 47.
[32] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 31; Rivayetin tahlili için bkz. İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 45, (Dipnot no: 3).
[33] Hafızuddin b. Muhammed el-Kerderi, Menakib-u Ebi Hanife, Daru’l-Kutubi’l-Arabi, Beyrut, t.y., s. 28.
[34] Ebu Zehre, a.g.e., s. 59.
[35] Kur’an, Tevbe(9): 100.
[36] et-Temimi, a.g.e., III, 187.
[37] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 60.
[38] Ahmed Emin, Duha’l-İslam, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, 2004, II, 142.
[39] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 65; İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 60; .
[40] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 65; İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 60.
[41] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 60; Benzer bir rivayet için bkz. Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 64.
[42] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 306.
[43] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 306.
[44] Kevseri, Makalat, s. 132.
[45] Kerderi, a.g.e., s. 56.
[46] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 312.
[47] Yunus Vehbi Yavuz, "Ebu Hanife’nin Hayatından Çizgiler ve Bıraktığı Miras", İmam Azam Ebu Hanife ve Düşünce Sistemi (Tebliğ Metni), Kurav Yayınları, Bursa, 2005, I, 79.
[48] Kerderi, a.g.e., s. 150.
[49] Kerderi, a.g.e., s. 57.
[50] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 64.
[51] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 395.
[52] Ebu Zehre, a.g.e., s. 202.
[53] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 92.
[54] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 93; Aralarındaki "lian" bağından dolayı iki rivayet birleştirilmiştir.
[55] el-Bağdadi, a.g.e., XV, 487; İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 75; ed-Temimî, a.g.e., I, 100.
[56] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 65; Benzer bir rivayet için bkz. Kevseri, İhkaku’l-Hakk bi İbtali’l-Batıl fi Müğisi’l-Halk, el-Mektebetu’l-Ezheriyye, y.y., 1998, s. 24-5.
[57] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 65.
[58] Muvaffak Mekki, a.g.e., s 394.
[59] Muvaffak Mekki, a.g.e., s 394.
[60] Muvaffak Mekki, a.g.e., s 394.
[61] Ebu Zehre, a.g.e., s. 166.
[62] Ebu Zehre, a.g.e., s. 166.
[63] Ebu Zehre, a.g.e., s. 166-7.
[64] et-Temîmi, a.g.e., 1970, s.43.
[65] İbn Abidin, Reddu’l-Muhtar, I, 61.
[66] Leknevi, Mukaddime, I, 10.
[67] Hakimu’ş-Şehid Muhammed b.Muhammed el-Mervezi (ö.334/945) ‘Zâhiru’r-Rivâye’ kitaplarını "el-Kafi" adı altında bir araya getirdi. Nevadirle ilgili üçyüz eserin özeti olan, "el-Münteka"yı kaleme aldı. Bu iki çalışma, İmam Muhammed’in eserlerinden sonra mezhebin klasikleri olarak kabul edildi. Bkz. Leknevi, Fevâid, s.185-186; Kâtip Çelebi, a.g.e., II,1378; İbn Abidin, Resmu’l-Mufti, s.20-21.
[68] Bkz. Muhammed b. Abdirrahman el-Humeyyis, Usuliddin İnde’l-İmam-i Ebi Hanife, Riyad, 1996, s. 115 vd.
[69] Yavuz, a.g.e., s. 76.
[70] el-Bağdadi, a.g.e., XV, 504; Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 80; Ebu Zehre, a.g.e., s. 207.
[71] Muvaffak Mekki, a.g.e., s. 75.
[72] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 62.
[73] Ebû Ömer Yusuf b. Abdilberr en-Nemeri el-Kurtubi, Camiu Beyâni’l-İlm ve Fadlihi vema Yenbaği fî Rivayetihi ve Hamlihi, (neşr. Abdurrahman Hassan Mahmud), Daru’l-Kütübi’l-Hadisiyye, Kahire, 1975, II, 151.
[74] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 143.
[75] Esad Muhammed Said es-Sağirci, el-Fıkhu’l-Hanefiyyu ve Edilletuhu, Daru’l-Kelimi’t-Tayyib, Dımeşk, 2000, I, 8; Ayrıca bkz. İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 68.
[76] Zehebi, a.g.e., VI, 399.
[77] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 66.
[78] Zehebi, a.g.e., VI, 398.
[79] Ebu Hanife, el-Fıkhu’l-Ekber, (Aliyyu’l-Kari şerhi ile birlikte), Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1984, 41.
[80] el-Bağdadi, a.g.e., XV, 532.
[81] Suyuti, a.g.e., (el-Faidetu’s-Saniye), s. 39.
[82] el-Bağdadi, a.g.e., XV, 532.
[83] İbn Hacer Mekki, a.g.e., s. 141-2.
[84] İsmail Hakkı Ünal, İmam Ebu Hanife’nin Hadis Anlayışı ve Hadis İlmindeki Yeri, D.İ.B.Y., Ankara, 2001, s. 254.
[85] Suyuti, (Muhakkik), a.g.e., (el-Faidetu’s-Saniye), s. 47.
[86] Muhammed Abdurreşid en-Nu’mani, Mekanetu’l-İmam Ebi Hanife fi’l-Hadis, Beyrut, 1416, s. 21 vd.
[87] Kevseri, Fıkhu Ehli’l-Irak, I, 25.
[88] Suyuti, a.g.e., (el-Faidetu’s-Salise), s. 53.
[89] Abdulaziz Yahya es-Sa’di, el-İmam-u Azam Ebu Hanife ve’s-Sünaiyyatu fi Mesanidihi, Beyrut, 2005, s. 66.
[90] Molla Aliyyulkari, Şerh-u Müsnedi Ebi Hanife, (Mukaddime), Beyrut, ty., s. z.
[91] Suyuti, a.g.e., (el-Faidetu’s-Salise), s. 53.
[92] Kevseri, Fıkhu Ehli’l-Irak, I, 25.
[93] et-Temimi, a.g.e., I, 117.
[94] Suyuti, a.g.e., s. 128.
[95] Abdurrahman B. Haldun, Mukaddime, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, 1993, s. 352.
[96] Kur’an, Yunus(10): 32.
[97] İbn Hacer Mekki, a.g.e. içerisinde el-Mevahibu’ş-Şerife, s. 180.
[98] Suyuti, a.g.e., s. 115.
[99] İbn Hacer Mekki, a.g.e. içerisinde el-Mevahibu’ş-Şerife, s. 178.
[100] Temimi, a.g.e., I, 148.