28 Ocak 1986 günü
Florida'daki Kennedy Uzay Merkezi soğuk ama güneşli bir havada uzaya gönderilecek 25. mekiğin yoğun çalışmalarıyla doluydu
Challenger uzay mekiğinin 51-L kodlu görevi
10. uçuşu olacaktı.
O güne kadar gerçekleştirilen uçuşlar içinde halk tarafından en çok ilgi görenlerden biriydi 51-L
zira ilk kez bir sivil
bir öğretmen uzaya çıkacaktı.
Challenger'in kalkışı o güne kadar tam beş kez ertelenmiş (kötü hava koşulları nedeniyle) ancak baskılara daha fazla dayanamayan NASA
o güne kadar hiçbir mekiği fırlatmadığı bir soğukta kalkış yapma kararı aldı.
İddiaya göre
O-ring adlı lastik benzeri bu malzeme aşırı sıcakta esnekliğini ve yalıtkanlığını kaybetmese de
soğukta böyle bir risk sözkonusuydu.
Ateşleme sırasında kimsenin dikkatini çekmese de
katı yakıt tankının kenarından fotoğrafta görülen siyah duman çıkmaya başladı.
Uçuşun 58.8. saniyesinde katı yakıt tankından sızan gazın alev aldığı kameralarca tespit edildi.
Bir göz kırpması kadar süre içerisinde
59.3. saniyede artık alev açıkça görülüyordu.
Katı yakıt tankı
dış tanka payandalarla bağlıydı. Bu payandalardan biri
yakıt tankındaki alevlerin ısıyı 3090 dereceye çıkarmasıyla bir anda ısınıp
dayanıksızlaştı.
64.7. saniyede
dış yakıt tankında ilk alevler görüldü ve alevlerin rengi değişti.
Dış tankta depolanan likit hidrojenin katı yakıt tankındaki alevlerle birleşmesi bu renk değişimine sebep olmuştu.
İçi 2 parça olan dış tankın üst tarafında oksijen
alt tarafındaysa hidrojen yer almaktaydı.
Uçuşun 72. saniyesinde Challenger'ın korkunç sonunu getirecek olan zincirleme tepki başladı...
"Ölümcül" olan bütün reaksiyonlar 2 saniyeden daha kısa bir sürede gerçekleşti.
Katı yakıt tankı ve dış tankı bağlayan payanda cehennem sıcağıyla ivmeye daha fazla dayanamadı ve kırıldı.
Böylece katı yakıt tankı kontrolden çıkarak savrulmaya başladı.
Savrulan katı yakıt tankı Challenger'ın kanatlarına çarptı ve onların alev almasına sebep oldu.
Fotoğrafta okyanusun dibine dağılmış enkaz parçalarından biri görülüyor
Uçuşun 73.12. saniyesinde katı yakıt tankının sağ alt köşesinden buhar çıktığı görüldü.
Uçuş kontrol merkezinde yaşanan şok yüzlere böyle yansıdı
Dış tankın ateşler yüzünden zayıf düşmesiyle
tankın altındaki "çatı" yapısı zarar gördü.
Mekik enkazının yayıldığı kilometrelerce karelik alandan toplanma işlemi çok uzun bir süre aldı.
Tankın yırtılmasıyla içerisindeki sıvı hidrojen boşalmaya başladı. Hidrojenin ani boşalmasıyla oluşan güç
hidrojen tankını oksijen tankına fırlattı.
İki tankın çarpışmasının hemen ardından
73.14. saniyede bütün yapı dağıldı ve devasa bir patlama oldu.
Challenger patlama anında 14 kilometre yükseklikte ve Mach 1.92 hızında (saatte 2370 km) seyrediyordu.
Challenger'dan gelen son kayıt uçuşun 73.62. saniyesindeydi.
Kazanın en trajik yanlarından biri de
katı yakıt tankının görevini normal şekilde bitirdikten sonra denize kontrollü inebilmesi için kullanılan paraşütlerin patlama sonrası açılması ve izleyenlerin bunu mürettebatın paraşütlerle atlayarak kurtulduğu yönünde yorumlamasıydı.
Ancak çok önemli bir gerçeği bilmiyorlardı; hiç bir uzay mekiğinde böyle bir tahliye sistemi bulunmamakta...
Uzay çalışmalarının yıllarca durmasına sebep olan bu kaza
7 cesur insanın ölümüne sebep olmuştu.
11 bin öğretmen arasından seçilen
uzaya gönderilen ilk öğretmen olan Sharon Christa McAuliffe
uzaydan öğrencilerine ders verecekti.
Challenger uzay mekiğinin 51-L kodlu görevi
O güne kadar gerçekleştirilen uçuşlar içinde halk tarafından en çok ilgi görenlerden biriydi 51-L
Challenger'in kalkışı o güne kadar tam beş kez ertelenmiş (kötü hava koşulları nedeniyle) ancak baskılara daha fazla dayanamayan NASA
İddiaya göre
Ateşleme sırasında kimsenin dikkatini çekmese de
Uçuşun 58.8. saniyesinde katı yakıt tankından sızan gazın alev aldığı kameralarca tespit edildi.
Bir göz kırpması kadar süre içerisinde
Katı yakıt tankı
64.7. saniyede
Dış tankta depolanan likit hidrojenin katı yakıt tankındaki alevlerle birleşmesi bu renk değişimine sebep olmuştu.
İçi 2 parça olan dış tankın üst tarafında oksijen
Uçuşun 72. saniyesinde Challenger'ın korkunç sonunu getirecek olan zincirleme tepki başladı...
"Ölümcül" olan bütün reaksiyonlar 2 saniyeden daha kısa bir sürede gerçekleşti.
Katı yakıt tankı ve dış tankı bağlayan payanda cehennem sıcağıyla ivmeye daha fazla dayanamadı ve kırıldı.
Böylece katı yakıt tankı kontrolden çıkarak savrulmaya başladı.
Savrulan katı yakıt tankı Challenger'ın kanatlarına çarptı ve onların alev almasına sebep oldu.
Fotoğrafta okyanusun dibine dağılmış enkaz parçalarından biri görülüyor
Uçuşun 73.12. saniyesinde katı yakıt tankının sağ alt köşesinden buhar çıktığı görüldü.
Uçuş kontrol merkezinde yaşanan şok yüzlere böyle yansıdı
Dış tankın ateşler yüzünden zayıf düşmesiyle
Mekik enkazının yayıldığı kilometrelerce karelik alandan toplanma işlemi çok uzun bir süre aldı.
Tankın yırtılmasıyla içerisindeki sıvı hidrojen boşalmaya başladı. Hidrojenin ani boşalmasıyla oluşan güç
İki tankın çarpışmasının hemen ardından
Challenger patlama anında 14 kilometre yükseklikte ve Mach 1.92 hızında (saatte 2370 km) seyrediyordu.
Challenger'dan gelen son kayıt uçuşun 73.62. saniyesindeydi.
Kazanın en trajik yanlarından biri de
Ancak çok önemli bir gerçeği bilmiyorlardı; hiç bir uzay mekiğinde böyle bir tahliye sistemi bulunmamakta...
Uzay çalışmalarının yıllarca durmasına sebep olan bu kaza
11 bin öğretmen arasından seçilen