Néppox
Kayıtlı Üye
Bernardo Bertolucci, 9 Oscarlı filmi Son İmparatoru ve 3D versiyonunun hikayesini Cannesda anlattı.
Bernardo Bertolucci'nin 9 Oscarlı filmi 'Son İmparator'un 3D versiyonunun dünya prömiyeri 66. Cannes Film Festivali'nin Cannes Classics bölümü kapsamında yapıldı. Sinema tarihine 'Konformist'ten '1900'e, 'Paris'te Son Tango'dan 'Teslimiyet'e dek bir dizi başyapıt armağan eden büyük usta ile Carlton Otel'de bir söyleşi yaptık. Basının karşısına tekerlekli sandalyesinde çıkan usta "Bugün nasılsınız?" sorusunu "Gülümsüyorum" diyerek yanıtladı.
Türkiye'de gösterimde olan filmi 'Ben ve Sen'de iki yeni yetmenin dünyasına giren üstada yeni kuşağı nasıl bu kadar iyi anlayabildiğini sorunca "İşim bu!", 'Konformist'in de 3D versiyonunu düşünüp düşünmediğine "Zaten öyle!" cevaplarını yapıştırdı. 'Ben ve Sen'in setinde tekerlekli sandalyesiyle 'hız yapıp' ekibi dehşete düşürdüğünü anlattı.
Bertolucci, Son İmparator'un 3D dönüşüm sürecine doğrudan dahil olmadı. "Bana test görüntülerin gösterimini yaptılar. Bazı sahneleri gördüm, etkisini fark ettim." 1987'de çektiği filmi 3D izleyince sonuçtan memnun kaldı: "Herkesin ortaya koyduğu o müthiş çalışmayı gördüm. Bütün bunları görmek çok duygulandırdı beni... İmparator'a yeni giysiler giydirmişiz diyebilirsiniz!"
Bertolucci "David Lean'i tanıdım. 'Çölde Çay'ı görmüştü. O da Fas'ta çekim yapmıştı. 'Nasıl sağ kaldın?' diye sordu bana... Nedenini merak ettim, dedi ki: 'Vincin tepesinde, kameranın ardında planıma bakıyordum. Bazı figüranlar paralarını almadıkları için üzerime ateş açtı! Toplanıp kaçtık!' Çok soylu, çok güzel bir adamdı..."
Filmi mümkün olsaydı en başta 3D çekip çekmeyeceği sorusuna olumsuz yanıt verdi: "Film 3D tasarlanmadığı için şimdiki banal sirk efektleri, örneğin suratınıza gelen Çinli tekmesi, boğazınıza saplanan ok gibi efektler yok. Filmi izlerseniz görünmez olan efektleri fark edersiniz"
'DİJİTALE ALIŞAMADIM'
Bertolucci 35mm'ye tutkun yönetmenlerden: "Dijital çekmeyi denedim. Çok güçlüydü, ama ben izlenimciliğin tarihini değiştiriyormuşuz gibi hissettim. Bunun üzerine eski dost 35mm'ye döndük!"
Bertolucci 'yeni' sinemaya temkinli yaklaşıyor: "Bugün yapılmış olan her film 'yeni' değildir" diyor. "Hala bir arayışı sürdüren bazı yönetmenler var. Birçok isim sayabilirim. Sinema hep bir arayıştır. Bir filmde anlattığımız öykünün ardında başka bir öykü vardır. O da filmin tarzıdır. 1965 yılında bir Godard filminin sahnesinden şunu hatırlıyorum: Le travelling c'est une affaire de morale / Kaydırma bir ahlak meselesidir. Çok severim bu sözünü. Sinemada hep bir kimlik buldum, sanki her büyük film kendi kimliğini yaratır."
SİNEMANIN HER TÜRÜNÜ SEVERİM
70. Venedik Film Festivali'nde jüri başkanlığı yapacak olan Bertolucci "Ben hep bir projeden diğerine atladım. Sinemanın her türünü severim. Kişisel filmler, gösterişli filmler..." diyor.
GÖRKEMLİ OLMASI İÇİN HER ŞEYİ YAPTIK
Çin'in devrimden hemen önce ve sonraki durumunu sarayın içinden anlatan 'Son İmparator' sinema tarihinin en görkemli yapımlarından biridir. Bertolucci "Görkemli olması için özel olarak tasarlanmıştı. Yapımcı 'Bu film bana yapımcı olmaya karar verme nedenlerimi anımsattı' dedi. Ben epik filmler yapmanın mümkün olduğunu kanıtlamak istemiştim."