Salvo
Kayıtlı Üye
816 Babek İsyanı
780'de, Horasan'da sapık el-Mukanna'nın isyanı, dehşetli bir savaştan sonra, nihayet bastırılabilmişti. Fakat Halife el-Emin'in ölümünün ardından ortaya çıkan genel anarşi ortamında, yeni Halife el-Memun hala Horasan'da iken, Mukanna'nın kalan taraftarlarının başlattığı daha ciddi ve popüler bir isyan daha çıktı. Hürremiye mezhebine bağlı, Babek isminde bir İranlının liderliğindeki yeni ayaklanmanın merkezi Azerbaycan'dı. Babek'in fikirleri, Sasani dönemlerinin Mazdehizmi tarafından savunulan bazı komünist fikirlerle de bağlılığı olmasına rağmen, temelde el-Mukanna'nın öğretilerine dayanıyordu. Bütün monoteist dinlerin telkin ettiği ahlak kurallarını reddeden taraftarları, (Hürremüeri, yani, zevk arayıcılar) yaşadıkları İran'ın geçit vermez dağları etrafındaki kırsal bögelerde tam bir terör havası estirerek, erkekleri zalimce öldürdüler, kadınları ve çocukları götürüp zalimce esir hayatı yaşattılar. Daha sonra kargaşalık, Azerbaycan, Ermenistan ve İran'ın Kuzey bölgelerindeki büyük bölgelerde de yayıldı ve isyancılar 20 yılı aşkın bir süre, kendilerine karşı gönderilen devlet ordularına karşı direnmeyi başardılar. Babek ancak, kendisi de iyi bir asker olan Halife el-Mu'tesim zamanında yakalanıp öldürüiebildi (838). İran'da ortaya çıkan bütün sapıklar arasında Babek, liderliğinin etki alanı, süresi, kendine bağlaması, vahşiliği ve gücü ile merkezi otoriteyi en çok tehdit eden kişi oldu.
Zerdüştilik, Maniheizm, Mazdehizm gibi eski İran dinlerinin İslamiyet öncesi günlerde popüler olan gizemli inançlarla birleşmesiyle ortaya çıkan bu tür mezhepler, halifelik kaynakları üzerinde etkili olmuş ve neticede İran'ın Bağdat'tan kopmasına götüren, ayrılıkçı eğilimlerin tohumlarını da ekmişti.
780'de, Horasan'da sapık el-Mukanna'nın isyanı, dehşetli bir savaştan sonra, nihayet bastırılabilmişti. Fakat Halife el-Emin'in ölümünün ardından ortaya çıkan genel anarşi ortamında, yeni Halife el-Memun hala Horasan'da iken, Mukanna'nın kalan taraftarlarının başlattığı daha ciddi ve popüler bir isyan daha çıktı. Hürremiye mezhebine bağlı, Babek isminde bir İranlının liderliğindeki yeni ayaklanmanın merkezi Azerbaycan'dı. Babek'in fikirleri, Sasani dönemlerinin Mazdehizmi tarafından savunulan bazı komünist fikirlerle de bağlılığı olmasına rağmen, temelde el-Mukanna'nın öğretilerine dayanıyordu. Bütün monoteist dinlerin telkin ettiği ahlak kurallarını reddeden taraftarları, (Hürremüeri, yani, zevk arayıcılar) yaşadıkları İran'ın geçit vermez dağları etrafındaki kırsal bögelerde tam bir terör havası estirerek, erkekleri zalimce öldürdüler, kadınları ve çocukları götürüp zalimce esir hayatı yaşattılar. Daha sonra kargaşalık, Azerbaycan, Ermenistan ve İran'ın Kuzey bölgelerindeki büyük bölgelerde de yayıldı ve isyancılar 20 yılı aşkın bir süre, kendilerine karşı gönderilen devlet ordularına karşı direnmeyi başardılar. Babek ancak, kendisi de iyi bir asker olan Halife el-Mu'tesim zamanında yakalanıp öldürüiebildi (838). İran'da ortaya çıkan bütün sapıklar arasında Babek, liderliğinin etki alanı, süresi, kendine bağlaması, vahşiliği ve gücü ile merkezi otoriteyi en çok tehdit eden kişi oldu.
Zerdüştilik, Maniheizm, Mazdehizm gibi eski İran dinlerinin İslamiyet öncesi günlerde popüler olan gizemli inançlarla birleşmesiyle ortaya çıkan bu tür mezhepler, halifelik kaynakları üzerinde etkili olmuş ve neticede İran'ın Bağdat'tan kopmasına götüren, ayrılıkçı eğilimlerin tohumlarını da ekmişti.