Efsunkar
Bayan Üye
Sofia kelimesi bilgelik (hikmet) bilgi manasınadır. Şu halde filosofla kelimesinin sözlük manası “Hikmet Sevgisi” anlamına geliyor.
***
Sözü akıl ile söyle; bilgi ile süsle.
Yusuf Has Hacip
***
Bilgin ve Bilge düşünce, davranış,amaç ve yöntem bakımından farklıdırlar .Bununla beraber ortak yönleri de vardır:
Gerçeğe Varmak.
Bilginin uğraşı alanı bilimdir-teknolojidir. Yöntemi Objektiftiftir, Ürünü kanıtlanmış gerçeklerdir.
Bilgenin uğraşı alanı Felsefedır:
Yöntemi Subjektiftir, Ürünü düşünce yumağıdır,çözüldükçe dağılır. Ortak değerleri , çıkış noktaları Özgür Akıldır.
Her alan için, İşte kısaca nitelendirme:
....Köküne göre meyve veren ağaç: Akıl
....Bin marifetli mercek:Bilim
....Bin başlı dev:Felsefe
....Akıl
-----------
:Evrensel varoluşta,varlıklar sisteminde ve çeşitliliğinde,en üst düzeyde bir gerçekliktir. Bilmek ve bildiğini bilmek yetisidir
Dış ve iç dünyadaki olayları algılamak,araç yapıp kullanmak,kavram ve yargı üretmek,problem çözmek,usavurmak,analiz,sentez işlemlerinde bulunmak,bilgileri ve anıları depolamak,bilinç-altındaki birikimleri saklamak ve yönlendirmek ve ileri aşamada bilim,teknoloji,felsefe,kültür, sanat,siyaset üretmek bu görkemli varlığın işlevlerindendir. Kuşkusuz,canlılar dünyasında da görkemli oluşumlar ve davranışlar vardır:
Örneğin, belli doğal kaynaklardan yararlanarak elma,kayısı,şeftali vb. üreten ağaçlar,yumurtalarını kumsalda bir oyuk içine bıraktıktan sonra öleceğini bilen Sfenks böceğinin,yumurtadan çıkacak yavrularının taze besinle beslenebilmeleri için,yakaladıkları,karıncaların hareket sinirlerini bularak bir miktar zehir bırakarak felç edip yuvanın önüne taşıması ilginç değil midir?
Bunlar gibi her hayvanda ve her bitkide binlerce örnek vardır. Kuşkusuz bilginler bu konuları daha yetkin olarak incelemektedirler. Ancak bunları İçgüdüsel potansiyel ve davranış deyip geçiştiremeyiz. Akıl ile mukayese etmek zorundayız
Belki de H.Bergson'un şu yargısına önem vereceğiz:
İçgüdü donmuş akıl( zeka), akıl (zeka) ise hareketli içgüdüdür.
Özetle diyebiliriz ki
Aklı Çözmek Felsefeyi ve Türevlerini Çözmek
demektir.
Bunu deneyeceğiz.
*
Alıntı
***
Sözü akıl ile söyle; bilgi ile süsle.
Yusuf Has Hacip
***
Bilgin ve Bilge düşünce, davranış,amaç ve yöntem bakımından farklıdırlar .Bununla beraber ortak yönleri de vardır:
Gerçeğe Varmak.
Bilginin uğraşı alanı bilimdir-teknolojidir. Yöntemi Objektiftiftir, Ürünü kanıtlanmış gerçeklerdir.
Bilgenin uğraşı alanı Felsefedır:
Yöntemi Subjektiftir, Ürünü düşünce yumağıdır,çözüldükçe dağılır. Ortak değerleri , çıkış noktaları Özgür Akıldır.
Her alan için, İşte kısaca nitelendirme:
....Köküne göre meyve veren ağaç: Akıl
....Bin marifetli mercek:Bilim
....Bin başlı dev:Felsefe
....Akıl
-----------
:Evrensel varoluşta,varlıklar sisteminde ve çeşitliliğinde,en üst düzeyde bir gerçekliktir. Bilmek ve bildiğini bilmek yetisidir
Dış ve iç dünyadaki olayları algılamak,araç yapıp kullanmak,kavram ve yargı üretmek,problem çözmek,usavurmak,analiz,sentez işlemlerinde bulunmak,bilgileri ve anıları depolamak,bilinç-altındaki birikimleri saklamak ve yönlendirmek ve ileri aşamada bilim,teknoloji,felsefe,kültür, sanat,siyaset üretmek bu görkemli varlığın işlevlerindendir. Kuşkusuz,canlılar dünyasında da görkemli oluşumlar ve davranışlar vardır:
Örneğin, belli doğal kaynaklardan yararlanarak elma,kayısı,şeftali vb. üreten ağaçlar,yumurtalarını kumsalda bir oyuk içine bıraktıktan sonra öleceğini bilen Sfenks böceğinin,yumurtadan çıkacak yavrularının taze besinle beslenebilmeleri için,yakaladıkları,karıncaların hareket sinirlerini bularak bir miktar zehir bırakarak felç edip yuvanın önüne taşıması ilginç değil midir?
Bunlar gibi her hayvanda ve her bitkide binlerce örnek vardır. Kuşkusuz bilginler bu konuları daha yetkin olarak incelemektedirler. Ancak bunları İçgüdüsel potansiyel ve davranış deyip geçiştiremeyiz. Akıl ile mukayese etmek zorundayız
Belki de H.Bergson'un şu yargısına önem vereceğiz:
İçgüdü donmuş akıl( zeka), akıl (zeka) ise hareketli içgüdüdür.
Özetle diyebiliriz ki
Aklı Çözmek Felsefeyi ve Türevlerini Çözmek
demektir.
Bunu deneyeceğiz.
*
Alıntı