Bilişsel Duyuşsal psikomotor öğrenme
BİLİŞSEL ÖĞRENMELER
Bilişsel Öğrenmeler, zihinsel etkinliklerin ağırlıkta olduğu davranışları (bilgiyi tanıma ve hatırlama, onun üzerinde işlemler yapma, kavramlar, genellemeler, kuramlar geliştirme gibi) kapsar. Bilişsel öğrenmeler altı kategoride toplanmıştır. Hiyerarşik bir yapı oluşturan bu öğrenme kategorileri basitten karmaşığa doğru şöyle sıralanmaktadırlar. Bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme. Bu sıralamaya göre, kavrama düzeyindeki bir davranışın öğrenilmesi bilgi düzeyindeki davranışların önceden öğrenilmesi gerekir. Aynı şekilde, uygulama düzeyindeki bir davranış için bilgi ve kavrama düzeyinde birtakım davranışların önceden öğrenilmiş olması gerekmektedir.(H.İ. YALIN)
Bilişsel Öğrenmelerin Basamaklandırılması
Bilgi: Bilgi düzeyindeki bir davranış, ezber öğrenmeyi içerir ve olgular, ilkeler ve terimlerin hatırlanmasını gerektirir. Örnek verecek olursak gösterilen eşyaların isimlerini söylemek, belirli bir nesneyi bir dizi nesne arasından seçip işaretlemek veya bir kavramı tanımlamak gibi.
Kavrama: Kavrama düzeyinde, öğrenciden, önceden öğrendiklerini yeni bir biçimde sunması istenir. Yani bir olayı, bir tabloyu açıklama, öğrenilen ilkelerin, olguların nedenlerini, nasıllarını açıklama gibi.
Uygulama: Uygulama düzeyindeki davranışlar, daha önce öğrenilen kuramsal ifadeler ve genellemelerin yeni durumlarda kullanılması ile ilişkilidir. Yani bir matematik problemini çözmek, bir görevi yerine getirmek gibi.
Analiz: Analiz, bir problem, bütün ya da sistemin organizasyon ve yapısını tanıma; problem, bütün ya da sistemi öğelerine ayırma; bir problem, bütün ya da sistemin öğeleri arasındaki ilişkileri belirleme gibi davranışları içerir.
Sentez: Sentez, fikir yada öğeleri belli ilişki ve kurallara göre birleştirip yeni bir bütün oluşturma yeteneğidir.
Değerlendirme: Değerlendirme, belirli bir iş, metot, çözüm ya da ürünün değeri hakkında belirli ölçütler kullanarak yargıda bulunmak, belirli bir görüş ya da öneriyi eleştirmek ya da savunmak gibi davranışları içerir. (H.İ. YALIN)
DUYUŞSAL ÖĞRENMELER
Duyuşsal Öğrenmeler, bir nesne, bir olay, bir konuya karşı ilgi, tutum, tavır ve duygu gibi davranış eğilimlerini içerir (tercih, hoşlanma ya da hoşlanmama, yaklaşma ya da kaçınma eğilimleri gibi). Bir davranış öğrencinin bir seçim yapmasını gerektiriyorsa, bu duyuşsal bir davranış olarak sınıflandırılır. Duyuşsal davranışlar genellikle belirli şartlar altında belirli seçimler yapma ve kararlar alma eğilimi olarak tanımlanır. Örnek olarak öğrencilerden iyi çalışmalarını, çevreyi korumalarını isteriz. (H.İ. YALIN)
Duyuşsal Öğrenmelerin Basamaklandırılması
Alma: Alma diğer bir ifadeyle algılama olarakta bilinir. Belirli bir fikir, olay ya da uyarıcıya dikkat etme, bunlara karşı hoşgörülü olma ve belirli uyarıcıları diğerlerinden ayırarak seçme.
Tepkide Bulunma: Belirli uyarıcılarla ilgilenme, onlara belli biçimlerde tepkilerde bulunma. Aktif katılımda denebilir.
Değer Verme: Bir davranış, olay ya da olguya önem verme; bir değeri diğerlerine tercih etme ve bir değere kendini adama.
Örgütleme: Farklı değerleri tutarlı bir değerler sistemi oluşturacak şekilde örgütleme.
Bütünleştirme: Özümsenen değerlerle tutarlı bir yaşam felsefesi ya da dünya görüşü geliştirme. (H.İ. YALIN)
PSİKOMOTOR ÖĞRENMELER
Psikomotor öğrenmeler, belirli fiziksel hareketlerin belli bir sıraya göre doğru, hızlı ve otomatik olarak yapılması sonucunda ortaya çıkan davranışları içerir. (H.İ.YALIN) Diğer bir ifadeyle zihin kas koordinasyonu gerektiren davranışları tanımlamaktadır. (A. AYDIN) Örnek olarak bir müzik aletinin çalınması, yemek pişirme, daktilo on parmak yazı yazma gibi.(H.İ.YALIN) Organizmanın bu tür etkinliklerde bulunabilmesi için, belli bir duyuşsal ve bilişsel gelişim düzeyinde bulunması gerekir. Gerçekte devinsel beceriler, doğrudan performansa yansıtıldığı için, bilişsel yeterlilik ve duyuşsal özelliklere göre daha kolay tanımlanabilecek niteliktedir.(A. AYDIN)
Psikomotor Öğrenmelerin Basamaklandırılması
Algılama: Bir becerinin nasıl yapıldığını izleme; hareketlerin farkına varma.
Kuruluş: Bir motor hareket için zihinsel, bedensel ve duygusal yönden hazır olma.
Klavuzla Yapma: Bir beceriyi, önce beceriyi yapan başka bir kişiyi taklit ederek ve daha sonra kendi kendine yaparak öğrenme.
Mekanizma: Bir beceriyi kendi başına, hiç kimseden yardım almadan, istenilen hassasiyette yapma.
Karmaşık Etkinlik: Karmaşık bir beceriyi kolayca, en az zaman ve enerji harcayarak yapma.
Uyarlama: Önceden kazanılan becerileri, yeni durumlarda kullanma.
Yaratma: Yeni, orijinal bir motor davranış geliştirme. (H.İ. YALIN)
BİLİŞSEL ÖĞRENMELER
Bilişsel Öğrenmeler, zihinsel etkinliklerin ağırlıkta olduğu davranışları (bilgiyi tanıma ve hatırlama, onun üzerinde işlemler yapma, kavramlar, genellemeler, kuramlar geliştirme gibi) kapsar. Bilişsel öğrenmeler altı kategoride toplanmıştır. Hiyerarşik bir yapı oluşturan bu öğrenme kategorileri basitten karmaşığa doğru şöyle sıralanmaktadırlar. Bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme. Bu sıralamaya göre, kavrama düzeyindeki bir davranışın öğrenilmesi bilgi düzeyindeki davranışların önceden öğrenilmesi gerekir. Aynı şekilde, uygulama düzeyindeki bir davranış için bilgi ve kavrama düzeyinde birtakım davranışların önceden öğrenilmiş olması gerekmektedir.(H.İ. YALIN)
Bilişsel Öğrenmelerin Basamaklandırılması
Bilgi: Bilgi düzeyindeki bir davranış, ezber öğrenmeyi içerir ve olgular, ilkeler ve terimlerin hatırlanmasını gerektirir. Örnek verecek olursak gösterilen eşyaların isimlerini söylemek, belirli bir nesneyi bir dizi nesne arasından seçip işaretlemek veya bir kavramı tanımlamak gibi.
Kavrama: Kavrama düzeyinde, öğrenciden, önceden öğrendiklerini yeni bir biçimde sunması istenir. Yani bir olayı, bir tabloyu açıklama, öğrenilen ilkelerin, olguların nedenlerini, nasıllarını açıklama gibi.
Uygulama: Uygulama düzeyindeki davranışlar, daha önce öğrenilen kuramsal ifadeler ve genellemelerin yeni durumlarda kullanılması ile ilişkilidir. Yani bir matematik problemini çözmek, bir görevi yerine getirmek gibi.
Analiz: Analiz, bir problem, bütün ya da sistemin organizasyon ve yapısını tanıma; problem, bütün ya da sistemi öğelerine ayırma; bir problem, bütün ya da sistemin öğeleri arasındaki ilişkileri belirleme gibi davranışları içerir.
Sentez: Sentez, fikir yada öğeleri belli ilişki ve kurallara göre birleştirip yeni bir bütün oluşturma yeteneğidir.
Değerlendirme: Değerlendirme, belirli bir iş, metot, çözüm ya da ürünün değeri hakkında belirli ölçütler kullanarak yargıda bulunmak, belirli bir görüş ya da öneriyi eleştirmek ya da savunmak gibi davranışları içerir. (H.İ. YALIN)
DUYUŞSAL ÖĞRENMELER
Duyuşsal Öğrenmeler, bir nesne, bir olay, bir konuya karşı ilgi, tutum, tavır ve duygu gibi davranış eğilimlerini içerir (tercih, hoşlanma ya da hoşlanmama, yaklaşma ya da kaçınma eğilimleri gibi). Bir davranış öğrencinin bir seçim yapmasını gerektiriyorsa, bu duyuşsal bir davranış olarak sınıflandırılır. Duyuşsal davranışlar genellikle belirli şartlar altında belirli seçimler yapma ve kararlar alma eğilimi olarak tanımlanır. Örnek olarak öğrencilerden iyi çalışmalarını, çevreyi korumalarını isteriz. (H.İ. YALIN)
Duyuşsal Öğrenmelerin Basamaklandırılması
Alma: Alma diğer bir ifadeyle algılama olarakta bilinir. Belirli bir fikir, olay ya da uyarıcıya dikkat etme, bunlara karşı hoşgörülü olma ve belirli uyarıcıları diğerlerinden ayırarak seçme.
Tepkide Bulunma: Belirli uyarıcılarla ilgilenme, onlara belli biçimlerde tepkilerde bulunma. Aktif katılımda denebilir.
Değer Verme: Bir davranış, olay ya da olguya önem verme; bir değeri diğerlerine tercih etme ve bir değere kendini adama.
Örgütleme: Farklı değerleri tutarlı bir değerler sistemi oluşturacak şekilde örgütleme.
Bütünleştirme: Özümsenen değerlerle tutarlı bir yaşam felsefesi ya da dünya görüşü geliştirme. (H.İ. YALIN)
PSİKOMOTOR ÖĞRENMELER
Psikomotor öğrenmeler, belirli fiziksel hareketlerin belli bir sıraya göre doğru, hızlı ve otomatik olarak yapılması sonucunda ortaya çıkan davranışları içerir. (H.İ.YALIN) Diğer bir ifadeyle zihin kas koordinasyonu gerektiren davranışları tanımlamaktadır. (A. AYDIN) Örnek olarak bir müzik aletinin çalınması, yemek pişirme, daktilo on parmak yazı yazma gibi.(H.İ.YALIN) Organizmanın bu tür etkinliklerde bulunabilmesi için, belli bir duyuşsal ve bilişsel gelişim düzeyinde bulunması gerekir. Gerçekte devinsel beceriler, doğrudan performansa yansıtıldığı için, bilişsel yeterlilik ve duyuşsal özelliklere göre daha kolay tanımlanabilecek niteliktedir.(A. AYDIN)
Psikomotor Öğrenmelerin Basamaklandırılması
Algılama: Bir becerinin nasıl yapıldığını izleme; hareketlerin farkına varma.
Kuruluş: Bir motor hareket için zihinsel, bedensel ve duygusal yönden hazır olma.
Klavuzla Yapma: Bir beceriyi, önce beceriyi yapan başka bir kişiyi taklit ederek ve daha sonra kendi kendine yaparak öğrenme.
Mekanizma: Bir beceriyi kendi başına, hiç kimseden yardım almadan, istenilen hassasiyette yapma.
Karmaşık Etkinlik: Karmaşık bir beceriyi kolayca, en az zaman ve enerji harcayarak yapma.
Uyarlama: Önceden kazanılan becerileri, yeni durumlarda kullanma.
Yaratma: Yeni, orijinal bir motor davranış geliştirme. (H.İ. YALIN)